Väntans Tider - del 3

Sv: Väntans Tider - del 3

Nämen usch, hur mycket kan hända på en dag egentligen? Tur man inte vet i förväg...... Beklagar verkligen sorgen och hoppas det går bra med ditt sto på kliniken. Föl kan man göra nya som sagt, men bra ston är det ont om.

Nej, nu får det väl ändå vara slut på elände för dig :cry: :cry: Jag lider med dig och skickar massor av tröstekramar!!!!

Här blev det tillökning inatt :D en stor hingstrackare tittade fram 23.15. HAde svårt att komma upp på sina långa ben och det tog ett tag innan han hittade mjölkbaren, men han hade fått några slurkar ur nappflaskan innan. Nu gick det jättebra att mjölka ur mamma häst! :laugh:

Han har lite problem med att bajsa, Han bajsade själv 1 gång sen var det lite stopp. Han har fått microlax 2 gånger och då har det kommit ut. Sen har han fått lite matolja i munnen ifall han fått i sig spån. Han föddes nästan rakt in i en spånhög :crazy: Han har ingen temp och går och äter så fort han kommer på benen. Hur ofta kan man ge microlax? nu måste jag sova någon timme....

kickar över lite styrkekramar till dig!!! Själv så deppar jag nåt fruktansvärt då mitt paintsto fått fra´ktur på käken med en infektion som följd... Körde in henne och fölis till Ultuna igår och de blir kvar ett tag tills svullnaden lagt sig och de ser om det är en öppenfraktur.
Pga svullnaden går det ej att se än... Prognosen är god på frakturen men inte på infektionen men det beror lite på hur det ser ut när de kan kolla. Så det känns inte så skoj nu... Och ska man våga släppa in med andra hästar(särskilt den som sparkat)....

Besökte mitt sto i morse innan jobb, hon verkade mer loj än vanligt, men åt sin frukost med god aptit (bara lusernhack).
Idag ska det inhandlas nappflaska.

Enligt planen kommer jag att ha följande i stallet:
- den vanliga sårlådan
- klyx
- rena handdukar
- nappflaska
- mobiltelefon (med lämpliga nummer)
- kamera

men är det inte mer jag behöver? Hur vet man vilken veterinär som har jour om det skulle behövas?

Grattis :D Vad kul att hon föla precis på 330 dygnet :D

Väntar spänt på bilder, tror även jag får tillökning inom snar framtid faktiskt :bump:

Först så vill jag skicka tröstkramar till kicket. Så hemskt :cry:

Mitt shettis sto som idag är på dygn 330 var suuuuper lätt att "mjölka" imorse samt att mjölken var gul och klibbig. Sen märkte jag att hon gick och lyfte svansen upp och åt sidan. Jätte mkt åt sidan liksom. Någon som varit med om detta? Kan det vara ett tecken på att den trycker på ännu mer nu för att komma ut ;)

Förutom nappflaska bör du ha en bunke/burk och en tät sil så du kan mjölka ur stoet och sedan sila mjölken ner i nappflaskan då det alltid blir med skräp ner i mjölken.

Microlax är bra att ha framme om fölet inte får ut tarmbecket.

Det brukar vara distriktsveterinärerna som har jour (åtminstone hos oss) så om man ringer veterinärstationen så brukar de rabbla ett mobilnummer på svararen.

Många tröstkramar till dig kicket. Vilken tragisk händelse. Varför händer alltid allt på en gång?
Grattis till fölet Celu. Vill önska dig stort lycka till med den lilla :)

Herregud vad hemskt! Hur mkt ska man behöva orka med. Lider med dig och skickar massor av tröstkramar och lyckosparkar...

Kicket - så fruktansvärt att läsa:cry:. Tårarna rann här, vill inte ens försöka sätta mig in i din situation.

Stora tröst och styrkekramar till dig!

Nån som vet hur det har gått för dobbis ?

Inget skrivet på länge - jag hoppas att det inte är ett dåligt tecken.

Förutom nappflaska bör du ha en bunke/burk och en tät sil så du kan mjölka ur stoet och sedan sila mjölken ner i nappflaskan då det alltid blir med skräp ner i mjölken.

Microlax är bra att ha framme om fölet inte får ut tarmbecket.

Det brukar vara distriktsveterinärerna som har jour (åtminstone hos oss) så om man ringer veterinärstationen så brukar de rabbla ett mobilnummer på svararen.

Bunke och sil var ett bra tips, tackar!
Microlaxen uppgraderades till en klyx efter tips från en som inte fick igång magen efter 2 microlax ;).
Tackar för tips om distriktarna, ska kolla upp nummret.

Sedan var det något med allt man skulle tänka på efter. En del verkade gen en stor mängd betfor och jag vet inte varför. Någon som minns?
/U

Liknande trådar

Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 989
Senast: Cambrie
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 849
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
23 452
Senast: Hedinn
·
Anläggning Jag har sedan tidigare skapat olika ”inlägg” om mitt stall, nu undrar jag en gång för alla vad ni tycker om mitt nuvarande stall. Jag är...
Svar
19
· Visningar
1 894
Senast: Diabetikern
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka