Jag tänkte först skicka ett PM till
@stjarnhimmel för att dela med mig av mina erfarenheter. Men så tänkte jag att jag ska vara lika modig som hon.
Jag har firat små saker, stora saker, att det är fredag, att det är fint väder, att jag har presterat, bra besked och precis allt, med mat. Ingenting räknas om jag inte får äta gott och mycket efteråt.
På samma sätt har jag tröstat varje motgång och besvikelse på samma sätt. Att dagen var dålig och jag behövdes muntras upp. Att jag har ont. Att jag är trött. Att jag fick tråkiga besked. Allt negativt rättfärdigar att äta gott och mycket. Jag behöver ju muntras upp.
Allt ska involvera mat. Mat är centralt i umgänge, huvudsaken med resor, målet med helgen och trösten i vardagen.
Jag har likt en heroinpundare cirklat runt smörgåstårtan för att se till att jag får en ordentlig bit. Sen skammen över att biten är enorm. Vaktat pannkakorna noga vid kvällsmaten på jobbet, räkna hur många som blev kvar till mig. Stressen över att dom kanske skulle ta slut gav mig hjärtklappning. Eller stressen över att det blev många kvar, hur många av dom är mina?
Jag stelnade till när min sambo stoppade handen i MIN chipspåse. Det blev ju mindre kvar till mig. Jag måste ju äta alla chips. Eller alla pommes. Eller hela glassen. Jag kan inte lägga undan och tänka att det räcker. Jag åt tills maten tar slut. Proppmätt, annars var jag inte färdig. Kippa efter luft-mätt. Först nu kan jag slappna av-mätt.
Gömma godispapper, neka, ljuga och nej jag tog bara en smörgås. Fast en hel limpa är borta. Äta lunch, tänker redan på middagen i huvudet. Kan inte sova, äter mackor i mörkret i köket. Åt nyss, men vad skulle jag annars göra? Åt inte på hela dagen, lite stolt ändå. Lite stolt över att ha avstått helt. För att sen i panik koka multipla paket snabbnudlar mitt i natten för att komma ikapp. Skam över kastrullen på morgonen.
Blandade en bunke smörkräm, åt med sked. Köpte enorm påse godis, åt i ensamhet för att få allt för mig själv. Bakade kladdkaka, åt ur formen och bränner mig, slutade inte äta. Hemliga måltider på nätterna, ingen som såg att jag åt en kastrull potatismos 02:44.
Skam skam skam. Lchf, pulver, gi och upp och ner i vikt. Jag får beröm när jag är smal och tips när jag är tjock. Fast jag har nästan doktorerat i jojobantning och kaloriräkning. Om du bara drar ner på läsken och äter mindre bröd... Dieter som bara finns i varianterna Allt eller Inget. Minsta snedsteg, ångest och äckel. Men är det inte lika bra att äta vidare, dagen är ju redan förstörd?
-
Jag märker att jag har blandat nutid och dåtid hejvilt, jag förstår att det kan vara krångligt att läsa. Men jag lät det vara så för att vissa delar är borta och fria medans andra delar är ångestladdade och kommer aldrig att försvinna. Men jag jobbar på det. Mycket har handlat om att tycka om mig själv, landa i att jag inte är värd vad vikten på vågen visar och att jag tycker att jag är bra, för det är jag verkligen. Vikten spelar ingen roll, den definierar inte mig. Så låter det i alla fall bra dagar.
Den andra biten har varit svårare. Mat kommer nog alltid att vara laddat för mig. Men den äger mig lite mindre för varje dag. Först ville jag inte skriva det här alls. För då kanske buke tror att jag är tjock. Som om ni bryr er?
#sakerjagaldrigsäger