Var får hunden vara?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Var får hunden vara?

Men om nu dina hundar alltid är intill dig i hagen varför tar du upp det överhuvud taget?

För att någon skrev att det fick dom inte vara.

Nej, dom är inte alltid intill mig, framförallt inte på öppen mark eller i hagen. Det är dock sällan de är längre bort än 10 meter och även om de är längre bort när jag har god sikt så bryr jag mig inte faktiskt. Och för guds skull, jag har en boll med snöre som jag kan kasta rätt långt.

Senast ändrad:

Ja, mina hundar behöver inte gå klistrade på mig hela tiden utan får gå runt och lukta.

Fats du vet, de får under barnkammartiden faktiskt inte gå för långt från dig...undrar ändå om det inte är för långt om du måste kalla in dem?

Och menar du att dina hundar aldrig rejsar runt i skogen?

För att någon skrev att det fick dom inte vara.

Nej, dom är inte alltid intill mig, framförallt inte på öppen mark eller i hagen. Det är dock sällan de är längre bort än 10 meter och även om de är längre bort när jag har god sikt så bryr jag mig inte faktiskt. Och för guds skull, jag har en boll med snöre som jag kan kasta rätt långt.

Ja se där, nu kommer det fram- din 10 meters regel finns inte.

Väljer nu att citera de stora hundorganisationerna.
Kennelklubben.
Ovanstående innebär inte automatiskt att hunden inte får vara okopplad, den måste dock stå under sådan lydnad som om den vore kopplad.
Källa: http://www.skk.se/hundagande/lagar-och-regler/tillsynslagen/
Som om den vore kopplad kan ju inte vara 10m från föraren eller att springa efter pinnar?

Brukshundsklubben:
I praktiken är det dock få hundägare som kan uppnå lagens hårda krav utan att hunden hålls i koppel.
Källa: http://www.sbk.nu/templates/Page.aspx?id=8593
Hur kommer det sig att så många anser sig tillhöra dessa få?

Detta svarade du när jag skrev att jag har hundarna med mig i hagen. Att han springer runt själv från mig har jag inte skrivit någonstans. Men för all del, citera mig gärna :grin:

Läs sammanhanget, jag skrev att hundarna fick vara me i din hage men inte gå ifrån, om de går ifrån så verkar du ha en egen lag.

Det du har gjort flertal gånger är att du FELAKTIGT har NAMNGETT mig och tillskrivit mig en mening eller två som jag inte har skrivit, som att ginnies alltid kräver koppel ex.

Fats du vet, de får under barnkammartiden faktiskt inte gå för långt från dig...undrar ändå om det inte är för långt om du måste kalla in dem?

Och menar du att dina hundar aldrig rejsar runt i skogen?

Med tanke på att det står att hundar som är lösa under barnkammartiden ska kunna kallas in direkt så jo, det står inte heller att de ska vara intill föraren utan att de ska vara under kontroll och under uppsyn. Måste kalla in dem? Tja, kan kan likväl be dem stanna men jag tycker om att kunna kalla in hunden om det behövs.

Självklart får de busa i skogen. Varför skulle de inte få det? På skogsstigen/vägen och på nyslådda åkrar med bra sikt får de rejsa runt. Det är dock sällan de kommer längre bort än 10 meter och då kallar jag bara in eller stoppar. Om jag inte kastar boll på åker/fotbollsplan. Då får de hämta bollen sålänge inget annat dyker upp. När de lufsar på brukar de inte vara längre bort än 5-6 meter.

Läs sammanhanget, jag skrev att hundarna fick vara me i din hage men inte gå ifrån, om de går ifrån så verkar du ha en egen lag.

Det du har gjort flertal gånger är att du FELAKTIGT har NAMNGETT mig och tillskrivit mig en mening eller två som jag inte har skrivit, som att ginnies alltid kräver koppel ex.

Går ifrån? Ja de är längre bort än 2 meter iaf. Men ja, de kan springa och busa, ligga och tugga på pinne eller vänta utanför stallet.

Jag har skrivit en gång, skrev då att jag sen såg att det var Inte_Ung som skrivit det. Men du har själv skrivit rätt många påståenden och fel så kanske inte ska kasta sten i glashus?

Jag har skrivit en gång, skrev då att jag sen såg att det var Inte_Ung som skrivit det. Men du har själv skrivit rätt många påståenden och fel så kanske inte ska kasta sten i glashus?

En gång? Då kan du inte räkna. Jag har aldrig skrivit att Linnsan hon tycker att hundar kan vara lösa hur som helst, eller?

Jag bara undrade, dina hundar verkar i dina inlägg bara gå runt lite eller sitta stilla.

Jaså? Var har jag skrivit det? Skrev att den lilla gör det om jag rider på åker. Rider jag på väg springer han lite bakom, stora tyvärr alldeles bredvid. Går jag i skogen får de hålla sig på vägen/stigen och där får de springa så mycket de vill, inom rimligt avstånd och om inte jag säger annat.

En gång? Då kan du inte räkna. Jag har aldrig skrivit att Linnsan hon tycker att hundar kan vara lösa hur som helst, eller?

Nej, har jag skrivit att du skrivit det? Däremot har du skrivit att jag har hundarna slött och nonchigt. Att hundarna springer ifrån mig och att jag skapat mig en egen lag där och att du tycker jag resonerar skämmigt? Med det kanske du menade att du höll med? Men ja, jag tycker inte att jag är varken eller. Men du får gärna motivera varför.

Vad är det som jag har fel i sak menar du?

Jag citerade en massa av det innan...

Bland annat att jag släppte ut hundarna som sprang på vall och skrämde upp vilt. Att dom "sprätter runt" överallt, att jag låter hundarna ränna runt ifrån mig och allt vad det var.

Men jag vet inte riktigt vad du klagar på? Du tycker att hundar ska få vara lösa mer än en koppellängd från ägaren? Jag har inte någonstans skrivit att jag låter mina hundar ränna runt i skogsmarker (eller någonstans för den delen) hur som helst. Varesig det är under perioden 1 mars-20 augusti eller inte.

Ja, du är ute lite på hål is. Hundar måste enligt lag rastas på annan plats om de hålls i rastgård. Hunden ska även få möjlighet att utöva naturliga beteenden och i det ingår att få nosa av och markera i sin omgivning. Hundar kommunicerar mycket med dofter och det vore grymt att förneka dem det. I en offentlig rastgård blir det alltför koncentrerat och inte naturligt alls. Och vilken smittorisk.

Vad gäller träning så ställer det svenska klimatet till det en del. Spår och upplevt kan inte ske i snö. Hunden får inte lära sig att följa fotspår istället för vittring. Och förmågan till effektivt nosarbete är en färskvara. Det behöver tränas kontinuerligt. Men enklast är bara att skaffa tillstånd av markägare och samla en grupp kompisar där någon är kursledare, instruktör eller ledare på något sätt. Vips, organiserad träning med ledare.

Väljer nu att citera de stora hundorganisationerna.
Kennelklubben.

Källa: http://www.skk.se/hundagande/lagar-och-regler/tillsynslagen/
Som om den vore kopplad kan ju inte vara 10m från föraren eller att springa efter pinnar?

Brukshundsklubben:
Källa: http://www.sbk.nu/templates/Page.aspx?id=8593
Hur kommer det sig att så många anser sig tillhöra dessa få?

Som att vara kopplad innebär att föraren kan återkalla/stoppa hunden när det behövs. Under sådan lydnad är just lydnad, inte att hunden är i samma närhet som om den vore kopplad.

Hunden ska även få möjlighet att utöva naturliga beteenden och i det ingår att få nosa av och markera i sin omgivning.
Men kan inte hunden göra det i koppel då?
Massor av hundar i stan lever ju i princip hela sitt liv i koppel med något enstaka besök i en rastgård som omväxling.
Det tycker jag visserligen inte är något bra hundliv men det är ju ändå ganska så vanligt.

Gå på toa i toalåda och rasta huvudet och nosen i koppel?
Att använda stadens stackars gräsplättar som toalett tycker inte jag är hygieniskt ur ett hälsoperspektiv, vare sig för hundar eller kringboende människor.

Men enklast är bara att skaffa tillstånd av markägare och samla en grupp kompisar där någon är kursledare, instruktör eller ledare på något sätt. Vips, organiserad träning med ledare.
Ja så det borde ju inte vara ett problem kan ju jag tycka då.
Att följa lagen då alltså.
Litet ordning och reda samt planering är ju allt som behövs.
Hundarna får träning och lagen följs, alla glada och nöjda då liksom.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 820
Senast: Maniac123
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 431
Senast: Ragdoll
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 099
Senast: Liran
·
Övr. Hund Nu har jag gjort något jag aldrig trodde jag skulle göra nämligen börjat fundera på en hund. Frågan är bara om det är en bra ide. Jag är...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 959
Senast: Tonto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka