Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Men hur i hela världen börjar ni träningen på att apportera fågel annars då?
Koppel, kort lina eller nära innehavaren är vad som gäller.
Källa: http://www.riksdagen.se/sv/Dokument...tankanden/om-jaktlag-mm-prop-19868_GA01JoU15/
Vad stingsliga ni var då.
Inte en enda kommun jag bott i (och det är några stycken) har haft den regeln. Det enda som finns stipulerat är att hunden ska hållas kopplad.
Sen är det ett rent hån mot de som lägger ner hur mycket arbete som helst på sina apporterande hundar att påstå att jag som slänger pinne och boll tränar jaktapportering
Fast så sa hon inte.Men du hittar på som vanligt.
Och har läst och sett att du faktiskt skiter i lagen, jodå, det förstod jag från början.
Det är alltså inte tillåtet att utan uppsikt ha en lös hund på en jaktmark utan jakträtthavarens eller markägarens tillstånd.
OchHunden får följa med ut i naturen, men bör då vara kopplad för att brott mot hundbestämmelserna inte skall inträffa. Det kan vara svårt för hundägaren att hävda att det går att kalla in den lösspringande hunden innan något hinner gå snett.
– Enligt lagen ska hunden vara kopplad eller under uppsikt, vilket enligt min mening betyder att den i princip ska gå fot hela tiden om den inte är kopplad,
Här är i alla fall tolkningar gjorde av sakkunniga i frågorna.
Hundfolk på ledande positioner.
Jöran Wikbladh är produktionsledare för SBK:s tjänstehundsverksamhet.:
Ulf Kallin, riksviltvårdskonsulent vid Jägarnas Riksförbund,
Och
Källa: http://www.jaktojagare.se/har-avslojas-bevakarens-losa-hund
Och dessa tolkningar borde var4a de som gäller i hundkretsar kan man ju då tycka.
Där så kom det där med "gå fot", jag visste att jag hade löst det någonstans.
Vad gäller att som jakträttsinnehavare kräva att hundägare kopplar upp sin lösa hund, så är det ju bara att villkora:
Antingen så kopplar du upp den annars så gör jag det, för det får jag göra.
Och så kan du hämta den hos polisen när jag är klar.
Och om jag inte lyckas med att fånga den kan jag be polisen om att få skjuta den.
Den hundägare som inte kopplar upp sin hund då tror jag faktiskt inte finns.
Mitt förslag:
Håll er väl med markägare och Jakträttsinnehavare.
Min slutsats.
Himla skönt att ha massor av egen mark när vi skaffar hund.
Och om jag inte lyckas med att fånga den kan jag be polisen om att få skjuta den.
Den hundägare som inte kopplar upp sin hund då tror jag faktiskt inte finns.
Och nej, jakträttsinnehavaren har inte rätt att koppla en hund som är i närheten av föraren.
Och nej, jakträttsinnehavaren har inte rätt att koppla en hund som är i närheten av föraren.
Sen är det ett rent hån mot de som lägger ner hur mycket arbete som helst på sina apporterande hundar att påstå att jag som slänger pinne och boll tränar jaktapportering