Var får hunden vara?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Var får hunden vara?

Vilka är dessa mycket seriösa hundforum?
Brukshundsklubben och Kennelklubben.
Vovve läser jag helst inte av olika orsaker.

De hundägare med noll koll som jag träffar är iaf HELT ointresserade av att lära sig något mer om hundar. De tror de kan det de behöver, och är nöjda med det.
De som jag säkert vet är bl.a. en som tävlar i bruks på elitnivå och dels en som har en kennel som gör anspråk på att vara seriös.
Hundarna jagar rådjur och hälsar på hos grannarna på egen hand i alla fall.
De grannarna är inte roade kan jag meddela.
Jag bodde en bit bort och fick inte just dessa hem till mig.

Oj det var något nytt för mig. Vad får de inte göra när de är kopplade då?

Så du menar att dina hundar kan göra precis samma saker i koppel som när de är lösa?
Om det är så så borde ju inte denna diskussion om koppel förekomma.
För då så är ju inte kopplet något som på något vis begränsar hunden.

Men jag tror ju inte att en hund i koppel kan göra samma saker som en lös hund.
Linnsan har ju ägnat spaltmeter åt att beskriva hur begränsande ett koppel är för hennes hund.
Du kan ju läsa hennes inlägg.

Senast ändrad:

Här får hundar vara med på motionsspåret. Har nog aldrig hört om något motionsspår som hunden inte kan vara med vid :o

Är du helt säker?
I de flesta kommunala ordningsstadgar så står det att hundar inte får vara i motionsspåren.
Har du läst din kommuns lokala ordningsstadgar?

Eftersom jag inte vet vilken kommun som du bor i så kan jag inte leda rätt på dem åt dig.

Där så kom det då till slut.

Du bryr dig inte om lagen.
Och det är sådant som jag spyr galla över.
När folk, oavsett sammanhang, anser sig stå över lagen och i stället kan göra som de själva vill.
Bara för att de just vill det.

Nja, nu menade jag förvisso att jag bryr mig inte vad ginnies tycker. Om lagen skulle säga att jag inte får platsa min hund på längre avstånd än 10 meter så tja, jag vet inte hur jag skulle ta ställning till det då.

Jag brukar tex platsa hunden nedanför en uppförsbacke då det är dålig sikt om jag möter någon. Bra sikt bakåt. När jag är uppe på backen så kallar jag in. Brukar även platsa om jag leker med lilla hunden, och ärligt så mäter jag inte metrarna då... Jag ser att hunden ligger/sitter och att det inte kommer någon, gör det det går jag tillbaka eller kallar in.

Det handlar inte riktigt om att man anser sig stå över lagen. Det står dessutom inte att lagen säger inom ett visst antal meter. Spårlinor finns det som är 15 meter. Ser inte hur det skulle vara olagligt att ha på hunden en sådan heller.

Så du menar att dina hundar kan göra precis samma saker i koppel som när de är lösa?

Linnsan har ju ägnat spaltmeter åt att beskriva hur begränsande ett koppel är för hennes hund.

Visst är det lite skillnad på om jag skulle ha lina på 15 meter på bägge än om ena kan vara lös. Första anledningen är att man trasslar in sig, kliver på det och det är allmänt i vägen. Jag kan inte busa på samma sätt för OM jag skulle råka kasta bollen 10 cm längre än vad linan är så får både hunden och jag ett ryck. Förutom det faktum om jag busar med honom hos mig = trasslar in alla tre något förbannat.

Är jag ute i hagen hos hästarna vill jag absolut inte ha en längre lina på, hemska tanke om linan skulle trassla in sig i hästarna :crazy:

Sen är det den enkla anledningen att det är kul att samarbeta med ett djur, kul att kunna kommunicera med små hjälper och kul att ha bra lydnad. På ungefär samma sätt som jag lärt hästen att rida med bara halsring, det är ett roligt samarbete och härlig känsla.

Är du helt säker?
I de flesta kommunala ordningsstadgar så står det att hundar inte får vara i motionsspåren.
Har du läst din kommuns lokala ordningsstadgar?

Eftersom jag inte vet vilken kommun som du bor i så kan jag inte leda rätt på dem åt dig.

Japp, helt säker. Det står på kommunens hemsida.

De flesta Kommuner verkar att ha ett absolut koppeltvång i sina motionsspår.
Alltså koppel på i alla lägen.

Ja det är märkligt det där.
Att så många hundägare blir så arga över att få veta hur lagarna egentligen fungerar runt hundhållning.

Det är inte lagarna jag blir förbannad över. Jag är väl insatt i lagen om hur man får hålla hundar i skog och mark. Jag jagar mycket med hund och då är det nödvändigt att veta när man får träna hundarna lösa och när man får släppa dom för jakt.

Jag blir upprörd över att så många sitter här och leker paragrafryttare och lyckas tolka lagen till det mest extrema scenario, tills det låter som att enda stället hundar hör hemma är i kortkoppel i staden eller i en cementerad rastgård med 3m stängsel.

Senast ändrad:

Vilken märklig tolkning som du gör.
Men visst kan jag tycka att man inte kan räkna med att använda andras mark för att ha sina hundar lösa på.
Vilket även lagen stöder.

Vilka delar i lagen är det som du har problem med?

Brukshundsklubben och Kennelklubben.
Vovve läser jag helst inte av olika orsaker.

Du menar att de skriver i deras tidningar? För några internetforum som liknar detta har jag inte sett. Är inte medlem i kennelklubben centralt så jag läser inte deras tidning. Däremot i SBK och kelpieklubben och där har jag inte läst att folk brukar släppa sina hundar vind för våg...

De som jag säkert vet är bl.a. en som tävlar i bruks på elitnivå och dels en som har en kennel som gör anspråk på att vara seriös.
Hundarna jagar rådjur och hälsar på hos grannarna på egen hand i alla fall.
De grannarna är inte roade kan jag meddela.
Jag bodde en bit bort och fick inte just dessa hem till mig.

Två pers alltså? Kan knappast representera majoriteten av de aktiva hundägarna.

De har samma krav på sig när det gäller lydnad i koppel som lösa. Jag slutar inte kommunicera med mina hundar så fort snöret sitter fast i halsbandet. Enda skillnaden är rörelsefriheten. Men den fysiska rörelsefriheten är ju inte "en annan sorts lydnad"?

Jag tror inte att de de flesta hundägarna har problem med lagen. De har problem med din tolkning av den. Samt det skrattretande förslaget med kattlåda för hund och att det är "ohygieniskt" att de kissar på gräsmattorna. Det blir liksom svårt att ta dig på allvar.

Vilka delar i lagen är det som du har problem med?

Inga, precis som jag skrev tidigare. Det är inte lagen jag har problem med, jag förstår och tolkar lagen.

Det jag har problem med är att vissa (Inklusive du) i den här tråden tolkar lagen som fan tolkar bibeln.

Det finns ett rättsfall som fastslår att hund i spårlina är jämställt med lös hund.

Fast... Det är liksom mer regel än undantag att bruksmänniskor spårar i 15 m lina hela sommaren. All spårträning bedrivs så. Om det vore olagligt så tror jag att polisen (som ju har ett relativt nära samarbete med SBK) hade satt stopp för detta för längesedan. Det måste ha funnits andra omständigheter i fallet (länk? Eller du "hittar" inte denna heller?) som du väljer att hålla tyst om.

Det var bara de två tydligaste exemplen som jag har.
Det finns flera som jag nog bör avstå ifrån att referera till på ett öppet forum på nätet.
Radar jag upp alla så blir de i princip utpekade.
Men är ändå ganska så anmärkningsvärt att jag vet så många säkert med tanke på att jag inte umgås i hundkretsar alls, förutom de som har med jakt att göra då.
Men de som jag känner som jagar brukar uppföra sig väl i de flesta sammanhang.

Men frågan är väl mera av arten markägande än av arten hundhållning?
Med egen mark eller markägarens/jakträttsinnehavarens tillstånd så kan ju hundar röra sig lösa i skog mark.
Under hundförbudstiden inom ramen för organiserade träningar med instruktör och övrig tid på egen hand.
Jag kan inte riktigt förstå problemet faktiskt.
Eller varför man nödvändigtvis måste ha hundar lösa i andra sammanhang.

Enda skillnaden är rörelsefriheten. Men den fysiska rörelsefriheten är ju inte "en annan sorts lydnad"?

Annan sorts rörelsefrihet är nog ett bättre sätt att uttrycka det på, ja.
Så jag håller med dig där.

Man kanske kan formulera sig som att hund under samma kontroll som om den gick i koppel skall ha samma begränsning i sin rörelsefrihet som om den gick i koppel?

De flesta Kommuner verkar att ha ett absolut koppeltvång i sina motionsspår.
Alltså koppel på i alla lägen.

Koppel på är inte samma sak som att hunden inte får följa med. Dvs hundförbud.

Pga brist på skog i den här landsänden är all vår spårmark i skog också friluftsområden. Så i kommunerna häromkring är det alltså helt okej med 15 m spårlina. Lösträning får dock inte bedrivas precis var som helst, utan där har vi särskilt anvisade platser.

Fast... Det är liksom mer regel än undantag att bruksmänniskor spårar i 15 m lina hela sommaren.
Jag tror att om inte markägaren kontaktar Polisen och anmäler så händer nog ingenting.
Och så pekar jag tillbaka på att organiserad spårträning med markägarens tillstånd och godkänd ledare/instruktör har dispens för att träna även under hundförbudstiden.
Varför detta med att linan räknas som lös hund inte borde vara något problem.

Det måste ha funnits andra omständigheter i fallet (länk? Eller du "hittar" inte denna heller?) som du väljer att hålla tyst om.
Jo det hittade jag faktiskt.
Det stod inget mera vad jag minns, men jag skall leta upp det igen och läsa en gång till.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 820
Senast: Maniac123
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 431
Senast: Ragdoll
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 099
Senast: Liran
·
Övr. Hund Nu har jag gjort något jag aldrig trodde jag skulle göra nämligen börjat fundera på en hund. Frågan är bara om det är en bra ide. Jag är...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 959
Senast: Tonto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Akvarietråden V