Väntans Tider - del 3

Sv: Väntans Tider - del 3

Vad skönt för dig! Är de på gång?

Nähä du. Dom sista två har inte ens börjat fundera på nåt...
Vi fick nu ett ganska kraftigt väderomslag så här ska det minsann inte fölas :D

Naffa får nu sova några nätter till hoppas jag.

AM

Arabia...

Ärligt så tycker jag det är mysigt och få sova i stallet och få kika på Pillan, men eftersom jag fick detta jobb så plötsligt och under Juni ville jag helst inte ha jobb. Det börja ju med kvällsjobb, men sen ringde han och fråga om jag ville ha morgonjobb med, bara rulla ner för backen för mig, jag tacka ja då jag behöver det.

Men sen vill jag ju så nyfiket se vad som gömmer sig i henne mage :love: Igår vid insläppet, helt rätt hon står och tokstirrar och väntar på att jag ska släppa in henne :rofl: Men när hon stod och käka så var det en himlans jädrans liv i magen på na iaf, ojoj... Man känner så tydligt, ibland känns de fasen som en hov med, men de kan de väl inte vara? Den ligger väl på rygg fortfarande? :o

Juvret i morse vad mer svällt, alltså mer fyllt. Igår kväll hade inte juvret gått ner så fasligt mycket heller faktiskt, tyckte nästan de såg lite större ut.
Även vulvan väldigt röd och någon brunröd gegga finns där, tyckte jag ana lite slapphet där bak med, men tösa är så himla surig när man ska kolla där bak nu.

Igår var bara falsklarm... :(
Ser ut som hon dragit ihop rumpen igen, det kanske blåser in kallt ;)
Juvret är stadigt fyllt med liten droppe på ena nu på morgonen, fast den ser mer genomskinlig ut än igår.
Kastade inte i sig frukosten som med kvällsmaten igår, ställde sig o tog några tuggor hö :eek: på morgonen innan hon kom på att hon skulle ut.... har inte hänt förut, lekte hingst ute i hagen när ungstoet kom ut :rofl: hon såg ganska förvånad ut när tant krökte på nacken och pep åt henne.
Matte åker o jobbar

Fick lite ångest över min felräkning och har inte sovit i natt. Körde förbi stallet innan jobb och det hade lyckligtvis inte hänt något.

Hur funkar dessa kalkstickor och hur tillförlitliga är de? Hur vanligt är det att det kommer föl innan mjölk/vaxproppar?
/U

Passa på o sov så länge du kan! :D Du märker nog när det börjar dra ihop sig.

Kalkstickorna är en vägledning om när det kan vara dags. Du kan få köpa mina ;) jag lär inte få användning av dem på den här tanten iaf....

På mina hästar har de funkar super. Jolies föl kom vår 2a vaknatt och då hade stickorna sagt att fölning skulle ske inom 1 dygn första kvällen och 'inatt' 2a kvällen. Då blev även mjölken vit den dagen hon sedan fölade.

Fick lite ångest över min felräkning och har inte sovit i natt. Körde förbi stallet innan jobb och det hade lyckligtvis inte hänt något.

Hur funkar dessa kalkstickor och hur tillförlitliga är de? Hur vanligt är det att det kommer föl innan mjölk/vaxproppar?
/U

Lugn och fin nu! :D

Vi håller tummarna för Fiffiluren här, fast det låter som det dröjer ett tag till!

:banana:

KL.

Det slog mej precis att jag hade en dröm här om natten, Pillan fölade i hagen, jag hann precis med och se det. Innan fölning så sprang alla hästar runt i full rulle i hagen, och redan då stack det ut ben ur Pillan där bak :crazy: Men sen stanna hon och fölade, ut kom en ordentligt stor hingstunge, mörkbrun i färgen och han var alltså gigantisk, gick emot oss, vi vart fasen rädda för honom :rofl:

Denna gången var det ingen sorglig dröm, skönt nog. Men en gigantisk fölunge, hmm... Tror inte det kommer ut en sådan.
Guud vad nyfiken jag är nu på hennes fölis :D

"Här" var det minimjölk igen vid lunch, mer eller mindre stillastående tant som bara vill klias...

Intressant, ska din tösa föla för Pillan =)

Tänkte på en sak, stallgubben på gården har inte förut varit någon stor favorit för Pillan :p Men igår stod dom plötsligt och gosa och ville bli kliad som tusan, han vart väldigt chockad men glad för att hon äntligen ville att han fick klia henne :rofl:

Hon har blivit väldigt social, vill bli kliad lr gosa, när dom andra kommer för nära mig och henne så jagar hon bort dom :devil: Och sen några dagar tillbaka står hon och tigger om att få komma in runt 21-22 tiden.... Hon står och glor på mig tills jag kommer emot hagen och säger, " nu ska du äntligen få komma in" då raskar hon sig mot öppningen :love:

Matte är hem och tröstäter glass och jordgubbar... tant tog ett smakprov av min ena skinka ikväll när jag skulle TITTA på juvret :devil: :devil: tydligen kan hon vara väldigt snabb med den där kaggen när hon väl måste :rofl: jag hann knappt reagera förrän hon var flera meter ifrån mig och stod o skämdes. hingst imorse och nu huggorm :crazy:

droppen som fanns vid lunch är borta och vad de torkade små prickarna kan ha för nyans har jag ingen aning om :rofl: jaja... spenarna ser iaf ut som om de är fyllda nu.

Passa på o sov så länge du kan! :D Du märker nog när det börjar dra ihop sig.

Kalkstickorna är en vägledning om när det kan vara dags. Du kan få köpa mina ;) jag lär inte få användning av dem på den här tanten iaf....

Hmm.. jag har missat, varför inte?
Mitt sto hade aningen grumsig mjölk ikväll, går i egen hage.. Nervös
U

På mina hästar har de funkar super. Jolies föl kom vår 2a vaknatt och då hade stickorna sagt att fölning skulle ske inom 1 dygn första kvällen och 'inatt' 2a kvällen. Då blev även mjölken vit den dagen hon sedan fölade.

Låter ju absolut lovande! Har det funnits tidigare?
U

KL.

Det slog mej precis att jag hade en dröm här om natten, Pillan fölade i hagen, jag hann precis med och se det. Innan fölning så sprang alla hästar runt i full rulle i hagen, och redan då stack det ut ben ur Pillan där bak :crazy: Men sen stanna hon och fölade, ut kom en ordentligt stor hingstunge, mörkbrun i färgen och han var alltså gigantisk, gick emot oss, vi vart fasen rädda för honom :rofl:

Denna gången var det ingen sorglig dröm, skönt nog. Men en gigantisk fölunge, hmm... Tror inte det kommer ut en sådan.
Guud vad nyfiken jag är nu på hennes fölis :D

låter nästan som min drömm fast jag drömmde att mitt sto fick en svart hingst med en stor rejäl fin stjärna mitt i skallen prata kunnde han oxå kom ut från sidan av magen inte den vanliga vägen :crazy:
förhoppningsvis så stämmer inget av det :D

*Kl*

Det är SÅ spännande att följa er som har erat kvar, jag följer tråden varje dag men skriver inte ofta.
Lycka till till er alla, hoppas att era ston snart har små fina ungar att snusa på:love: och ni har det underbaraste att sitta i timmar i hagen och beskåda:love:

På "min gård" är alla fölningar avklarade för i år, det blev 3 st hingstungar (en min). Det fjärde och sista stoet fölade även hon en fullgången hingst, men tyvärr var han död:cry:.

Kan någon förklara för mig varför det bara föds hingstar hos oss:confused:. Av 14 födda föl under åren har det blitt ETT sto!
Vi har även pendlat:angel::D årets första dräktiga, och pendeln säger hingstföl även där. Fast vad ska vi förvänta oss liksom med tanke på statestiken:rofl:
Men är det inte märkligt??

Är väldigt less nu att kolla på stoet som är konstaterad dräktig på 45 dygn. 330 dygn ca 4/6 har inte tillstymmelse till juver, har inte speciellt stor mage, min veterinär har semester till v.28 sedan finns närmaste veterinär 7 mil bort så det känns inte värt att ta hem den jourveterinären för att ta ett blodprov på ett tomt sto,
Ingen som sett stoet kan säga om hon är dräktig eller inte så jag får fortsätta vakta henne under min semster. Det är hennes första dräktighet och hon är 14 år och ett stort halvblod med ordentligt djup. Ska se om jag lyckas lägga in bilder på damen . Brukar misslyckas har använt fotobucket, vet någon av ett lättare ställe att fixa bilder genom?

Liknande trådar

Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 990
Senast: Cambrie
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 852
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
23 453
Senast: Hedinn
·
Anläggning Jag har sedan tidigare skapat olika ”inlägg” om mitt stall, nu undrar jag en gång för alla vad ni tycker om mitt nuvarande stall. Jag är...
Svar
19
· Visningar
1 894
Senast: Diabetikern
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka