Var får hunden vara?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Var får hunden vara?

Precis. Vanlig hänsyn.Dessutom blir väldigt många väldigt glada för man gör så precis som jag, jag gillar skarp att de jag möter visar sin kontroll på hunden, jag vill inte ha en hund vare sig på min hund eller på mig själv när jag joggar.

Men då är ju inte hunden under kontroll. Är det inte hundar under kontroll vi diskuterar? Andra hundar ska inte vara lösa förutom under väl tänkta platser.

Fast Inte_Ung menar om hen möter en hund + ägare i skogen. Kopplar ägaren inte hunden kommer hen ringa polisen och be den skjuta.

Nej det menar jag inte.
Jag kommer att försöka att fånga hunden om inte ägaren kopplar upp den.
Om jag inte lyckas fånga den och ägaren inte kopplar upp hunden så kommer jag att ringa polisen och säga att jag inte lyckats med att fånga en lös hund.
Du skriver att du låter din hund vara 10 m eller mera från dig, så lös är den då i alla fall då.

Hur nära anser du att den skall vara för att jag inte skall kunna ta den?

Enligt polisen är det i närheten. Det räcker faktiskt för mig. Dessutom påpekade även polisen att det INTE finns ett visst avstånd hunden ska vara på, sålänge den kan hindras och återkallas.

Men om jag lyckas med att fånga din hund så har ju din inkallning vid behov misslyckats.
Och då är den inte under tillräcklig kontroll.

Nej det menar jag inte.
Jag kommer att försöka att fånga hunden om inte ägaren kopplar upp den.
Om jag inte lyckas fånga den och ägaren inte kopplar upp hunden så kommer jag att ringa polisen och säga att jag inte lyckats med att fånga en lös hund.
Du skriver att du låter din hund vara 10 m eller mera från dig, så lös är den då i alla fall då.

Fast nu skriver du det igen, om jag vägrar att koppla min hund och du inte får fatt i den så kommer du att ringa till polisen och säga att du inte får tag i en lösspringande hund? Vad vill du att polisen gör åt det?

Japp min hund får vara en bit ifrån mig. Hur långt ifrån är beroende av framförallt sikt.

Denna meningen fattar jag inte alls.

Varför skulle man göra fel om hunden inte var lös?:rofl:

Ja du Ginnes... Hade jag gjort som du, att förtala, hitta på( det andra skriver) och bara dra dina egna regler ( naturligtvis med stöd från i_u) så hade jag kanske vart lika bitter och sur som du.. Men vet du vad..

Jag njuter av natur, jag njuter av våra lagar som ger mig (oss som tolkar annorlunda!), jag njuter av en massa här i livet som är lagligt och rätt utan att just du och I-u , varken polisen, juridiken eller andra lagar kan stoppa oss till det ni vill och önskar. Kan inte annat än att skratta åt hela tråden, ni tror ni vet, läs på!!!!

Själv kopplar jag alltid upp min hund när jag ser att vi kommer möta folk.

En något kvalificerad gissning från mig är då att det kan vara därför som du har en bra relati0on med markägare.

Linnsan skulle skratta och gå därifrån skriver hon.
Men koppla hunden skulle hon då rakt inte, på rent trots.
Inte ett bra sätt att sköta relationer på tycker jag då.

Jag njuter av natur, jag njuter av våra lagar som ger mig (oss som tolkar annorlunda!), jag njuter av en massa här i livet som är lagligt och rätt utan att just du och I-u , varken polisen, juridiken eller andra lagar kan stoppa oss till det ni vill och önskar. Kan inte annat än att skratta åt hela tråden, ni tror ni vet, läs på!!!!

Tragiskt att du skrattar för det är ett stort problem med de hundägare som menar sig ha rätt till men de inte har det.
Joggare som blir jagade, djur som blir ihjältuggade, jo, av hundar som ägarna menar sig ha koll på och rätt att ha lösa, långt ifrån sig, under barnkammartid.

Inte förvånad, du är i samma fack som en del andra nonchalanta hundägare.

Missade du tråden där lydiga lösa hundar tuggat ihjäl både katter, kid o harar- för helt plötsigt var de naturliga rovdjur?

Fast nu skriver du det igen, om jag vägrar att koppla min hund och du inte får fatt i den så kommer du att ringa till polisen och säga att du inte får tag i en lösspringande hund? Vad vill du att polisen gör åt det?
Ger mig tillstånd att skjuta hunden eller kommer och gör det åt mig.
De kan också komma och hjälpa mig att fånga den.

Du skriver att jag inte får ta den för att den är nära dig, hur nära är det?

Om jag kan ta din hund så är den för långt bort eller har för dålig lydnad.

En något kvalificerad gissning från mig är då att det kan vara därför som du har en bra relati0on med markägare.

Linnsan skulle skratta och gå därifrån skriver hon.
Men koppla hunden skulle hon då rakt inte, på rent trots.
Inte ett bra sätt att sköta relationer på tycker jag då.

Att koppla hunden när man möter folk är inte samma sak som att koppla upp hunden under hela skogsturen för att du annars tar den (stjäl den). Som jag skrivit innan så kopplar jag i 95% av mina möten. Men hade någon kommit fram till mig och sagt att jag ska ha hunden i snöre för att annars tänker den ta hunden och om inte det går så ringer den polisen så hade jag bara sagt att personen gladeligen kan ringa polisen, och ja, jag hade förmodligen skrattat rätt gott åt det.

Jag har en bra relation med markägaren här. Som sagt så hälsade han glatt i somras när han mötte mig + lös hund, och ve och fasa! Hunden hade precis hämtat en pinne! :eek:

Ger mig tillstånd att skjuta hunden eller kommer och gör det åt mig.
De kan också komma och hjälpa mig att fånga den.

Du skriver att jag inte får ta den för att den är nära dig, hur nära är det?

Om jag kan ta din hund så är den för långt bort eller har för dålig lydnad.

Sålänge jag har hunden under uppsyn och kontroll får du inte ta hunden. Polisen lär inte komma ut och varken hjälpa dig att fånga hunden eller skjuta den :grin:

Hur nära menar du att hunden ska vara för att du inte ska ta den? Skrev du inte nyss att du skulle ta en hund som var just utan koppel?

Han behöver inte ha dålig lydnad, jag kan helt enkelt välja att inte kalla in. Jag kanske stoppar hunden istället? Eller så går vi bara vidare utan tanke på dig?

Varför skulle man göra fel om hunden inte var lös?:rofl:[/QUOTE
Jag , och andra, kan ha min / våra hundar lösa hur mycket vi vill ,så länge vi har kontoll över hunden och den inte stör. Bevisa för oss som skriver att vi inte har kontrollen och inte flöjer lagen!!! Herregud, du och I-U är verkligen det Pain in the as när det gäller hundhållning, och detta bevisar samtidigt att ni inte har en enda kontroll hemma om vad som är regelrätt pm vad som gäller i VERKLIGHETEN....

Tack gode gud så har jag aldrig i hela mitt liv träffat sådana här människor( som ni) i mitt liv, men visst finns det lagar och paragrafer som undantager det mesta.

Yeeha, skogspromenader och lössläpp inom kontroll är det bästa vi kan ge våra hundar:banana:

Något som Ginnies och jag har gemensamt är att vi har mark.
Något som vissa av er inte verkar att förstå är att det faktiskt finns vissa rättigheter kopplat till att ha mark.
Rättigheter som står över hundägares nöjespromenader med lösa hundar.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 820
Senast: Maniac123
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 427
Senast: Ragdoll
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 097
Senast: Liran
·
Övr. Hund Nu har jag gjort något jag aldrig trodde jag skulle göra nämligen börjat fundera på en hund. Frågan är bara om det är en bra ide. Jag är...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 959
Senast: Tonto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka