Var får hunden vara?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Var får hunden vara?

Om du inte vet det kanske du inte ska anta en massa konstigheter.

Jag använder bollar för att mina hundar inte ska jaga.

Men hur i hela världen börjar ni träningen på att apportera fågel annars då?

Absolut inte genom att spontant kasta pinnar och bollar runt omkring. Och det är inte heller så man fortsätter träna. Och om du nu menar regelrätt apporteringsträning är det bättre att skriva det istället för att skriva "kasta pinnar och bollar är jaktträning". För det är befängt.

Senast ändrad:

Koppel, kort lina eller nära innehavaren är vad som gäller.

Källa: http://www.riksdagen.se/sv/Dokument...tankanden/om-jaktlag-mm-prop-19868_GA01JoU15/

Vad är "nära"? För att om hunden ska gå inom en koppellängds avstånd så behövs inte ens inkallning, räcker ju att sträcka sig efter hunden... Vilket det står tydligt att hunden ska kunna om den går okopplad, men det hänger ju inte riktigt ihop om det skulle vara så som du påstår. Jag har även haft kontakt med jordbruksverket samt då polisen. BÅDA säger att det inte finns ett speciellt avstånd som hunden ska hålla sig till föraren utan främst att man ska ha KONTROLL och UPPSIKT.

Vad stingsliga ni var då.

Kanske inte så konstigt när du konstant kommer med felaktiga påståenden?

Sen är det ett rent hån mot de som lägger ner hur mycket arbete som helst på sina apporterande hundar att påstå att jag som slänger pinne och boll tränar jaktapportering :grin:

Inte en enda kommun jag bott i (och det är några stycken) har haft den regeln. Det enda som finns stipulerat är att hunden ska hållas kopplad.

Jodå, det finns visst hundförbud på motionsspår i rätt många kommuner, där jag bor ska de vara kopplade med det efterlevs såklart inte av alla, väldigt ofta som löparna i klubben får en lös hund i hasorna, eller framrusande mot dem.

Det är ett stort problem. Och inte bara i motionsspår men här är det ändå koppel som gäller.

Sen är det ett rent hån mot de som lägger ner hur mycket arbete som helst på sina apporterande hundar att påstå att jag som slänger pinne och boll tränar jaktapportering :grin:

Fast så sa hon inte.Men du hittar på som vanligt.

Och har läst och sett att du faktiskt skiter i lagen, jodå, det förstod jag från början.

Fast så sa hon inte.Men du hittar på som vanligt.

Och har läst och sett att du faktiskt skiter i lagen, jodå, det förstod jag från början.

Såhär skrev Inte_Ung: "Kasta bollar och pinnar är apportering, d.v.s. jaktträning."

Vad var det jag hittade på där?
Det var dessutom inte bara jag som reagerade på det, åtminstone en person som håller på med just apporterande jakthundar svarade också.

Nej, jag bryter inte mot någon lag, vilket inte resterande hundägare med okopplad kontrollerad hund gör. Enligt både polis och jordbruksverket. Att du påstår det gång på gång är ju rätt, intressant?

Här är i alla fall tolkningar gjorde av sakkunniga i frågorna.
Hundfolk på ledande positioner.

Jöran Wikbladh är produktionsledare för SBK:s tjänstehundsverksamhet.:
Det är alltså inte tillåtet att utan uppsikt ha en lös hund på en jaktmark utan jakträtthavarens eller markägarens tillstånd.

Ulf Kallin, riksviltvårdskonsulent vid Jägarnas Riksförbund,
Hunden får följa med ut i naturen, men bör då vara kopplad för att brott mot hundbestämmelserna inte skall inträffa. Det kan vara svårt för hundägaren att hävda att det går att kalla in den lösspringande hunden innan något hinner gå snett.
Och
– Enligt lagen ska hunden vara kopplad eller under uppsikt, vilket enligt min mening betyder att den i princip ska gå fot hela tiden om den inte är kopplad,

Källa: http://www.jaktojagare.se/har-avslojas-bevakarens-losa-hund
Och dessa tolkningar borde var4a de som gäller i hundkretsar kan man ju då tycka.

Där så kom det där med "gå fot", jag visste att jag hade löst det någonstans.

Vad gäller att som jakträttsinnehavare kräva att hundägare kopplar upp sin lösa hund, så är det ju bara att villkora:
Antingen så kopplar du upp den annars så gör jag det, för det får jag göra.
Och så kan du hämta den hos polisen när jag är klar.
Och om jag inte lyckas med att fånga den kan jag be polisen om att få skjuta den.

Den hundägare som inte kopplar upp sin hund då tror jag faktiskt inte finns.

Mitt förslag:
Håll er väl med markägare och Jakträttsinnehavare.

Min slutsats.
Himla skönt att ha massor av egen mark när vi skaffar hund.

Här är i alla fall tolkningar gjorde av sakkunniga i frågorna.
Hundfolk på ledande positioner.

Jöran Wikbladh är produktionsledare för SBK:s tjänstehundsverksamhet.:

Ulf Kallin, riksviltvårdskonsulent vid Jägarnas Riksförbund,

Och

Källa: http://www.jaktojagare.se/har-avslojas-bevakarens-losa-hund
Och dessa tolkningar borde var4a de som gäller i hundkretsar kan man ju då tycka.

Där så kom det där med "gå fot", jag visste att jag hade löst det någonstans.

Vad gäller att som jakträttsinnehavare kräva att hundägare kopplar upp sin lösa hund, så är det ju bara att villkora:
Antingen så kopplar du upp den annars så gör jag det, för det får jag göra.
Och så kan du hämta den hos polisen när jag är klar.
Och om jag inte lyckas med att fånga den kan jag be polisen om att få skjuta den.

Mitt förslag:
Håll er väl med markägare och Jakträttsinnehavare.

Min slutsats.
Himla skönt att ha massor av egen mark när vi skaffar hund.

Att hunden BÖR vara kopplad har ingenting med vad man får och inte får göra. Skulle någon be mig koppla schäfern för att han inte får vara lös när jag rastar honom på promenad för att den TROR att jag inte kan stoppa hunden så hade jag antagligen bara skrattat och sen gått vidare...

Och nej, jakträttsinnehavaren har inte rätt att koppla en hund som är i närheten av föraren. Det skulle med största sannolikhet liknas vid stöld och skulle någon ringa ut polisen för att min hund står okopplad så är denna personen mycket välkommen till att göra det, det hade ju kunnat vara en kul lärdom för den personen :D

Att någon dessutom tycker att hunden helt plötsligt ska gå fot när den är lös (med bogen intill föraren och ögonkontakt) var det dummaste jag någonsin hört. Nej, tack och lov att jag inte känner sådana människor!

Senast ändrad:

Det stämmer, nästa gång, om det blir en nästa gång, så kommer vi ta den vägen. Att ha möjlighet att skjuta.

Vad gäller dig så ger jag upp.
Om vi hittar lösa hundar på marken som vi disponerar så skall de kopplas upp om de har en obstinat vidhängande ägare.
Om inte ägaren gör det så gör vi det.

Vi har inga problem med att hävda att det stör jakten eller djurlivet.
Här jagas det på alla jakttider som förekommer och på allt förekommande vilt.
Gris får man jaga hela året, så det finns ingen jaktfri tid att leka på.

Ja för vem vet. Vipps en dag så kommer han med en skjuten and ;)

Notera "inte utan uppsikt" i det första citatet - det gör all skillnad i världen.

Vad gäller de andra citaten så har jag läst dem förut och det första av dem är en tolkning av lagen som han själv får stå för.

Jordbruksverket skriver:

"Mellan 1 mars och 20 augusti får hundar inte springa lösa där det kan finnas vilda djur. Under resten av året ska hundägarna se till att de inte driver eller förföljer vilt när de inte deltar i jakt."

Alltså inte ett ord om att hundar inte får vara lösa under icke förbudstid.

Vad gäller ditt sista resonemang så anser jag att du tolkar begreppet lösspringande hund för vitt. I lagen står ingenting om att hundägaren ska uppmanas vilket det borde göras om denne befann sig i närheten av hunden. Alltså lär en hund som springer lös(löper lös enligt tidigare formuleringar) avse en hund som är bortom förarens kontroll.

En hund som springer lös där det finns vilt får i vilket fall endast avlivas av polismyndighet "om detta är angeläget från viltvårdssynpunkt och försvarligt även med hänsyn till omständigheterna i övrigt." För att det ska komma i fråga krävs i princip att hunden driver vilt och inte kan stoppas på annat sätt.

Jag håller mig väl med markägare, lyckligtvis finns det inte så många maktfullkomliga sådana som läser lagboken som fan läser bibeln här.

Och nej, jakträttsinnehavaren har inte rätt att koppla en hund som är i närheten av föraren.

Det står ingenting om hur långt bort från föraren den måste vara för att räknas som lös.
Det står bara lös.

Inget koppel = lös och då så tar jag den.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 820
Senast: Maniac123
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 431
Senast: Ragdoll
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 097
Senast: Liran
·
Övr. Hund Nu har jag gjort något jag aldrig trodde jag skulle göra nämligen börjat fundera på en hund. Frågan är bara om det är en bra ide. Jag är...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 959
Senast: Tonto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka