Var får hunden vara?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Var får hunden vara?

Jag antar att nolltoleransen inte beror på folk med okopplade kontrollerade hundar?

Nej, men de drabbas ju av den.
Den kommer från lösa hundar där man får leta rätt på en ägare som inte är på samma plats som hunden.
Och bitvis på dem som leker med sin lösa hund på fel ställe.
Som i åkrar och vallar och i sjön bland sjöfågelungarna och badande.
"Men var skall vi bada med hunden annars, på den kommunala badplatsen får hundar ju inte vara."
Tja är det markägarens problem?

Inte en enda kommun jag bott i (och det är några stycken) har haft den regeln. Det enda som finns stipulerat är att hunden ska hållas kopplad.

Nej, men de drabbas ju av den.
Den kommer från lösa hundar där man får leta rätt på en ägare som inte är på samma plats som hunden.
Och bitvis på dem som leker med sin lösa hund på fel ställe.
Som i åkrar och vallar och i sjön bland sjöfågelungarna och badande.
"Men var skall vi bada med hunden annars, på den kommunala badplatsen får hundar ju inte vara."
Tja är det markägarens problem?

Ja visst drabbas dom, men man kan inte beskylla dom för det.
På nyslådd åker har jag fått vara. Men det är ju upp till markägaren. Det är ju rätt givet att hundar inte får gå efter fågellivet på sjön heller. Där min hund badar är det förvisso inte fågel. När vi går runt sjön däremot kan vi stöta på badande fåglar, men ser inte problemet där. Mina hundar får inte gå dit och störa. Flyttar djuren på sig när de ser oss kan hunden få bada, men inte precis vid fåglarna så de störs.

Här har vi dessutom en hundbadplats.

Vilken märklig tolkning som du gör.
Men visst kan jag tycka att man inte kan räkna med att använda andras mark för att ha sina hundar lösa på.
Vilket även lagen stöder.

Vilka delar i lagen är det som du har problem med?

Inte ett dugg märklig egentligen. Jag delar squarepants uppfattning.

Ingen av oss har några problem med lagen egentligen. Det vi har problem med är vissa personers tolkning av lagen och deras envetenhet att leta problem där det inte finns några.

Men det finns ju problem med lösa hundar i skog och mark.
Det måste du ju faktiskt hålla med om?
Och för att styra upp dem så måste det ju finnas lagar och regler.
De är ju inte påhittade i akt och mening att göra livet surt för hundägare.

Det var bara de två tydligaste exemplen som jag har.
Det finns flera som jag nog bör avstå ifrån att referera till på ett öppet forum på nätet.
Radar jag upp alla så blir de i princip utpekade.
Men är ändå ganska så anmärkningsvärt att jag vet så många säkert med tanke på att jag inte umgås i hundkretsar alls, förutom de som har med jakt att göra då.
Men de som jag känner som jagar brukar uppföra sig väl i de flesta sammanhang.

Men frågan är väl mera av arten markägande än av arten hundhållning?
Med egen mark eller markägarens/jakträttsinnehavarens tillstånd så kan ju hundar röra sig lösa i skog mark.
Under hundförbudstiden inom ramen för organiserade träningar med instruktör och övrig tid på egen hand.
Jag kan inte riktigt förstå problemet faktiskt.
Eller varför man nödvändigtvis måste ha hundar lösa i andra sammanhang.

För att det är trevligt för både hund och förare och för att det inte finns någon anledning att låta bli. Går man dessutom, som jag gjorde idag, i närheten av ett militärt övningsområde så kan man direkt kasta argumentet om stört vilt i sjön. Det vilt som inte dragit all världens väg av kanonernas smällar lär inte skrämmas av en hunds existens.

I dag är inte tiden mellan 1 mars och 20 augusti.
Så det är ju ingen barnkammare i naturen, det är liksom klart nu så viltet är inte så känsligt.
Men det blir väl inte mindre trevligt för förare och hund om man har markägarens/jakträttsinnehavarens tillstånd?

Vad skulle det vara för problem med att fråga om lov?

Problemet med att lös hund badande i sjön är när de stör häckande fågel.
Inte när där finns badande fågel utan när där finns fågelbon med ägg eller ungar i.
Ett fågelbo kan inte flytta på sig.

Problemet med att lös hund badande i sjön är när de stör häckande fågel.
Inte när där finns badande fågel utan när där finns fågelbon med ägg eller ungar i.
Ett fågelbo kan inte flytta på sig.

Fast nu får du väl ändå ge dig. Om hunden hoppar från kanten och simmar i sjön så stör han inte någon häckande fågel mer än om jag går på stigen bredvid.

Ja, det finns vissa problem och lagar behövs alltid. De ska dock inte dras in absurdum. Det finns ingen anledning att slå paragrafer i huvudet på folk om de inte tillhör gruppen som ställer till problem.

Nu är det förvisso inte förbudstid längre, som sagt, men jag går i skogarna häromkring året om. I de här skogarna finns vandringsleder, MTB-banor, militärt övningsfält och diverse annat. Det finns alltså ganska många störande moment och jag kan då anse att mina icke-jagande hundar utgör en ganska liten del av det, även om jag kastar boll åt dem en några meter in i skogen. För det är just störningsmomentet man ska ta i beräkningen och då kan jag tycka att det är lite konstigt att man får ta ut hela skolklasser i skogen vid vilken tid på året som helst och även köra MTB i full fart, men en hund kan inte få leta efter en boll?
Vilket är mest störande egentligen?

Fråga om lov skulle jag förvisso kunna göra, men det här är inte privatägda marker och försvaret är medvetna om vilka hundaktiviteter som bedrivs och har inget problem med allmänheten så länge vi håller oss borta under övning. Studerar man sedan viltet så reagerar de inte nämnvärt om man stöter på dem under vår och sommar. Det är först nu när bockjakten dragit igång som de börjar bli nervösa.

Så, lagar är nödvändiga...men under rätt förutsättningar kan man faktiskt bortse från dem ibland utan att det skadar någon alls.

Fråga om lov skulle jag förvisso kunna göra, ...
Om det skulle vara privatägd mark?
Det kan ju inte göra det mindre trevligt att fråga om lov.
Och om man får nej så vet man ju å andra sidan vilken inställning markägaren har.
Så det borde man väl kunna ta hänsyn till kan jag ju tycka.

Så, lagar är nödvändiga...men under rätt förutsättningar kan man faktiskt bortse från dem ibland utan att det skadar någon alls.
Men det finns en fara i det.
Även om inte just du stör så luckrar din inställning upp lagen och ger andra med sämre kontroll en förevändning att göra likadant.
De ser din lösa hund och tror därmed att det är fritt fram att släppa hundarna lösa litet hur som helst på samma plats.
Människor har så svårt med nyanser.

Lös hund som plaskar i en sjö med häckande sjöfågel stör fågeln.
Mycket mera än vad du kan ana.

Om det skulle vara privatägd mark?
Det kan ju inte göra det mindre trevligt att fråga om lov.
Och om man får nej så vet man ju å andra sidan vilken inställning markägaren har.
Så det borde man väl kunna ta hänsyn till kan jag ju tycka.

Men det finns en fara i det.
Även om inte just du stör så luckrar din inställning upp lagen och ger andra med sämre kontroll en förevändning att göra likadant.
De ser din lösa hund och tror därmed att det är fritt fram att släppa hundarna lösa litet hur som helst på samma plats.
Människor har så svårt med nyanser.

Fast det är ju inte de hundägare som går med lydiga hundar som har ansvar för hur andra gör :crazy:

Sen får ju hundar fortfarande gå okopplade i skog och mark. Jag hittar inget om att markägaren skulle kunna kräva att de går i fysiskt koppel?

Många kommuner skriver på sina hemsidor samma uppsikt som om den vore kopplad.
De har ju sakkunniga i ämnet och borde veta.
De flesta kommuner verkar också ha förbud för hundar att vistas i motionsspår.
Hur är det egentligen med ditt elljusspår?

Ingen av de städer jag bott i har haft förbud mot hundar i motionsspåren. Jag undrar vart du läst att de flesta kommuner har förbud i motionsspåren någonstans?

Jag hittar inget om att markägaren skulle kunna kräva att de går i fysiskt koppel?

Då så missade du min referens till Jaktlagen.
35 § Utan medgivande av jakträttshavaren är det inte tillåtet att med fångstredskap eller vapen som kan användas för jakt ta vägen över annans jaktområde. Detta får dock ske på vägar som är upplåtna för allmänheten och även annars, om det sker i lovliga ärenden. Om hund medförs, skall den hållas kopplad.

Källa: http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19870259.htm

Skogsvägar är sällan allmänna.
Om de är enskilda så gäller samma sak där.
Vet du vad en allmän väg är för något?

Skogsvägar är sällan allmänna.
Om de är enskilda så gäller samma sak där.
Vet du vad en allmän väg är för något?

Fast du menar alltså att man som privatperson inte får gå över någons jaktmark när det är jaktsäsong? Eller gäller det om hund bara?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 820
Senast: Maniac123
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 431
Senast: Ragdoll
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 099
Senast: Liran
·
Övr. Hund Nu har jag gjort något jag aldrig trodde jag skulle göra nämligen börjat fundera på en hund. Frågan är bara om det är en bra ide. Jag är...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 959
Senast: Tonto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Akvarietråden V