Var får hunden vara?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Var får hunden vara?

Jag har bott i Norrbotten också, problemen fanns där då åtminstone ;).

Lagen finns ju av en anledning, men så länge man inte stör mer med lös hund ser jag inte problemet.

Okey!
Då har vi tur, som inte ser så mycket av problemet, UNDER FÖRBUDSTIDEN, och otur att vi ser det andra tider av året.... ;)
Hur än man vänder och vrider på alltihopa, så har jag min hund lös, men under kontroll tills hon ev. bevisar att vi tränat dåligt, eller att hon inte fixar ansvaret.

* Jenny*

Fast varför var det konstigt? Det är så att en hund som är utan snöre men i kontroll anses som "kopplad". Den får vara okopplad, har aldrig hört någon (förutom Inte_Ung och ginnies) tolka det på annat sätt.

Jag tycker bara att det är konstigt att en polis väljer att svara och besvara en sådan generell fråga så lättvindigt över telefon en sen tisdagskväll.

Men i helvete-:mad: nu hittar du på om mig igen-var har jag skrivit att hundar måste vara kopplade???

Nej, just det- ingenstans:grin: (om det inte är koppeltvång som i vissa naturreservat), du HITTAR:grin: på och då du har hittat på så mycket i denna tråd så tror jag inte ett skit på att du återgett polissamtalet korrekt utan gjort helt egna tolkningar som passar dig, precis som du gör av det jag skriver.

Fast varför argumenterar du ens emot om du inte tycker det? Jag skrev dessutom inte att du skrev att hunden inte får vara utan snöre, men skrev att jag aldrig hört någon som tolkat lagen som så att hunden inte får vara 10 meter från föraren och under kontroll.

Jag skrev även båda era namn för att jag svarade till båda.

När jag frågade om hunden får röra sig i annan gångart än skritt på skogsstigen där jag går och inom 10 meter från mig så svarade polisen att det får den, sålänge jag har kontroll på den. Jag frågade även om om jag är ute med hunden okopplad och möter vilt på vägkanten och viltet går iväg, kan min hund anses som störande då? Svaret blev nej, att även om vi stört så blir det inte störande så till den grad att det skulle bli några rättsliga följder, sålänge hunden inte förföljer viltet. Det kan dessutom likaväl ha varit jag som stört viltet vilket inte kan bevisas.

Senast ändrad:

Fast jag har flera gånger citerat lagen, att jag och de hundägare som går i skog med lös kontrollerad hund inte bryter mot den. Har flera gånger frågat efter den lagen där du skriver att vi gör det.

Jag har inte påstått detta du skriver. Nu får du börja citera mig så saker o ting blir rätt, du vet, om du CITERAR mig så får du det jag skrivit precis framför dig och hinner inte glömma, blanda ihop eller lägga till.

Fast varför argumenterar du ens emot om du inte tycker det? Jag skrev dessutom inte att du skrev att hunden inte får vara utan snöre, men skrev att jag aldrig hört någon som tolkat lagen som så att hunden inte får vara 10 meter från föraren och under kontroll.

Vad är det du menar jag argumenterar emot?, och du CITERA i fortsättning du rör bara runt o hittar på om mig.Hela tiden.

Låda till hund strider mot en annan förordning, nämligen den om möjligheten till rastning och naturligt beteende.
Det måste ju bero på hur stor lådan är och var den är placerad?
En låda 2*3m i en hundgård på kanske 100kvm borde ju anses tillåtet, eller?
Här är jag litet på hal is och inte så insatt.

Vad gäller två meter koppel så finns det en hel del arbete med hund som inte kan utföras om den regeln skulle gälla bla spårträning, sökträning, upplet....allt väldigt givande för både hund och samhälle. Man vet aldrig när man kan behöva en duktig sökhund.
Men det får man ju då ägna sig åt under annan tid än förbudstiden samt organiserat med godkänd instruktör och markägarens tillåtelse under hela året.
Så det kan ju inte vara ett problem?

Även om jag hittade en referens till ett rättsfall som fastslog att hund i spårlina var likställt med lös hund.
Jag hittade dock inte själva rättsfallet, det skulle vara ett Tingsrättsfall och de finns inte ute på nätet.
Det skulle också finnas ett domslut som slog fast att tillräckligt nära var 1m bakom och åt sidan samt 10m framför föraren.

Jag frågade även om om jag är ute med hunden okopplad och möter vilt på vägkanten och viltet går iväg, kan min hund anses som störande då? Svaret blev nej, att även om vi stört så blir det inte störande så till den grad att det skulle bli några rättsliga följder, sålänge hunden inte förföljer viltet. Det kan dessutom likaväl ha varit jag som stört viltet vilket inte kan bevisas.

Varför frågar du polisen det när det inte ens är någon i tråden som påstått så?
Du insinuerar med detta att någon i tråden menar det kan bli rättsliga följder om du går på en väg med en hund som du har koll på och det står en älg o äter sly i diket.... bara för att det kan tänkas störa...tänk lite själv.

Jag tycker bara att det är konstigt att en polis väljer att svara och besvara en sådan generell fråga så lättvindigt över telefon en sen tisdagskväll.

Fast jag känner också poliser jag kan ringa till en tisdag kväll.. Och dom skulle nog kunna svara på samma sätt:)
Dvs. inget har hänt, alltså kan dom svara lättvindligt.
Om brott begåtts skulle jag nog inte få något svar alls:angel:

*Jenny*

När jag frågade om hunden får röra sig i annan gångart än skritt på skogsstigen där jag går och inom 10 meter från mig så svarade polisen att det får den, sålänge jag har kontroll på den.

Du missar en sak här.
Och det är att det inte är just Polisen som avgör när det kommer till kritan, utan det är domstolarna som gör det.
Så även om en Polis säger så så kan du bli dömd av en domstol som kommer att följa tidigare rättsfall i ämnet samt de förarbeten och tolkningar som finns hos de myndigheter som skriver lagarna.

Man är liksom inte säker bara för att Polisen säger så.
De är inga Jurister.

Jo man får använda synlig elstängsel till hund.

Fast det var inte just elstaketet jag avsåg, utan att släppa ut lösa hundar fritt i en vanlig hage under barnkammartiden. Inte OK alls enligt Jordbruksverket.

Jag hade inte fått ha min lös utan uppsikt i min hage om den inte varit så säker, jag kan alltså inte släppa min lös i en beteshage bara för det finns elstaket runt.

Nu är min inte lös utan uppsikt, jag är alltid med däremot kan han vara 80 m ifrån mig vilket han inte får vara utanför.

Vilka är det man ska kontakta? Polisen/naturvårdsverket/jordbruksverket eller jägareförbundet?

Jag tror att man för att få fullständig klarhet skall tala med en jurist på Naturvårdsverket.
Polisen har en så pass övergripande juridiskt kunskap att de mera sorterar brott som något de måste agera på respektive något som de inte behöver agera på.

Du missar en sak här.
Och det är att det inte är just Polisen som avgör när det kommer till kritan, utan det är domstolarna som gör det.
Så även om en Polis säger så så kan du bli dömd av en domstol som kommer att följa tidigare rättsfall i ämnet samt de förarbeten och tolkningar som finns hos de myndigheter som skriver lagarna.

Man är liksom inte säker bara för att Polisen säger så.
De är inga Jurister.

Men skulle polisen bry sig?
Om jag har okopplad hund som inte ställer till något?
OM hunden jagar en hare, vad skulle straffet för mej som ägare bli? Skulle det ens komma till domstol?
Har vi i Sverige inte värre brottslingar att jaga än hundägare som inte går fot med sin hund typ halva året?
Nog är jag rädd om viltet, och tycker att vi ska ha koll på våra hundar, men in absurdum???
Mördare går fria, och vi gapar över att hundar inte ska få gå lösa... Suck! Snacka om att skjuta mygg med kanon.

*Jenny*

Vad är det du menar jag argumenterar emot?, och du CITERA i fortsättning du rör bara runt o hittar på om mig.Hela tiden.

Du argumenterar emot att jag har en lös hund inte längre bort än 10 meter från mig och under kontroll.

Ska göra det, vänta lite...

Jösses vad jag är glad att jag slipper bo grannar med vissa av er paragrafryttare.
Det är en sak att veta hur lagen fungerar och en annan sak att säga emot hur den fungerar.
Den fungerar ju som den gör, oavsett hur förnuftigt som det är med det.

Sunt förnuft borde väl räcka.
Nej det gör ju inte det.
Utan vissa lagar är så trista att de faktiskt t.o.m. går emot sunt förnuft.
Då så måste man veta vad som gäller så att man kan förhålla sig till det.
Lagarna upphör inte att gälla för att de är korkade.

Min privata åsikt om lagar är att jag accepterar inga lagbrott som stör mig personligen eller som åsamkar mig, min familj, min egendom, mina djur eller andra levande varelser skada eller lidande utsätter dessa för risk att skadas eller lida.

Om du har lös hund o galopperar på en väg så går det bra om hunden är intill och den är lydig.

Här skriver du bland annat att hunden ska vara intill hästen(bredvid?). Likadant att man inte kan ha med sig hunden om man tränar exempelvis dressyr på en åker. För då måste hunden vara platsad.

Har vi i Sverige inte värre brottslingar att jaga än hundägare som inte går fot med sin hund typ halva året?

Med sådant resonemang så är det ganska mycket brott lagar o bestämmelser som man borde skita i helt, brotten lagarna bestämmelserna är för simpla för att bry sig om. Tills man själv drabbas då förståss.

KL

Jag gjorde en polisanmälan i våras, en grannepålandet som har stora hundar som "råkar" komma lösa ofta. Eller stack när de fick sin dagliga 50mpromenad till brevlådan.
Ja, lösa, de var ju sååå lydiga sa mannen när jag även ringde, de var inte borta särskilt länge och kom ju faktiskt hem.Inte riktigt rätt sorts lydnad.

Min privata åsikt om lagar är att jag accepterar inga lagbrott som stör mig personligen eller som åsamkar mig, min familj, min egendom, mina djur eller andra levande varelser skada eller lidande utsätter dessa för risk att skadas eller lida.

Hoppas att du lever upp till det gentemot alla andra:confused:
Min privata åsikt är att jag bara är människa, och därför ibland felar. Oavsiktligt, men ändå...
Må den som aldrig felat kasta första stenen....
Jag slänger ingen sten... Jag är en levande människa.

*Jenny* den icke förträfflige!

Jag tycker det under barnkammartiden hör till att inte rassla ut varsomhelst o hursomhelst med hunden för att minska på störning, men om det står inget i lagen.

Det säger sig självt att man håller sig till områden, vägar där hunden stör så lite som möjligt, under barnkammartiden.

Men så resonerar långt från alla hundägare och inte du heller vad det verkar.

Att så många rider med sina hundar och många av dem har ganska dålig koll, inte särskilt bra lydnad samt resonerar som du tyckar jag är skämmigt.

Detta svarade du när jag frågade vad du gör om en fågel blir skrämd och flyger upp för att du går förbi med hunden.

Hur resonerar jag? Att jag har en kontrollerad hund lös högst 10 meter från mig? Som inte får sticka in i skogen utan hålla sig på stigen/vägen vi går på?

Jag har inte skrivit något om att gå på vägar där det är extra mycket vilt. Här går jag mest på elljusspåret och runt sjön.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 820
Senast: Maniac123
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 431
Senast: Ragdoll
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 099
Senast: Liran
·
Övr. Hund Nu har jag gjort något jag aldrig trodde jag skulle göra nämligen börjat fundera på en hund. Frågan är bara om det är en bra ide. Jag är...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 959
Senast: Tonto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka