Väntans Tider - del 3

Sv: Väntans Tider - del 3

Ja jag hoppas naturligtvis men inget i natt iaf.
Hon är påtagligt påverkad så jag hoppas hon klämmer ut den snart, går riktigt bredbent och rör sig minimalt. Juvret hade gått ner lite igår kväll vid insläpp. Men har ätit mkt hö o druckit mkt vatten inatt. Matte sover bra i sin sovsäck och tältsäng :D

Hur går det för dig Dobbis??

Ibland kan drömmarna bli hur tokiga som helst. Vet själv hur konstiga drömmar jag hade när jag väntade på att Savannah skulle föla, hon gick dessutom 6 veckor över tiden så mkt tankar o funderingar han det bli

Jag har för mig att jag eller min mamma drömde att Jolie fölade och att det blev ett rådjur :rofl:

Men det blev ju ganska likt ;)
21278462.jpg

Det går inte alls :devil: det började ju så bra igår kväll med att hon förstörde hele boxen o skottade runt allt hö,men sen tog energin slut,men det var nog den största action jag sett på min monitor på veckor :laugh: snacka om att man är lättroad

Jag tror hon väntat tills på onsdag,för då ska hon lämnas hemma med fölvakt i ganska många timmar (med vet. som backup)

Min har varit knepig med, väldigt röd i vulvan en till två dgr på rak, men sen försvinner det. Juvret hyfsat stort men ändå inte stort som alla andra. Sedan detta med och äta och dricka, ja det har hon börjat bra med igen, och alltså dricka, hon dricker jäätte mycket vatten om kvällarna nu, de brukar hon inte göra.

Men det verkar vara ett bra tag kvar och så som regnet faller ner hela tiden så kommer det dröjja sååå otroligt länge :(

Ja hon är ju förbaskat söt :love: det lilla rådjuret :love:

här hängde det 2 små vita droppar från spenarna när jag kollade lunch. men det vet ju dobbis att det inte behöver betyda att det blir föl... har köpt kalkstickor men jag är föga populär när jag försöker "mjölka" henne...får väl se om jag får någon användning av dem eller inte.

Haha du det är ingen ide och snacka mjölk här för någe sådant är inte på gång på länge.

Hon har tyvärr inte någe stort juver :(
Men man vet som sagt aldrig med förstagångare, men med tanke på att det går upp och ner med det och ibland går det inte ens ner något så borde hon fylla ut det innan fölning, så jag hoppas det kommer en fölis inom 1-2v iaf.

Haha, du skulle ha sett Jolie när jag mjölkade ur henne när hon fölat och inte hade lust o resa sig fast lillan redan var på gång upp (något trött :p ) så jag fick mjölka henne liggande. Hon bresade så mycket hon kunde för att jag skulle nå ;)

Just det senariot har jag väääldigt svårt att se att tant häst ska tillåta :rofl: jag är glad om jag får komma i närheten av henne o hennes älskade telning när den tittar fram.
J-kla väder i Örebro idag! Fast gräset växer iofs när det väl kommer sol sen... :D

Ja just du bor oxå i Örebro :p

Kul, då har ni samma väder som oss med annat ord, iof Mitrolle bor i Örebro med..

Jag vill ha tillbaka vår sommar, innan regnet så växte Pillans juver varje dag, men nu går de upp och ner verkligen

fast vädret verkar inte påverka tant häst idag, juvret är fyllt och de vita dropparna har "fastnat" på spenarna :D Hon stod o ville in förut men hon har en så elak matte som tyckte att hon kan gott vara ute ett tag till, sen talade hon bryskt om för andra hästen att "det här är MIN matte, ifall du missat det din lilla räka :angel: "

Matte är hemma och äter så hon klarar av en natt i stallet, snart ska tanten få komma in, men bara om hon klämmer ut den inatt! ;)

kl

Här har damen rullat o rullat o rullat sig hela dagen,min magkänsla är dålig utan att jag kan sätta fingret på problemet.
Så nu är jourvet.inkallad,tack o lov så är det den bästa av dom vi har + att hon själv både är hästägare o uppfödare,och vi jobbar bra ihop om det nu är något knas (det var även hon som fick ta bort avatarstoet för några veckor sedan)
Så kära bukar håll en tumme eller 2 för oss under kvällen :bow:

Ok då är det väl för att Pillan vägrar föla kanske här då :angel: Nej, ärligt fasen vad det suger när det inte kommer någon liten nu.

Jag har väntat sååå länge och oroat mig såå länge och nu är vi framme men nej jag tänker inte föla ännu.

AC kommer nog ha rätt, lika så arabia. Ni har varit med i denna sväng länge, jag och Pillan är nybörjare och ja jag vet ju inte vad hon tänker, men jag tycker hon gott och väl kan klämma ut den innan söndag ;)

**KL**
Mitt sto är idag på dygn 309, juverna växer så det står härliga till och det kommer lätt genomskinlig "mjölk" om jag försöker mjölka (provade för en vecka sedan första gången och idag, ingen förändring).
Vulvan (det var så vi kallade den va? Jag har aldrig funderat på det..) har blivit väldigt mycket slappare, på gränsen formlös. Bra hull men har tappat en del av sin fina överlinje. Hon har inte släppt bäckenband, är fin i benen och verkar må bra och är glad och nöjd, lite långsam bara..och väldigt tung. Var det något mer jag skulle kolla efter? 37,8; 37:7 ;37:8 i temp dagarna innan helgen, mer en koll för att hitta hennes normalvärde, gissar att det är det? Ska tempen gå upp innan? Hur mycket innan? (Lät henne vara inne i svalt stall 1 timme innan tempning (stödfodrar)

Frågan.. Mitt sto går alltså på bete, jag har möjlighet att låta henne föla inne men jag överväger att låta henne föla ute om vädrer tillåter. Så det blir nog till att tälta. När är det realistiskt att börja vaka? Eller när ska jag flytta henne till egen hage? Hon går i en lugn och stabil flock och hon är ledaren.

Hoppas någon vill svara
U

Nää, inte är hon väl på 309??? Ska hon inte ha i början av juli? eller kommer jag ihåg fel!??! :crazy:

tempen kan sjunka en halv grad ungefär innan fölning, det du fått efter tempningen nu är helt normalt.
När ska man börja vaka... bra fråga :p jag sover 3:e natten i stallet inatt, tant är beräknad till på onsdag. Idag hade hon vita (eller var det kanske önskeseende....) droppar på spenarna vid lunch och sen igen på kvällningen. Men det är inte säkert hon petar ut den för det, hon kan ju mkt väl låta matte sova i stallet i 2 veckor till.... :devil:
Jag har försökt få ut lite vätska ur juvret för att änvända kalkstickorna jag köpt men det är som att hon låser sig/drar tillbaka ev mjölk så jag får väl hiva de där stickorna åt :devil:.

Ska snart bege mig ut o "natta" dem och inkvartera mig i transporten :D

Ok då är det väl för att Pillan vägrar föla kanske här då :angel: Nej, ärligt fasen vad det suger när det inte kommer någon liten nu.

Vad du gnäller:p Hon har väl bara gått 3 dagar över eller nått sånt va? Vänta bara om hon gör som Savannah gjorde o går 6 veckor över, DET suger:grin:

Oh,jag som gnäller efter "bara" dryga 4 veckor på övertid.
Hur tusan klarade du det utan att få spader :eek: Fråga:hur såg din fölis ut när den kom ut? tunn? benställ? allmäntillstånd?

Räknar man 11 månader så blir det 5:e juli och räknar man 330 dygn så blir det 14:e juli. Jag hoppas jag räknat rätt, men jag har skrivit upp i kalendern dag för dag.. 5 augusti blev hon betäckt sista gången iallafall.
Jag har också fått erbjudande om att sova i transport men jag kan ju lika bra tälta.. det är väl nästan trevligare. Hmm
Tack för svar!
U

Liknande trådar

Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 990
Senast: Cambrie
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 852
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
23 453
Senast: Hedinn
·
Anläggning Jag har sedan tidigare skapat olika ”inlägg” om mitt stall, nu undrar jag en gång för alla vad ni tycker om mitt nuvarande stall. Jag är...
Svar
19
· Visningar
1 894
Senast: Diabetikern
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka