Var får hunden vara?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Var får hunden vara?

Ja visst men under denna period är det förbud mot att löpa lös oavsett om hunden jagar efter eller håller sig till sitt sök.

Jag skrev inget om några anordnade träningspass med marktilldelning eftersom jag svarade på linnsans generella uttalande om vad man får och inte får under den här tiden.

Absolut, likt många andra trådar hamnar diskussionen på glid där man indirekt menar att hunden ska gå på låda och helst inte vistas ute under perioden.

Fast när de skriver hund som "löper lös" verkar de mena hund utan koppel och utan kontroll. Iaf om man ska lite på jägareförbundets hemsida.

Citat: "Under tiden 1 mars–20 augusti får hundar inte springa lösa i marker där det finns vilt. Inget allmänt koppeltvång gäller, men hunden ska vara under förarens kontroll, antingen genom koppel eller på ett sådant avstånd att föraren kan övervaka och alltid kalla in hunden."

Det står ingenting om varesig avstånd eller om i vilken gångart hunden får röra sig i. Sålänge hunden är under förarens kontroll.

Delvis kl*

Att inte störa vilt är rött suddigt att skriva tycker jag i en lag. I våras cyklade jag på en grusväg. Hade bägge hundarna med mig och stora lös. Precis när vi kommer fram till en bäck som är nedanför en slänt så ser jag ett rådjur som dricker. Den blir skrämd av oss (mig antagligen för hundarna såg den inte då de var för lågt ner för rådjurets synfällt) hoppar upp på åkern bredvid och skuttar iväg. När jag ser rådjuret kallar jag till mig stora utan problem och när rådjuret skuttat en bit på åkern släpper jag och vi cyklar vidare. Är det att störa? För mig är det härligt att möta vilt ute och det gör man ju ibland. Men det kan väl inte anses som att hundarna stör om de inte agerar mot viltet? Man kan ju inte ta allt till överdrifter. Man måste ju få vistas i skogen utan att man stör för att man råkar se vilt.

Det står också vidare att hundar som är lösa ska vara under samma kontroll som om de är i lina.

Det står inte lina, det står band.
Det betyder koppel.

Hur långt brukar ett genomsnittligt koppel vara?

Har du läst referenserna till rättsfallen i den högra marginalen?

Var kan man läsa sig till att band är koppel och inte lina? Vem bestämmer då längden på kopplet? En vän till mig har 2 hundar som hon alltid har i koppel (jakthundar) och dom är 350 cm långa.
Flexikoppel är också ett koppel, dom är ca 8m långa.

Jaså, hurdå?
Enligt lag får ju hunden vara okopplad.

Om någon letar upp dig för att klaga på att din hund är lös i hästhagen så har den nog fog för det.
Och om den då får en avhyvling av dig så är ju rättssystemet, d.v.s. Polisen den väg som står till buds att gå.
De kan ju filma dig som bevis att hunden springer lös.

Var kan man läsa sig till att band är koppel och inte lina?

Det är ren svenska och hör till svensk ordförståelse.
Hund i band betyder hund i koppel på , visserligen gammalmodig men ändå, svenska.
Och då flexikoppel inte var uppfunnet på den tiden så ingår nog inte det i betydelsen av band.

3,5 m verkar ju vara ett rimligt avstånd att hålla sin inom.

Senast ändrad:

Men nu säger du vad DU tycker är rimligt. Det har ju inget att göra med vad som är regelrätt.

*eget knapplån*
Jag har polisanmält en lös hund som jag fick in på min mark under hundförbudstiden.
Polisen tog den anmälan mycket allvarligt.
Den hunden har jag efter det bara sett kopplad i grimma.
Så den fick nog ett koppelföreläggande.

Dock så var denna hund ungefär överallt och fullständigt bortom kontroll både vad gällde avstånd till för5aren, den syntes över huvud taget inte till först, och vad gällde lydnad.
Hunden var en leonberger.

Regelrätt är som kopplad.
Och då så måste det ju vara lika nära som koppel är långa.

Rimligheten var att jag ändrar mig från inom 2 m till inom 3,5m.
Samt att det är möjligt att följa.

Intressant f.ö. att hänsynslösa hundägare tycker att de kan tolka hit och dit för att kunna göra som de vill medan de som är hänsynsfulla måste vränga lagen till punkt och pricka.

Det står springer, det betyder på svenska allt son inte är gå.

Så du menar att om min hund GÅR 50 meter från mig så är det okej? Jaha, men då har vi ju löst det!

Citaten fetade:

"Under tiden 1 mars–20 augusti får hundar inte springa lösa i marker där det finns vilt. Inget allmänt koppeltvång gäller, men hunden ska vara under förarens kontroll, antingen genom koppel eller på ett sådant avstånd att föraren kan övervaka och alltid kalla in hunden."

När jag kallar in honom när han går där 50 meter bort, måste han gå då också eller är det okej att han springer?

Var står det att hunden inte får springa?

"Om en hund trots allt springer lös där det finns vilt har jakträttshavaren, eller någon som företräder denne, rätt att ta hand om hunden.
I sådana fall ska hundägaren eller polisen underrättas."

Jag får nog påstå med rätt stor säkerhet att de menar hundar som "springer lösa" anses hundar som ses i skogen utan förare. Jag tror inte det har någon som helst betydelse om jakträttsinnehavaren hittar en hund själv i skogen om den springer eller inte. Eller menar du att om hunden skrittar så plockas den inte in av jakträttsinnehavaren? I första hand ska ju dessutom hundägaren kontaktas och sedan polisen om inte ägaren kan nås. Har svårt att tro att någon skulle gå fram till mig, ta med sig min schäfer som står 7 meter bort och sen ringa till mig och säga att de hittade min schäfer lös i skogen... :grin:

Intressant f.ö. att hänsynslösa hundägare tycker att de kan tolka hit och dit för att kunna göra som de vill medan de som är hänsynsfulla måste vränga lagen till punkt och pricka.

Förstår inte varför du knappade mig till ditt svar.

Regelrätt är som kopplad.
Och då så måste det ju vara lika nära som koppel är långa.

Rimligheten var att jag ändrar mig från inom 2 m till inom 3,5m.
Samt att det är möjligt att följa.

Fast det är ju din egen tolkning av vad som anses vara rimlig längd på koppel. Var ser du dessa bestämmelser om alla mått?

*eget knapplån*
Jag har polisanmält en lös hund som jag fick in på min mark under hundförbudstiden.
Polisen tog den anmälan mycket allvarligt.
Den hunden har jag efter det bara sett kopplad i grimma.
Så den fick nog ett koppelföreläggande.

Dock så var denna hund ungefär överallt och fullständigt bortom kontroll både vad gällde avstånd till för5aren, den syntes över huvud taget inte till först, och vad gällde lydnad.
Hunden var en leonberger.

Att en ägare hade sin hund rännandes utan kontroll har inget med saken att göra.

Fast nu är det ju så att hundägare som har kontroll på sin hund utan att ha den i koppel följer lagen. Det står inget om hur långt bort hunden får vara sålänge man kan kontrollera och ha uppsyn över vad hunden gör. Men som sagt. Citera gärna en text där det står att hunden ska vara X antal meter från hundföraren för att få vara utan koppel.

Hunden skall inte vara 50m bort under hundförbudstiden.
Det är inte "som att vara kopplad".
Inte ens ett flexikoppel är ju så långt.

Du verkar tro att om du kan överbevisa mig så kommer inte reglerna att gälla och då så kan du fortsätta som förut.
Men reglerna gäller och förr eller senare så kommer någon att bli tillräckligt arg på din lösa hund för att Polisanmäla dig.
Och då så kommer ärendet att bli hanterat efter de regler som jag har presenterat här.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 820
Senast: Maniac123
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 431
Senast: Ragdoll
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 099
Senast: Liran
·
Övr. Hund Nu har jag gjort något jag aldrig trodde jag skulle göra nämligen börjat fundera på en hund. Frågan är bara om det är en bra ide. Jag är...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 959
Senast: Tonto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Akvarietråden V