Väntans Tider - del 3

Sv: Väntans Tider - del 3

Jag måste få fråga en sak...

När ska man verka fölis hovar första gången? Tänkte på stallägarens fölis, hon är 1mån nu på måndag. Har för mig det var något med 1 månad och göra, som sagt jag är lite borta i huvudet just nu :o

Och en till, senare i höst när jag sätter igång henne så tänkte jag börja skritta i paddocken till en början tills man kan börja lämna fölis korta stunder i hagen lr boxen. Men när är det ok och börja lämna fölis en sväng? Vet att man ska börja med ca 5-10min bortgång först lr så...

Tack!

Grattis Molin till en fin fölunge. Jag var inte helt fel ute när jag sa att det skulle komma en fölis framåt helgen.

Mina fölisar gick ut dygnet runt när den sist födda var 3 dygn gammal o då var den store 14 dagar, ville släppa dom samtidigt, därför blev det lite senare för den första.

Ingen dum fråga ;) hon var på station i ca 3 v (dräktighets kollad 19 d innan hemgång) och sen här hemma med ston så nej,det finns inte en chans i :devil: och hon är även ULad på dag 19,45,90, handkollad 150,237 och i måndags

Ja, då är det ju inga tvivel.

Som jag ser det så är det en risk med vad du än gör, antingen väntar du ut henne, och möjligen anser vet att det är en risk, eller så sätter ni i gång henne, och det är också en risk.

Tyvärr är det svårt att råda, men jag håller min tummar för att hon "kläcker" i natt!!!

Jag har fortfarande mitt andra sto kvar. Är beräknad till början av juli! Här är hennes mage från igår (26/6). Juvret har fyllt på ordentligt nu, kanske inte ända ut i spenarna, men det kommer i alla fall mjölk, men inte vit....
080626-Vokmage.jpg

Vilket vackert sto. Med ovanlig färg. GRATTIS till en fin häst. Hoppas din väntan är över snart.

Okej så vi är några stycken kvar nu ändå:P vad bra.. haha känns skönt att ha dig, i med att våra ston liknar varandra vid juvret:P
kan vi inte skriva upp igen vilka det var som är kvar?

Senast ändrad:

Åh, vad roligt att se din lilla pärla. Ett riktigt stort grattis till dig och vackra Pillan som gjorde ett strålande jobb. Typiskt att hon skulle föla just när jag inte kunde sitta framför datorn och glo :devil:. Hur som helst ser jag fram emot riktigt många bilder på dina töser :love::love:// Sorbisen

Tack, nej du hade så rätt så. Och jag sa ju det när hon väl hade gått över 2 dagar att senast söndag tror jag, men sen kom AFF och sa om 1-2veckor. Men se jag hade oxå lite rätt :D

Hon är bedårande alltså. Jösses vilken godbit :love:

Ok, men vågar man släppa dom så tidigt när det inte finns tillgång att få komma in i stall ifall det skulle ösregna osv? Finns som sagt inge vindskydd heller, det enda som finns är skogen (jag vet att jag tagit upp detta 100ggr nu säkert) men jag vill verkligen vara säker på att det är OK.
För vi ska nog flytta från dom vi står hos eftersom de är så mkt strul och jag har betet från 1 Juli, men tänkte ju vänta in tills hon är 1v, men kan man kanske flytta innan iaf?

Usch, detta är nervöst.. Jag är så lycklig :bump::bump:

Hehe, nja jag vet inte om många såg så mycket av fölningen då jag hade förbaskat dålig signalstyrka på trådlösa. Men vissa såg men det hacka osv så inget värt och se, och dessutom vem vill se mig stå och ta i för och få ut ungen, kan förstå att Pillan hade det svårt, den satt rejält :crazy: Blev alldeles svettig fasen. Hihii

Tack, du är så gullig :D Ja jag älskar Pillan och nu fick jag en till sötnos och älska (ok har karln med ;)) Jösses, går och tänker på dom heela tiden :angel:

Bilder kommer komma mer och mer av senare, tro mig :p

Tror precis som ngn annan skrev att det kommer komma fler prickar!!
Theras sto(tror hon heter så)är ju isabell och pappan till hennes föl är knabstrup(mini)och fölet föddes fux men har sedan skiftat färg och är prickig.

Nja, det där är en sanning med modifikation. Hon var fux med rejält med prickar på kroppen när hon föddes, däremot har det blivit mer vitt i ansiktet efter hon fällde. Kroppen ser ut att bli samma.

Ett dygn gammal:

IMG_2041.jpg

IMG_1998.jpg

Nu:

200806061802.jpg

Tror på sin höjd Molins får lite fler prickar på ändan, men helprickig blir den aldrig. Men några prickar på ändan räknas ju också som prickigt, så det är ju inget fel på hingstens nedärvning.

Senast ändrad:

Okey, ja vi får vänta och se vad som gömmer sig bakom fölpälsen, kanske kommer det fram mer vitt lr så kommer det bara några fler prickar.

Hingsthållaren sa det att den kan bli heltigrerad eftersom en annan vart det fast att den bara hade 5-6prickar på rumpan. HIngsten har endast gett heltigrerade föl så detta var ett spännande fall.

För mig gör det som sagt inget om hon bara är som hon är lr om det kommer mer. Men jag hoppas det kommer vid fölpälsen en del mer om det kommer, hur blir det annars vid reggning? :confused:

Jag måste få fråga en sak...

När ska man verka fölis hovar första gången? Tänkte på stallägarens fölis, hon är 1mån nu på måndag. Har för mig det var något med 1 månad och göra, som sagt jag är lite borta i huvudet just nu :o

Man får ju titta hur hovarna ser ut och verka därefter, en del behövs verkas tidigt, andra kan gå längre.. Min raspades första gången när han var 4 veckor, hans bakhovar drog iväg i tårna så hovis raspade till dom. Fram behövde knappt åtgärdas alls. När han var ungefär 9 veckor verkades han "på riktigt", då fanns en del att ta. Sen blev han raspad igen när han var 12 veckor och om ca 2 veckor kan jag gissa är det dags för verkning igen, då är han 16 veckor. Hans hovar växer ganska snabbt nu märker jag.

Okey, ja vi får vänta och se vad som gömmer sig bakom fölpälsen, kanske kommer det fram mer vitt lr så kommer det bara några fler prickar.
Jag har ett holländsk sto här på bete... Hon är isabell i grundfärgen, men för varje"dag" så dyker det upp fler o flera prickar i hennes päls...
Under vintertiden var hon vanlig isabell...inga prickar syntes...

Nu går hon här och ser "inte riktigt klolk" ut:rofl:

Men visst - det finns säkert folk som tycker hon är jättefräck

Okey, ja för jag tycker att Tingeling har långa bakhovar, kanske ska säga till Lotta om att hon bör raspa dom då. Men det dumma är att dom pysslar ju aldrig om med fölet, det går bara i hagen med sin mor. Så och ta i hennes ben brukar oftast sluta med att hon kommer med tänderna, jag och syrran brukar öva lite, sist fick Michelle röra hennes ben, men och lyfta, nja så långt har vi inte kommit. Så frågan är HUR det kommer gå för dom. För hon har långa bakhovar.

Jag hoppas min tjej kommer vara lika vänlig, nyfiken och säker hela tiden, hon kommer fram till en och vill bli kelen och kliad, så och öva med henne hoppas jag blir lätt, måste köpa en fölgrimma med kom jag på :o Kanske kan få låna Lottas ena för hennes kan inte ha dom grimmorna :p

Ancan, ok ja alltså för mig spelar det ingen roll om det inte kommer mer prickar. Jag är nöjd med så hon ser ut. MEN ska det komma mer får det gärna komma i samband med när fölpälsen släpper, så inte reggningen blir fel, ett alt är ju att vänta tills hon släppt vinterpälsen till våren och sen regga na, men jag vill nästan regga henne på en gång (efter hon tappat fölpälsen satt säga).

Vi får se, här näst gäller iaf försäkring :D

Jag har kikat lite på vad Agria har för försäkringar.
Jag tänkte välja Agria Bas Veterinärvård och sedan Agria Extra, men det räcker till lilla tösen lr?

Jag är inte duktig på detta, när jag försäkra Pillan när jag fick hem henne så ringde jag och sa att jag ville ha det bästa :p Jag är nöjd med det jag har till henne, nu kom jag på, jag kan lika väl kolla på hennes och ta samma :idea: Dumma jag, hahaha.. Fast agria extra på fölis med då.

Vilka belopp är bra? Dom vill ju ha ett värde på hästen med, men VAD är en vbltravare/knabbe värd? :confused:

**KL**

Kom hem för en stund sedan oc sov lite i min sköna säng. Det blev inget föl inatt heller. Igår vid 21 tiden låg tempen på 36,9 grader och mjölken var vit (minimjölkaktig). Stoet följde mig som en kardborre.
Nu i morse vid 5 tittade jag till henne lite närmare och sa god morgon och då hade det minsann kommit vaxproppar.
/U

Jag har kikat lite på vad Agria har för försäkringar.
Jag tänkte välja Agria Bas Veterinärvård och sedan Agria Extra, men det räcker till lilla tösen lr?

Jag är inte duktig på detta, när jag försäkra Pillan när jag fick hem henne så ringde jag och sa att jag ville ha det bästa :p Jag är nöjd med det jag har till henne, nu kom jag på, jag kan lika väl kolla på hennes och ta samma :idea: Dumma jag, hahaha.. Fast agria extra på fölis med då.

Vilka belopp är bra? Dom vill ju ha ett värde på hästen med, men VAD är en vbltravare/knabbe värd? :confused:

Har du gjort en kalkyl på vad fölet kostat att tillverka? Frågan är ju mer vad fölet är värd för dig, korsningsföl med varmblodstravare säljs tyvärr sällan jättedyrt. Dessutom handlar detta inte om försäljning, utan att du vill försäkra din häst för att kunna köpa en likvärdig eller en vettig betäckning av ett sto etc. Samtidigt så bör man nog väga in premien, det skiljer ganska mycket.
Jag har mitt sto ganska högt i veterinärdelen och ganska lågt i livdelen (lågt nog till att täcka en riktigt vettig betäckning eller inköp av ett ganska trevligt avelssto). Jag tycker själv detta är supersvårt, det gäller att lägga sig lagom.. ;)
U

Bra fråga :p Det kan jag kolla upp.

Jag vet att dessa inte är värda mycket och jag ska inte sälja henne, jag gjorde denna betäckning för att jag vill ha en avkomma efter henne. Det är tänkt att jag och syrran sen ska rida på na osv.

Hmm, suck detta är svårt. Jag vill ha en BRA försäkring så att det inte blir någe dumt :p

Har pratat med ägare där dom köpt dessa raser (från samma hingst) för ett pris jag tycker lät högt. Men sen hörde jag med en avlare som sa att dom stiger ju lite i pris just för dess tigrering. Jahapp, aja jag ska INTE sälja henne även om karln säger SÄLJ DEN!!! :devil:

Jag tror säkert att tigreringen kan höja priset en del, samtidig sm det är samma häst som om den varit enfärgad. Men för en del är färgen extra viktig och då är de säkert berädda för att betala lite extra vid behov.
Hur är den försäkringen uppdelad som du funderar på?
U

Okey, ja för jag tycker att Tingeling har långa bakhovar, kanske ska säga till Lotta om att hon bör raspa dom då. Men det dumma är att dom pysslar ju aldrig om med fölet, det går bara i hagen med sin mor. Så och ta i hennes ben brukar oftast sluta med att hon kommer med tänderna, jag och syrran brukar öva lite, sist fick Michelle röra hennes ben, men och lyfta, nja så långt har vi inte kommit. Så frågan är HUR det kommer gå för dom. För hon har långa bakhovar.

Låter ju som om det vore dags för liten hovslagarträff där för Tingeling:)
Jag började lyfta lite på Liams hovar redan när han var någon vecka. Lyfte och knackade lite med hovkratsen och sen mkt beröm. Han är jätteduktig när hovis verkar honom. Tre fötter går jättebra, men när det är dags för den fjärde brukar han ha tröttnat:D. Hovis släpper dock inte benet, och då brukar Liam ge sig efter 20 sekunder ungefär och liksom "jaja, gör vad ni vill då". Duktig kille:love:
Dock känner jag igen det där med tänderna i rumpan när jag kratsar ur framhovarna, det har hänt mer än en gång:angel:.Aj typ, för nu har han alla tänder på plats. Och dom ska man testa om dom fungerar som dom ska i tid och otid:D Men om någon håller i honom så slipper man det problemet;)

Liknande trådar

Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 988
Senast: Cambrie
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 849
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
23 450
Senast: Hedinn
·
Anläggning Jag har sedan tidigare skapat olika ”inlägg” om mitt stall, nu undrar jag en gång för alla vad ni tycker om mitt nuvarande stall. Jag är...
Svar
19
· Visningar
1 893
Senast: Diabetikern
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka