Var får hunden vara?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Var får hunden vara?

Jag tror att om inte markägaren kontaktar Polisen och anmäler så händer nog ingenting.
Och så pekar jag tillbaka på att organiserad spårträning med markägarens tillstånd och godkänd ledare/instruktör har dispens för att träna även under hundförbudstiden.
Varför detta med att linan räknas som lös hund inte borde vara något problem.

Jo det hittade jag faktiskt.
Det stod inget mera vad jag minns, men jag skall leta upp det igen och läsa en gång till.

Polisen ÄR medveten om hur spårträning av brukshundar går till, så de behöver inte bli kontaktade.

De flesta hundar brukar behöva träna spår mer än 1 gång i veckan, och en organiserad grupp behöver betydligt större marker än vad ett eller två ekipage gör. Därför tränar de flesta 2-3 gånger i veckan, ibland mer, och lägger spår själva eller i smågrupper.

Jag är helt medveten om vad som gäller för organiserad träning på annans mark, men det är ju inte det vi diskuterar här.

Det var bara de två tydligaste exemplen som jag har.
Det finns flera som jag nog bör avstå ifrån att referera till på ett öppet forum på nätet.
Radar jag upp alla så blir de i princip utpekade.
Men är ändå ganska så anmärkningsvärt att jag vet så många säkert med tanke på att jag inte umgås i hundkretsar alls, förutom de som har med jakt att göra då.
Men de som jag känner som jagar brukar uppföra sig väl i de flesta sammanhang.

Men frågan är väl mera av arten markägande än av arten hundhållning?
Med egen mark eller markägarens/jakträttsinnehavarens tillstånd så kan ju hundar röra sig lösa i skog mark.
Under hundförbudstiden inom ramen för organiserade träningar med instruktör och övrig tid på egen hand.
Jag kan inte riktigt förstå problemet faktiskt.
Eller varför man nödvändigtvis måste ha hundar lösa i andra sammanhang.

Ja jag tycker det är ganska anmärkningsvärt när jag känner till så få fall, och då "bor" jag i princip på brukshundklubben. Vi har över 450 medlemmar i vår lokalklubb, och jag känner ingen som har för vana att låta hunden jaga på eget bevåg, oavsett årstid.

Jag behöver inget fysiskt koppel på min hund, så varför ska jag då ha det på platser där det inte är koppeltvång? Ju mer jag tränar på att ha hunden lös, desto bättre lydnad får jag. Hunden kan röra sig på ett friare sätt istället för i en gångart = bättre motion. Och spåra måste jag göra i lång lina. Min hund arbetar bäst på minst 5-10 m linlängd. I särskilt snåriga partier måste jag ibland släppa linan helt. Ve och fasa?

Det står på litet olika ställen.
http://www.alingsastidning.se/debatt_skrivut.asp?id=3769

Det här känns som en riktigt bra källa.
http://www.hundsport.se/resurser/info_topptio.html
Här så finns en artikel därifrån inscannad.
http://my.opera.com/RebeAda/albums/slideshow/?album=913300
Eller om det är svårt att se här http://my.opera.com/RebeAda/albums/showpic.dml?album=913300&picture=12494376#bigimg

koppel ska ha en sådan längd att hunden inte kan skrämma en tryckande harpalt eller en ruvande fågel. Alltså inget så kallat flexikoppel eller lång lina.
Källa SKK http://www.skk.se/kopahund/din-valp-och-unghund/forhindra-olovlig-jakt/

Här så råkade jag f.ö. hitta det där med 2 m på kopplet.
http://www.falsterbonaset.se/fnf/hundar.html
Med koppel avses en högst 2 m lång fast förbindelse mellan dig och din hund.

Så i kommunerna häromkring är det alltså helt okej med 15 m spårlina.

Nej det räknas i många fall som lös hund.
Se mina länkar till Svenska KennelKlubben.

Och fyi, det är inte jag son varken skriver eller tolkar lagarna här.
Utan det är Polisen som är ansvarig i ämnet samt en av de stora hundorganisationerna - Kennelklubben.

Det jag har problem med är att vissa (Inklusive du) i den här tråden tolkar lagen som fan tolkar bibeln.

Nu så är det ju inte jag som gör den tolkningen.
Jag bara refererar till andras tolkningar.

Vad gäller att spårlina inte räknas som att hunden är kopplad så är det SKK som gör den tolkningen via Polisen.

.....och jag känner ingen som har för vana att låta hunden jaga på eget bevåg, oavsett årstid.

De låter ju inte hunden göra det.
De tappar sina hundar.
Och att de skulle berätta om det på Brukshundsklubben verkar ju ganska så osannolikt.
Det vill de ju helst glömma och gömma.

Jag ser hundarna och ändå så nekar hundägarna vissa gånger.
Men när jag hotar med att filma nästa gång så kommer det fram att det nog var deras hund i alla fall och att de vill att jag skall förlåta dem.
Som om jag ville det efter en lögn?

..... att det är "ohygieniskt" att de kissar på gräsmattorna.

Det är märkligt att just hundkiss inte är ohygieniskt då det klagas massor både på att människor och katter kissar på fel ställen.
Som att just hundkiss skulle vara mindre äckligt på något vis.
Skvätt litet här och skvätt litet där.

Ingen av dina länkar säger emot mig. Hunden får inte vara i lina om den inte kan hindras från att ta småvilt. En spårhund med en uppgift är inte intresserad av något annat än spåret. Det står på flera ställen att det ÄR en tolkningsfråga. Och som jag läser texten är inte din tolkningsfråga särskilt korrekt.

Som jag skrev innan så tar inte min lilla någon djurunge även om den råkar befinna sig precis framför honom. Gammelhunden råkade ut för att en sork sprang runt hans ben, fick panik och pep en massa, och oj vilket sjå gammelhunden hade med att akta sina tassar. Alla hundar hugger inte allt som rör sig!

Det är väl ingen som tycker det är okej att varesig hundar, människor eller katter går in i någons trädgård och kissar? Eller att de kissar i någons trappuppgång? Men gräsmattor? Där gör ju alla andra djur ifrån sig. I just den här regionen är det ganska gott om gäss, särskilt när man kommer nära kusten. De bajshögarna skojar man inte bort. Tror knappast lite hundkiss gör varken till eller från. Hundbajset plockar man såklart upp.

Och fyi, det är inte jag son varken skriver eller tolkar lagarna här.
Utan det är Polisen som är ansvarig i ämnet samt en av de stora hundorganisationerna - Kennelklubben.

Fast då är det ju jättebra. För jag pratade med polisen igår som sa att jag inte alls var olaglig som hade hunden lös och under kontroll. Något speciellt avstånd från mig skulle hunden inte heller ha, utan det handlade om, just det, vilken kontroll jag hade på hunden.

Men gräsmattor? Där gör ju alla andra djur ifrån sig.

I den lilla närbelägna Staden där jag bor nu så vädjar fastighetsägarna med skyltar om att hundägarna inte skall rasta hundar på den lilla gräsremsan som är mellan hus och trottoar.
Och där gör inte alls alla djur ifrån sig.

Det hela beror ju på var.
En gräsmatta är alltid någons, annars så skulle den inte vara klippt.
Jag blir faktisk arg om någon rastar hunden på mina gräsmattor, särskilt som det finns i princip oändligt med annan mark bredvid att göra det på.
Mark som även klarar av att jag själv sätter mig och kissar på den.
I den lilla staden så finns det också mycket grönytor som passar bättre, men de ligger ju då några kvarter bort.

.... utan det handlade om, just det, vilken kontroll jag hade på hunden.

Men du har ju i den här tråden beskrivit en typ av kontroll som jag inte kan få in under rubriken tillräcklig.
Jag jämför din beskrivning med både Cillamuffins och Jadzias och de är olika.

Jag är övertygad om att du och dina hundar inte lyckas med att irritera någon som stöter på er.
Och i sådana fall så är det ju ingen som kommer att klaga.
Det samma gäller för Jadzia som inte tillåter sina hundar att vare sig störa eller förstöra.

Men den beskrivning som Linnsan gör av sina lösa hundar gör att jag faktiskt tror att hon förr eller senare kommer att irritera någon som anmäler henne.

Jag är övertygad om att du och dina hundar inte lyckas med att irritera någon som stöter på er.
Och i sådana fall så är det ju ingen som kommer att klaga.
Det samma gäller för Jadzia som inte tillåter sina hundar att vare sig störa eller förstöra.

Men den beskrivning som Linnsan gör av sina lösa hundar gör att jag faktiskt tror att hon förr eller senare kommer att irritera någon som anmäler henne.

Vad har jag gett för beskrivning som gör att någon skulle irritera sig på dom? De jag har mött ute när jag haft stora lös har snarare berömt för att jag har just lydnad på honom.

Vad har jag gett för beskrivning som gör att någon skulle irritera sig på dom?

Du tränar sök, kastar pinnar och låter hunden vara lös en bit ifrån dig på annans mark.
Antar jag.
Om det är din egen mark så gäller ju inte detta.
Markägaren skulle kunna bli redigt gramse om den kände sig störd av det.
De mycket prövade markägarna där jag bodde förut har numera noll tolerans mot lösa hundar.

Du tränar sök, kastar pinnar och låter hunden vara lös en bit ifrån dig på annans mark.
Antar jag.
De mycket prövade markägarna där jag bodde förut har numera noll tolerans mot lösa hundar.

Fast om jag kastar en pinne på grusvägen eller skogsvägen till hunden, vad stör det menar du? Det är ju inte så att jag kastar utan att kolla så någon riskerar att få hund eller boll/pinne på sig.

Japp jag tränar upplet. Går ut i skogen och lägger ut leksaken/leksakerna och kollar samtidigt så att inget vilt är där. Det är ju inte så att jag traskar ut 100 m... Att någon skulle störas av att hundarna är 10 meter ifrån mig har jag också svårt att tro. Det har iaf inte hänt än. Visst har man mött hundrädda men de har också sett att jag haft kontroll och tackat, jag kopplar hunden i 95% av alla möten.

Mötte för den delen markägaren till en av de marker jag är i tidigare i somras när jag gick på grusvägen. Hunden kom faktiskt precis tillbaka från ett pinnkast med pinnen i munnen och markägaren stannade till bilen snabbt och sa "ute och rastar hundarna?" med glad min och åkte sen vidare utan att på något vis påtala att jag varken fick kasta pinne eller ha hunden lös. Har som sagt var även pratat med polis om vad som gäller.

Hundar får inte springa lösa vind för våg oavsett vems mark det är.

Jag antar att nolltoleransen inte beror på folk med okopplade kontrollerade hundar?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 820
Senast: Maniac123
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 431
Senast: Ragdoll
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 099
Senast: Liran
·
Övr. Hund Nu har jag gjort något jag aldrig trodde jag skulle göra nämligen börjat fundera på en hund. Frågan är bara om det är en bra ide. Jag är...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 959
Senast: Tonto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Akvarietråden V