Var får hunden vara?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Var får hunden vara?

Fast vad då, att gå ut i skogen och lukta runt tröttar knappast ut en brukshund heller?

Visst, ha hunden lös men som om den vore i koppel. Att köra sök under 1 mars - 20 augusti på eget initiativ som privatperson ställer jag mig väldigt tveksam till att det är okej faktiskt.

Nja, inte tröttar ut. Men det är helt klart berikning som behövs för iaf min hunds välbefinnande. Sen stannar han ju, luktar, springer ikapp osv. Det är en viktig del i min hunds vardag iaf. Sen blir det lite kast med boll och pinne också. Och såklart träning.

Att vara på en tomt där det alltid är samma lukter och få hunden att både busa och strosa under någon timme tycker jag låter svårt. Antingen så blir det bollkast eller så lär han lägga sig ner när det inte händer något. Går jag däremot i skogen så kan han busa runt under tiden som vi går.

Jag vet faktiskt inte hur lagligt det är. Just det har jag inte kollat upp. Men jag har svårt att tro att någon skulle invända mot att jag gömmer lite saker 10-20 meter från mig och sen sänder ut hunden till att leta upp det.

Senast ändrad:

Alltså hunden får inte löpa lös = hunden får inte springa lös, där vilt kan befinna sig. Så står det och det får man nog rätta sig efter.

Klart man inte ska bakbinda sig helt, men att respektera lagen under den perioden så till vida att man inte låter hunden "springa lös" känns som en rätt simpel grej ändå att förhålla sig till.

När du skrev sök förutsatte jag att du menade sök som i tränings- och tävlingsformen, inte att du skickar hunden 10 meter framåt för att leta upp någon sak :).

Ja, det är väl mer lite lätt uppletande. Om det hade varit ordentligt sök på tex en klubb så hade man väl kollat regeler lite mer ordentligt för marken man är på. Sen brukar man väl även trampa upp backen när man tränar sök? Då brukar man ju se om där ligger något vilt.

Ja, men just det där med koppeltvånget är ju att hunden inte ska härja runt okontrollerat och långt från föraren. Oavsett om den förföljer vilt eller inte. Då det kan störa viltet. Det står ju även på naturvårdsverkets hemsida att lydiga hundar kan vara lösa även under tiden 1 mars-20 augusti :)

Att köra sök under 1 mars - 20 augusti på eget initiativ som privatperson ställer jag mig väldigt tveksam till att det är okej faktiskt.

Inte ens med markägarens tillstånd och väl avvallad ruta innan hund släpps in? Viltet sticker antagligen när dom hör bilarna. Jag har iaf inte under det året jag har kört sök stött på ett enda djur ens i närheten av sökrutan. Där vi har våra sökrutor har dessutom jägarna sagt att viltmängden har ökat (framförallt gris).
Då känns spår betydligt mer riskabelt även om det är mycket liten risk för att störa vilt då också. Då lägger du ju spåret och lämnar det en stund varav nyfiket vilt kan ta sig nära doften.

En väldresserad sökhund har inte en tanke på något vilt när den jobbar. Rutan är dessutom vallad + att du har figgar ute. Är det någon gång det är liten risk för att störa vilt så är det just då.

Jag tycker det är lite otroligt hur denna diskussion ballar ur varenda gång. Det är också samma personer som hela tiden verkar tro att det är omöjligt att ha så god lydnad på sin hund att den inte drar efter vilt. Det verkar liksom inte spela någon roll att vissa av oss talar om att våra hundar faktiskt tillhör de där "extremt väldresserade"?

Senast ändrad:

Vi har i alla fall marktilldelning året runt, så här slipper vi göra något sommaruppehåll. På vissa marker kan de vara lite kinkiga med uppletandet men spåra får vi alltid göra :)

Precis, folk verkar tro att det inte går att ha sådan lydnad. Min lilla har tyvärr inte samma lydnad och han går nästan alltid kopplad pga det. Dock har jag gärna flexi eller långlina på. Men enligt ginnies så ska hunden inte ens ha det under perioden 1 mars- 20 augusti. Inte ens 2 meters koppel om jag förstod det rätt utan hunden ska gå fot... :grin:

Precis, folk verkar tro att det inte går att ha sådan lydnad. Min lilla har tyvärr inte samma lydnad och han går nästan alltid kopplad pga det. Dock har jag gärna flexi eller långlina på. Men enligt ginnies så ska hunden inte ens ha det under perioden 1 mars- 20 augusti. Inte ens 2 meters koppel om jag förstod det rätt utan hunden ska gå fot... :grin:

För vilken gång i ordningen i denna tråd du hittar på saker vet jag inte, så ber jag dig citera var jag skrivit så.

Nähä, du kan inte, vad konstigt.:grin:

Du förstår inte särskilt bra faktiskt om du kan utläsa att jag någonstans ens antytt att inte ens 2-meterskoppel duger. Jag har inte ens skrivit att hunden ska gå fot.

Och under barnkammartiden ska hunden vara intill, inte som din sprätta runt samtidigt som du rider "för det är en viktig del av din hunds vardag", jag kallar det slött och nochigt.

Fattar du lika mycket fel o tolkar andra som du vill utan att läsa vad som står i livet så förstår jag att du har svårigheter att förstå och ta till dig lagen om tillsyn av hundar.

Jodå, jag förstår alldeles utmärkt. Ibland anser jag dock att nyttan kan vara större än skadan. Hellre driva bort vilt på effektivaste möjligaste sätt än att köra över dem och det oavsett vad lagen säger.

Samma som att jag hellre sätter hund i bur än ser den stressa sönder, trots att lagen förbjuder även det.

Jaha, du anser att man gott kan använda hund o skrämma med, en egen liten lag.

Och vem har talat om att driva bort vilt- gör man som vi, försiktigt, flyttar de sig självmant, tror vi något kan finnas kvar så slår vi inte klart, lämnar mittendelen till nästa dag och vad gäller hund i bur......igen, egna lagar.

Fast nej. Jag möter mer vilt på elljusspåret/annan skogsväg än vad jag gör när hunden har varit med mig i hagen. Och ja, jag anser att hunden får vara med mig när jag är i hästarnas hage. :grin:

För lagen saknar det betydelse vad du anser o tycker, och ja, hunden får vara med i hästarnas hage men inte springa runt själv från dig- men du verkar verkligen ha en egen lag där.

Antalet trafikdödade djur som jag och mina hundar är orsak till är nog lika många som du är orsak till.

Så, varför ska jag då inte gå i skogen med hundarna.

Jag har aldrig påstått att inte jag skulle vara lika skyldig till trafikdödade djur, men uppenbart är slåttern ett större problem för många här än trafikdöden därav jag nämndet.

Och inte har jag sagt att man inte ska gå i skogen, men jag tycker man kan visa hänsyn och välja väl.

Vad är förresten hundförbudstiden? Aldrig hört det innan.
Det är det formella och juridiska namnet på den tid som som hundar skall hindras att springa lösa där det finns vilt.

Länk till Brukshundsklubbens information om Hundförbudstiden.
http://www.brukshundklubben.se/templates/Page.aspx?id=8593

Koppeltvång brukar man väl säga och det innebär att hund som är lös under den tiden ska vara i närheten av föraren och i god lydnad.
Ja nära föraren.
Inte 10m bort.

När 6 § jaktlagen behandlades menade Jordbruksutskottet att även om hunden inte i alla situationer måste hållas kopplad, så fordrades att hunden måste vara i princip under samma kontroll som när den förs i band för att inte anses löslöpande. Utskottet anförde också: ”Om hunden inte förs i koppel eller kort lina bör den befinna sig nära innehavaren. Den måste omedelbart lyda vid tillrop och skall genast kunna återkallas när det behövs.” (bet. 1986/87:JoU15 sid. 37f). I SOU 2003:46 Hund i rätta händer – om hundägarens ansvar tolkar utredaren 6 § jaktlagen så här (sid. 87): ”Att hunden skall hindras från att löpa lös innebär att den måste hållas ’under fullständig kontroll’, vilket för de flesta hundar är synonymt med ’kopplad’.”

Källa: Denna sida som sammanställt de Lagtolkningar som gäller.
Tolkningarna är gjorda av de myndigheter och rättsinstanser som bestämmer.
http://www.jpinfonet.se/Produkter/J...Djur/Lagen-om-tillsyn-over-hundar-och-katter/

Jag vet faktiskt inte hur lagligt det är. Just det har jag inte kollat upp. Men jag har svårt att tro att någon skulle invända mot att jag gömmer lite saker 10-20 meter från mig och sen sänder ut hunden till att leta upp det.

Nej det är inte lagligt.
Här så finns hänvisningar till rättsfall:
http://www.hundsport.se/redaktionellt/artiklar_mapp/hundagare_allemansratt.html

Där det fastslås:
I sin bedömning hänvisade tingsrätten till förarbetena till § 6 jaktlagen där det framgår att hunden i princip måste vara under samma kontroll som när den förs i band, och att bestämmelsen med hänsyn till viltet skall tolkas och tillämpas med stränghet.

Jag har så svårt att förstå detta med människor som gör saker utan att ta reda på vilka regler som gäller.
Det är ju som att köra bil utan körkort på något vis.

För vilken gång i ordningen i denna tråd du hittar på saker vet jag inte, så ber jag dig citera var jag skrivit så.

Nähä, du kan inte, vad konstigt.:grin:

Du förstår inte särskilt bra faktiskt om du kan utläsa att jag någonstans ens antytt att inte ens 2-meterskoppel duger. Jag har inte ens skrivit att hunden ska gå fot.

Och under barnkammartiden ska hunden vara intill, inte som din sprätta runt samtidigt som du rider "för det är en viktig del av din hunds vardag", jag kallar det slött och nochigt.

Fattar du lika mycket fel o tolkar andra som du vill utan att läsa vad som står i livet så förstår jag att du har svårigheter att förstå och ta till dig lagen om tillsyn av hundar.

Det var visst "inte_ung" som skrivit det med att hunden ska gå fot. Men saken är den att det inte står att hunden ska gå inom 2 meter från föraren. Det står däremot att hunden ska komma direkt på inkallning. Om hunden är i direkt närhet till föraren behöver ju inte hunden komma på inkallning, eller hur? Vad är "sprätta runt"? Varför är det slött och nochigt (nonchalant?)?

Det är inte jag som tolkar fel, det står ju faktiskt så.

Nej det är inte lagligt.
Här så finns hänvisningar till rättsfall:
http://www.hundsport.se/redaktionellt/artiklar_mapp/hundagare_allemansratt.html

Där det fastslås:

Jag har så svårt att förstå detta med människor som gör saker utan att ta reda på vilka regler som gäller.
Det är ju som att köra bil utan körkort på något vis.

Fast där står det ingenting om att man inte får träna lite uppletande. Större grupper med ordentlig träning, javisst. Men citera gärna isåfall. Det står däremot om fall då lösa hundars ägare gått till angrepp mot människor. Par som låtit sina hundar jaga vildkaniner och folk som har noll koll på sina hundar som springer 100 m från föraren. Det står också vidare att hundar som är lösa ska vara under samma kontroll som om de är i lina. Det står heller inte om hur långt från en hund under kontroll är eller hur kort linan måste vara.

Det är det formella och juridiska namnet på den tid som som hundar skall hindras att springa lösa där det finns vilt.

Länk till Brukshundsklubbens information om Hundförbudstiden.
http://www.brukshundklubben.se/templates/Page.aspx?id=8593

Ja nära föraren.
Inte 10m bort.

Källa: Denna sida som sammanställt de Lagtolkningar som gäller.
Tolkningarna är gjorda av de myndigheter och rättsinstanser som bestämmer.
http://www.jpinfonet.se/Produkter/J...Djur/Lagen-om-tillsyn-over-hundar-och-katter/

Såhär står det:

Bestämmelsen innebär inte något absolut koppeltvång, men nära nog. När 6 § jaktlagen behandlades menade Jordbruksutskottet att även om hunden inte i alla situationer måste hållas kopplad, så fordrades att hunden måste vara i princip under samma kontroll som när den förs i band för att inte anses löslöpande. Utskottet anförde också: ”Om hunden inte förs i koppel eller kort lina bör den befinna sig nära innehavaren. Den måste omedelbart lyda vid tillrop och skall genast kunna återkallas när det behövs.” (bet. 1986/87:JoU15 sid. 37f). I SOU 2003:46 Hund i rätta händer – om hundägarens ansvar tolkar utredaren 6 § jaktlagen så här (sid. 87): ”Att hunden skall hindras från att löpa lös innebär att den måste hållas ’under fullständig kontroll’, vilket för de flesta hundar är synonymt med ’kopplad’.”

Det står att hunden ska vara i närheten av föraren, 10 meter är inte långt bort... Det står också att det viktigaste är att hunden är under kontroll, står inget om hur många meter bort hunden får vara utan påtalas bara extra viktigt att hunden ska kunna återkallas. Vilket ju då per automatik innebär att hunden står några meter bort. Om den står precis bredvid behöver du inte kalla in hunden, så varför skulle de ens ta upp det då?

Såhär står det på jägareförbundets hemsida:

"Under tiden 1 mars–20 augusti får hundar inte springa lösa i marker där det finns vilt. Inget allmänt koppeltvång gäller, men hunden ska vara under förarens kontroll, antingen genom koppel eller på ett sådant avstånd att föraren kan övervaka och alltid kalla in hunden. Under övrig tid på året gäller att hundar ska förhindras att driva eller förfölja vilt."

Det står inget om att hunden måste vara precis bredvid föraren. Utan på ett avstånd där föraren kan övervaka och kalla in hunden. Så nej, vi som har våra hundar lösa och under kontroll bryter inte mot några lagar.

I texten från inlägget ovan står det såhär: Att hunden skall hindras från att löpa lös innebär att den måste hållas ’under fullständig kontroll’ Att hunden är lös (okopplad) betyder alltså inte att hunden "löper lös". Utan det är hundar utom kontroll som anses "löpa lösa". Så har föraren kontroll på hunden så verkar det egentligen inte ha någon betydelse på vilket avstånd hunden är, sålänge den kan övervakas och kallas in.

Senast ändrad:

Ja visst men under denna period är det förbud mot att löpa lös oavsett om hunden jagar efter eller håller sig till sitt sök.

Jag skrev inget om några anordnade träningspass med marktilldelning eftersom jag svarade på linnsans generella uttalande om vad man får och inte får under den här tiden.

Absolut, likt många andra trådar hamnar diskussionen på glid där man indirekt menar att hunden ska gå på låda och helst inte vistas ute under perioden.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 820
Senast: Maniac123
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 431
Senast: Ragdoll
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 099
Senast: Liran
·
Övr. Hund Nu har jag gjort något jag aldrig trodde jag skulle göra nämligen börjat fundera på en hund. Frågan är bara om det är en bra ide. Jag är...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 959
Senast: Tonto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Akvarietråden V