Väntans Tider - del 3

Sv: Väntans Tider - del 3

Min seminerades sista gången 21 Juni, var beräknad 15 Juni (330). Då borde din vara beräknad 29 Juni (330), alltså 324 dygn idag. 11 månader = 336 dygn.

jodå Jour vet.har varit här o åkt igen,efter att hon konstaterat att hästen är snygg,trevlig,har inte feber,är full med skit och är öppen ca 1 finger i cervix,fölet ligger högt upp och tyckte inte om att bli nackad i pannan ;)

Just nu finns det inget att göra men det diskuteras bland våra vettar om hon ska köras till skara för igångsättning,vilket jag har sagt nej till så länge hon mår bra,då jag inte är överdrivet intreserad av att mista mina sista hästar (har inte hört om något fall där det gott bra)

Bolla gärna med mig ni som har JÄTTE erfarenhet av det här med ston o fölningar,just nu är alla ideer,teorier m.m välkommet.
jag har hela natten på mig :angel::D

// vickis som har givit upp hoppet om det mesta:crazy:[/QUOTE]

Ungefär så känner jag med :crazy:

Min seminerades sista gången 21 Juni, var beräknad 15 Juni (330). Då borde din vara beräknad 29 Juni (330), alltså 324 dygn idag. 11 månader = 336 dygn.

Hee.. det är ju snart.. men kan det verkligen stämma? I så fall borde väl detta vara sista natten med gänget eller? Men hur kan det ha blivit så fel..

Är kanske lite trött, blir lite förvirrad nu.
15 Maj var hon beräknad :o, hemskt att man inte kan skilja på Maj och Juni :D

Senast ändrad:

Tack snälla för att det uppmärksammades, men nu får jag ju ågren att jag sitter här.. Dygn 323 idag..
U

Har räknat i almenackan och hon är på dygn 323 idag.
Jag hade mina fölböcker som jag lusläste under mina 32 vaknätter.
Att bli med föl - hästavel.

För jag har väl räknat rätt nu?
U

Jag fattar inte att ni sitter och räknar dagarna så exakt.
Själv tar jag bara en månad baklänges.
Dessutom fölar stona ändå inte på rätt dag, det är ju inte hundvalpar, precis.
Tre veckor innan börjar jag hålla koll på juvret, men jag vakar inte/lägger på fölvakten förrens jag anser att det är dags.
Mitt ena sto brukar gå minst 1 år, rekordet är 12 månader och 10 dagar. Jag tror inte jag vakade nån natt i onödan då heller.

Inga vaxproppar och genomskinlig mjölk. Jag behöver inte oroa mig för att det kommer inatt.. väl? (Första fölet med detta stoet, känner inte henne som fölsto)
U

Har räknat i almenackan och hon är på dygn 323 idag.
Jag hade mina fölböcker som jag lusläste under mina 32 vaknätter.
Att bli med föl - hästavel.

Skönt att det blev rätt. Tack! Får väl köpa lite böcker att läsa i tältet. Just nu hade det verkligen varit skönt att ha hästen hemma..
U

Jag har bara varit med under en fölning och då var det tur att jag var med. Resten av fölningarna har andra varit närvarande (mamma bland annat). Stoet jag var med om väntade tills alla andra gått, sedan lade hon sig ner och började nästan direkt. Nu hade jag haft det stoet sedan hon föddes och jag kände på mig att dte var dags, fast att en erfaren hästuppfödare sa att det inte alls var så.
Jag vet inte om jag kommer att veta lika tydligt med denna. Jag har haft henne sedan i mars förra året. Vi har superfin kontakt men det betyder ju inte att hon inte vill vara ensam.. Hon kallas ju "Luran" ;)
U

Det var pastejjas häst jag menade.

Min seminerades sista gången 21 Juni -07, var beräknad 15 Maj (330 dygn).
Hon fölade sedan på dygn 359 (13/6). Det var bara hur jag tänkte dagarna.

Visst hade jag velat vaka färre nätter men eftersom jag inte visste hur hon beter sig, så ville jag inte missa allt genom att börja vaka för sent.

Skit samma.:)

Liknande trådar

Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 990
Senast: Cambrie
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 852
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
23 453
Senast: Hedinn
·
Anläggning Jag har sedan tidigare skapat olika ”inlägg” om mitt stall, nu undrar jag en gång för alla vad ni tycker om mitt nuvarande stall. Jag är...
Svar
19
· Visningar
1 894
Senast: Diabetikern
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka