Var får hunden vara?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Var får hunden vara?

Nej för att det är omöjligt att stifta lagar så som du tycker.

Allt handlar om omständigheter vid specifik händelse/situation. Vid en händelse kanske just 10 meter bort räcker för att störa medan det inte alls är det vid annat tillfälle.
.

Fast stör gör man oavsett om hunden är två meter från mig i lina eller lös några meter ifrån. Det kommer också vara omöjligt att säga om min lösa hund var den som störde viltet. I vilket sammanhang bryr sig någon ens om ett rådjur skuttar iväg när jag är ute och går? Eller en hare för den delen?

Så du menar att om jag är ute och går med hundarna och stora är lös. Jag ser plötsligt en älg som står i skogskanten och smaskar. Hund kallas in och älg ser oss och traskar iväg. Vad är det för lagtrots jag gjort? Uppenbart är ju älgen störd men jag ser varken hur det skulle kunna bevisas att det var hunden som störde eller hur det skulle vara ett lagtrots överhuvudtaget.

Men det är ju det som "springa lös" betyder.
Hunden skall hindras från att springa lös.

Springa är ju att just springa.
Vet du var ordet betyder?
Och lös är ju just lös.
Lös = inte kopplad.

Det är fullständigt klart vad som menas.
Åtminstone för alla de som som skall se till att lagarna efterföljs.
Och vad jag vet så är det de som bestämmer i slutänden.

Om jag cyklar på en grusväg och hund travar lös. Är det alltså ett lagbrott? Eller om jag joggar?

Att hunden inte skulle få använda annan gångart än skritt under den perioden tror jag inte ens lite på. Att jakträttsinnehavaren skulle plocka med sig min hund när jag är bredvid och sen ringa till mig tror jag inte heller lagen menar.

Ungefär som att koppeltvånget inte innebär att hunden måste gå i koppel (men under samma kontroll som om den vore kopplad) så tror jag att ordet springa avser att hunden inte får springa runt i skogen utan just kontroll. Att hunden galopperar eller travar i närheten av sin förare och under kontroll tror jag inte någon (som har betydelse) skulle ha någon invändning mot.

Vilka är det man ska kontakta? Polisen/naturvårdsverket/jordbruksverket eller jägareförbundet?

Nej jag förstår inte varför du tror att jag tycker/tror något om de händelser du radade upp.

Jag försöker bara förklara att lagen är utformade på ett visst sätt, vilket gör det svårt att sia om huruvida det är lagbrott eller inte.

Jag anser att jag har en egen hjärna att tänka med och att vissa lagar kan man faktiskt bortse från i vissa lägen. Ska man vara helt ärlig så gör de flesta människor det. Ingen följer lagen till punkt och pricka och jag ser inte problemet med det så länge man inte skadar sig själv eller någon annan.

Finns liksom ingen rim och reson i att ha hunden kopplad i ett MTB-stråk med hänvisning till att man stör. Cyjklisterna har redan skrämt bort det vilt som fanns. Och vad gäller egen mark....där har man dragit lagen in absurdum. Varenda bonde jag känner har med sig hundarna ut till djuren eller vid arbete på markerna och inte är det något problem. Så varför låta bli.

Låda till hund strider mot en annan förordning, nämligen den om möjligheten till rastning och naturligt beteende. Det vore helt enkelt djurplågeri. Plockar man upp behöver inte folk trampa i det även om det kottas ute.

Vad gäller två meter koppel så finns det en hel del arbete med hund som inte kan utföras om den regeln skulle gälla bla spårträning, sökträning, upplet....allt väldigt givande för både hund och samhälle. Man vet aldrig när man kan behöva en duktig sökhund.

*KL mig själv*

Så, nu har jag pratat med polisen och polisen sa att hund får vara lös i skog och mark. 10 meter var också att anse som under kontroll och i närheten och hunden får också springa (använda andra gångarter än skritt) även under denna perioden. Däremot får de inte springa runt utan kontroll i skogen och polisen sa att det var det som menades med att "de hindras från att springa lösa i marker där det finns vilt."

Jag frågade även om jag kunde bli anmäld om jag + hund som är lös möter vilt som springer/går undan. Och nej, det kan jag inte sålänge hunden inte går efter.

Så då var det utrett :) så alla vi som har okopplade hundar under kontroll slipper tänka på det.

*knapplån*

Jösses vad jag är glad att jag slipper bo grannar med vissa av er paragrafryttare.
Sunt förnuft borde väl räcka.
Jag har min hund alltid lös, hon är med mej, och har aldrig dragit efter ett djur. Hon bryr sig helt enkelt inte om varken katter, harar, eller rävar.
Däremot sket både jag och hund knäck när det flög upp en and ur diket utanför stallet. Men hon jagade den inte, och var max 1 meter från mej just då.
Dubbelbekasiner häckar bara metrar från ytterdörren, och dit går hon inte, och skulle JAG av misstag komma nära, så visar fåglarna ingen oro... Säkert inte om hunden kom nära heller, hon utgör inget hot och do är vana oss, precis som vi är van dom.

Min granne jobbar åt länstyrelsen, och hos honom vimlar det av både naturvårdare, (flera av dom ser vi regelbundet på tv) och poliser. Alltså träffar jag dom rätt ofta, och inte en enda gång har jag fått någon påpekan över att jag haft hunden med mej. Dessutom har grannen 2 settrar lös på gården, och även folk som hälsar på har hundar som vistas lösa.
Jag ska passa på att fråga dom vid nästa tillfälle.

Har man inte hundar som jagar vilt, så är det ju inte något problem?
Man kan ju knappast ha hunden fot i flera månader/år?
Då ska man nog inte ha hund.... Vilket liv har den hunden?

Har man inte koll på sin hund ska den GIVETVIS sitta i band, men man måste våga lita på sin hund också?
Min hund ska få fortsätta leva hundliv, med sin hundlucka och lös på gården. OM den dagen kommer att hon ställer till med något, så får jag då ta ställning över om hon ska bort, eller bli bandhund (hemska tanke)
JAG personligen skulle ha svårt att ha min hund i hermetiskt slutna utrymmen jämt. :crazy:
Ett koppel kAN gå av, eller att jag tappar det, och då går inget vilt säkert om det skulle vara så att jag inte har lydnad på min hund, och inte vant det vid att vistas lös i naturen.
Alltså är endast betongbunker, och hundlåda alternativet. Och det kan ju ta bort en del av tjusningen med att ha hund...

Allt i hundhållning är inte svart eller vitt, gråskalan kan funka om man använder sunt förnuft.
Lagar och förordningar är ju till för att följas, men jag skulle vara nyfiken på vilken dom jag skulle få, för att jag har en ickejagande helt oskyldig hund med lös i svampskogen????
Alltså där inget brott är begånget?

* Jenny *

Konstigt att en polis väljer att uttala sig så.

Kamomillo:

Jag är benägen att hålla med dig, problemet är inte lösa lydiga och lugna hundar. Problemet är "sällskapshundar" som tar vilt på eget bevåg, drar efter och lever rövare.

Kamomillo:

Jag är benägen att hålla med dig, problemet är inte lösa lydiga och lugna hundar. Problemet är "sällskapshundar" som tar vilt på eget bevåg, drar efter och lever rövare.

Jo! Och just där har vi gråzonen... De flesta hundar har nog god uppfostran att vara i skogen, och då känns det vansinne att jag ska ha min hund att gå fot bara för att... Det är inte rättvist mot henne.
Oftast har samerna problem med att draghundar kommer lös, och jagar ren, men det är ofta på vintern, och då omfattas dom ju inte av den här lagen...
Även om det inte är lagligt att ha hundar som jagar ren. :crazy:

* Jenny *

Förvisso, om hunden verkar störande eller bortom kontroll. Jag har under mina år med lös hund mött polisen ett flertal gånger med lös hund under förbudstiden och aldrig har jag blivit ombedd att koppla. För det är faktiskt fullt möjligt att bryta mot den där lagen ibland och ändå varken störa eller förstöra. Och sker det på de premisserna så ser jag inte problemet.

För oavsett förbud eller ej så får inte mina hundar störa eller förstöra, någonsin. Det behöver jag ingen lag som talar om.

Nej det är faktiskt naivt att tro tycker jag.

Bara jag (jag som i en person) har hittills stött på tre lösa hundar (i år bör tilläggas) som definitivt inte hade tillräcklig lydnad för att vistas lösa öht (speciellt under barnkammartiden). Nej många har en övertro till sina lösa hundar.

Kamomillo:

Fast varför var det konstigt? Det är så att en hund som är utan snöre men i kontroll anses som "kopplad". Den får vara okopplad, har aldrig hört någon (förutom Inte_Ung och ginnies) tolka det på annat sätt.

Bara jag (jag som i en person) har hittills stött på tre lösa hundar (i år bör tilläggas) som definitivt inte hade tillräcklig lydnad för att vistas lösa öht (speciellt under barnkammartiden). Nej många har en övertro till sina lösa hundar.

Du har troligen rätt, men eftersom vi bor i olika delar av landet har vi olika referensramar, och därför olika erfarenheter?
Här är det bekymmer med italienares fågelhundar, men det är UNDER jakttid, dom skiter i att ta dom med hem, om dom jagar dåligt, och följden blir att vi får fånga in lösa utmärglade settrar i november, för att sedan sätta dessa stackars hundar på något flyg mot en "husse" (oftast) som inte ens vill ha hem dom...
Detta händer VARJE år:cry:
Och sedan draghundar som tuggar på renarna, oftast utfodringsrenar som är inhägnade, och därför är ett lätt byte.
De brukar bli dyrt för hundägaren:angel:
De problem ni beskriver ser vi inte av.
Alltså känns lagen rätt meningslös här:crazy:
Men jag kan förstå att den behövs på vissa ställen.

* Jenny *

Fast det är ju just det, du får faktiskt ha hunden okopplad sålänge den är under god lydnad och inte ränner runt på egen hand.

Ginnies och Inte_Ung: Vad är det ni menar att man skulle bli anmäld för om hunden går okopplad? Bristande tillsyn? Är lite nyfiken på vad ni tror händer om ni på promenad möter en förare med lös hund och filmar denna och sen visar polisen.
Såhär står det ju faktiskt:

"Inget allmänt koppeltvång gäller, men hunden ska vara under förarens kontroll, antingen genom koppel eller på ett sådant avstånd att föraren kan övervaka och alltid kalla in hunden."

Vem anser ni att man ska kontakta för att få veta vad som gäller angående lösa hundar? Varför skulle det bli en rättssak om en hund som är under kontroll? Alltså inte springer runt i skogen (jag tror inte skogsstigar räknas som det).

Det är ju faktiskt som så att vilt stör man så fort man sätter sin fot utanför dörren. Framförallt om man bor på landet. Visst ska man visa hänsyn men man kan inte bli helt handikappad och praktiskt taget bära runt hunden ute...

Fast nu är det ju inte det diskussionen handlar om. Visst finns det hundar som är lösa som inte borde vara det. Men en som HAR kontroll får ju ha hunden lös.

Jag har bott i Norrbotten också, problemen fanns där då åtminstone ;).

Lagen finns ju av en anledning, men så länge man inte stör mer med lös hund ser jag inte problemet.

Fast varför var det konstigt? Det är så att en hund som är utan snöre men i kontroll anses som "kopplad". Den får vara okopplad, har aldrig hört någon (förutom Inte_Ung och ginnies) tolka det på annat sätt.

Men i helvete-:mad: nu hittar du på om mig igen-var har jag skrivit att hundar måste vara kopplade???

Nej, just det- ingenstans:grin: (om det inte är koppeltvång som i vissa naturreservat), du HITTAR:grin: på och då du har hittat på så mycket i denna tråd så tror jag inte ett skit på att du återgett polissamtalet korrekt utan gjort helt egna tolkningar som passar dig, precis som du gör av det jag skriver.

Ginnies och Inte_Ung: Vad är det ni menar att man skulle bli anmäld för om hunden går okopplad? Bristande tillsyn? Är lite nyfiken på vad ni tror händer om ni på promenad möter en förare med lös hund och filmar denna och sen visar polisen.
..

Lägg av att hitta på sådant jag inte påstått, varför lägger du inte ner det?:mad:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 820
Senast: Maniac123
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 431
Senast: Ragdoll
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 099
Senast: Liran
·
Övr. Hund Nu har jag gjort något jag aldrig trodde jag skulle göra nämligen börjat fundera på en hund. Frågan är bara om det är en bra ide. Jag är...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 959
Senast: Tonto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Akvarietråden V