Var har jag hört detta tidigare?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag menar i förhållande till det vi pratar om, det vill säga våldtäkter och våld i nära relation. För mig är det nämligen aldrig någon som har egen förskyllan i de fallen.
Det är ju som jag säger, att förövaren är fullt ansvarig för sina val och sina handlingar.

Men det förändrar ju inte det faktumet som polismästaren beskrev. den att vi inte lever i den bästa av världar och att vi bör anpassa våra val till det faktumet.

Och så är man återigen på ruta ett gällande denna diskussion. Normalisering som sagt. Läs igenom tråden några gånger så kanske begreppet blir mer tydlig för dig.
Konstigt, jag beskrev ordet självförskyllan och så börjar du med normalisering. Underliga är vår Herres vägar ibland ;)

Det är ju som jag säger, att förövaren är fullt ansvarig för sina val och sina handlingar.

Men det förändrar ju inte det faktumet som polismästaren beskrev. den att vi inte lever i den bästa av världar och att vi bör anpassa våra val till det faktumet.

Ah jo, men sen kommer det uttalandet som sagt från en vit högt uppsatt man och inte en psykiskt nedbruten kvinna fast i en destruktiv relation. Lätt att uttala sig om hur enkelt det är att anpassa ens val då, efter en sk. "bästa värld".

Ah jo, men sen kommer det uttalandet som sagt från en vit högt uppsatt man och inte en psykiskt nedbruten kvinna fast i en destruktiv relation. Lätt att uttala sig om hur enkelt det är att anpassa ens val då, efter en sk. "bästa värld".
Spelar egentligen ingen roll vem som framför sanningen. För det han säger stämmer ju.
Och en nedbruten människa gör ju ofta val som är självdestruktiva.
Frågan är vad samhället kan göra åt det hela utan att kränka individens personliga rättigheter.

Utveckling och fortbildning sker i alla branscher, så även hos polisen. Men vad du får svårare att ändra är just den frustration en tjänsteman känner när han eller hon lägger dyrbar tid, gång efter gång på anmälningar som sedan bara rinner ut i sanden. Det är ett mänskligt beteende, vilket är betydligt svårare att ändra på. Samma frustration känner den enskilde polisen när han/hon plockar in en förbrytare på eftermiddagen för att sedan under natten tvingas plocka in samma gärningsman igen.....
Men med korrekt utbildning och handledning så är det lättare att hantera den känslan hos sig själv.
Jag jobbar själv i ett yrke där man rätt ofta skulle vilja slå huvudet i en vägg när andra fattar beslut man själv inte kan begripa. (Tex gå tillbaka till en förövare) att kunna hantera det på ett professionellt sätt och kunna fortsätta stötta personen är vad jobbet går ut på.

Många saker man beskrivit här för dig i denna tråd men det slutat med att du kontrat med andra kopplingar och paralleller. Så var inte för snabb på att kasta den första stenen så att säga. ;)
Det du nu beskriver är väl standardbeteende i de flesta fora och de flesta diskussioner där meningar går isär. Man frågar riktade frågor och blir sur när svaren inte passar ens egna värderingar

Men med korrekt utbildning och handledning så är det lättare att hantera den känslan hos sig själv.
Jag jobbar själv i ett yrke där man rätt ofta skulle vilja slå huvudet i en vägg när andra fattar beslut man själv inte kan begripa. (Tex gå tillbaka till en förövare) att kunna hantera det på ett professionellt sätt och kunna fortsätta stötta personen är vad jobbet går ut på.
Där håller jag med, och eftersom inte alla kan lägga ner samma tid, engagemang och kunskap som skulle krävas så..

Det du nu beskriver är väl standardbeteende i de flesta fora och de flesta diskussioner där meningar går isär. Man frågar riktade frågor och blir sur när svaren inte passar ens egna värderingar
Så vad gnäller du för då?
Där håller jag med, och eftersom inte alla kan lägga ner samma tid, engagemang och kunskap som skulle krävas så..
Men vad är det du är ute efter? Du beskyller offer, begär svar på vad samhället kan göra och kommer sedan med självklara motsättningar när du fått det. Få polisanmälningar görs just pga. Rädsla att bland annat inte tas på allvar eller få rätt stöd. Speciellt när fördömande tankar som att onödiga anmälningar finns.

Jag menar, hur mycket engagemang, tid och kunskap har du själv visat att du vill ta åt dig i ämnet? Och då menar jag ur kvinnans perspektiv.

Så vad gnäller du för då?

Men vad är det du är ute efter? Du beskyller offer, begär svar på vad samhället kan göra och kommer sedan med självklara motsättningar när du fått det. Få polisanmälningar görs just pga. Rädsla att bland annat inte tas på allvar eller få rätt stöd. Speciellt när fördömande tankar som att onödiga anmälningar finns.

Jag menar, hur mycket engagemang, tid och kunskap har du själv visat att du vill ta åt dig i ämnet? Och då menar jag ur kvinnans perspektiv.
Var beskyller jag offer?
Och de anmälningar som kommer in är, så vitt jag vet inte onödiga. De skulle vara fullt hållbara att driva om de inte drogs tillbaka av anmälaren själv.

Vi lever inte i den bästa av världar. En självklarhet för de allra flesta
Det innebär, att hur orättvist det än är så måste vi anpassa oss därtill för att minska risken att drabbas.
Du menar att jag skuldbelägger genom att framföra den sanningen?
Vad ska jag som enskild verkligen "kunna" göra?

Samma sak som alla troll; uppmärksamhet. Fås genom att provocera och sen cirkulera diskussioner. All uppmärksamhet är välkommen, även negativ i brist på annan.

Ämnet om våldtäkter har vederbörande kört många varv genom åren. Samma argument, samma ovilja och brist på förmåga att ta till sig information. Yada yada yada.
Och de inlägg du kommer med har just det temat, jag citerar dig "Yada yada yada"
Vad tillför det?

Vad ska jag som enskild verkligen "kunna" göra?
Du kan skaffa dig lite kunskap om normaliseringsprocess och frigörelseprocesser och sprida den kunskapen bland folk du träffar för att öka den allmänna kännedomen om hur det faktiskt fungerar och inte hur man kanske skulle önska att det funkade i en drömvärld. Då kan man anpassa bemötandet och insatserna så att de faktiskt blir effektivare.

Om man verkligen vill hjälpa alltså.

Du kan skaffa dig lite kunskap om normaliseringsprocess och frigörelseprocesser och sprida den kunskapen bland folk du träffar för att öka den allmänna kännedomen om hur det faktiskt fungerar och inte hur man kanske skulle önska att det funkade i en drömvärld. Då kan man anpassa bemötandet och insatserna så att de faktiskt blir effektivare.

Om man verkligen vill hjälpa alltså.

Vad jag kan göra är väl att sakligt belysa verkligheten som den är.
Anpassningsprocesser sker i all mänsklig verksamhet. Människan är funtad på det viset, att hon eller han försöker anpassa sig för att undvika konflikter.
Kunskapen om det bör man ge så tidigt som möjligt, mitt förslag är skolan.
Att få in det faktumet i ryggmärgen, en smäll är aldrig bara en smäll.
Den som slår har i sina värderingar redan accepterat våld. Märker han att han kommer undan med det + uppnår det han vill. Ja då kommer det fler.
Den verkligheten måste trummas in från tidig ålder. Även om man trampar folk på tårna genom att göra det.

Senast ändrad:
Är det inte helt enkelt så att vi alla är överens om att det aldrig är offrets fel när en person blir våldtagen, samt även att det är smart att på individnivå minska risken såvitt det går att bli utsatt för ett sånt våldsdåd ?

Jag tror ingen på allvar är motsatt till endera av detta, ändå blir det alltid en lång debatt som går ifrån ämnet som sådant och hamnar på en mer personlig nivå, känner jag det som.

Vad jag kan göra är väl att sakligt belysa verkligheten som den är.
Anpassningsprocesser sker i all mänsklig verksamhet. Människan är funtad på det viset, att hon eller han försöker anpassa sig för att undvika konflikter.
Kunskapen om det bör man ge så tidigt som möjligt, mitt förslag är skolan.
Att få in det faktumet i ryggmärgen, en smäll är aldrig bara en smäll.
Den som slår har i sina värderingar redan accepterat våld. Märker han att han kommer undan med det + uppnår det han vill. Ja då kommer det fler.
Den verkligheten måste trummas in från tidig ålder. Även om man trampar folk på tårna genom att göra det.

Men herregud. Det handlar inte om att kvinnorna ska få kunskap om att män som slår ofta fortsätter slå. Det vet de flesta. Alla kan hamna i misshandelsförhållanden ändå. Påstå inte att du har begripit normaliseringsprocessen när du uppenbarligen inte tagit till dig den alls, inte det minsta.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 990
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
4 247
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 412
Senast: Snurrfian
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har en tid funderat på att starta en "dagbokstråd" här. Inspirationen att göra det kommer till stor del från min dotter...
Svar
15
· Visningar
3 614
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama