Var får hunden vara?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Var får hunden vara?

Varje människa med sunt förnuft och respekt för sina medmänniskor gör som man bli ombedd. "Snälla gå åt sidan jag är rädd för hästar" "Var vänlig koppla hunden för vi jagar här" "Var snäll och undvik den här vägen en vecka framöver för vi ska jaga då". Tycker JAG. Men många tycker olika.

Ja, så gör jag också. Har även gått långt ut i blåbärsriset för att jag mötte en hundrädd. Vilket jag gjorde med glädje. Även tagit omvägar/andra vägar. Och sist jag mötte en som jagade som sa att det pågick jakt tackade jag bara för informationen, vände och gick en annan runda.

Men skulle någon börja skälla för att jag går med okopplad hund och hota med allt möjligt. Nej, där tar min respekt slut faktiskt.

Men hur skall du göra då?
Här så skulle en lös hund störa grisjakten hela året.

Varför skulle en okopplad hund störa grisjakten? De vildsvin jag har mött har inte ens gjort en tillstymmelse till att springa ifrån hundarna faktiskt. De har stannat och tittat. Att hunden skulle störa mer än jag tror jag inte heller på. Hur vet du om det är föraren eller hunden som stör viltet?

Men hur skall du göra då?
Här så skulle en lös hund störa grisjakten hela året.

Så till exempel min hund, som under vinterhalvåret får gå ungefär 10-15 meter bort från mig, aldrig utom synhåll, aldrig får ta något spår och stannar för uppspringande vilt skulle störa grisjakten som så vitt jag vet till största delen bedrivs med åtel?

Ja och då så blir det de problem som lagen måste reglera.
Om man inte kommer överens så är det ju lagen som gäller.

Så länge som man är överens så går det ju bra ändå.

Och lagen säger att hunden får vara okopplad sålänge den är under kontroll och tillsyn.

Vilken lag säger att hunden inte får vara det?

Så till exempel min hund, som under vinterhalvåret får gå ungefär 10-15 meter bort från mig, aldrig utom synhåll, aldrig får ta något spår och stannar för uppspringande vilt skulle störa grisjakten som så vitt jag vet till största delen bedrivs med åtel?

Ja om du och hunden trampade runt i åteln så.
Är man kunnig om jakt så kan man ju röra sig på jaktmark utan att störa.

Badande hund skulle störa fågeljakten, men bara precis när man jagar då.

Men du måste ju fortfarande följa lagen.
Även om omgivningen är otrevlig.
Du får inte störa jakten bara för att jägarna skriker åt dig.

Jag följer lagen, det är just det som är grejen. Störa jakten, vad menas med det? Rent lagligt. Kan du länka till lagen som säger så?

Fast det är väl lika självklart att inte trampa runt i en åtel som det är att inte trampa runt i en nysådd plantering. Jag undviker att gå i närheten av foderbord för rådjur också. Alltså ser jag inga skäl att undvika att gå i skogen förutom när själva jakten pågår(och vildsvin jagas ofta under tider på dygnet när jag ändå inte är ute).

(Allt det här är rätt teoretiskt eftersom jag inte längre bor i ett vildsvinstätt område.)

Nu så får du hitta information på egen hand.
Jag påstår att det inte är tillåtet att störa jakt.
Hitta information som antingen styrker det påstående eller som dementerar det påståendet.

Ett litet tips.
Påståendet är sant.

Om en hund stör mina katter så är den och dess ägare för nära där jag bor eller där våra uthus är.

Jaha? Och ditt hus är inte på en promenadstig i skogen eller? Man får dessutom gå förbi hus om man går på en väg. Att dina katter blir störda av att man går förbi kan faktiskt inte hundägaren rå för. Och mig veterligen finns det ingen lag mot det heller.

Nu så får du hitta information på egen hand.
Jag påstår att det inte är tillåtet att störa jakt.
Hitta information som antingen styrker det påstående eller som dementerar det påståendet.

Ett litet tips.
Påståendet är sant.

Jag påstår att det inte anses störande av jakt om man går i skog med okopplad hund. Du får gärna länka till en lag som säger emot det.

Man får dessutom gå förbi hus om man går på en väg.
Det är inte alls säkert.
På mitt förra ställe så var vägen över gårdsplanen att räkna som tomt.
Att där finns en infart från varje håll och två vägar dit spelar ingen roll.
Samma sak gäller faktiskt nu, men denna vägen leder inte vidare.

Jag påstår att det inte anses störande av jakt om man går i skog med okopplad hund. Du får gärna länka till en lag som säger emot det.

Jag förstår det.
Men nu så får du jobba själv.

Tips: du har fel.
Det är jägarna som avgör om du stör eller inte.

Det är inte alls säkert.
På mitt förra ställe så var vägen över gårdsplanen att räkna som tomt.
Att där finns en infart från varje håll och två vägar dit spelar ingen roll.
Samma sak gäller faktiskt nu, men denna vägen leder inte vidare.

Är du helt säker? Jag har för mig att man tom får gå förbi någons tomt även utan väg, om det finns en fortsättande väg efter. Men det är dock osäkert. Har ändå svårt att tro att man inte får gå på en väg som går genom någons gård. Sålänge vägen fortsätter. Vet inte hur det är om vägen slutar där.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 820
Senast: Maniac123
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 425
Senast: Ragdoll
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 097
Senast: Liran
·
Övr. Hund Nu har jag gjort något jag aldrig trodde jag skulle göra nämligen börjat fundera på en hund. Frågan är bara om det är en bra ide. Jag är...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 959
Senast: Tonto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka