Var får hunden vara?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Var får hunden vara?

Som att vara kopplad innebär att föraren kan återkalla/stoppa hunden när det behövs. Under sådan lydnad är just lydnad, inte att hunden är i samma närhet som om den vore kopplad.

Jo samma lydnad måste ju även innebära samma närhet.

Annars så är det ju en annan sorts lydnad.
Den lydnad som man har på en löst springande hund.

Jag har f.ö. inte sett så många ha den lydnaden på sina hundar.
Inte ens meriterade brukshundsmänniskor faktiskt.

Fast ett koppel kan för den delen vara 10 meter, även flexikoppel finns och de är oftast 8 meter. Samma lydnad innebär väl att hunden inte ska få möjlighet till att gå fram till andra människor, hundar eller vilt. Och att den ska komma när man ropar.

Hur vanligt det är att folk har sån pli på sina hundar kan jag tyvärr inte svara på. Det verkar även vara väldigt olika på olika platser i landet.

Fast ett koppel kan för den delen vara 10 meter, även flexikoppel finns och de är oftast 8 meter.
Då så måste det ju vara tvärstopp där.
Inga avstickare från det på något vis alls om det skall vara som i koppel.

Det verkar även vara väldigt olika på olika platser i landet.
Ja det är det då sannerligen.
Här där jag bor nu så är det tvärlugnt.
Jag har knappt sett någon lös hund alls, bara jägarens och då under just jakt.
Där jag bodde förut så var det typ maximal röra.
Olika hundar lösa kors och tvärs överallt.

Som att vara kopplad innebär att föraren kan återkalla/stoppa hunden när det behövs. Under sådan lydnad är just lydnad, inte att hunden är i samma närhet som om den vore kopplad.

Jo, i samma närhet som om kopplad MEN ska , just för den är okopplad, kunna kallas in, alltså vara lydig.

Man kallar ju in sin hund ibland även om den bara är 3 meter bort.

Många kommuner skriver på sina hemsidor samma uppsikt som om den vore kopplad.
De har ju sakkunniga i ämnet och borde veta.
De flesta kommuner verkar också ha förbud för hundar att vistas i motionsspår.
Hur är det egentligen med ditt elljusspår?

Många jakthundar har den typen av lydnad, t.ex stötande och apporterande hundar.
För att fungera ska de arbeta inom kort bösshåll (ca 25 m), hålla ständig ögonkontakt med föraren, komma direkt på inkallning, kunna dirigeras i olika riktningar, och sätta sig vid skott eller uppflog.
Har hunden den nivån på lydnaden i en ren jaktsituation, fungerar lydnaden naturligtvis också i vardagsarbetet.

Jag har själv en springerspaniel, och tränar henne efter de principerna, även om jag inte tänker jaga med henne. Eftersom hon ännu är ung, hade jag henne i flexi under yngeltiden i år, men mitt mål är att kunna ha henne lös i alla situationer.

Den info jag har och vad jag kan om Jaktförordningen så är det Länsstyrelsen som av särskilda skäl kan ge föreskrifter om att hundar i ett område skall hållas kopplade- inte någon jakträttsinnehavare.

Det står i jaktlagen att hund som medförs över annans jaktmark skall hållas kopplad.
35 § Utan medgivande av jakträttshavaren är det inte tillåtet att med fångstredskap eller vapen som kan användas för jakt ta vägen över annans jaktområde. Detta får dock ske på vägar som är upplåtna för allmänheten och även annars, om det sker i lovliga ärenden. Om hund medförs, skall den hållas kopplad.
Det är kopplad som i koppel.
Och hundar är hundar.

Källa:http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19870259.htm

Kan man sina marker, så vet man ungefär var kiden ligger och kan strosa runt , hänga ut kläder, dagar innan slåtter- då flyttar geten sina kid, har hitills alltid funkat hos oss och då har vi mycket rådjur.

Enligt jaktförordningen så får man använda hund för att söka av marker inför just slåtter.
17 § Vid all jakt får hund användas för spårning eller apportering av skadat eller fällt vilt, om hunden står under förarens kontroll. Trots 16 § första stycket lagen (2007:1150) om tillsyn över hundar och katter, får en hund som står under sådan kontroll också användas för att söka efter vilt för att hindra att viltet kommer till skada, exempelvis vid slåtter, eller för annat viltvårdsändamål.
Källa: http://www.notisum.se/rnp/SLS/lag/19870905.HTM

Men det gäller ju bara markägaren/brukaren av marken då ingen utomstående får beträda denna mark.
Där så får man ju inte vara alls utan tillstånd, varken med eller utan hund.
Och det är ju bara just vid slåttern och inte rent allmänt på fält och stubbåkrar.

Många jakthundar har den typen av lydnad, t.ex stötande och apporterande hundar.

Ja det vet jag.
Det är en sådan hund som vi skall ha.
Min sambo skall jaga sjöfågel.
Han kommer att få hjälp av en vän som är professionell hundtränare både att hitta en färdig hund och att träna sig själv och hunden.
Det finns då tillgång till väl fungerande hundar att öva med.

Väljer nu att citera de stora hundorganisationerna.
Kennelklubben.
Ovanstående innebär inte automatiskt att hunden inte får vara okopplad, den måste dock stå under sådan lydnad som om den vore kopplad.
Källa: http://www.skk.se/hundagande/lagar-och-regler/tillsynslagen/
Som om den vore kopplad kan ju inte vara 10m från föraren eller att springa efter pinnar?

Brukshundsklubben:I praktiken är det dock få hundägare som kan uppnå lagens hårda krav utan att hunden hålls i koppel.
Källa: http://www.sbk.nu/templates/Page.aspx?id=8593
Hur kommer det sig att så många anser sig tillhöra dessa få?

Det är ju din egen tolkning att "sådan lydnad som om den vore kopplad" = på samma avstånd från föraren som om den vore kopplad.

Pratar du med en hundmänniska så brukar det innebära att du kan stoppa och kalla in din hund i alla lägen, oavsett avstånd från föraren. Vilket jag personligen anser vara mycket säkrare än ett fysiskt koppel. För det händer att man tappar kopplet, det går av eller haken går sönder.

Jag tror att ni spyr galla över lite fel personer här. Många av de som skriver på det här forumet har ett betydligt större intresse av hundar och hundträning än svenssonhundägaren. Och det är inte de väldresserade hundarna som springer utom kontroll på era marker.

För sådana som jag så innebär det att hundägandet är en livsstil och det är en självklarhet att träna/dressera hunden varje dag. Många av våra hundar är verkligen fantastiskt lydiga. Och de som har mindre lydiga hundar är väldigt medvetna om det! Våra hundar stör varesig vilt eller människor! Då är det egentligen inte så intressant om den går precis intill föraren eller några meter ifrån.

De som ni egentligen vill kräkas på är de som faktiskt inte är särskilt måna om sina hundar. De bryr sig inte om att träna för intresset finns helt enkelt inte. De tänker att om hunden kommer tillbaka inom rimlig tid efter att den har jagat så är det tillräckligt god lydnad. Eller att den bara sticker på var 10:e promenad. Sådana människor hittar du inte på ett forum om hundar.

Det är ju din egen tolkning att "sådan lydnad som om den vore kopplad" = på samma avstånd från föraren som om den vore kopplad.
Det är inte min egen tolkning.
Utan det finns referenser på olika klubbsidor, jaktsidor och hundsidor till den tolkningen.
Bl.a. så finns på en hundsida en referens till ett rättsfall i någon tingsrätt som fastslår 1m bakom eller bredvid samt 10 m framför som en gräns.
Tyvärr så har jag inte kunnat verifiera det påståendet.

Pratar du med en hundmänniska så brukar det innebära att du kan stoppa och kalla in din hund i alla lägen, oavsett avstånd från föraren. Vilket jag personligen anser vara mycket säkrare än ett fysiskt koppel. För det händer att man tappar kopplet, det går av eller haken går sönder.
Det håller jag med om.
Men jag försöker här att utreda vad lagen säger och vad innehållet i den innebär rent juridiskt.

De som ni egentligen vill kräkas på är de som faktiskt inte är särskilt måna om sina hundar. De bryr sig inte om att träna för intresset finns helt enkelt inte. De tänker att om hunden kommer tillbaka inom rimlig tid efter att den har jagat så är det tillräckligt god lydnad. Eller att den bara sticker på var 10:e promenad. Sådana människor hittar du inte på ett forum om hundar.
Det är däremot inte sant.
Jag har hittat ägarna till de okontrollerat lösspringade hundarna runt min tidigare bostad på diverse mycket seriösa hundforum.
Och åtminstone en som jag vet säkert med dålig kontroll och bristfälliga kunskaper runt lagarna befinner sig på detta forum.

Hundar som rejsar inom 10 meter, det var något nytt.

Nja, de brukar väl mest vara så att de springer ikapp när de stannat och luktat. Stannar de och luktar kan det bli fler meter än 10, sålänge jag har bra sikt. Sen får han ju springa förbi mer än 10 meter om han skulle komma i rejäl fart och det är ordentlig sikt framåt. Framförallt så han inte skulle råka rusa förbi någon människa som skulle kunna bli rädd.

Jag tränar även inkallning med rejäla avstånd och platsliggning. Om det är lagligt vet jag inte. Men ärligt så bryr jag mig inte och undrar egentligen varför du gör det?

Varför tror du att det är två olika sorters lydnad? Min hund uppfattar då det som precis samma dvs samma regler ALLTID.

Du är välkommen att komma och titta på min lilla :). Han är bara 1,5 år men har redan hunnit lära sig att genast ligga på kommando på upp till 50 m bort samt att han kan bli dirigerad ut i vägkanten, han kommer på inkallning i alla lägen, han talar t o m om för mig om han ser fåglar som traskar runt på marken och allt detta utan att jag behöver höja rösten. Så om det skulle behövas så har jag alltid en extraresurs i bakfickan.

Jag måste också berätta att vi var ute på promenad sent en kväll i våras när jag såg att min hund markerade något, jag såg inte alls vad det var tills jag böjde mig ner och där på vägen låg en yttepytte fågelunge och pep försiktigt. Jag lyfte ut den i vägkanten så den inte skulle bli överkörd. Men där stod alltså hunden precis intill fågeln och väljer att tala om det för mig istället för att bita ihjäl den.

Gammelhunden är tyvärr inte så lydig längre så han är kopplad. Han förföljer inget vilt men det räcker inte för mig. Det är omedelbar lydnad som gäller.

Lydnad som om den vore kopplad.
Man får ju då inte göra riktigt samma saker som när man är lös.
Om man är hund då.
Olika moment helt enkelt.

Här får hundar vara med på motionsspåret. Har nog aldrig hört om något motionsspår som hunden inte kan vara med vid :o

Vilka är dessa mycket seriösa hundforum? Vovve? På detta forumet brukar det iaf bli ramaskri om någon ens andas att deras hundar springer lösa utom kontroll. Kanske mest för att folk här är oroliga för att hunden skadas, men målet är ju detsamma: att hunden ska hållas under kontroll.

De hundägare med noll koll som jag träffar är iaf HELT ointresserade av att lära sig något mer om hundar. De tror de kan det de behöver, och är nöjda med det.

Men ärligt så bryr jag mig inte och undrar egentligen varför du gör det?

Där så kom det då till slut.

Du bryr dig inte om lagen.
Och det är sådant som jag spyr galla över.
När folk, oavsett sammanhang, anser sig stå över lagen och i stället kan göra som de själva vill.
Bara för att de just vill det.

Det är inte min egen tolkning.
Utan det finns referenser på olika klubbsidor, jaktsidor och hundsidor till den tolkningen.
Bl.a. så finns på en hundsida en referens till ett rättsfall i någon tingsrätt som fastslår 1m bakom eller bredvid samt 10 m framför som en gräns.
Tyvärr så har jag inte kunnat verifiera det påståendet.

Ja ditt resonemang faller ju lite platt när du inte kan referera till dina påståenden... Hittills har du refererat till ett antal texter som du sedan tolkat ganska fritt själv. Som det där med att kontroll = avstånd.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 820
Senast: Maniac123
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 431
Senast: Ragdoll
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 099
Senast: Liran
·
Övr. Hund Nu har jag gjort något jag aldrig trodde jag skulle göra nämligen börjat fundera på en hund. Frågan är bara om det är en bra ide. Jag är...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 959
Senast: Tonto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka