Var får hunden vara?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Var får hunden vara?

Då så missade du min referens till Jaktlagen.

Källa: http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19870259.htm

Du kan inte välja paragrafer ur olika lagar och tillämpa dem som du vill utan att se till vilket begränsat område lagen reglerar.

Jaktlagen, 1 § Denna lag gäller viltvården, rätten till jakt och jaktens bedrivande inom svenskt territorium samt frågor som har samband därmed.

Den gäller alltså inte för vanliga hundägare som är ute och traskar i skogen utan enbart vid viltvård och jakt.

Då var det som jag trodde....

Att jag pratade med polisen och fick klartecken om att det inte var olagligt att ha lös hund under kontroll även under perioden 1 mars-20 augusti verkar vara skitsamma för iaf Inte_Ung?

Sen får ju hundar fortfarande gå okopplade i skog och mark. Jag hittar inget om att markägaren skulle kunna kräva att de går i fysiskt koppel?

Det var Jadzia som påstod det, jag citerar:
Jakträttsinnehavare har alltid rätt att kräva att främmande hundar kopplas, oavsett tid på året och lydnad på hunden.

Fråga henne var hon hittade det, jag fick inget svar.....

Fast du menar alltså att man som privatperson inte får gå över någons jaktmark när det är jaktsäsong? Eller gäller det om hund bara?

Jodå gå över den får du.
Men om du har hund med dig så skall den vara kopplad.
Och du får inte ha med dig jaktvapen.

I de här skogarna finns vandringsleder, MTB-banor, militärt övningsfält och diverse annat. Det finns alltså ganska många störande moment och jag kan då anse att mina icke-jagande hundar utgör en ganska liten del av det, även om jag kastar boll åt dem en några meter in i skogen. För det är just störningsmomentet man ska ta i beräkningen och då kan jag tycka att det är lite konstigt att man får ta ut hela skolklasser i skogen vid vilken tid på året som helst och även köra MTB i full fart, men en hund kan inte få leta efter en boll?
Vilket är mest störande egentligen?

Hundar är rovdjur, djuren vet inte om att dina inte jagar.

Den gäller alltså inte för vanliga hundägare som är ute och traskar i skogen utan enbart vid viltvård och jakt.

Fel.
Det gäller alla hundar.
Jakträttsinnehavaren äger alltid rätt att kräva att hund skall kopplas under jakttid.
För då så har det med viltvård och jakt att göra.
I princip är hela året utom hundförbudstiden jakttid på något vilt.
Samt även en del av hundförbudstiden.
Bockjakt i maj i Uppland och Västmanland.

Jag vill gärna ha källa på det(att jakträttsinnehavare har rätt att fånga in och koppla upp en lösspringande hund känner jag till). Jaktlagen är INTE tillämpbar här, hund som avses i den paragraf du hänvisar till avser hund som används i jakten.

Det står i faktiskt i Tillsynslagen (2007:1150) § 17, den gäller alla :).

"Om en hund springer lös i ett område där det finns vilt, får jakträttshavaren eller någon som företräder honom eller henne ta hand om hunden. När detta har skett skall hundens ägare eller innehavare snarast underrättas. Om denne inte är känd skall i stället polismyndigheten underrättas. Om jakträttshavaren eller den som företräder honom eller henne inte vill ta hand om hunden, skall i stället polismyndigheten omhänderta hunden.

Kan inte hunden tas om hand, får polismyndigheten avliva hunden, om detta är angeläget från viltvårdssynpunkt och försvarligt även med hänsyn till omständigheterna i övrigt."

My bad, haha.

Läser bara halva inlägget, nej att den kan kräva koppel står det inget om i lagen och det är ju lagen som diskuteras ;)

Fel.
Det gäller alla hundar.
Jakträttsinnehavaren äger alltid rätt att kräva att hund skall kopplas under jakttid.
För då så har det med viltvård och jakt att göra.
I princip är hela året utom hundförbudstiden jakttid på något vilt.
Samt även en del av hundförbudstiden.
Bockjakt i maj i Uppland och Västmanland.

Ett tips är att inte bara läsa lagtexten och tolka på eget bevåg. Antingen får man gå till förarbeten, prejudicerande domar eller eventuellt jurister som varit inblandade i framtagandet av en lag om det ska bli rätt.

"Enligt 35 § jaktlagen ska hund hållas kopplad om en jägare tar väg över annans jaktområde." (min fetstil) Citatet är från en sida där kammaråklagare Anders Gustafsson redogör för när nya regler tillkom i Lagen om tillsyn över hundar och katter och förklarade vad dessa innebar.

Jodå gå över den får du.
Men om du har hund med dig så skall den vara kopplad.
Och du får inte ha med dig jaktvapen.

Den lagtexten du citerade rör jägare med jakthundar. Du får inte gå över mark du inte har jakträtten på med vapen och lös jakthund utan tillstånd. Jag finner ingenting i din citering som pekar på att vanliga hundar ej avsedda för jakt inte för rastas utan koppel om dom håller sig inom rimligt avstånd från sin förare och ej jagar vilt.

Senast ändrad:

Det är en egen separat mening.
Lagtexter fungerar så att påståenden då står för sig själva.
Det övriga i stycket är inte en förutsättning för att meningen skall gälla.

Inte till just det visade det sig.
Men det var riskabelt att vara lös hund före 1974, för då fick envar (d.v.s. alla) som hittade en lös hund på mark som inte hundägaren förfogade över döda hunden.
Blodtörstig tid den där forntiden.

Det är visserligen ett äldre förarbete och inte till de senaste ändringarna av lagen men det står en del matnyttigt ändå.

Om jag kastar en boll till min hund så är det ingalunda jaktträning. Länken leder f ö till det gamla förarbetet.

Kasta pinnar och bollar är ingen jaktträning och att påstå det är ett i det närmaste ett hån mot oss som seriöst sysslar med jakt och jaktträning. Det var nog det mest långdragna som påståtts i den här tråden.

Att jag pratade med polisen och fick klartecken om att det inte var olagligt att ha lös hund under kontroll även under perioden 1 mars-20 augusti verkar vara skitsamma för iaf Inte_Ung?

Här så har jag hittat förarbetet och intentionen med "Under samma kontroll som kopplad".
Det här är vad som gäller.
Det bör understrykas att den av utskottet förordade lydelsen av 68 inte i någon väsentlig utsträckning skiljer sig från regeringsförslaget när det gäller syftet med bestämmelsen i fråga. Den av utskottet föreslagna formuleringen "hindras från att löpa lös" innebär visserligen ej i alla situationer att hunden måste hållas i koppel. För att hunden ej skall anses löslöpande fordras dock att den måste vara i princip under samma kontroll som när den förs i band. Bl. a. av hänsyn till viltet är det viktigt att bestämmelsen tolkas och tillämpas med stränghet. Om hunden inte förs i koppel eller kort lina bör den befinna sig nära innehavaren. Den måste omedelbart lyda vid tillrop och skall genast kunna återkallas när det behövs.

Koppel, kort lina eller nära innehavaren är vad som gäller.

Källa: http://www.riksdagen.se/sv/Dokument...tankanden/om-jaktlag-mm-prop-19868_GA01JoU15/

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 820
Senast: Maniac123
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 431
Senast: Ragdoll
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 099
Senast: Liran
·
Övr. Hund Nu har jag gjort något jag aldrig trodde jag skulle göra nämligen börjat fundera på en hund. Frågan är bara om det är en bra ide. Jag är...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 959
Senast: Tonto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka