Väntans Tider - del 3

Sv: Väntans Tider - del 3

NEJ :cry:

Vill inte höra om sådana här hemskheter! Jag känner med dig Kicket och det du upplevt är ju den största mardrömmen en uppfödare kan vara med om. Jag lider verkligen med dig och tycker också du gjorde ett helt rätt beslut. Vet också att du redan i april var rejält orolig över att något skulle hända Chami eftersom hon gick över så pass mycket.... Nu drabbade olyckan ett annat sto istället :cry:
Trots att våra berättelser inte är lika så återupplevde jag ändå min när jag läste din. Jag är så glad över att Mercy finns och att hon har en amma:love: De är inte hemma ännu och jag längtar efter henne något oerhört men hon lever:love:

Hoppas du orkar andas och ta nya tag...vad de nya tagen än må vara. Håller alla tummar jag kan för Cozzan! *kramar om*

/Kristin

**KL**
- dygn 326..
- 3,5 rosa rutor på kalkstickan, provade igen och då var det 4
- temp 37,7 grader (samma som tidigare, men nu tog jag henne från
solen, tidigare var det efter en timme i stallet)
- inga vaxproppar
- strålande humör, men väldans lugn och försiktig.

vad tror ni?
U

och så dagsfärska bilder:
DSC00054.jpg

DSC00055.jpg

och juverna är stenhårda, men inga vaxproppar
DSC00056.jpg

U

Nu har Costanza kommit till världen! Hon föddes den 25 juni. 8 dagar för tidigt. Tack och lov gick allt bra. :)

Kanske lite för spännande. Önskar att jag inte var så ensam inatt. Ingen som är sysslolös i Lund inatt? ;)
U

Önskar att jag inte var så ensam inatt.

Precis så kände jag mig i natt innan jag ringde ner stallägaren.. :crazy: när ungen inte fick ordning på benen och inte fattade vad han skulle göra med flaskan :angel: sen blev han som alla karlar.. :angel: bortskämd och lat väldigt fort ;) .

Jag vet exakt din känsla just nu men det går bra!!

Jag tycker juvren bara ser svullna ut. inte alls som när det närmar sig fölning.
Jag tror inte hon fölar vare sig i natt eller de närmaste nätterna, om hon inte ändrar sig betydligt.

Neeej, usch vad hemskt! :cry: Allt elände på en gång. Men du gjorde ju vad du kunde för både sto och föl i alla fall. Hoppas nu bara att det går vägen för Cozzan. Jag håller tummarna.

Tröstekramar / Ylva

Usch, vet inte vad jag ska säga..
Fast man gör allt man kan och handlar rätt, också räcker det ändå inte:cry:
Skickar tröstkramar iallafall och hoppas att detta var det sista av oturen och för resten av livet återstår bara tur.

Jeanette

Jag är gansla sysslolös och bor i Lund ;) Fast vakar ju sj på sto.. Hennes juver har vuxit rejält under dagen.. Mkt större nu på kvällen än i morse.. :)

Jag kan inget se :( det står att den buffrar, sen står det stoppad, sen buffrar och sen stoppad.. Så håller den på så.

Så tråkigt.. Jag som ville se Pillan TV.

Men har iof Kallie TV att kolla på.. Hon är allmänt irriterad på magen och vet inte vad hon ska ta vägen..

Jag är rätt glad att min vaka är över o att jag fått 2 fina föl iår. Men det blir ju samma visa nästa år.

Knapplån!
Tack alla för alla fina ord o tröstekramar.
Det betyder så oerhört mycket. Mina vänner som inte håller på med hästar kan nog inte ens föreställa sig den smärtan det innebär att förlora en häst på detta sättet.
Därför är det så skönt att kunna skriva av sig här till människor som verkligen förstår.
Jag lider med er som upplevt samma sak o jag gratulerar er som fått lyckade tillökningar de senaste dygnen.
Krisse: Jag hade ju hoppats att nordsvensken som var på g skulle bli en lika bra mamma som din "mamma".
Idag har varit en jobbig dag när poletten trillade ner. Så idag följde jag Ancans råd att bara släppa allt för en dag o sörja.
Gick ut i hagen där vi hittade henne o bara storbölade. Satte mig i hagen bredvid hos de 3 stona o fortsatte gråta. De stod runt ikring mig o nosade på mig. Satt nog så i 2 timmar o de vek inte från min sida.

Cozima ska få komma hem imorgon. Det baktriella provet är ännu inte klart så man vet inte ännu vilka bakterier det rör sig om o om det är rätt antibiotika insatt.
Hon svarar dessvärre inte så bra för behandlingen...
Hon är spjälad upp över hasen för att stötta benet o förhindra att hon lägger sig(vilket hon lyckats med ändå, men hon kan inte böja benet). Hon har dränage i såret.
Så nu ska hon stå i sjukhage 4*4m o fölis ska gå i hage runtom.
Fast han kan gå under staketet på ena sidan o tutta.
Ny röntgen om 14 dagar.

Sulana har inte brunstat om o är idag på dag 19 efter betäckning. Så kanske har vi lite tur o har en häst dräktig till nästa år iaf.

Dobbis: Ni har slagit Chamis rekord i år... 363dygn gick hon.
Hoppas din väntan är över snart. Chamis bebbe var mycket mager o svag när hon föddes. Men repade sig när hon fått ur nappflaskan. Moderkakan brukar bara ge näring i 11 mån så därefter har de i princip inte mycket att föda sig på.
Så ett tips är att antingen ha lite råmjölk i frysen eller pumpa ur lite för att ge direkt efter fölning så den har ork att komma upp o dia snabbt.
Min tog det 70 min innan hon ens försökte resa sig. Chami slickade nästan hål på henne innan vi lyckades få upp henne.

Senast ändrad:

Jag tycker juvren bara ser svullna ut. inte alls som när det närmar sig fölning.
Jag tror inte hon fölar vare sig i natt eller de närmaste nätterna, om hon inte ändrar sig betydligt.

De är stenhårda men inga vaxproppar nu heller. Valde som sagt att tälta i grannhagen inatt. Hon gick jättemycket, fast jag vet ju inte hur mycket hon brukar gå. Hon verkade tycka det var underhållande och trevligt med ny granne och sällskap på kvällen iallafall :) (mysigt!).
Jag vågade inte låta bli att vaka eftersom det var 4 rutor på kalkstickan. Men jag kände inte direkt att det skulle bli inatt.

Nu är jag på jobb igen iallafall.
/U

Liknande trådar

Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 989
Senast: Cambrie
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 849
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
23 450
Senast: Hedinn
·
Anläggning Jag har sedan tidigare skapat olika ”inlägg” om mitt stall, nu undrar jag en gång för alla vad ni tycker om mitt nuvarande stall. Jag är...
Svar
19
· Visningar
1 894
Senast: Diabetikern
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka