Var får hunden vara?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Var får hunden vara?

Men skulle polisen bry sig?
Om jag har okopplad hund som inte ställer till något?
Det beror ju på var du har den okopplad.
Om det är på annans jaktmark och den skulle anmäla dig så ja.
Kanske t.o.m. på egen mark om några omgivande jägare fick för sig att det störde viltets reproduktion.

Hunden som jag anmälde jagade mig, så det var ju litet mera solklart att jag blev störd.
Jag fick en stor leonberger efter mig på min egen mark under hundförbudstiden och ingen ägare syntes till på ett bra tag.
Så då reagerade de då ordentligt.

OM hunden jagar en hare, vad skulle straffet för mej som ägare bli? Skulle det ens komma till domstol?
Ja det skulle det nog om där fanns bevis, typ en film eller så.
Det skulle nog både bli jaktbrott och brott mot tillsynslagen.
Mest troligt dagsböter som straff.

Har vi i Sverige inte värre brottslingar att jaga än hundägare som inte går fot med sin hund typ halva året?
Sådana jämförelser är så fåniga.
Att man skall strunta i att följa vissa lagar bara för att det finns värre brott att ta tag i.
Rättssystemet resonerar i alla fall inte så.

Här skriver du bland annat att hunden ska vara intill hästen(bredvid?). Likadant att man inte kan ha med sig hunden om man tränar exempelvis dressyr på en åker. För då måste hunden vara platsad.

Ja, det står jag för, hunden får inte springa från hästen, men det är fortfarande inte jag som sagt något om det där med 10 meter .....:rofl:

Och jag har aldrig heller påstått att man inte kan ha med hunden till dressyr på åkern JISSES vad du hittar på.Lägg ner.

Angående platsad (men använde inte ens det ordet) så förklarade jag det i ett inlägg senare då C. frågade, läs om läs rätt svara till den som svaras skall.

Hunden som jag anmälde jagade mig, så det var ju litet mera solklart att jag blev störd.
Jag fick en stor leonberger efter mig på min egen mark under hundförbudstiden och ingen ägare syntes till på ett bra tag.
Så då reagerade de då ordentligt.

Det är intressant att alltid när man diskuterar att lydiga hundar kan få gå lösa så drar någon till med att dom inte ska få det för att ANDRA hundägare inte har koll.

Hoppas att du lever upp till det gentemot alla andra ....

Jag jobbar åtminstone på det.
Vilket är mer än vad man kan säga om många andra.
Om någon berättar för mig att det som jag gör skadar eller stör dem och dessutom är olagligt, så skulle jag ju upphöra med det som jag gör.
Nu så har jag en ganska så bra koll på lagar så det har faktiskt inte hänt att jag gjort något olagligt som skadat eller stört andra.
Men när jag kommenderar uppkoppling av kringtramsande hund på min tomt bland katter och kaniner under hundförbudstiden och får en utskällning till svar, så tycker jag inte att den personen har gjort sitt bästa.
Inte heller när jag under hundförbudstiden blir jagad av en leonberger som jag tidigare har hittat lös och borttappad på min mark under samma förbudstid och då upplyst ägarna om att den inte får vara lös den tiden på året, så tycker jag inte heller att de har gjort sitt bästa.

Och här har du helt plötsligt mer än dina 10 meter::angel:

Jag tycker att en 10 meters radie är rätt lagom att ha som "regel" att hundarna ska vara inom. Mindre på vissa ställen dock och längre om jag tex rider på en äng.

Har du lov från så många markägare att ta med dina hundar till platser där de ska till snart att slå?? Vilka vill ha hundar springandes i vall och hur i jisses har du koll på dem då?:devil: Och hur ser du viltet?, som kurar o gömmer sig??

Jag får mer o mer vatten på min kvarn när jag läser resonemang från er hundägare i tråden som "tycker att".

Och jisses vad alla drar upp traktordöden för viltet, tänk lite mer på trafikdöden där ni själva är involverade, så bara för att djur trafikdödas så är det inte så jävla noga om hundar stör.

Du som pratar om att jag skrivit fel om dig (en gång?). Här skrev du visst lite fel till mig.

Jag har inte pratat om att låta hundar springa runt och skrämma upp vilt på vall.

Det är intressant att alltid när man diskuterar att lydiga hundar kan få gå lösa så drar någon till med att dom inte ska få det för att ANDRA hundägare inte har koll.

Men det är ju så som lagar kommer till.
Vissa kan inte sköta sig.
Så alla måste koppla sina hundar för säkerhets skull.
För att det inte skall bli så många missöden.

Du har ju dessutom skrivit att din hund drar iväg ibland.
Och ibland är för ofta för att vara under full kontroll.
Full kontroll är att aldrig dra iväg.

Och under barnkammartiden ska hunden vara intill, inte som din sprätta runt samtidigt som du rider "för det är en viktig del av din hunds vardag", jag kallar det slött och nochigt.

Här skriver du också att hunden ska vara intill om den är lös. Vad är intill för dig?

Var har jag skrivit att min sprätter runt? Min lilla brukar stå, sitta, ligga eller lungt lukta runt i gräset. Min stora brukar tyvärr springa med hästen även när jag dressyrar, om han inte är platsad, vilket han får vara då så ingen olycka händer.

För lagen saknar det betydelse vad du anser o tycker, och ja, hunden får vara med i hästarnas hage men inte springa runt själv från dig- men du verkar verkligen ha en egen lag där.

Detta svarade du när jag skrev att jag har hundarna med mig i hagen. Att han springer runt själv från mig har jag inte skrivit någonstans. Men för all del, citera mig gärna :grin:

Så alla måste koppla sina hundar för säkerhets skull.

Du har ju dessutom skrivit att din hund drar iväg ibland.
Och ibland är för ofta för att vara under full kontroll.
Full kontroll är att aldrig dra iväg.

Fast lagen är inte utformad så, hur mycket du än vill det. Var har jag skrivit att min hund drar iväg ibland?

För oavsett förbud eller ej så får inte mina hundar störa eller förstöra, någonsin. Det behöver jag ingen lag som talar om.

Just det här är ju den stora skillnaden mellan dig och majoriteten av alla hundägare.
Det som inte stör det stör ju inte.

Här skriver du också att hunden ska vara intill om den är lös. Vad är intill för dig?

Var har jag skrivit att min sprätter runt? Min lilla brukar stå, sitta, ligga eller lungt lukta runt i gräset. Min stora brukar tyvärr springa med hästen även när jag dressyrar, om han inte är platsad, vilket han får vara då så ingen olycka händer.

Du har själv skrivit:
Om jag rider på en åker så går lilla runt i närheten där jag rider. Han vandrar inte iväg någon annanstans och gör han det är det ju bara till att kalla in.

samt att den inte är speciellt lydig.....

Detta svarade du när jag skrev att jag har hundarna med mig i hagen. Att han springer runt själv från mig har jag inte skrivit någonstans. Men för all del, citera mig gärna :grin:

Men om nu dina hundar alltid är intill dig i hagen varför tar du upp det överhuvud taget?

Var är dina hundar resten av tiden?

Någon gång har jag kastat in en pinne i kanten, ibland över en nyslådd åker. Och ja, det kollas så att det inte ligger något vilt där jag kastar. Ibland spårar vi även och någon gång genar jag genom skogen om jag ska till skogsstigen mittemot. Så nej, det är inga härjande hundar i skogen om man inte har bra sikt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 820
Senast: Maniac123
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 431
Senast: Ragdoll
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 099
Senast: Liran
·
Övr. Hund Nu har jag gjort något jag aldrig trodde jag skulle göra nämligen börjat fundera på en hund. Frågan är bara om det är en bra ide. Jag är...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 959
Senast: Tonto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka