Väntans Tider - del 3

Sv: Väntans Tider - del 3

Spenarna är fyllda men med vad vet jag inte ;) det var ett helt annat tempo ut i hagen idag.... inte alls det där trötta och stappliga som varit tidigare :angel: gick direkt ut o åt... ser ut att bli en del sol i de här trakterna idag :D kom igen nu, baka färdigt!!!! 330 dygn idag. mörkare laxrosa därbak det lilla jag hann se innan ny attack kom.

Ancan!?!? Var det inte ett av dina ston som var en riktig :devil: innan hon fölade!?!?

**KL**
Kollade madammen innan jobb idag. Samma status som igår. Liten liten blödning i vulvan, färskt blod. Inget jag behöver oroa mig för väl?
Bonden som äger gården var redan uppe och sprutade ärtorna och verkade ha gjort det en bra stund, så det är inte omöjligt att han kollade till henne "klockan lort"(det är ju då bönder vaknar), och de kollade visst innan de la sig igår. Skönt med hjälp när man bor en bit bort. Alla i stallet är jätteengagerade och det är ju skönt. (Någon hemlig hade fyllt på vattenspannarna minsann!:love:)

Hon går alltså i egen stor gräshage nu, bara en cykelvägsbredd från kompisarna. Det verkar fungera bra

U

:D God morgon alla "väntande", hoppas ni fått sova något. Sällar mig till er nu, har följt er med stort intresse. Min "tant arab", är nu på dag 329, fyllt ut juver sedan 1½ vecka, humörsvängningar, äter bra. Har tittat till henne 2 ggr/natt, men det känns som jag är tidigt ute, så det är väl bara att vänta :rofl:/G

KL.

Nu jäklar händer det saker må jag lova.

Pillan har mest käkat och druckit vatten under natten, låg ner en liten stund på hela natten.
Sedan var juvret större i morse. Sedan vid 12 tiden så var det ännu större :bump: Nu syns det verkligen att hon har fyllt i :banana:

Kommer strax lägga ut bilder på juvertråden :D:D

Vi köpte våra 2003 inför vår första fölning så det har nog funnits ett tag. :)

Ok jag har ju inte fött upp någon häst/ponny på många år...
Tempen var förresten 37,6 grader igår, aningen ner men det är väl lite väl lite för att vara ett tecken. Tempar vidare.
/U

tant krokodil har återgått till att vara smörsopp till mattes stora glädje :D betedde sig lite underligt vid lunchkollen så hon fick gå in en sväng... då gapade andra hästen på henne och då stod mjölken som spön i backen :bump: hoppas det inte dröjer allt för länge. konsistensen på mjöken vet jag däremot inget om :mad:

Ojdå, kanske blir det föl för dej i natt, om hon inte är som alla andra som haft ston som droppar i flera veckor. Usch vad hemskt.

Hoppas det kommer en liten plutt snart för dej :D

Håller tummarna för alla och min kan få vänta lite till. Jag måste bara hitta den där tråden med allt man ska tänka på och ha hemma men jag lyckas inte så bra. Jag sparade aldrig tråden för att det var så lång tid kvar.. Jaja.
Tempade, 37,7 grader så det håller sig i samma regioner. Mjölken är fortfarande klart som korvspad med liite mjölk i.
Förra veckan var hon slappare i vulvan än hon verkar nu, är det inbillning?
Pigg (nåja) och på strålande humör som vanligt.
U

Jösses vad spännande det är att följa er som har erat roliga kvar.
Celu, det verkar som om du får en fölis i natt, jag ska hålla tummen.

Min lilla primadonna är otroligt fin men det är jävulen i förklädnad vill jag lova :D. Hon gör allt för att smita undan när man ska ha på grimman, går inte att leda om man inte skjuter på där bak och har lyckats skicka in mig i väggen två gånger när jag skulle lyfta bakhovarna :D. Imorgon åker hon och mamma häst till seminstationen för att göra ett litet syskon till henne. Undrar hur jag ska få in henne i lådan :eek:

Är hemma en snabbvisit och försöker hitta nåt ätbart...att jag alltid ska glömma att handla :devil:
nu droppar/sprutar mjölken om vartannat och hon är lagom road av omgivningen och boxgrannen, men jag tror hon väntar tills det lugnat sig ute på gården. Om hon nu fölar... hon kan ju mycket väl droppa i flera dagar/veckor.
Hoppas dock tant klämmer inatt!!

Jasså du sorbisen, du har fått lite arbete :D ;) får väl se vad släktingen här hittar på framöver :D

tidigt o tidigt :) mitt sto fölade 2 veckor tidigt, hade precis hunnit få in halm... hon var förstagångare.... så kan det oxå gå, fast jag förstår er som väntar o väntar o väntar.... satt i samma sits själv då jag väntade barn....:p

Thera!

Helt OT men hur gar det med lilla Flingas fallning och farg? Kan du inte lagga in ett foto i folbildstraden :laugh:

Hon är så ful så jag vet inte om jag vågar det, haha. :D

Ska se om jag har nåt nytt.. :p

Nu är min fölvaka över för i år.:cry:
Just nu känns livet bra tungt.
Cozzan står sedan i måndags på Ultuna med fölet. Hennes sparkade ben blev akut sämre under midsommarhelgen. Efter röntgen konstaterades att infektionen spridit sig in i skelettet. Op var nödvändig. Med största sannolikhet skulle hon förlora det foster hon nu är dräktig med. Igår ringde de o sa att benet var så urkalkat av infektionen att det med största sannolikhet skulle gå av vid uppvaket om hon sövdes. Därför skulle hon bandageras o spjälas o stå på box hemma i 14 dygn med antibiotika. Sedan skulle hon röntgas på nytt.
I morse ringde veterinären o meddelade att Cozzan inte fick åka hem. benet hade svällt ännu mer trots antibiotika o finadyne direkt i blodet. De har nu snittat såret o satt ett dränage. Hon står spjälad upp till låret för att förhindra att hon lägger sig.
Hon är dock vid gott mod o gnäggar när man kommer.

Men efter det samtalet fick jag ett samtal av min dotter som gått ut för att rida.
Molly (Rastell -Blue Cashmere xx stoet) stod i hagen o stödde inte på sitt ben.
Sprang ner o det var helt klart att benet var av. Dygn 325.
Vetrinären var i gården bredvid så hon kom snabbt.
Hon ringde runt överallt. Ingen slaktmask fanns att uppbringa någonstans. Ingen ambulans.
Stoet var inte så smärtpåverkat. Ingen puls, inte svettig o hon tog tacksamt emot vatten o pulade lite i gräset.
Därför gjordes bedömningen att vi skulle försöka rädda fölet.
Hon gnäggade när släpet kom o hoppade på 3 ben in i släpet utan att vi ens hann be henne. :cry:
Stod som ett ljus hela vägen in.
Ut var det värre.
De tyckte att hon skulle backa ut vilket var omöjligt o det sa jag. Så hon plöjde sig förbi dem o hoppade ut framåt på 3 ben. Sen gick hon tappert in i uppvakningsboxen när jag bad henne.
Sen fanns hon inte mer.
Fölet...en otroligt vacker hingstunge efter Carland var pigg o alert när vi fick se honom som 5 minuter gammal.
Han hade prematura symptom som hängande öron, hängande underlätt, lite outvecklade hovar o sammetspäls. Han var dock ilsk som ett bi för att han tvingades ligga ner på båren. Det krävdes 2 pers för att hålla honom liggandes tills han kom till boxen.
Han fick syrgas, plasma o råmjölk. Bajsade o kissade som han skulle men orkade inte stå själv.
Jag for hem efter den råmjölk vi hade hemma. En fantastisk människa i Skövde som förlorat sitt föl igår kväll satte sig i bilen för att köra upp sitt nordsvenska sto till honom.
Men efter att jag kom in igen förvärrades läget ordentligt. En röntgen visade att hans lungor kolapsat. Men de ville inte ge upp ännu. Han kunde syresätta sig genom syrgasen o om man kunde hålla honom vid liv 2-3 dygn så skulle de kunna utvecklas.
Men tyvärr gick det inte att rädda honom.
Men jag vet iaf att jag gjorde mitt bästa för att rädda honom.
Hade gjort samma sak igen. Hade inte kunnat sluta undrat om jag avlivat stoet hemma om det kanske skulle gått att rädda fölet.
Veterinären som kom ut till oss kom senare in på Ultuna bara för att kolla läget.
Hon sade samma sak. Hon hade tagit samma beslut i samma situation igen.

Här har jag inte använt en försäkring på 7 år...så får man köra in 2 ston på 3 dygn...förlora ett av dem o ett föl. Läget för Cozzan är ovisst...men fölet finns nog inte kvar.

Nu håller jag bara tummarna för henne o att förs täcker upp detta kalaset.

Man ska se det positiva i allt sägs det...men det är svårt ibland.
Kom hem o stohagen är helt tom på ston o föl.
Chamis ägg har återbildats o hon går inte i brunst.
Arab stoet har dock inte gått i brunst o det kanske trots allt är något positivt.

Vill tacka Ancan för att du fanns där telefonledes o tack Borsalino för dina messkramar o stöd.
Nu går livet vidare ...men just nu med tunga steg. :cry:

Ps. Vad hon gjort för att bryta benet är en gåta. Hon har gått på en slät vall. Utan sällskap i natt. Men hon var jättelugn trots att hon var själv.Ds

Vilket fruktansvärt slut på historien, man kan inte med ord beskriva hur ledsen jag är för din skull. Du kan i alla fall trösta sig med att du verkligen har gjort allt vad som stod i din makt för att rädda dina hästar små som stora. Hoppas nu att det går bättre med Cozzan. föl går alltid att göra nya men våra älskade märrar finns det ju inte så många av. Håller alla mina tummar och tår för dig att det ordnar till sig. Många stora styrkekramar //Sorbisen

Jag hörde om din otur i bilen på väg hem från DK och har tänkt på dig i 6 timmar.Beklagar,vet hur det känns.Vet att det inte hjälper men sänder dig flera tankar o varma tröstkramar.

Liknande trådar

Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 990
Senast: Cambrie
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 852
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
23 453
Senast: Hedinn
·
Anläggning Jag har sedan tidigare skapat olika ”inlägg” om mitt stall, nu undrar jag en gång för alla vad ni tycker om mitt nuvarande stall. Jag är...
Svar
19
· Visningar
1 894
Senast: Diabetikern
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka