Var får hunden vara?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Var får hunden vara?

Att någon dessutom tycker att hunden helt plötsligt ska gå fot när den är lös (med bogen intill föraren och ögonkontakt) var det dummaste jag någonsin hört. Nej, tack och lov att jag inte känner sådana människor!

Jag kallar det hänsyn. Mot andra.Alla hundrädda ex. Men du verkar skita i det och inte fatta.

Min hund går alltid fot, eller sätts fot, om jag möter andra människor eller hundar. Han får inte gå fram, inte ens antyda ett steg fram mot någon vi möter vare sig det är männsika eller hund, jag ser det som en självklarhet att visa andra att min hund är lydig och jag i det visar hänsyn.
Om någon i detta skulle be mig koppla hunden, även om jag har rätt att ha den lös, så skulle jag göra det utan knussel- du verkar istället välja att börja käfta och man kan undra varför?

Det står ingenting om hur långt bort från föraren den måste vara för att räknas som lös.
Det står bara lös.

Inget koppel = lös och då så tar jag den.

Självklart kan du ta hunden om den är lös fast ägaren är med- ägaren har ju all tid i värden innan att kalla till sig hunden, om inkallningen misslyckas så är ju inte hunden tillräckligt lydig för att vara lös öht, det borde även Linnsan förstå.

Det står ingenting om hur långt bort från föraren den måste vara för att räknas som lös.
Det står bara lös.

Och om din tolkning av lagen skiljer sig från rättsväsendets så riskerar du att dömas för egenmäktigt förfarande.

Lagtolkning är lite svårare än att bara läsa rätt upp och ner och bestämma sig själv för vad man lägger i orden som står.

Det stämmer, nästa gång, om det blir en nästa gång, så kommer vi ta den vägen. Att ha möjlighet att skjuta.

Fast Inte_Ung menar om hen möter en hund + ägare i skogen. Kopplar ägaren inte hunden kommer hen ringa polisen och be den skjuta. Jag vill se den polis som skjuter min hund som står i närheten av mig. Men jag kan ringa upp dom igen, och fråga om de skulle skjuta min hund om någon ringer ut dom för att min hund är okopplad :D

Undrar om det inte är rätt olagligt att börja tabbla på min hund utan anledning, jag tror faktiskt det, framförallt om hen tar den med sig. Det brukar ju kallas stöld.

Det är ingen som påstått det förutom Jadzia, fråga henne vad hon menar.

Nej det är det Inte_Ung som skriver, läs inläggen. Hen påstår även att hen skulle kunna ta med en okopplad hund som är i närheten av föraren, jag är 100% säker på att det anses som stöld. Skulle jag inte koppla hunden så tror människan dessutom att polisen skulle komma ut och skjuta hunden, om nu inte hen får tag i den.

Visst.
Men du påstår att du låter hunden springa runt dig inom ca 10 m eller mera.
Så det är inte nära.

Snäll och bara att plocka antagligen.

Enligt polisen är det i närheten. Det räcker faktiskt för mig. Dessutom påpekade även polisen att det INTE finns ett visst avstånd hunden ska vara på, sålänge den kan hindras och återkallas.

Knapplån på sista inlägget...

Vet inte vad jag ska säga, jag har följt tråden i tysthet, har förut vart inne i diskussioner med både Ginnie och Inte_ung ( för alltid att "de går ihop":angel:)....

Säger bara en sak i tråden: Det finns de som övertolkar och de som anser sig bättre än andra. Skit i alltihopa, jag LOVAR att ni med kontrollerande, väluppfostarde och fina hundar INTE gör fel oavsett om ni har hunden lös eller inte vid de situationer ni anser ni har kontroll:-)

Orkar inte diskutera, orkar inte kommentara, leta fakta i ämnet för att "få rätt", men vissa saker är så löjliga och fel att man bara kan skratta åt det när " de där två" skriver:rofl:

Fast Inte_Ung menar om hen möter en hund + ägare i skogen. Kopplar ägaren inte hunden kommer hen ringa polisen och be den skjuta. Jag vill se den polis som skjuter min hund som står i närheten av mig. Men jag kan ringa upp dom igen, och fråga om de skulle skjuta min hund om någon ringer ut dom för att min hund är okopplad :D

Undrar om det inte är rätt olagligt att börja tabbla på min hund utan anledning, jag tror faktiskt det, framförallt om hen tar den med sig. Det brukar ju kallas stöld.

Nej så har hon inte sagt.
Du skriver ihop saker på ett nytt sätt så det får en helt annan innebörd, antagligen har du liknande problem i vanliga livet också därav vissa problem för dig , folk orkar inte med sådant helt enkelt.

Jag tolkade I_U ungefär som så att hjälper inte tillsägelse om lösspringande hund så kan hon och även jag, ringa polisen och därifrån få hjälp att lösa problemet, ett sätt att lösa det är att få lov att använda bössan.

Alltså inte ett ord om att hundar inte får vara lösa under icke förbudstid.

Det räcker om den springer lös för att jakträttsinnehavaren skall få fånga den.

17 § Om en hund springer lös i ett område där det finns vilt, får jakträttshavaren eller någon som företräder honom eller henne ta hand om hunden. När detta har skett skall hundens ägare eller innehavare snarast underrättas.

Min hund går alltid fot, eller sätts fot, om jag möter andra människor eller hundar. Han får inte gå fram, inte ens antyda ett steg fram mot någon vi möter vare sig det är männsika eller hund, jag ser det som en självklarhet att visa andra att min hund är lydig och jag i det visar hänsyn.
Om någon i detta skulle be mig koppla hunden, även om jag har rätt att ha den lös, så skulle jag göra det utan knussel- du verkar istället välja att börja käfta och man kan undra varför?

Det här kan jag hålla med om. Själv kopplar jag alltid upp min hund när jag ser att vi kommer möta folk.

Och om din tolkning av lagen skiljer sig från rättsväsendets så riskerar du att dömas för egenmäktigt förfarande.

Men det gör den inte.
Om jag kan fånga hunden utan att ägaren lyckas med att först kalla in den och koppla den så är den inte lydig nog för att vara lös.
Alltså det är inte särskilt lätt att fånga en lösspringande hund.
Jag har försökt flera gånger.
Dels med en drivande Biegel som hade för vana att spåra och driva viltet över min mark.
Och dels med lös sällskapshund som tappats ut från sitt hem.
Jag fick aldrig tag i någon av dem.

Senast ändrad:

Nej det är det Inte_Ung som skriver, läs inläggen. Hen påstår även att hen skulle kunna ta med en okopplad hund som är i närheten av föraren, jag är 100% säker på att det anses som stöld. Skulle jag inte koppla hunden så tror människan dessutom att polisen skulle komma ut och skjuta hunden, om nu inte hen får tag i den.

Men din närhet har ju visat sig vara hur långt bort somhelst-springer hunden lös o inte kommer på inkallning då kan den ju aldrig vara lös, eller hur?

Det står bara lös.

Vad gäller ditt sista resonemang så anser jag att du tolkar begreppet lösspringande hund för vitt. I lagen står ingenting om att hundägaren ska uppmanas vilket det borde göras om denne befann sig i närheten av hunden. Alltså lär en hund som springer lös(löper lös enligt tidigare formuleringar) avse en hund som är bortom förarens kontroll.

Precis som Dentaku skrivit ovan så tolkar även jag och faktiskt även polisen det. Var får du din tolkning från? Att du inte tycker om att hunden är utan koppel? Eller från någon lag.

Det du pratar är, återigen stöld.

Vad gör du förresten om jag totalt skiter i att du står och tjatar om att jag ska slänga på ett koppel? Jag går bara vidare med min hund, vad ska du göra? Springa efter? Be polisen komma och skjuta hunden för att du inte får tag i den? ;)

Ja, och om du läser mitt tidigare inlägg så tror jag att du lägger en annan betydelse i "springer lös" än vad som avses. Om det bara gällde okopplade hundar så vore det rimligaste att det i lagen angavs att jakträttsinnehavare hade rätt att uppmana hundägare att koppla upp. Du gör din tolkning, jag gör min och tills du kan ge något stöd för din tolkning så fortsätter jag att hävda att du har fel.

Det här kan jag hålla med om. Själv kopplar jag alltid upp min hund när jag ser att vi kommer möta folk.

Precis. Vanlig hänsyn.Dessutom blir väldigt många väldigt glada för man gör så precis som jag, jag gillar skarp att de jag möter visar sin kontroll på hunden, jag vill inte ha en hund vare sig på min hund eller på mig själv när jag joggar.

Men det gör den inte.
Om jag kan fånga hunden utan att ägaren lyckas med att först kalla in den och koppla den så är den inte lydig nog för att vara lös.

Ägaren kanske helt enkelt inte har lust att kalla in och koppla den eftersom denne anser att du inte har rätt att ställa några sådana krav?

Nej så har hon inte sagt.
Du skriver ihop saker på ett nytt sätt så det får en helt annan innebörd, antagligen har du liknande problem i vanliga livet också därav vissa problem för dig , folk orkar inte med sådant helt enkelt.

Jag tolkade I_U ungefär som så att hjälper inte tillsägelse om lösspringande hund så kan hon och även jag, ringa polisen och därifrån få hjälp att lösa problemet, ett sätt att lösa det är att få lov att använda bössan.

Fast det var ju just det hen skrev. Kopplar jag inte hunden när hen säger till och hen inte får tag i den så ringer hen polis som då skulle skjuta hunden. Tja, ring säger jag bara. Hade ju kunnat vara kul.

Självklart kan du ta hunden om den är lös fast ägaren är med- ägaren har ju all tid i värden innan att kalla till sig hunden, om inkallningen misslyckas så är ju inte hunden tillräckligt lydig för att vara lös öht, det borde även Linnsan förstå.

Fast hund kan ju vara okopplad och stå/sitta/ligga bredvid. Möter jag folk brukar jag som regel kalla in eller stoppa, beroende på situation. Det är jag väldigt säker på att jag skrivit även innan.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 820
Senast: Maniac123
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 427
Senast: Ragdoll
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 097
Senast: Liran
·
Övr. Hund Nu har jag gjort något jag aldrig trodde jag skulle göra nämligen börjat fundera på en hund. Frågan är bara om det är en bra ide. Jag är...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 959
Senast: Tonto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2025