Väntans Tider - del 3

Sv: Väntans Tider - del 3

KL.

TACK alla för era fina ord. Ni ska bara veta hur glad jag är för denna otroligt vackra tjej. Hon är otroligt social och inte alls direkt rädd :eek: Vill gärna komma fram och mysa med en osv, hon försökte även gå igenom tråden. Så där fick det fixas till :p

Dom har fått vara ute sen efter 11 tror jag för det är sååå vackert väder och varmt. Hon hoppar och skuttar för fullt.

Ang prickarna. Har pratat med hingsthållaren och prickarna kommer komma, Luzifer i fråga har alltid gett heltigrarade föl och dom har alltid fötts med massor av prickar MEN detta var hans första som födds med bara 2-3 prickar på rumpan (Även könsorganen bak är vit/svarta). Hon är ljus under ögon och mule samt ljus om benen (men där skimtar svart). Vilket är typiskt för knapstrupper sa hon (det ljusa runt ögon och mun).

Dom har haft en annan hingst oxå dock var modern homozygot och denna fölis föddes med 5-6prickar men är idag heltigrerad så prickarna kommer, hur mycket får vi se.

Jag är iaf lycklig :love:

Här har du en länk till en sida om tigreringen som dök upp i en annan tråd
http://www.appaloosa.org.uk/coatpatternsmarkings.htm

Agria extra får du med i basförsäkringen om du tecknar den innan fölet är 30 dagar

Ok, vadå fördelat? :o

Om du kollar Agrias sida så kan man läsa där om dessa olika försäkringar. Suck vad jag är kass på detta :crazy: Kanske ska ringa och säga att jag vill ha det bästa igen :angel:

Hmm, fast jag tog bort den rörliga självrisken på Pillan. Vart ju helt konstigt när hon blev sjuk i kolik för 1½år sedan.

Antiqua: Ok, ja alltså jag känner att jag ska inte behöva säga de och de osv till henne. Har hon skaffat ett dräktig sto ska hon ju veta allt. Sen har hon läst mitt arbete och där står ALLT, ja just.. Där sa jag något :o

Gylle: Ok tack, ska kika in den :D

arabia: Jasså är det på så vis. Ja dåså, då tar jag bara Agria Bas Veterinärvård lr vad den hette? Räcker det? haha

Kolla upp if:s försäkring, med fast självrisk, ytterst lågt livbelopp
(5000, jag vill inte ha högre utan räknar kallt med att kunna spara ihop till en ny betäckning/fölis p.g.a. låga försäkringspremier), extra vetrinärvård (fria mediciner etc) och doldafelförsäkring som ingår så hamnade den på 1500/år.

Jag har Sveland till mina hästar. Tycker dom har bra avtal, inte alltför dyra och framför allt superbra att ha att göra med. Tog en foster och fölförsäkring på 45:te dräktighetsdygnet som fölis har kvar tills hon är 6 månader, då ( eller nu också för den delen) kan jag byta ut den mot en juniorförsäkring eller vad jag nu vill ha, hoppas allt går bra med fölis, saknar mina grymt mycket, dom har bara varit borta 2 dagar och jag håller på att bli galen :eek:

Hmm, jag vill hålla mig till Agria. Har haft Pillan där under hela hennes tid hos mig och det har funkat bra.

Ok har kikat på Pillans försäkring, den ser ut så här...
Agria Bas Liv Användbarhet 7000kr
Agria Bas Veterinärvärd 60000kr
Grundsjälvrisk 2300kr samt 0% rörlig
självrisk inom självriskperiod på 125 dagar
Agria Incident ingår

Undrar om man ska sänka självrisken?

Men det är fortfarande detta med liv användbarheten, vad för summa där? Jag ska räkna ihop det som fölet kostat hittills, är det bara veterinärkostnader samt hingstkostnad som ska räknas där?

Tack

Har själv alltid haft agria, aldrig problem när jag behövt använda försäkringen. Har en försäkring genom hingshållaren på 45 dygn som jag antagligen kommer att få användning för i år. Stoet är inne på 357 dygn nu och visar inga tydliga tecken på att verkligen vara dräktig. Min veterinär är på semester tills 7/7 och närmaste veterinär finns på minst 10 mils avstånd känns onödigt att ta ut den i och med stoet inte visar några speciella tecken på att vara dräktig, Russinljuver (hittade uttrycket på en annan sida) bara liten mage inte breddad utan nedåt troligen gräsmage. Har någon haft ston som fölat sent utan några jättetecken eller hört om något som kan ge lite ledtråd om att det kanske finns föl ändå? Mina tre sista betäckningar har varit resultatlösa och det är dessutom olika ston, känns som det inte är någonting man ska hålla på med. Ett sto hade haft 5 föl innan, ett var 15 år och haft föl som 4 åring sem tre brunster slutade med fång och tom, Stoet nu är 14 år och blev dräktig på 2 försöket semin blev samtidigt behandlad för livmoderinf men dräktig. Har 14mil till sem stationen så det blir dyra bensinpengar
och de hade inte plats att behålla henne mellan semineringarna och kollarna . Skulle gärna vilja ha föl på stoet har fött upp två generationer och sett fler bakåt.

Hej alla bukisar som är i väntans tider!

Nu är det bara ca 2v till beräcknad fölning hon har det verkligen tufft nu man riktigt ser hur jobbigt hon tycker det är men den stora magen, jag kan säga att hon rör sig inte snabbt får nästan släppa henne till hagen på morgonen.

I kväll var det som en gulbrun klippig vätska som kom ur spenarna, vad innebär det? Är det så kallad råmjölk? Den stellnade på spenspetsarna.:confused:

Hon har ochså fått en jättebox vi har tagit bort en vägg mellan två boxar. så nu har hon en rejäl fölningsbox den är på 18kvm.

Ingen vaken inatt?

Jag vakar på ett sto som jag tror kommer föla inatt.

Det började med att hon inte äter sitt hö som hon brukar. Hon bara pillar i det.

Sen när jag stod och kolla på henne så la hon sig ner och stånka och stöna rejält. Hon har aldrig lagt sig när jag varit i stallet.

Hennes temp går upp och ner mellan 37.3 och 37.7.

Lätt svettig/varm

Lägger sig ställer sig. Skrapar med hoven och står och sparkar med bakbenen.

Mjölken är gul och jätte klibbig och lätt att få fram.

Såå vad tror ni?

:banana::bump::banana:

Jodå,jag är vaken och vakar på min gullegris :devil: nu har vi ju övergått till dygn 369 och jag vill mycket gärna sova en natt i egen säng utan brus från monitorn,klockor som ringer och en envis märr som inte fölar :mad:

Åhh, tycker så synd om dig.

Jag tyckte det var sjukt jobbigt att vaka på mitt isis sto som gick över 20 dagar.

Håller tummarna för att hon klämmer ut fölet snart!!

Fölningsdans!!
:bump::banana::bump::banana::bump::banana:

**KL**

Kom hem för en stund sedan oc sov lite i min sköna säng. Det blev inget föl inatt heller. Igår vid 21 tiden låg tempen på 36,9 grader och mjölken var vit (minimjölkaktig). Stoet följde mig som en kardborre.
Nu i morse vid 5 tittade jag till henne lite närmare och sa god morgon och då hade det minsann kommit vaxproppar.
/U

Hoho, var är du? Låter som det närmar sig!

Vi håller tummarna för er!

:bump::banana::bump::banana:

Jag tänkte ansluta mig till den här tråden.

Har en islandshäst (Perla) som ska föla runt 25:e juli. Än så länge har juvret bara vuxit, hon har släppt bäckenbanden. Hon är förstföderska så jag vet inte alls hur hon kommer tat vara precis innan hon ska föla.

Hur mycket sjunker tempen normalt innan fölning? Är det kvällen innan den sjunker?

tempen kan sjunka ca en grad ca ett dygn innan dom fölar, övriga tecken är ju väldigt individuella ffa på en förstföderska, skulle börja vaka ca 2v innan beräknat datum om det ser ut som att hon slutar äta, är orolig, bäddar, vaxar etc

Jodå,jag är vaken och vakar på min gullegris :devil: nu har vi ju övergått till dygn 369 och jag vill mycket gärna sova en natt i egen säng utan brus från monitorn,klockor som ringer och en envis märr som inte fölar :mad:

Stackars dig... misstänker att du är HELT slut numera(orkar inte plöja igenom hela tråden, du har förmodligen skrivit det någonstans;))

Vad säger vetten om det hela?

Min slutar inte äta något hö...hon vill äta allt!
Idag har hon gått 3 veckor över tiden :/
Magen står åt alla håll och kanter, men inget händer eg.
Hon fyller på juvret men inte där hon "ska" hon fyller på framtill...vill att hon ska släppa ner det snart då skulle det kännas lite närmre :)
För några dagar sedan var hon jätteröd i vulvan, sedan nu senare dagar har det varit samma färg som vanligt, idag är det lite rött igen, någon som varit med om att det går upp och ner så? :confused:
Första fölet för henne och jag är verkligen helt förvirrad!

Vetten eller man ska kanske säga vettarna är bekymrade,hon kollades i mandags kväll,cervix öppen ca 1 finger :eek: och i den lilla öppningen kommer ju inget föl ut,knackade bäs på huvudet och den(hon) blev skit sur :D,annars mår dom båda bra så vitt man kan se o känna.
I torsdags när vi gick över året så började dom tycka att vi skulle köra in till Skara för ev.igångsättning ,vilket jag nog gärna vill klara mig utan då det oftast leder till att man förlorar en eller båda,och att förlora avatarstoet känns som tillräckligt för i år :cry:

Så vi avvaktar o håller modet uppe :angel: Fast jag prövar gärna en földans :bump::banana::banana::bump:

Liknande trådar

Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 988
Senast: Cambrie
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 849
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
23 450
Senast: Hedinn
·
Anläggning Jag har sedan tidigare skapat olika ”inlägg” om mitt stall, nu undrar jag en gång för alla vad ni tycker om mitt nuvarande stall. Jag är...
Svar
19
· Visningar
1 893
Senast: Diabetikern
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka