De flesta här är nog redan kunniga i ämnet om hur man ska minska risken att drabbas för våld,
då de flesta här är kvinnor och det är något som matats in i oss sen barnsben. Men för oss eventuella offer handlar det aldrig om ett val, utan det har blivit ett måste att behöva skydda sig. Det är något som media och personer som du matar ut hela tiden - Vad kunde kvinnan gjort för att inte ha blivit ett offer? Vilka kläder hade hon på sig, var hon berusad, har hon någonsin visat samtycke, osv.
Det är helt fel approach. Offret skuldbeläggs redan innan brottet har begåtts.
Du som enskild och då pratar jag inte allmänt utan om DIG. Kan kamma hem kunskap och information från kvinnor som blivit utsatta, ta åt dig av vad som skrivs i tråden, ta dessa ämnen på största allvar och sluta skuldbelägga och lägga fokus på hur kvinnan skulle ha skyddat sig från ett brott. Du har ställt den här frågan några gånger och jag börjar tycka att det är tröttsamt, för hur ställer du dig inför andra brott? Om någon blir överfallen mitt på ljusa dagen går du väl inte in på ett forum och undrar vad du som enskild person kan göra. Det är redan självfallet vad man som enskild person gör i ett sådant sammanhang - det handlar om civilkurage.