Var får hunden vara?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Var får hunden vara?

Den info jag har och vad jag kan om Jaktförordningen så är det Länsstyrelsen som av särskilda skäl kan ge föreskrifter om att hundar i ett område skall hållas kopplade- inte någon jakträttsinnehavare.

"En lösspringande hund i naturen får kopplas av en jakträttshavare. Det är ofta markägaren, eller någon som företräder henne eller honom. "

Källa: http://www.naturvardsverket.se/Start/Friluftsliv/Allemansratten/Vad-galler/Hundar-i-naturen/

Ja, det är klart h*n såg hundarna inne. H*n kom av sig rätt fort då. Det finns andra häromkring som släpper ut sina hundar, utan koll. Vilket vi också sa. H*n är ganska tröttsam då det mer är att "skriva någon på näsan" än något faktiskt problem.

"En lösspringande hund i naturen får kopplas av en jakträttshavare. Det är ofta markägaren, eller någon som företräder henne eller honom. "

Källa: http://www.naturvardsverket.se/Start/Friluftsliv/Allemansratten/Vad-galler/Hundar-i-naturen/

Men mitt svar var till Jaditzas påstående till mig:
Fel igen. Jakträttsinnehavare har alltid rätt att kräva att främmande hundar kopplas, oavsett tid på året och lydnad på hunden.

Hon menade alltså på att jakträttsinnehavaren alltid har rätt att koppla oavsett, att jaktledaren har rätt att koppla och även ta med, ta hand om, lösspringande hundar är ingen nyhet.

Som jag har fattat det är det jaktledaren som har denna befogenhet, inte jakträttsinnehavare eller markägare.

Men har de sistnämnd befogenhet så är jag den första att tacka för det, skulle göra skillnad på våra marker om man kunde använda sig av det.

Nej det är inte tillåtet.
Det handlar inte om att mena.
Utan om hur lagen är utformad.

Naturvårdsverket har företräde i lagtolkningen då det är de som liksom bestämmer.

http://www.naturvardsverket.se/Start/Friluftsliv/Allemansratten/Vad-galler/Hundar-i-naturen/

Du menar att man inte får spåra, träna sök eller gå i skogen med hunden lös (självklart under kontroll) när det finns djurbebisar? Så tolkar jag det inte, det står dessutom såhär: "Det är bara extremt väldresserade hundar som kan få gå lösa under tiden 1 mars till 20 augusti."

Vad som anses som "extremt väldresserad" är nog olika i olika munnar. Men det borde väl betyda att sålänge de inte går/springer långt från föraren eller söker/stöter upp vilt så är det inga problem.

Om jag rider på en åker så går lilla runt i närheten där jag rider. Han vandrar inte iväg någon annanstans och gör han det är det ju bara till att kalla in. Han stör sannerligen mindre än vad hästen gör. Stora brukar springa precis bredvid (tyvärr). Och även han kallas in om han är för långt borta. Jag brukar tänka att de inte ska vara längre bort än 10 meter.

Jag spårar, tränar uppletande och går i skogen även på sommaren. Visst behöver man ju inte gå på ett ställe om man vet att det är mycket djurbebisar just där. Men sen kan man ju inte bli helt fängslad heller. Respekt ska man ha men man kan inte bli helt isolerad, för djurbebisar finns överallt.

Skulle mina hundar inte få jobba under sommaren (framförallt schäfern) så skulle han gå i taket. Att gå på koppelpromenader skulle vara förödande under så lång tid. Ett exempel är ju att på fotbollsplanen där vi brukar träna bland annat lydnad så brukar det finnas harar. Ibland springer de iväg och är de inte där så hindras de ju från att vara där just när jag tränar. Ska jag anpassa mig såpass att jag inte går till fotbollsplanen? Det är ett elljusspår precis bredvid, ska jag låta bli att gå på det med? För då stör jag också.

Och nej. Inga en av mina hundar får röja i skogen när man går på skogsväg/stig. De håller sig till 95% av tiden på vägen.

Men har de sistnämnd befogenhet så är jag den första att tacka för det, skulle göra skillnad på våra marker om man kunde använda sig av det.

Då så är det bara att tacka på.
För så är det.
Det är bara att koppla upp hunden eller kräva att ägaren/föraren gör så.

Du menar att man inte får spåra, träna sök eller gå i skogen med hunden lös (självklart under kontroll) när det finns djurbebisar? Så tolkar jag det inte, det står dessutom såhär: "Det är bara extremt väldresserade hundar som kan få gå lösa under tiden 1 mars till 20 augusti."

Det är inte jag som "menar" utan så fungerar lagen.

Naturvårdsverket bestämmer i dessa fall.

Brukshundklubben tolkar det så här.
I praktiken är det dock få hundägare som kan uppnå lagens hårda krav utan att hunden hålls i koppel.
http://www.brukshundklubben.se/templates/Page.aspx?id=8593

Och här är Jägareförbundets tolkning.
- Redan nu föds harungar och vi hundägare måste ta hänsyn och hålla våra hundar i koppel, säger Mattias Lilja, jaktvårdskonsulent i Jägareförbundet Syd.
http://www.jagareforbundet.se/Stock...oewcmd=3&id=56996&archiveid=1606&pageid=31714

Så det är koppelpromenader och rastning i rastgårdar och särskilda träningsplatser för hund som gäller under hundförbudstiden.

Att man inte ska få sätta sin fot i skogen på vår och sommar bara för att det är en hund med är fjantigt. Då bör inte vare sig ryttare eller människa befinna sig där heller, för ett gäng tjoande stadsbor är betydligt mer störande än ett hundekipage.

Jag resonerar som så att där jag går, där kan också hunden gå för viltet skulle bli stört vare sig jag har hund med eller ej.

Med undantag för om man har markägarens tillstånd. Organiserad verksamhet med hund är undantagen den regeln enligt naturvårdsverket, men för organiserad träning krävs alltid markägarens tillstånd. Så man är fortfarande ganska begränsad och kan inte bara dundra ut i skogen med spårlina och sele.

Nja, det har dykt upp ett och annat rättsfall med arbetande hundar där man krävt bevis för att hunden orsakat störningen som i sin tur orsakat en skada. Och där det inte kunnat bevisas att det var just hunden och därmed har hundägaren gått fri. Dock gäller det ju då inte vanliga svenssonhundar utan hundar i arbete.

Läs igen. I lagen står det jakträttshavare, inte jaktledare. Jaktledaren har inte den befogenheten om denne inte fått det av jakträttshavaren.

Betänker man dessutom var TS rider med sina hundar så tycker jag det är smartare att skrämma iväg viltet direkt än att kiden ska slaktas i slåttermaskinen. Åkrar och och vallar vill man inte ha vilt på.

Att man inte ska få sätta sin fot i skogen på vår och sommar bara för att det är en hund med är fjantigt. Då bör inte vare sig ryttare eller människa befinna sig där heller, för ett gäng tjoande stadsbor är betydligt mer störande än ett hundekipage.

Jag resonerar som så att där jag går, där kan också hunden gå för viltet skulle bli stört vare sig jag har hund med eller ej.

Citera tack var jag sagt att man inte får sätta sin fot??

Och vad du än säger, häst är inget rovdjur det är hund, som att jämföra att en råget med kid skulle vara lika rädd för en älg som för en varg:cool:, förstår du inte den skillnaden????
...förstår inte att hundfolk inte förstår vad deras vovvar är kapabla till....utom för en gång skull i den andra tråden då det "minsann inte var konstigt att de tog både harar, katter o kid, trots allt är det ett rovdjur".

Senast ändrad:

Man måste komma ihåg att det är en stor skillnad på hundar i arbete och familjehundar/sällskapshundar.
Den vanliga familjehunden får inte vara skild från sin förare med mer än ett fåtal meter (2-3) för att inte med automatik räknas som störande för viltet under hundförbudstiden.

Betänker man dessutom var TS rider med sina hundar så tycker jag det är smartare att skrämma iväg viltet direkt än att kiden ska slaktas i slåttermaskinen. Åkrar och och vallar vill man inte ha vilt på.

Kan man sina marker, så vet man ungefär var kiden ligger och kan strosa runt , hänga ut kläder, dagar innan slåtter- då flyttar geten sina kid, har hitills alltid funkat hos oss och då har vi mycket rådjur.

Våra åkrar och vallar får det gärna vara vilt på.Det betyder att man har ett jordbruk som inte stänger ute naturen o de vilda djuren utan man ger tillbaka av det man tagit.

Det är inte hästen de blir rädda för, men hästen har en ryttare på ryggen också. En människa kan stressa lika mycket som en hund med sin blotta närvaro. Det är bara om hunden går igång i jakt som hunden är värre. Och det ska ingen hund göra.

Och jag vet mycket väl vad hundar är kapabla till. Det är inga gosedjur. Men jag tänker för den skulle inte avstå från att vara i naturen med hunden. Och det tycker jag inte någon annan heller bör göra. Väldresserad hund har jag lös. Odresserad hund i koppel.

Men att hund och människa är så mycket större störning än en eller flera människor på egen hand....det köper jag inte. Och inte djuren i skogarna häromkring heller tydligen.

Eller så rider man där regelbundet med eller utan hund och slipper strosa runt och hänga ut kläder dagarna innan.

Läs igen. I lagen står det jakträttshavare, inte jaktledare. Jaktledaren har inte den befogenheten om denne inte fått det av jakträttshavaren.

Då fungerar det olika på olika ställen, hos oss är det jaktledaren som har det övergripande ansvaret och befogenheter, alla andra som är under honom är ju jakträttshavare, en himla massa folk som är med o jagar, en del äger dessutom mark, men alla har valt en person som de anser lämplig till jaktledare.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 820
Senast: Maniac123
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 427
Senast: Ragdoll
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 097
Senast: Liran
·
Övr. Hund Nu har jag gjort något jag aldrig trodde jag skulle göra nämligen börjat fundera på en hund. Frågan är bara om det är en bra ide. Jag är...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 959
Senast: Tonto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka