Var får hunden vara?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Var får hunden vara?

Det står inget om hur långt bort hunden får vara ....

Det står omedelbar närhet i ett av rättsfallen som jag länkade referens till.
Visst inte några meterangivelser, men nog begriper du var omedelbar närhet betyder?

Jag hittar inte den text där jag läste 2m.
Den kan finnas tryckt i en bok någonstans, men våra böcker är fortfarande i kartonger efter en flytt.

Hunden skall inte vara 50m bort under hundförbudstiden.
Det är inte "som att vara kopplad".
Inte ens ett flexikoppel är ju så långt.

Du verkar tro att om du kan överbevisa mig så kommer inte reglerna att gälla och då så kan du fortsätta som förut.
Men reglerna gäller och förr eller senare så kommer någon att bli tillräckligt arg på din lösa hund för att Polisanmäla dig.
Och då så kommer ärendet att bli hanterat efter de regler som jag har presenterat här.

Vad är det jag ska bli polisanmäld för?
Vad är laglig längd på hur långt bort hunden får vara? För det enda jag hittar är att hunden ska vara under kontroll, komma på inkallning och vara under uppsyn. Hittar inget annat men du är välkommen att citera de lagarna som du säger att vi bryter mot.

Det jag menade med 50 meter var att du fortsatta insistera på att hundar inte fick röra sig i annan gångart än skritt bara för att de inte har snöre på sig.

Angående hund i egen hage så får man ju faktiskt ha elstaket till hundars rastgård. Så jag borde få ha hagen som rastgård till mina hundar.

Det står omedelbar närhet i ett av rättsfallen som jag länkade referens till.
Visst inte några meterangivelser, men nog begriper du var omedelbar närhet betyder?

Jag hittar inte den text där jag läste 2m.
Den kan finnas tryckt i en bok någonstans, men våra böcker är fortfarande i kartonger efter en flytt.

Tyvärr så läste jag inte den texten så det är svårt för mig att se vad de skulle mena med omedelbar närhet faktiskt. Kan ju varit så att hunden var flera hundra meter från föraren och "omedelbar närhet" betyder att föraren hela tiden ser hunden samt vad hunden gör.

Ja visst.
Hunden skall under hundförbudstiden hållas i koppel eller under samma kontroll som om den vore kopplad.
Det är den tolkning som Naturvårdsverket gör och vad som gäller då det är de som bestämmer.

Angående hund i egen hage så får man ju faktiskt ha elstaket till hundars rastgård. Så jag borde få ha hagen som rastgård till mina hundar.

Nej det får du inte. Du kan ringa Jordbruksverket o fråga.

Ett elstaket stänger inte ute det vilda och är inte särskilt säkert.

Jag däremot, som har en hage, inhägnad på 0,8 ha,150 cm högt med svetsat, galvat nät med 2,5 cm maskor och maskorna är grova, får ha min hund däri utan tillsyn i ca 2 timmar. På heltid om jag fixar en bodel.

I ett domslut så fastställs den juridiska tolkningen.
Och för just den biten så är det ointressant hur det aktuella fallet var.
Sedan så jämförs detta fastställande med händelsen varvid domen fastställs.
Så det var meningen att du skulle läsa det finstilta i höger marginal på sidan som jag länkade till.
Rättsfallen står där.

Citerar igen...

"Under tiden 1 mars–20 augusti får hundar inte springa lösa i marker där det finns vilt. Inget allmänt koppeltvång gäller, men hunden ska vara under förarens kontroll, antingen genom koppel eller på ett sådant avstånd att föraren kan övervaka och alltid kalla in hunden."

Jag ser ingenstans att hunden inte skulle få röra sig snabbare än skritt, alltså springa när den är okopplad.

"Om en hund trots allt springer lös där det finns vilt har jakträttshavaren, eller någon som företräder denne, rätt att ta hand om hunden.
I sådana fall ska hundägaren eller polisen underrättas."

Denna texten tycker jag visar tydligt att "springa lös" inte betyder en hund som galopperar eller travar utan koppel, utan en hund som driver runt själv. För som jag skrev innan så har det knappast någon betydelse om hunden skrittar eller galopperar om den hittas själv ute i skogen.

Du kan inte citera en tolkning av lagen och tro att det är den som gäller :)

Det är lagen man måste gå efter och där står löpa lös, den behöver således inte ens förfölja eller ägna vilt en tank. Så ser lagen ut och inte som du verkar tro, att den är utformad för var enskild händelse.

Allt beror på situationen om en hundägare blir anmäld. Det är omöjligt att diskutera rent generellt att det är helt okej att ha hunden lös och 10 meter ifrån sig ständigt, för så ser inte lagen ut. Omständigheter kring kan vara avgörande.

Nej det får du inte. Du kan ringa Jordbruksverket o fråga.

Ett elstaket stänger inte ute det vilda och är inte särskilt säkert.

Jag däremot, som har en hage, inhägnad på 0,8 ha,150 cm högt med svetsat, galvat nät med 2,5 cm maskor och maskorna är grova, får ha min hund däri utan tillsyn i ca 2 timmar. På heltid om jag fixar en bodel.

Fast nu vet du förvisso inte hur min hage ser ut. Måste man stänga ute det vilda? Hur är det med djur som klättrar/gräver och fåglar?

Jag pratade dessutom inte om att lämna hundarna utan tillsyn där.

Om hunden är i direkt närhet till föraren behöver ju inte hunden komma på inkallning, eller hur? Vad är "sprätta runt"? Varför är det slött och nochigt (nonchalant?)?

För att du anser att det inget gör om din hund/hundar inte alltid följer lagen. Du strider för att minsann ha rätt att.......göra som du vill o anser passar dig.

Som i din hage.

Eller när du rider o har dem lösa och det är jobbigt att ha dem intill.

Jo man får använda synlig elstängsel till hund.

Synliga elstängsel som ger hunden en stöt när den kommer emot det får bara användas om ytan som omgärdas av elstängsel är minst 50 gånger minimimåtten för rastgård för hundar upp till 45 cm i mankhöjd. För större hundar måste ytan vara minst 800 kvadratmeter.

Fast nu vet du förvisso inte hur min hage ser ut. Måste man stänga ute det vilda? Hur är det med djur som klättrar/gräver och fåglar?

Jag pratade dessutom inte om att lämna hundarna utan tillsyn där.

Det är ju en bra förutsättning för en rastgård att inte rådjur o harar ex kan ta sig in, eller hur??

Jodå, katter kan klättra över, men då kommer de också ut. Mitt nät är delvis nedgrävt samt kontrolleras dagligen så att gräva sig in är väldigt svårt.

Du kan inte citera en tolkning av lagen och tro att det är den som gäller :)

Det är lagen man måste gå efter och där står löpa lös, den behöver således inte ens förfölja eller ägna vilt en tank. Så ser lagen ut och inte som du verkar tro, att den är utformad för var enskild händelse.

Allt beror på situationen om en hundägare blir anmäld. Det är omöjligt att diskutera rent generellt att det är helt okej att ha hunden lös och 10 meter ifrån sig ständigt, för så ser inte lagen ut. Omständigheter kring kan vara avgörande.

Som sagt så står det ingenstans hur långt borta som hundarna får vara, och det står även att hunden får vara okopplad om den är under kontroll och uppsyn/övervakad. Ser ingenstans något annat faktiskt. Jag säger inte att det finns någon speciell regel om just 10 meter. Men 10 meter är i närheten och under uppsyn. Jag ser inte hur min hund skulle störa vilt mer om han går 10 meter framför/bakom på skogsvägen/grusvägen än om han går 3,5 meter ifrån.

Det var någon härinne Inte_Ung eller ginnies som skrev att det var naturvårdsverket och jägareförbundet som hade tolkat lagarna rätt, om jag inte minns fel. Det är därifrån + jordbruksverket som jag citerat.

Det är ju en bra förutsättning för en rastgård att inte rådjur o harar ex kan ta sig in, eller hur??

Jodå, katter kan klättra över, men då kommer de också ut. Mitt nät är delvis nedgrävt samt kontrolleras dagligen så att gräva sig in är väldigt svårt.

Fast pratar vi bara rådjur och harar? Och liknande? Om djuret som tagit sig in hinner komma ut eller inte innan det blir jagat är ju svårt att sia om.

För att du anser att det inget gör om din hund/hundar inte alltid följer lagen. Du strider för att minsann ha rätt att.......göra som du vill o anser passar dig.

Som i din hage.

Eller när du rider o har dem lösa och det är jobbigt att ha dem intill.

Fast jag har flera gånger citerat lagen, att jag och de hundägare som går i skog med lös kontrollerad hund inte bryter mot den. Har flera gånger frågat efter den lagen där du skriver att vi gör det.

Jobbigt och jobbigt, det är en onödig skaderisk att ha hundarna precis vid hästarnas hovar.

Jo det står i omedelbar närhet.
Det är fastställt i domslut.
Och med ett sådant domslut är tolkningen klar.
Det är nämligen domstolarnas tolkning som gäller i slutänden.
Och för den tolkningen så används Naturvårdsverkets förarbeten.

"17 § Om en hund springer lös i ett område där det finns vilt, får jakträttshavaren eller någon som företräder honom eller henne ta hand om hunden. När detta har skett skall hundens ägare eller innehavare snarast underrättas. Om denne inte är känd skall i stället polismyndigheten underrättas."

Direkt från lagstadgan. Även här kan jag inte se hur de skulle mena en hund som har en annan gångart än skritt, utan att den "springer lös". Eftersom att kontrollerad lös hund anses som "kopplad" så verkar det som att "springa lös" anses okontrollerad okopplad hund. Det står sen vidare att ägaren ska kontaktas efter att hunden tagits hand om, det måste väl också tyda på att hunden rännde runt utan ägaren. För jag har fortfarande svårt att se att jakträttsinnehavaren möter mig och min hund, hunden travar och är okopplad och jakträttsinnehavaren tar med sig hunden för att sen ringa och tala om att hen hittat min hund lös...

Nej för att det är omöjligt att stifta lagar så som du tycker.

Allt handlar om omständigheter vid specifik händelse/situation. Vid en händelse kanske just 10 meter bort räcker för att störa medan det inte alls är det vid annat tillfälle.

Lag (2007:1150) om tillsyn över hundar och katter § 16

Under tiden den 1 mars-20 augusti skall hundar hållas under sådan tillsyn att de hindras från att springa lösa i marker där det finns vilt. Under den övriga tiden av året skall hundar hållas under sådan tillsyn att de hindras från att driva eller förfölja vilt, när de inte används vid jakt.

Jag ser ingenstans att hunden inte skulle få röra sig snabbare än skritt, alltså springa när den är okopplad.

Men det är ju det som "springa lös" betyder.
Hunden skall hindras från att springa lös.

Springa är ju att just springa.
Vet du var ordet betyder?
Och lös är ju just lös.
Lös = inte kopplad.

Det är fullständigt klart vad som menas.
Åtminstone för alla de som som skall se till att lagarna efterföljs.
Och vad jag vet så är det de som bestämmer i slutänden.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 820
Senast: Maniac123
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 431
Senast: Ragdoll
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 099
Senast: Liran
·
Övr. Hund Nu har jag gjort något jag aldrig trodde jag skulle göra nämligen börjat fundera på en hund. Frågan är bara om det är en bra ide. Jag är...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 959
Senast: Tonto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Akvarietråden V