Var får hunden vara?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Var får hunden vara?

Jo det finns det och jag var inne på ridning på åker typ på volt och menade då att hundarna isf skulle vara intill där man red, men TS verkar galoppera runt och där måste hundar anses vara störande under barnkammartiden som springer med på åker- även om man äger den själv.

Nu kommer såklart många anse hästen stör lika mycket ,men hundar är rovdjur och stressar såklart mer därav lag.

Jo det finns det och jag var inne på ridning på åker typ på volt och menade då att hundarna isf skulle vara intill där man red, men TS verkar galoppera runt och där måste hundar anses vara störande under barnkammartiden som springer med på åker- även om man äger den själv.

Nu kommer såklart många anse hästen stör lika mycket ,men hundar är rovdjur och stressar såklart mer därav lag.

Gäller den lagen på sin egen mark, eller är den till för kommuner och naturreservat?

De kan vara med på vallen under icke barnkammartid när du rider, under förutsättning att de inte sticker och är lydiga, om det nu skulle komma någon eller någonting, människa eller vilt.

Under barnkammartid- hur gör du för att vilt inte ska störas?, sitter de plats hela tiden eller dräller de runt? , dräller de runt stör de för mycket så är det bara.

Vilket larv!
Så fort du kliver ut på en vall, med eller utan häst/hund, så har man stört viltet. Lagen säger förvisso att hundar inte får störa vilt, men lycka till med att bevisa att det var just hunden och inte hästen som störde. Man kan nämligen inte bara att att det var hunden, om man vill använda sig av lagen som stöd, utan det måste kunna bevisas. Och bevisbördan ligger på den som anklagar. Så...lycka till!

Det spelar ju ingen roll om det är ens egen mark eller inte, om Ts har ägor på 50 ha så får vilkens hundar som helst vara lösa, bara ägaren är med o har koll, och under barnkkammartid, visst okopplad med inte från föraren. Och självklart lydig..

Fel igen. Jakträttsinnehavare har alltid rätt att kräva att främmande hundar kopplas, oavsett tid på året och lydnad på hunden.

Snacka om egna tolkningar. Vadå "verkar galoppera runt"?

Du skriver ju själv att de kan dra iväg, men kallas tillbaka- att dra iväg under barnkammartid är inte tillåtet.

Och skriv då vad du gör på åkern, rider runt på volt, skrittar eller galopperar?

Vilket larv!
Så fort du kliver ut på en vall, med eller utan häst/hund, så har man stört viltet. Lagen säger förvisso att hundar inte får störa vilt, men lycka till med att bevisa att det var just hunden och inte hästen som störde. Man kan nämligen inte bara att att det var hunden, om man vill använda sig av lagen som stöd, utan det måste kunna bevisas. Och bevisbördan ligger på den som anklagar. Så...lycka till!

Ja du, nu är det så att lagen gäller oavsett, man behöver alltså inte bevisa att en lösspringande hund stör för att den ska gälla, fattar du????

En häst stör inte i lagens mening så har man en egen åker- eller lov på någon annans- så kan du galoppera runt där- MEN inte med lösspringande hundar under barnkammartiden.

Fel igen. Jakträttsinnehavare har alltid rätt att kräva att främmande hundar kopplas, oavsett tid på året och lydnad på hunden.

Jasså?

Visa mig var. Tack!

Den info jag har och vad jag kan om Jaktförordningen så är det Länsstyrelsen som av särskilda skäl kan ge föreskrifter om att hundar i ett område skall hållas kopplade- inte någon jakträttsinnehavare.

Nog för att jag är för koppel men om hunden är så lydig och är som kopplad-fast lös- så får den också vara som så, det blir såklart skillnad om hunden är från sin förare och då kan jag som markägare också säga till.

Nog för att lagen gäller, men ska det hålla rättsligt så krävs bevis.

Så du län säga att folks hundar stör hur mycket som helst, men kan du inte bevisa att det var just hunden så kommer inte lagen att ingripa. Det är som att köra för fort. Man får inte göra det heller men utan bevis kan ingen bötfällas. Väldigt enkelt.

Hundarna är inte ett problem. Problemet är en person (som inte är granne) som kör in på vår gård och är ganska otrevlig, lite översittartyp. Han har alltså inte sett hundarna springa lösa annat än på vår gård tillsammans med min man och min pappa.
I går kväll kom han igen och knackade på, han skulle "bara tala om att hundarna var ute och sprang" Det var de inte, de låg i köket!

Nog för att lagen gäller, men ska det hålla rättsligt så krävs bevis.

Vad har det med saken jag påstod att göra?, det blir ju inte mer lagligt eller mindre störande för viltet bara för att det rättsligt krävs bevis-och varför skulle det inte krävas?

I går kväll kom han igen och knackade på, han skulle "bara tala om att hundarna var ute och sprang" Det var de inte, de låg i köket!

Då får du visa honom dina hundar, tala om att han sett några andra som han får försöka få tag på istället.

Fast jag tycker nog du tolkar lagen lite konstigt. Visst ska hundar inte ränna runt långt från föraren och störa vilt, men att de är med när man rider/går i skog och mark och att man eventuellt skulle stöta på något vilt som blir stört är ju absurt.

Du kan alltså inte träna sök, spår eller gå i skogen överhuvudtaget under sommaren menar du?

För det är ju bara till att inse att vilt kan stå/ligga mitt på skogsvägen/precis intill kanten. De kan för den delen även komma in i samhällena. Var går gränsen enligt dig? Att hunden går fot med kontakt på föraren konstant? Fast då kan man ju också störa viltet...

Vilket vilt syftar du på? Harar? Rådjur? Älg? Även fåglar? Grodor? Ormar? Tja stör gör man på ett eller annat sätt hur man än ser på det.

Jag anser såhär. Lös får hunden vara sålänge den inte jagar vilt eller rör sig långt från föraren (förutom i arbete). Störa viltet kan man göra även om hunden går med ett tvåmeters koppel.

Jag tolkar lagen som att hundarna inte får ränna runt och söka upp vilt och härja hur som helst. Inte att de inte får vara lösa i förarens närhet med god lydnad.

Vad gör du om en fågel blir skrämd när ni går förbi? Bannar dig själv att du/hunden stört och skrämt vilt? Eller en groda hoppar upp framför? Den blir säkert störd av att möta hund+förare.

Fast jag tycker nog du tolkar lagen lite konstigt. Visst ska hundar inte ränna runt långt från föraren och störa vilt, men att de är med när man rider/går i skog och mark och att man eventuellt skulle stöta på något vilt som blir stört är ju absurt.

Men det är stor skillnad på att i skog o mark och ha hunden intill sig än att som jag skrev-galoppera på åker då hunden springer fort, dels kommer hunden på viltet fortare och ärligt, det är inte helt lätt att ha en hund/hundar som om kopplad i fart och på åker, vilket är vad som gäller under barnkammartiden.

Om du har lös hund o galopperar på en väg så går det bra om hunden är intill och den är lydig, men som du menar hund får släppas och springa runt bara den inte, citat:
Jag tolkar lagen som att hundarna inte får ränna runt och söka upp vilt och härja hur som helst
, så är du fel ute.

Det du skriver gäller resten av året, hundar som är lösa får aldrig härja hur som helst och söka upp vilt, under barnkammartiden är lagen hårdare, de får inte störa, vilket innebär att den galopperande ryttarens hund som är med på vägen inte får vika av in i skogen för en egen avstickare, inte ens en kort.

Jakthundar under arbete har andra regler, kan så vara även under barnkammartiden.

Vad gör du om en fågel blir skrämd när ni går förbi? Bannar dig själv att du/hunden stört och skrämt vilt? Eller en groda hoppar upp framför? Den blir säkert störd av att möta hund+förare.

Jag tycker det under barnkammartiden hör till att inte rassla ut varsomhelst o hursomhelst med hunden för att minska på störning, men om det står inget i lagen.

Det säger sig självt att man håller sig till områden, vägar där hunden stör så lite som möjligt, under barnkammartiden.

Men så resonerar långt från alla hundägare och inte du heller vad det verkar.

Att så många rider med sina hundar och många av dem har ganska dålig koll, inte särskilt bra lydnad samt resonerar som du tyckar jag är skämmigt.

Hundarna är inte ett problem. Problemet är en person (som inte är granne) som kör in på vår gård och är ganska otrevlig, lite översittartyp. Han har alltså inte sett hundarna springa lösa annat än på vår gård tillsammans med min man och min pappa.

Men visade ni honom hundarna då? Då är ju problemet löst och det kanske är någon annans hund som springer lös och borde tas rätt på innan den skadar något eller någon. Eller beroende på var ni bor och hur den lösspringande hunden såg ut så kanske det var en varg som grannen såg och det kan ju oxå vara rätt bra att veta.

Du kan alltså inte träna sök, spår eller gå i skogen överhuvudtaget under sommaren menar du?

Nej det är inte tillåtet.
Det handlar inte om att mena.
Utan om hur lagen är utformad.

Naturvårdsverket har företräde i lagtolkningen då det är de som liksom bestämmer.
Naturvårdsverkets tolkning av lagen är att om en hund ska hindras från att springa lös måste den i de allra flesta fall hållas i koppel. Det är bara extremt väldresserade hundar som kan få gå lösa under tiden 1 mars till 20 augusti.
http://www.naturvardsverket.se/Start/Friluftsliv/Allemansratten/Vad-galler/Hundar-i-naturen/

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som... 2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 873
Senast: Maniac123
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och... 2 3
Svar
58
· Visningar
6 921
Senast: Ragdoll
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att... 2
Svar
38
· Visningar
5 362
Senast: Liran
·
Övr. Hund Nu har jag gjort något jag aldrig trodde jag skulle göra nämligen börjat fundera på en hund. Frågan är bara om det är en bra ide. Jag är... 2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 980
Senast: Tonto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka