Var får hunden vara?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Var får hunden vara?

Det borde du ha, om inte annat för att visa markÄGAREN att din hund är superlydig för det är det som krävs.

Om en person talar om att jag MÅSTE kalla in min hund för att lagen säger så och annars så ringer de polisen och kan de inte få tag i min hund så skjuter de den. Ja, då hade jag INTE kopplat och sen ringt polisen själv. Hunden ska kunna återkallas vid behov och får inte störa, stör inte min hund så stör den inte.

Ja du Ginnes... Hade jag gjort som du, att förtala, hitta på( det andra skriver) och bara dra dina egna regler ( naturligtvis med stöd från i_u) så hade jag kanske vart lika bitter och sur som du.. Men vet du vad..

Jag är inte det minsta bitter o sur i livet, men du kanske är det?, inte mår så bra??.

Jag är mycket nöjd, snarare supernöjd och trivs väldigt. Jag är tacksam för mycket, i princip allt, och så glad att jag kan ha mina hästar, att jag har egna gårdar med stora marker, mina kossor,mina hönor, skog som växer i värde som stärker ekonomin, jag har friska barn som jag är supersams med, inga ovänner och ett väldigt, väldigt roligt arbete.
Ja, jag är tom lite tacksam över min oönskade hund.

Vad förvånad du skall bli när lagen liksom slår till en vacker dag.
De med Leonbergern blev då redigt förvånade.

Ja, jag kommer bli mycket förvånad:rofl::rofl:

Min bästa vän (fd sambo) är polis, och jag vet reglerna. Jag kan stort och brett lova dig att detta inte kommer ske:D....

Om jag ska vara ärlig så hade jag nog ringt 112 direkt om någon försöker ta min hund, då det räknas som stöld.

Så praktiskt.
Då så hade jag fått snabb hjälp att koppla upp din hund.
För vilken Polis skulle anklaga mig för stöld av hund när inte ägaren ser till att koppla upp sin lösa hund utan i stället för att kalla in den ringer efter polisen?

"Jo du Polisen, jag vill anmäla att markägaren tar min lösa hund medan jag ringer till dig i stället för att kalla in den."
Tror du på det där själv?

Så bra då.
Då så antar jag att du håller god reda på din hund och inte irriterar vare sig markägare eller jakträttsinnhavare.

Hunden ska kunna återkallas vid behov och får inte störa, stör inte min hund så stör den inte.

Men det bestämmer faktiskt inte du om din hund stör eller inte OM den är längre bort än ex 10 meter, markägaren torde vara mer upplyst var det finns smått, eller var det finns känsliga stråk- förstår inte varför du skulle käfta om en sådan sak??

Var glad, visa din hunds lydnad eller så säger jag som till dem som rider olovandes över andras åkrar o menar det är allemansrätt-skaffa lite mark själv så slipper du iaf den biten.

Så praktiskt.
Då så hade jag fått snabb hjälp att koppla upp din hund.
För vilken Polis skulle anklaga mig för stöld av hund när inte ägaren ser till att koppla upp sin lösa hund utan i stället för att kalla in den ringer efter polisen?

"Jo du Polisen, jag vill anmäla att markägaren tar min lösa hund medan jag ringer till dig i stället för att kalla in den."
Tror du på det där själv?

Ja, tror du på dina påhittade påståenden?

Om jag säger att en person tar min hund som står 7 meter ifrån mig så kommer de troligtvis inte komma och hjälpa dig nä :D

Okunnig Polis.
De är som jag tidigare skrivit inga jurister och vad gäller hundar så är lagarna inte så lätta att tolka.

Ja, tror du på dina påhittade påståenden?

Om jag säger att en person tar min hund som står 7 meter ifrån mig så kommer de troligtvis inte komma och hjälpa dig nä :D

De kommer att fråga dig varför inte din hund är med dig i stället.
Och låta mig ta hunden.

Men det bestämmer faktiskt inte du om din hund stör eller inte OM den är längre bort än ex 10 meter, markägaren torde vara mer upplyst var det finns smått, eller var det finns känsliga stråk- förstår inte varför du skulle käfta om en sådan sak??

Var glad, visa din hunds lydnad eller så säger jag som till dem som rider olovandes över andras åkrar o menar det är allemansrätt-skaffa lite mark själv så slipper du iaf den biten.

Så du menar att hunden stör mindre om den går 7 meter framför/bakom mig? :D
Som sagt, man får gå i skogen med okopplad hund, vad ni anser om det har ingen betydelse för ni kan inte skapa egna lagar om varken avstånd eller att ta hundar från en ägare som står i närheten av hunden.

Enligt polisen så var dessutom 10 meter "i närheten". Polisen påtalade att kontrollen på hunden är viktigare än avståndet. Det finns dessutom inga avstånd reglerade i lagen.

Okunnig Polis.
De är som jag tidigare skrivit inga jurister och vad gäller hundar så är lagarna inte så lätta att tolka.

:D

Det är vad jag påpekat också men du är fortfarande övertygad om att din tolkning är den korrekta. Så vitt jag vet är inte du heller jurist?

Jag är inte det minsta bitter o sur i livet, men du kanske är det?, inte mår så bra??.

Jag är mycket nöjd, snarare supernöjd och trivs väldigt. Jag är tacksam för mycket, i princip allt, och så glad att jag kan ha mina hästar, att jag har egna gårdar med stora marker, mina kossor,mina hönor, skog som växer i värde som stärker ekonomin, jag har friska barn som jag är supersams med, inga ovänner och ett väldigt, väldigt roligt arbete.
Ja, jag är tom lite tacksam över min oönskade hund.

Kul att höra att du är nöjd, för det låter inte så...

Jodå, tack för att du frågar, jag är mycket lycklig över mitt liv:-)

Synd att du känner din hund som icke önskvärd, för även hundar har ju rätt till ett liv och att få leva det bra dessutom.

Med dina påstående i tråden, och dina tolkningar desstom, så kan jag inte annat än att tycka synd om din vovve. ( kanske anmäning på vanvård om vi ska hårddra det hela?)

Min åsikt, men hur stimulerar du den, hur får du den nöjd och belåten? Hur får du den att få utlopp för sin energi, hur får du den att trivas med dina koppeltvång och hårda regelr ( och ja, jag blandar in även andra trådar du skrivet i ämnet om hundhållning)

Kul tanke.
Du har en kompis som är polis, och det gör dig till juridiskt sakkunnig.
Som att det där med kunskap skulle fungera så.

Ja, sedan tidigt 1900tal har markägare stått över alla andra. Jag har både hund och mark, men inte fan har jag några allmäktiga rättigheter.

Att ni grinar åt jagande Beaglar vars husse glömt visa hunden kartan över vart hand mark slutar och din mark börjar, eller rabiata småhundar som rymt och springer hej vilt i skogen kan jag förstå. Men jag skulle bli mycket förvånad, uppriktigt orolig, om du gick fram och efter noter skällde ut en hundägare vars hund gick 20 meter ifrån den och kom direkt när ägaren ropade.

Dessutom har du nog lite lite tilltro till "ditt" vilts stresstålighet. Varje morgon under höst och vinter går jag över min egen åker med hundarna lösa, och varje morgon står där mellan två och tio rådjur och betAr. Hundarna springer runt och busar och så länge vi håller oss mer än femtio meter bort betar djuren vidare. Kommer vi närmare skuttar dom iväg men är strax ute på åkern igen. Inget friskt vilt djur dör av att bli stött av en hund som inte jagar efter. (OBS att jag inte menar under barnkammarpetioden utan under tider då det är tillåtet att släppa hund för jakt, 21aug och framåt)

Som sagt, man får gå i skogen med okopplad hund, vad ni anser om det har ingen betydelse för ni kan inte skapa egna lagar om varken avstånd eller att ta hundar från en ägare som står i närheten av hunden.

Suckar- var har jag skrivit att ta en hund som står i närheten, eller att hund inte får vara okopplad??

Alltså, varör frågar du inte Jadzia som var den som påstod detta?

Nej.Men jag kan läsa.
Och förstå det som jag läser.
Det kommer man långt med.

Om det vore så enkelt skulle det inte krävas en juristutbildning på 4,5 år. En lagtext måste hållas kort och allmän för att det inte ska bli helt oöverblickbart och dessutom kan det juridiska språket skilja sig från det vardagliga.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 820
Senast: Maniac123
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 427
Senast: Ragdoll
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 097
Senast: Liran
·
Övr. Hund Nu har jag gjort något jag aldrig trodde jag skulle göra nämligen börjat fundera på en hund. Frågan är bara om det är en bra ide. Jag är...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 959
Senast: Tonto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka