Var bor man billigt?

Tibro och Karlsborg. Har hyfsat bra bussar till Skövde, och genom Skövde passerar tåg Sthlm-Göteborg. Skövde har "allt" Tibro och Karlsborg det nödvändiga. Karlsborg är väldigt trevligt sommartid.

Om du kan tänka dig att bo lantligt, och med 10-30 minuters resa, oftast med egen bil, eftersom det kan vara glest med bussar eller långt till hållplatser, så finns det hus i den prisklassen även utanför städer som Jönköping, Linköping, Eskilstuna, Örebro, Kalmar, Växjö m.fl. om vi håller till söder om Mälaren och öster om Vättern. Men observera då, att man kan behöva korsa kommungränsen till "nästa kommun".
Det kan också finnas hus i den prisklassen i småorter, som kanske har affär och pizzeria, men som kanske saknar vårdcentral, systembolag och en del annan service. Men småorterna har då bussförbindelse med större orter med alla service, så det kan gå att klara sig utan bil...

Permanenthus (ofta av typ äldre rött hus med vita knutar) kallas ofta för "fritidshus" av mäklarna när de ligger lantligt och säljs ibland riktigt billigt fast de är fullt beboeliga permanent (en bra bit under 500.000), så det gäller att söka brett, inte bara efter "villor".

De som har bättre koll på västra sidan av södra Sverige, vet bättre hur det ser ut där.

Och jag håller med @ameo, det går att hitta lantliga boenden med tillräckligt med mark och uthusbyggnader som räcker för häst, om man håller sig lantligt och tar tid på sig med letandet, OCH kan tänka sig att renovera/fixa en del.

Bestäm var i landet du vill bo, om det ska vara landet eller en småort, om du kan och vill ha bil, och börja leta!

I södra Dalarna finns det fortfarande några ställen/byar med billiga hus under 500,000:- .
Men då kan man få köra femton - tjugo minuter för att komma in till samhället med skola, affärer etc

Jag köpte mitt hus för 600, bor i liten "håla", men dagis/skola, 2 banker, 2 mataffärer, kläder/skor, 3 pizzerior och lite annat smått och gott, och sen självaste Clas Ohlsson förstås är allt inom 10 min promenad. ;)

Större stad är Borlänge på 30 min, Falun på 45. 10 min bort så har vi "större håla" med vårdcentral, bolaget, banker, restauranger, sporthall, mataffärer, uteställen osv, så sitter inte i sjön! :rofl:

Jag köpte mitt hus för 600, bor i liten "håla", men dagis/skola, 2 banker, 2 mataffärer, kläder/skor, 3 pizzerior och lite annat smått och gott, och sen självaste Clas Ohlsson förstås är allt inom 10 min promenad. ;)

Större stad är Borlänge på 30 min, Falun på 45. 10 min bort så har vi "större håla" med vårdcentral, bolaget, banker, restauranger, sporthall, mataffärer, uteställen osv, så sitter inte i sjön! :rofl:
Insjön? :)
Är villorna såpass billiga där alltså

Insjön? :)
Är villorna såpass billiga där alltså

Nu har dom väll gått upp lite i hela landet (köpte för 3 år sen) men det går nog att få tag på nått omkring det. Nu hade jag turen att säljaren hade blivit lämnad och ville sälja snabbt, och det hade varit svårsålt då det legat ute för 995 i över ett år, nu hade han sänkt till 750. Var inte några större renoveringsbehov mer än att det var omodernt och "fult". Det jag har fått lov göra är att byta pelletsbrännaren, och laga skorsten. Sen har jag valt själv att byta kök och tapetsera om och grejat. Har väll lagt ca 50' allt som allt. Omvärdering på tisdag, ska bli väldigt spännande! :D Jag hoppas ju såklart att det ökat en del! Har kök, vardagsrum, pannrum, toalett och dusch/tvätt nere, sen tre sovrum och en toalett på övervåningen, så är inte så jättelitet iaf. Jag snittar ungefär på 5500 i månaden/år i ränta/amortering, uppvärmning, el, försäkring. Hade inte fått en fyra för dom pengarna om jag hade hyrt, mamma ligger väll ungefär där för sin tvåa. Och nu betalar jag ju dessutom till mig själv!

I samma veva jag köpte mitt så låg det ett till ute för 350, och för två år sen ett för 500. Så det kommer ut några guldkorn här och var!

Kollar man inne i Leksand ökar det betydligt direkt, fast det bara är 10 min bort med bil och 40 min på cykel. Där har huspriserna varit helt sjuka ett tag.

Nu har dom väll gått upp lite i hela landet (köpte för 3 år sen) men det går nog att få tag på nått omkring det. Nu hade jag turen att säljaren hade blivit lämnad och ville sälja snabbt, och det hade varit svårsålt då det legat ute för 995 i över ett år, nu hade han sänkt till 750. Var inte några större renoveringsbehov mer än att det var omodernt och "fult". Det jag har fått lov göra är att byta pelletsbrännaren, och laga skorsten. Sen har jag valt själv att byta kök och tapetsera om och grejat. Har väll lagt ca 50' allt som allt. Omvärdering på tisdag, ska bli väldigt spännande! :D Jag hoppas ju såklart att det ökat en del! Har kök, vardagsrum, pannrum, toalett och dusch/tvätt nere, sen tre sovrum och en toalett på övervåningen, så är inte så jättelitet iaf. Jag snittar ungefär på 5500 i månaden/år i ränta/amortering, uppvärmning, el, försäkring. Hade inte fått en fyra för dom pengarna om jag hade hyrt, mamma ligger väll ungefär där för sin tvåa. Och nu betalar jag ju dessutom till mig själv!

I samma veva jag köpte mitt så låg det ett till ute för 350, och för två år sen ett för 500. Så det kommer ut några guldkorn här och var!

Kollar man inne i Leksand ökar det betydligt direkt, fast det bara är 10 min bort med bil och 40 min på cykel. Där har huspriserna varit helt sjuka ett tag.
Åh, det är ju jättespännande med omvärdering! :)

Vi hade turen att köpa vårt hus precis innan priserna steg i hela landet, för ynka 700,000:- (relativt lågt här i området). När vi värderade det efter lite byggnationer så hade värdet stigit med närmare en miljon :)

Storstäderna går ju bort men var är det billigt att bo och ändå ha tillgång till samhällsservice? Utanför en mellanstor stad? Om budgeten är ca 500.000?
funderar lite till
vill du bo i hus eller lägenhet?
Hur stort boende söker du?
Är du bilburen eller beroende av tillgång till buss/tåg?
Behöver din risiga hälsa sjukhus eller duger det med vårdcentral?

funderar lite till
vill du bo i hus eller lägenhet?
Hur stort boende söker du?
Är du bilburen eller beroende av tillgång till buss/tåg?
Behöver din risiga hälsa sjukhus eller duger det med vårdcentral?
Bil har jag så jag kan bo lite utanför tätorten. Eftersom min hälsa är dålig så vill jag ha ett sjukhus i närheten. Senaste året behövde jag besöka sjukhus flera gånger för vård. Helst en 3:a lägenhet i markplan. Kan knappt gå i trappor. Med hiss blir det ju annat. Gärna en liten uteplats så att jag kan lukta på blommona. Men ingen gräsmatta.

Bil har jag så jag kan bo lite utanför tätorten. Eftersom min hälsa är dålig så vill jag ha ett sjukhus i närheten. Senaste året behövde jag besöka sjukhus flera gånger för vård. Helst en 3:a lägenhet i markplan. Kan knappt gå i trappor. Med hiss blir det ju annat. Gärna en liten uteplats så att jag kan lukta på blommona. Men ingen gräsmatta.
Från Långshyttan till Falun är det pendlingsavstånd.

Då tycker jag fortsatt Karlsborg verkar passande :)
Finns billiga lägenheteter, närhet till Skövde både med bil och buss där sjukhus finns.
Karlsborg har gångavstånd till matbutik och apotek. Miljön är trevlig, framförallt sommartid med närhet till vatten och natur.

Som sagt, det ordnar jag i Gränges. :D

Liknande trådar

Samhälle Jag vet ju att många lever utan bil, och att det är en lyx egentligen. Men jag har vant mig vid lyxen, dessutom nyproducerad bil, och... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
5 107
Senast: Amha
·
Tjatter I dagsläget bor vi i ett mindre samhälle, tråkigt klimat (både kallt och osocialt) med väldigt dåligt utbud av det mesta. Vi vill... 6 7 8
Svar
150
· Visningar
6 575
Senast: Otherside
·
  • Låst
Juridik & Ekonomi Går det att klara sig på så lite pengar? Hur gör man då? Jag får väl anta att både husdjur och bil går bort då. Och inga glasögon. Men... 34 35 36
Svar
708
· Visningar
36 457
Senast: Mineur
·
Samhälle Jag tycker ändå att diskussionen om vapnen, jägarexamen, licenserna och vapentyp är intressant. Få, nästan inga, mord i Sverige utförs... 16 17 18
Svar
347
· Visningar
7 741
Senast: Dentaku
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka