Var har jag hört detta tidigare?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det är ju som jag säger, att förövaren är fullt ansvarig för sina val och sina handlingar.

Men det förändrar ju inte det faktumet som polismästaren beskrev. den att vi inte lever i den bästa av världar och att vi bör anpassa våra val till det faktumet.

Det här är ju inget svar. Det är bara upprepning av vad du säger hela tiden. Det betyder ju ingenting? Vad ska en kvinna göra för att du ska räkna henne som ett offer i en misshandelsrelation eller när hon blivit utsatt för våldtäkt? Utan att du ska tycka att hon har egen förskyllan?

Är det inte helt enkelt så att vi alla är överens om att det aldrig är offrets fel när en person blir våldtagen, samt även att det är smart att på individnivå minska risken såvitt det går att bli utsatt för ett sånt våldsdåd ?

Jag tror ingen på allvar är motsatt till endera av detta, ändå blir det alltid en lång debatt som går ifrån ämnet som sådant och hamnar på en mer personlig nivå, känner jag det som.
Det stämmer ju rätt bra med det jag sagt, att den som begår ett övergrepp alltid är ansvarig för sina val och sina handlingar + att vi alla har ansvar för våra val och våra handlingar gentemot oss själva eller andra.

Men herregud. Det handlar inte om att kvinnorna ska få kunskap om att män som slår ofta fortsätter slå. Det vet de flesta. Alla kan hamna i misshandelsförhållanden ändå. Påstå inte att du har begripit normaliseringsprocessen när du uppenbarligen inte tagit till dig den alls, inte det minsta.
Problemet är dels att människan agerar som den gör. Där ingår att vissa begår brott.
Det är den verklighet vi lever i.
Och därför vore det inte fel att implementera vetskapen hos unga tjejer, att den första smällen aldrig blir den sista om man inte bryter upp.
Tro sjutton att kvinnan i fråga bryts ner när hon accepterar och köper löftet att den här gången var den sista och det var bara för att...och så går det en tid och det är dags igen.
Det faktumet har väl ingen här förnekat.
Vad jag lyfter fram är att kunskap om det här och dess mekanismer INNAN man går in i en relation omöjligen kan skada...

Då kanske de inte ska jobba med sådana frågor.
:) Majoriteten av dem som jobbar inom socialtjänst, sjukvård, polis o rättsväsende är människor. Och svarar på stimuli som just människor. Det betyder att upprepad besvikelse över en person med stor sannolikhet kommer att påverka hur den personen bemöts i framtiden...

Det här är ju inget svar. Det är bara upprepning av vad du säger hela tiden. Det betyder ju ingenting? Vad ska en kvinna göra för att du ska räkna henne som ett offer i en misshandelsrelation eller när hon blivit utsatt för våldtäkt? Utan att du ska tycka att hon har egen förskyllan?
Read my words!!! Förövaren är ALLTID ansvarig för sina handlingar, ingen annan. För femtioelfte gången.

Sedan vid en eventuell rättegång framkommer det ju om det finns förmildrande eller försvårande omständigheter. Men det är ju en påföljdshistoria.

Det stämmer ju rätt bra med det jag sagt, att den som begår ett övergrepp alltid är ansvarig för sina val och sina handlingar + att vi alla har ansvar för våra val och våra handlingar gentemot oss själva eller andra.

Jag försökte på nått sätt medla lite här, genom att på nått sätt ställa det tillbaka till ämnet istället för att vi går på varandra mer personligen. Om vi alla är överens om att offret aldrig är ansvarig för att ha blivit utsatt för ett våldsdåd så kan vi gå vidare från "du bara beskyller offrena! Nej det gör jag inte alls!" etc.. Om vi alla är överens om det så är väl den intressanta frågan snarare vad som kan göras på både en personlig och samhällsvid nivå för att minska antalet överfall/våldtäkter och sikta mot ett nollmål? Det finns som jag ser det inte ett enda enkelt svar på den frågan, utan både korta snabba samt långa metodiska åtgärder.

Det är väl inget fel i att ha självbevarelsedrift. Hade jag en dotter skulle jag definitivt lära henne att tänka på var hon rör sig, vilka typer av människor (män främst då) hon bör se upp extra mycket med, osv. Det är ju bara logiskt. Och det har inget att göra med att skylla på offer som jag ser det, bara att göra allt för att klara sig i en värld som fortfarande är rätt så hemsk, och påverka det man faktiskt kan påverka.

Detta gör mig väl ändå inte till nån som beskyller offer enligt er hoppas jag? Man vill väl alltid skydda sig själv och sina nära och kära liksom. Nu har jag ingen hund (än:P), men när jag väl har en så skulle jag gärna se att min syster tex skulle ta med sig den om hon ska ut och springa i skogsspår runt stan, efter att ha hört om det som hände i bla Upplands Väsby. Ingen kan väl på allvar tycka att det är dumt att tänka så heller? Jag kan ju faktiskt inte själv på nått sätt eliminera chansen för att det finns såna idioter ute i skogen.

Sen ska man jobba på de långsiktiga åtgärderna också, parallellt. Personligen har jag ingen superkunskap inom det, men skulle gärna diskutera vad eventuellt man kan göra på en större nivå för att motverka hemskheter som att det faktiskt finns ett rätt stort antal män där ute som potentiellt kan våldta kvinnor.

:) Majoriteten av dem som jobbar inom socialtjänst, sjukvård, polis o rättsväsende är människor. Och svarar på stimuli som just människor. Det betyder att upprepad besvikelse över en person med stor sannolikhet kommer att påverka hur den personen bemöts i framtiden...

Ja, och om man känner så tycker jag att det är dags att fundera på att byta yrke. Eller begära mer handledning eller att någon annan tar just det ärendet. Om jag en dag känner att mitt bemötande av utsatta kvinnor blir sämre för att jag känner mig frustrerad hoppas jag att jag tar det med min chef för att få stöd.

Read my words!!! Förövaren är ALLTID ansvarig för sina handlingar, ingen annan. För femtioelfte gången.

Sedan vid en eventuell rättegång framkommer det ju om det finns förmildrande eller försvårande omständigheter. Men det är ju en påföljdshistoria.

Som åskådare känns det som ni bara pratar om varandra. Ingen av er tycker väl en kvinna i misshandelsrelation är ansvarig för att hon blir misshandlad, enligt vad jag har läst iaf. Landsbygdsbo verkar däremot vara helt inriktad på "vad kan en enskild kvinna konkret göra för att skydda sig själv så mycket som möjligt mot våldsamma individer" medan julgrisen tänker på vad som faktiskt orsakar att det finns män som brukar våld mot sina partners, och vad man kan göra åt det. Inte riktigt samma sak, och det måste ju faktiskt inte skära sig?

Okej, då är vi överens om att alla som blir utsatta för någon form av våld i nära relation alltid är offer utan egen förskyllan. Så skönt, då kan vi släppa diskussionen.

Okej, då är vi överens om att alla som blir utsatta för någon form av våld i nära relation alltid är offer utan egen förskyllan. Så skönt, då kan vi släppa diskussionen.
Så kategoriskt kan man heller inte uttrycka sig.
Om mannen efter åratals av misshandel körs ihjäl av sin kvinna för att hon inte står ut längre...anser du att han är ett offer då, offer för en trafikolycka...

Hur kan du hävda att "Självgoda gubbar som tror de kan allt " när jag gång på gång ställer frågan vad vi utomstående och samhället kan göra.....
Det var svaret på vem som ger sig ut och kör när det är halt, kanske du ska läsa vad dus varar på?

Hur jag kan skriva, tja för att du insinuerade att kvinnor inte klarar av dåligt väglag....låt bli att skriva annat än just den frågan om du bara menar just den frågan och inte allt annat dravel du skriver om.

Jag tror ingen missat att du tycker det, det är liksom inte det någon konflikt kring det som du vill påskina. Det är dina om och men och skuldbeläggning av offret som folk protesterar mot.

Jag håller även med om att offret är ansvarig för vad han/hon gör, men det blir liksom löjligt att dra upp det när våldsverkaren och är skyldig till upprepad misshandel och den andra parten i förhållandet är ansvarig för att inte våga lämna förhållandet för denne hotat att slå ihjäl barnen i så fall. Det blir absurt att jämföra ansvaret i samma mening.

Det var svaret på vem som ger sig ut och kör när det är halt, kanske du ska läsa vad dus varar på?

Hur jag kan skriva, tja för att du insinuerade att kvinnor inte klarar av dåligt väglag....låt bli att skriva annat än just den frågan om du bara menar just den frågan och inte allt annat dravel du skriver om.
Nej du, jag hävdar inte att kvinnor inta kan köra i halt väglag. För det kan de lika bra som män. Vad jag hävdar är att kvinnor oftare undviker det.

Jag tror ingen missat att du tycker det, det är liksom inte det någon konflikt kring det som du vill påskina. Det är dina om och men och skuldbeläggning av offret som folk protesterar mot.

Jag håller även med om att offret är ansvarig för vad han/hon gör, men det blir liksom löjligt att dra upp det när våldsverkaren och är skyldig till upprepad misshandel och den andra parten i förhållandet är ansvarig för att inte våga lämna förhållandet för denne hotat att slå ihjäl barnen i så fall. Det blir absurt att jämföra ansvaret i samma mening.
Ja där ser du, man kan inte svara kategoriskt utom att varje individ är ansvarig för sina handlingar o sina val

Och det är ju det som en del anser vara att skuldbelägga.
Hur man nu får till det...

Var beskyller jag offer?
Och de anmälningar som kommer in är, så vitt jag vet inte onödiga. De skulle vara fullt hållbara att driva om de inte drogs tillbaka av anmälaren själv.

Vi lever inte i den bästa av världar. En självklarhet för de allra flesta
Det innebär, att hur orättvist det än är så måste vi anpassa oss därtill för att minska risken att drabbas.
Du menar att jag skuldbelägger genom att framföra den sanningen?
Vad ska jag som enskild verkligen "kunna" göra?

De flesta här är nog redan kunniga i ämnet om hur man ska minska risken att drabbas för våld,
då de flesta här är kvinnor och det är något som matats in i oss sen barnsben. Men för oss eventuella offer handlar det aldrig om ett val, utan det har blivit ett måste att behöva skydda sig. Det är något som media och personer som du matar ut hela tiden - Vad kunde kvinnan gjort för att inte ha blivit ett offer? Vilka kläder hade hon på sig, var hon berusad, har hon någonsin visat samtycke, osv.
Det är helt fel approach. Offret skuldbeläggs redan innan brottet har begåtts.

Du som enskild och då pratar jag inte allmänt utan om DIG. Kan kamma hem kunskap och information från kvinnor som blivit utsatta, ta åt dig av vad som skrivs i tråden, ta dessa ämnen på största allvar och sluta skuldbelägga och lägga fokus på hur kvinnan skulle ha skyddat sig från ett brott. Du har ställt den här frågan några gånger och jag börjar tycka att det är tröttsamt, för hur ställer du dig inför andra brott? Om någon blir överfallen mitt på ljusa dagen går du väl inte in på ett forum och undrar vad du som enskild person kan göra. Det är redan självfallet vad man som enskild person gör i ett sådant sammanhang - det handlar om civilkurage.

De flesta här är nog redan kunniga i ämnet om hur man ska minska risken att drabbas för våld,
då de flesta här är kvinnor och det är något som matats in i oss sen barnsben. Men för oss eventuella offer handlar det aldrig om ett val, utan det har blivit ett måste att behöva skydda sig. Det är något som media och personer som du matar ut hela tiden - Vad kunde kvinnan gjort för att inte ha blivit ett offer? Vilka kläder hade hon på sig, var hon berusad, har hon någonsin visat samtycke, osv.
Det är helt fel approach. Offret skuldbeläggs redan innan brottet har begåtts.

Du som enskild och då pratar jag inte allmänt utan om DIG. Kan kamma hem kunskap och information från kvinnor som blivit utsatta, ta åt dig av vad som skrivs i tråden, ta dessa ämnen på största allvar och sluta skuldbelägga och lägga fokus på hur kvinnan skulle ha skyddat sig från ett brott. Du har ställt den här frågan några gånger och jag börjar tycka att det är tröttsamt, för hur ställer du dig inför andra brott? Om någon blir överfallen mitt på ljusa dagen går du väl inte in på ett forum och undrar vad du som enskild person kan göra. Det är redan självfallet vad man som enskild person gör i ett sådant sammanhang - det handlar om civilkurage.
För det första, att ett riskbeteende så som du beskriver i kombination med att vistas på fel ställe vid fel tidpunkt ökar risken att bli utsatt för brott, är det väl bara naivt att förneka.
Så ligger landet idag...

Naturligtvis vore det bättre med den bästa av världar, där ingen råkar illa ut, ingen blir bestulen eller råkar ut för övergrepp.

Men tyvärr, det är en chimär, verkligheten är smutsig och i ett oändligt antal färgschatteringar.

Ska man då förhålla sig till den drömvärlden eller den verkliga?
Jag hävdar den verkliga.

När jag så beskriver verkligheten då anklagas jag för att skuldbelägga.

Är det inte lite som att skjuta budbäraren? det ändrar ju inte på ngt i sak.

Ja upprepad besvikelse över att kvinnan återigen blivit misshandlad av samma man påverkar förhoppningsvis dem i deras önskan att hjälpa och stödja så att hon vågar lämna förhållandet och anmäla.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 990
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
4 247
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 412
Senast: Snurrfian
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har en tid funderat på att starta en "dagbokstråd" här. Inspirationen att göra det kommer till stor del från min dotter...
Svar
15
· Visningar
3 614
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama