Var får hunden vara?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Var får hunden vara?

För att svara på detta gällande min situation så är hundarna aldrig utom syn- och hörhåll. Vallen är en gräsäng bakom stallet, jämte hagarna.

Aldrig utom hör eller synhåll-är det öppet så kommer de en bit, och du har inte tillräcklig koll.Punkt.

Det är möjligt att du inte skrivit just det. Men du har skrivit att man inte ska/bör gå på ställen där man kan störa vilt. Och det gör man ju i skogen.

Jag tar det igen-en privat åsikt som jag skrivit inte står om i lagen om tillsyn av hundar- jag tycker man ska välja sina promenader under barnkammartiden, jag TYCKER, inte "man ska".

Jag tycker man är högst oseriös som hundägare om man inte har det i bakhuvudet, det finns gott om väl upptrampade skogsstigar och vanliga grusvägar där risken för störning är långt mindre än om man ger sig rakt ut i buschen eller igenom lämpliga födsloplatser, som jag också nämde ett ex på-naturbeteshagar, öppen men skyddande skog utan stigar osv.

Hänsyn. Tänk hänsyn.

Jag tycker att en 10 meters radie är rätt lagom att ha som "regel" att hundarna ska vara inom. Mindre på vissa ställen dock och längre om jag tex rider på en äng. Då det blir jobbigt att ha hundarna precis bredvid om man tränar på volt och gör olika krumelurer. Men då ska hundarna ligga/sitta eller gå runt lugnt och fint. Absolut inte härja runt och leta efter vilt (oavsett om de springer efter eller inte, just för att det stör). Men så tänker jag egentligen oavsett årstid, även om man har extra koll på våren. Sen tycker jag nästan det är bra att ta med hunden till platser där man inte vill ha vilt. Om man nu vet att djuren går undan av hundlukten. Tex på marker där man slår, så minimeras risken att djuren hamnar under traktorn.

Har du lov från så många markägare att ta med dina hundar till platser där de ska till snart att slå?? Vilka vill ha hundar springandes i vall och hur i jisses har du koll på dem då?:devil: Och hur ser du viltet?, som kurar o gömmer sig??

Jag får mer o mer vatten på min kvarn när jag läser resonemang från er hundägare i tråden som "tycker att".

Och jisses vad alla drar upp traktordöden för viltet, tänk lite mer på trafikdöden där ni själva är involverade, så bara för att djur trafikdödas så är det inte så jävla noga om hundar stör.

Jodå, jag förstår alldeles utmärkt. Ibland anser jag dock att nyttan kan vara större än skadan. Hellre driva bort vilt på effektivaste möjligaste sätt än att köra över dem och det oavsett vad lagen säger.

Samma som att jag hellre sätter hund i bur än ser den stressa sönder, trots att lagen förbjuder även det.

Just du är ju ett bra exempel på den typ av hänsynslösa hundägare som jag träffar på i Uppland.
Gör som du tycker och struntar i lagen för den "handikappar" dig.
Vems är skogen som du härjar runt i?

Hänsynslös? Härjar runt? :D
Ja jag härjar runt när jag lunkar på elljusspåret/annan skogsväg med en snosande hund bakom/framför/bredvid mig. Eller när jag för guds skull kastar en pinne bakåt som belöning! :angel:

Hunden stör inte viltet mer om han går 5-10 meter framför eller bakom än han gör 2,5 meter ifrån mig kopplad.

Eller menar du på fotbollsplanen där jag tränar? Kan tala om att även på BK så går vilt upp på planen. Var tycker du man ska få vara som hund? Kanske ha en låda till hunden inne istället så slipper man störa både folk och fä :angel:

Jag tar det igen-en privat åsikt som jag skrivit inte står om i lagen om tillsyn av hundar- jag tycker man ska välja sina promenader under barnkammartiden, jag TYCKER, inte "man ska".

Jag tycker man är högst oseriös som hundägare om man inte har det i bakhuvudet, det finns gott om väl upptrampade skogsstigar och vanliga grusvägar där risken för störning är långt mindre än om man ger sig rakt ut i buschen eller igenom lämpliga födsloplatser, som jag också nämde ett ex på-naturbeteshagar, öppen men skyddande skog utan stigar osv.

Hänsyn. Tänk hänsyn.

Fast nej. Jag möter mer vilt på elljusspåret/annan skogsväg än vad jag gör när hunden har varit med mig i hagen. Och ja, jag anser att hunden får vara med mig när jag är i hästarnas hage. :grin:

Har du lov från så många markägare att ta med dina hundar till platser där de ska till snart att slå?? Vilka vill ha hundar springandes i vall och hur i jisses har du koll på dem då?:devil: Och hur ser du viltet?, som kurar o gömmer sig??

Jag får mer o mer vatten på min kvarn när jag läser resonemang från er hundägare i tråden som "tycker att".

Och jisses vad alla drar upp traktordöden för viltet, tänk lite mer på trafikdöden där ni själva är involverade, så bara för att djur trafikdödas så är det inte så jävla noga om hundar stör.

Nu var det inte jag som tog med hunden för att få bort viltet från vall. Jag pratade om TS hundar som var med på deras marker. Hade jag haft egen mark hade jag förmodligen sökt av området med hundarna innan jag slog vallen. Men tja, då stör man ju så det är väl bättre att köra över de eventuella tryckande djuren...

Måste den ena döden utesluta den andra? Så bara för att man kan råka ut för att köra på vilt i trafiken så ska man skita i om man kör på det när man slår vall? Det låter ju som ett bra resonemang.

Jodå, jag förstår alldeles utmärkt. Ibland anser jag dock att nyttan kan vara större än skadan. Hellre driva bort vilt på effektivaste möjligaste sätt än att köra över dem och det oavsett vad lagen säger.

Samma som att jag hellre sätter hund i bur än ser den stressa sönder, trots att lagen förbjuder även det.

Håller med dig.

Delvis KL

Vill minnas att någon på buke fick möjligheten att söka av en vall med hjälp av hundarna (förra året?) innan bonden skulle slå. Om jag inte minns fel så hittade de ett rådjurskid tack vare hundarna. Enligt mig hundra gånger bättre att då skrämma iväg kidet än att köra över det. Men det kanske är ansvarslöst? Då stör man ju viltet :grin:

Antalet trafikdödade djur som jag och mina hundar är orsak till är nog lika många som du är orsak till. Ingen av mina stöter upp eller driver vilt. Stora hunden är dessutom tysk import och därmed gjord viltren med deras metoder.

Jag stör inte direkt mer med hund än utan. Och definitivt inte mer än alla mtb-åkare och svampplockare i grupp.

Så, varför ska jag då inte gå i skogen med hundarna.

Ja...alltså...hade någon haft synpunkter på att vår hund var med när vi inspekterade stängsel, på den tiden jag bodde hemma, då hade de nog fått höra både ett och annat. Om hunden är med mig på egen vall eller i egen hage så ska andra ge blanka fan i det.

Men nu så gör ju du likadant själv!
Gör som du själv tycker är bäst oavsett vad lagen säger.

Vad är det med hundägare egentligen?
De verkar att ha en inbyggd funktion för lagtrots.
Och tycka att de är bättre än lagen och därmed står över den så att de i stället kan göra som de själva vill och tycker.

Var tycker du man ska få vara som hund?

Lös endast på sin egen tomt och på därför iordningställda rastgårdar.
Samt på annan plats i koppel max 2 m långt under hundförbudstiden.
Övrig tid även på annan plats och lös under god kontroll och uppsikt.

Låda till hund tycker jag verkar bra.
Men hundmänniskor ser oftast rött vid sådana förslag.
Hundbajs är ju inte trevligt vare sig i naturen eller att trampa i på annan plats.

Lös endast på sin egen tomt och på därför iordningställda rastgårdar.
Samt på annan plats i koppel max 2 m långt under hundförbudstiden.
Övrig tid även på annan plats och lös under god kontroll och uppsikt.

Låda till hund tycker jag verkar bra.
Men hundmänniskor ser oftast rött vid sådana förslag.
Hundbajs är ju inte trevligt vare sig i naturen eller att trampa i på annan plats.

För mig som bor i lägenhet i ett litet samhälle skulle detta betyda ständigt kopplad hund. Nej, jag tror faktiskt du tolkar lagen fel. Koppeltvånget anser ju att hunden inte ska vara långt från föraren och självklart ha god lydnad. Inte att man inte får gå i skog och mark med kontrollerad lös hund.
I nationalparker och vissa naturreservat ska dock hunden vara i snöre.

Att man på egen mark har sin hund lös med sig har jag aldrig någonsin hört någon klaga över. Hade någon kommit fram och klagat på min lösa hund i stallet hade den fått höra ett och annat! Trams!

Du säger att det är vi hundägare som har hundarna lösa (men under kontroll) som ger hundägare dåligt rykte. Jag skulle snarare säga tvärtom. Folk som klagar på problem som inte finns får dåligt rykte.

Hundbajs kan man plocka upp. Inte så svårt egentligen. Låda i sig är kanske inte dåligt. Men nu menade jag ju istället för att gå ut. För att så fort hunden sätter sin tass utanför dörren så verkar den störa. Kanske bättre om människor börjar acceptera att hundar är en del av samhället. Ja, jag tycker att man ska få gå i skogen även med hund under sommaren. Och ja jag tycker även att hunden kan vara utan snöre. Vilket även lagen håller med om.

För mig som bor i lägenhet i ett litet samhälle skulle detta betyda ständigt kopplad hund.
Du får väl komma överens med någon som har en bra inhägnad trädgård om att få ha din hund lös där.
Att bryta mot lagen är inte en acceptabel lösning.

Nej, jag tror faktiskt du tolkar lagen fel.
Det är inte min tolkning utan det är Naturvårdsverket, d.v.s. de som bestämmer, samt Brukshundsklubben och Jägareförbundet som gör den tolkningen.
Och jag är övertygad om att de har haft kunniga jurister till sin hjälp där.
Tolkningen är alltså gjord av sakkunniga i frågan.

Att man på egen mark har sin hund lös med sig har jag aldrig någonsin hört någon klaga över. Hade någon kommit fram och klagat på min lösa hund i stallet hade den fått höra ett och annat! Trams!
Och du hade antagligen blivit polisanmäld efter att ha skällt ut vederbörande.
Nej man får inte ha sin hund lös som man själv önskar ens på egen mark.
Både lagen över tillsyn av hundar och katter samt jaktlagen gäller även där.
Lös i stallet är ju lös i en byggnad.
Lös i hästhagen är inte tillåtet då det är mark där vilt uppehåller sig.
Undantaget är arbetande hundar.

Du får väl komma överens med någon som har en bra inhägnad trädgård om att få ha din hund lös där.
Att bryta mot lagen är inte en acceptabel lösning.

Det är inte min tolkning utan det är Naturvårdsverket, d.v.s. de som bestämmer, samt Brukshundsklubben och Jägareförbundet som gör den tolkningen.
Och jag är övertygad om att de har haft kunniga jurister till sin hjälp där.
Tolkningen är alltså gjord av sakkunniga i frågan.

Och du hade antagligen blivit polisanmäld efter att ha skällt ut vederbörande.
Nej man får inte ha sin hund lös som man själv önskar ens på egen mark.
Både lagen över tillsyn av hundar och katter samt jaktlagen gäller även där.
Lös i stallet är ju lös i en byggnad.
Lös i hästhagen är inte tillåtet då det är mark där vilt uppehåller sig.
Undantaget är arbetande hundar.

Citering från naturvårdverkets hemsida: "Det är bara extremt väldresserade hundar som kan få gå lösa under tiden 1 mars till 20 augusti."

Vad som är det är kanske olika. Men i just den frågan får det väl anse hundar som inte ränner runt långt från föraren, letar vilt eller drar efter vilt. Så där säger de ingenting om att hunden ska vara i snöre ute i naturen. Så frågan är varför du tolkar det så?

Vad är det jag skulle bli polisanmäld för om någon kommer fram till mig och hunden om den är utan snöre?

Att ha "lös hund som man själv vill" har jag inte heller pratat om. Som jag skrivit innan så vill jag inte ha hunden längre bort än 10 meter, och de får hålla sig på vägen/stigen i vanliga fall, även under andra årstider. Att hunden är med mig när jag är ute i hagen är en självklarhet. Och likadant där så är han i 99% av fallen inte längre bort än 10 meter.

Angående någon med trädgård så känner jag faktiskt ingen med inhägnad trädgård med tillräckligt högt staket. Eller tillräckligt stor trädgård. Det är dessutom inte samma sak som att gå ut i skogen och lukta och snosa runt som att kasta lite boll på en liten inhägnad trädgård.

Har du själv hund? Brukshund?

10 meter bort i hagen är för långt bort under hundförbudstiden.
Då så gäller i förarens omedelbara närhet.
Det är i princip att gå fot.

Att du inte har tillgång till lämplig plats att rasta din hund på är inte en acceptabel orsak till att bryta mot de lagar som gäller för hundar.
Det finns faktiskt ingen acceptabel orsak till det alls om det inte handlar om att rädda liv.

Nej jag har ännu inte hund.
Men jag äger jaktmark och har tillgång till ännu mera mark där jag bor.
Vi kommer inom något år att skaffa jakt och familjehund.
Men då så har vi tillgång till sammanlagt över 60ha mark och flera egna tomter för hunden att motionera på.
Man måste ju ha de rätta förutsättningarna för att hålla de djur som man skaffar.

Var står det att hunden ska vara i omedelbar närhet? Var står det att hunden ska gå bredvid/fot?

Det står däremot att hundar ska hindras från att springa lösa. Vilket jag tolkar som att hundarna inte får ränna runt på egen hand långt från föraren. Oavsett om de har ett intresse för vilt eller inte. Just för att det ändå kan störa viltet. Annan tid på året får väl hunden egentligen ränna runt själv. Framförallt om det är hundägarens marker, sålänge hunden inte förföljer vilt.

Jag tycker det ser ut som att det är du som tolkar lagen för att klaga på hundägare ute i skog och mark som har kontroll på sina hundar.

Fast vad då, att gå ut i skogen och lukta runt tröttar knappast ut en brukshund heller?

Visst, ha hunden lös men som om den vore i koppel. Att köra sök under 1 mars - 20 augusti på eget initiativ som privatperson ställer jag mig väldigt tveksam till att det är okej faktiskt.

10 meter bort i hagen är för långt bort under hundförbudstiden.
Då så gäller i förarens omedelbara närhet.
Det är i princip att gå fot.

Men då så har vi tillgång till sammanlagt över 60ha mark och flera egna tomter för hunden att motionera på.
Man måste ju ha de rätta förutsättningarna för att hålla de djur som man skaffar.

Jag skaffar rätt förutsättningar. Tränar för att ha och behålla god lydnad så hunden kan få vara utan snöre.

Att motionera lite på en tomt är ingenting för en brukshund.

Vad är förresten hundförbudstiden? Aldrig hört det innan. Koppeltvång brukar man väl säga och det innebär att hund som är lös under den tiden ska vara i närheten av föraren och i god lydnad.

Har faktiskt aldrig hört någon säga att hunden skulle behöva gå fot under 6 månaders tid för att inte störa eventuellt vilt i närheten. Låter riktigt löjligt. Respekt i all ära men överdrifter är ju just det, överdrifter. Det är dessutom din egna åsikt då inte lagen säger något sådant.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 820
Senast: Maniac123
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 431
Senast: Ragdoll
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 097
Senast: Liran
·
Övr. Hund Nu har jag gjort något jag aldrig trodde jag skulle göra nämligen börjat fundera på en hund. Frågan är bara om det är en bra ide. Jag är...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 959
Senast: Tonto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka