Var får hunden vara?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Var får hunden vara?

Hundägarnas okunnighet i vilka regler som gäller kring hundar är det enskilt största hotet mot att hundar skall kunna röra sig fritt i skog och mark.

Eller så rider man där regelbundet med eller utan hund och slipper strosa runt och hänga ut kläder dagarna innan.

Min stora erfarenhet inom detta område är att rågetter faktiskt inte skyr hästar något särskilt- och det finns då risk att kiden faktiskt inte flyttas- så där har du allt fel-igen.

Hundägarnas okunnighet i vilka regler som gäller kring hundar är det enskilt största hotet mot att hundar skall kunna röra sig fritt i skog och mark.

Inte bara okunnighet.

De anser sig ha rätt till. Som TS- som anser sig ha rätt att ha med sina hundar på vallen för det är hennes mark, fast de ibland drar iväg en bit, återkallas förvisso, men det är ändå inte OK.

Och inte bara det. Hur många gånger har jag inte läst på buke om bukefalister som släpper sina hundar lösa fast de inte är tillräckligt lydiga och ställer till ofog " de måste ändå få lära sig och hur ska det gå till om hunden int kan vara lös??"

eller

"de måste få känna sig som hundar och kunna rasta av sig fritt"

Jag säger: Gör en stor egen hage, släpp lös där i , eller börja jogga så hunden får vara med o röra sig. Eller jobba med lydnaden.

Betänker man dessutom var TS rider med sina hundar så tycker jag det är smartare att skrämma iväg viltet direkt än att kiden ska slaktas i slåttermaskinen. Åkrar och och vallar vill man inte ha vilt på.

Nu så tvivlar jag på att detta händer när det verkligen behövs, före skörden.
Utan ritterna är nog på den skurna åkern/vallen och därmed utan nytta för viltet.

Men att hund och människa är så mycket större störning än en eller flera människor på egen hand....det köper jag inte. Och inte djuren i skogarna häromkring heller tydligen.

Jo, om hunden rasslar runt lös och från sin förare.

Det andra jag skrev, var en privat åsikt att jag tycker man ska tänka sig för var man går med sin hund under barnkammartiden- jag skrev också att det inte stod något om det i lagen, att du inte har den åsikten det förstår jag när jag läser dina inlägg , tyvärr är du inte ensam.

Jo, om hunden rasslar runt lös och från sin förare.

Det andra jag skrev, var en privat åsikt att jag tycker man ska tänka sig för var man går med sin hund under barnkammartiden- jag skrev också att det inte stod något om det i lagen, att du inte har den åsikten det förstår jag när jag läser dina inlägg , tyvärr är du inte ensam.

Fast TS har ju skrivit att hunden är med sin förare... Den springer alltså inte vind för våg och de få gånger hunden börjat komma långt bort så kallar hen in hunden/hundarna. Jag ser verkligen inte problemet.

Ja, jag är av den åsikten att man ska få gå i skogen även på sommaren. De vilt jag har mött har faktiskt inte brytt sig om hundarna nämnvärt om de inte härjar. De bryr sig mer om mig om jag pratar faktiskt.

Sen tycker jag lite så att ja, viltet blir kanske stört om man går ut i skogen. Men samtidigt tror jag dom vänjer sig. Hararna som kommer in här i samhället (skog precis bredvid) bryr sig inte ett skit om jag kommer med hundarna. Inte heller de älgar och rådjur jag sett. De kollar lite nyfiket och sen ger de sig iväg eller står kvar. Sen tycker jag faktiskt att skogen är till även för hundägare. Jag tänker inte undvika den för att det kanske står ett rådjur i kanten på skogsvägen. Isåfall ska det vara förbud för ALLA. Inte bara folk med hundar. Att djuren skulle bli mer störda av en hund har jag faktiskt inte märkt.

Återigen, jaktledaren kan få rätten att koppla upp hund OM jakträttshavarna ger honom den rätten. Vilket de då uppenbarligen gjort i ert jaktlag. Men om jakträttshavaten inte delegerar den rätten så är det bara jakträttshavaren själv som får koppla. Och det gäller i hela Svea rike.

Vad gäller rådjur och hästar så beror det på hur vana de är vid varandra. Om inte annat kan man ta med sig hunden när man rider på vallen, vilket då TS gör. Ganska smart sätt att rensa vallen på vilt och således rädda dem undan slåttermaskinen.

Vilket väldigt många med brukshundar är, så för de flesta är det inget problem.

Vilket väldigt många med brukshundar är, så för de flesta är det inget problem.

Jo för de flesta så är det ett problem.
Även brukshundarna har för vana att dra efter rådjur på hundförbudstid runt min gård i Uppland.
Hundägarna just där är många, okunniga, hänsynslösa och slarviga.
Denna typ av hundägare är det största hotet mot fortsatt tillstånd till lösa hundar i skog och mark.
De kommer från stan och tror att de kan släppa hundar vind för våg bara för att de är på "landet".
Det är ju så fritt ute på landet ju.
Och så blir de alldeles rabiata när jagande markägare inte uppskattar besöken eller när villaägande grannar inte vill ha deras lösa jättehundar på sin altan.

Ärligt - det springer lösa hundar där mest hela tiden.
Stora hundar av olika raser vars förare/ägare inte ens finns i sikte.

Här där jag bor nu så är det bättre disciplin på hundägarna, förutom någon enstaka Storstadsbo på villovägar.
Men de är så få att de snart måste rätta in sig efter reglerna.

Senast ändrad:

Återigen, jaktledaren kan få rätten att koppla upp hund OM jakträttshavarna ger honom den rätten. Vilket de då uppenbarligen gjort i ert jaktlag. Men om jakträttshavaten inte delegerar den rätten så är det bara jakträttshavaren själv som får koppla. Och det gäller i hela Svea rike.

Nu var det ditt påstående till mig som var ursprungsdiskussionen- gäller det också hela Svea rike?
Fel igen. Jakträttsinnehavare har alltid rätt att kräva att främmande hundar kopplas, oavsett tid på året och lydnad på hunden.

Erkänn att ingen kan tvinga väldigt lydiga hundar till koppel, oavsett årstid, om det inte är koppeltvång i området.

Ja, jag är av den åsikten att man ska få gå i skogen även på sommaren. De vilt jag har mött har faktiskt inte brytt sig om hundarna nämnvärt om de inte härjar. De bryr sig mer om mig om jag pratar faktiskt.

Var har jag skrivet att man inte får gå i skogen??

Nej, ingenstans, jag angav en privat åsikt att man under barnkammartiden kan vara mer försiktig o välja bort områden där risken att störa är större.

Jag ser inte risken att störa som särskild stor om man går på en promenadstig i skogen med sin hund intill/vid sig.Jag ser det som betydligt större störningsrisk att gå över en större naturhage, lämpad för djurfödslar, jag väljer bort det men det är jag det.

.... de få gånger hunden börjat komma långt bort så kallar hen in hunden/hundarna.
Hunden skall inte komma långt bort alls under hundförbudstiden.
Om hunden avviker från sin förare så är brottet redan begått.

Jag ser verkligen inte problemet.
Nej det märker vi.
Och att du och andra som du inte gör det är ett problem på riktigt.

Att djuren skulle bli mer störda av en hund har jag faktiskt inte märkt.

Men nu så har expertisen fastställt det så till den milda grad att det finns en lag som skall skydda viltet från just hundar.
Om det inte hade varit så så hade ju denna lagen inte kommit till.

Det är möjligt att du inte skrivit just det. Men du har skrivit att man inte ska/bör gå på ställen där man kan störa vilt. Och det gör man ju i skogen. Jag gör det när jag går ut på fotbollsplanen om det är harar där (om inte annat så känner de ju lukten efteråt = de blir störda). Det finns även harar och kommit rådjur fram till lägenheterna.

Jag tycker att en 10 meters radie är rätt lagom att ha som "regel" att hundarna ska vara inom. Mindre på vissa ställen dock och längre om jag tex rider på en äng. Då det blir jobbigt att ha hundarna precis bredvid om man tränar på volt och gör olika krumelurer. Men då ska hundarna ligga/sitta eller gå runt lugnt och fint. Absolut inte härja runt och leta efter vilt (oavsett om de springer efter eller inte, just för att det stör). Men så tänker jag egentligen oavsett årstid, även om man har extra koll på våren. Sen tycker jag nästan det är bra att ta med hunden till platser där man inte vill ha vilt. Om man nu vet att djuren går undan av hundlukten. Tex på marker där man slår, så minimeras risken att djuren hamnar under traktorn.

Men jag erkänner, jag kastar pinnar och bollar i skogen. Jag spårar och jag tränar uppletande. Men visar det sig att det är något djurbo/djur som ligger och trycker så går jag därifrån. Men jag skulle bli otroligt handikappad om jag skulle tänka på att jag inte ska störa vilt, för det gör jag var jag än går. Med eller utan hund.

För att svara på detta gällande min situation så är hundarna aldrig utom syn- och hörhåll. Vallen är en gräsäng bakom stallet, jämte hagarna. Här finns inte mycket vilt och skulle jag se det skulle hundarna få stanna i trädgården.

Just du är ju ett bra exempel på den typ av hänsynslösa hundägare som jag träffar på i Uppland.
Gör som du tycker och struntar i lagen för den "handikappar" dig.
Vems är skogen som du härjar runt i?

Nja, fast om man läser förarbetena till lagen så tillkom den just på grund av dessa hundägare som du märker av runt din Upplands-gård. De hundar som inte jagar har faktiskt aldrig varit något problem, förbudstid eller ej.

Och jag är helt enig med att man inte ska låta hundar ränna runt i skogarna på egen hand. Det jag däremot vänder mig emot är tron på att en hund stör ut hela eko-systemet bara den sätter sin tass på en skogstuva. En hund som lufsar tio meter från sin förare stör mindre än tre stadiga tanter ute på svampplockning. Att det sedan inte är helt laglydigt för en hund att lufsa så....njäää det är det väl inte, men skadar eller stör det. Nej, inte direkt.

Jag har faktiskt sällan märkt av problemet med jagande hundar, varken på egen eller andras mark. Kanske för att jag inte bor i storstad eller för att jag umgås mest med bruks-folk med ordentlig lydnad på hundarna. Men ibland undrar jag om folk inte överdriver lite väl mycket. Det låter ju som det finns lösa hundar i varenda buske och alla är rabiata rådsjurs-rivare.

Nu när jag har flyttat till ett annat landskap i en annan del av Landet så ser jag verkligen skillnaden.
Och jag kan förstå att situationen i södra Uppland är helt obegriplig för den som inte sett den med egna ögon.
Men det ränner verkligen hundar lösa kors och tvärs i skogarna året runt.
Att "tappa" sin hund efter ett rådjur är liksom vardagsmat på något vis.

Här så skulle det inte hända de bofasta alls.
Utan när det händer är det alltid besökande Storstadsbor.
Och de blir snabbt tuktade av traktens jägare och markägare.

.

Vad gäller rådjur och hästar så beror det på hur vana de är vid varandra. Om inte annat kan man ta med sig hunden när man rider på vallen, vilket då TS gör. Ganska smart sätt att rensa vallen på vilt och således rädda dem undan slåttermaskinen.

:eek::eek:

Du fattar fortfarande inte att hundar faktiskt inte får störa, alltså inte användas till sådant du beskriver ovan som "smart" även om det skulle vara effektivt.

Sorgligt med sådan inställning, sorgligt.Och hundägare på det.Jisses.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 820
Senast: Maniac123
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 431
Senast: Ragdoll
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 097
Senast: Liran
·
Övr. Hund Nu har jag gjort något jag aldrig trodde jag skulle göra nämligen börjat fundera på en hund. Frågan är bara om det är en bra ide. Jag är...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 959
Senast: Tonto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka