Väntans tider, DEL 2!

Sv: Väntans tider, DEL 2!

300drade dagen för min pärla är på måndag, hon ser ut ung. som vanligt, men sååå tjock och lite trött i blick...

Ja och här har vi en tredje. Hon är också beräknad den 24. Kanske blir det en hel drös midsommarbäbisar? :D

Min fortsätter att fylla juvret lite mer för varje dag men det är inte fyllt hela vägen ut. Bäckenbanden blir bara mer och mer slappa. Hon är nog väldigt trött på sin mage nu. Rör sig sakta om breddar en del bak. Antar att det är det fyllda juvret som gör ont när hon rör sig. Ser faktiskt ganska roligt ut. Brukar även bita sig i magen ibland. Har inte heller legat ner i boxen de sista fyra dagarna (ser inga ligg-hålor i halmen) däremot rullar hon sig i hagen. Det har också runnit mjölk på benen. Inte jättemycket men det syns tydligt. Vet inte riktigt hur jag skall göra med mjölken vissa säger att jag borde mjölka henne och sen spara mjölken. Andra säger att det är ingen fara att mjölken rinner utan att den riktiga råmjölken kommer senare när det är dags. Känns som om det sistnämnda känns mest riktigt för efter att ha läst här så verkar det som om de flesta brukar "skvätta" med mjölken. Tycker i så fall att var och varannan fölunge borde bli dålig för att de inte fick någon råmjölk. Finns säkert någon fölis som ej har fått råmjölk i sig därför att mamman skvätte ut allt innan fölning men det kanske är undantaget som bekräftar regeln? Tycker att det är konstigt att naturen tilllåter sådant spill eftersom råmjölken är så fruktansvärt viktigt för fölisen. Och naturen brukar ju ha väldigt bra koll på saker och ting. Kommer inte ihåg från stureriet att vi brukade mjölka dom innan fölning (däremot lite grann efter och frös in) men det var ju som sagt ca 10 år sedan och mycket kunskap har ju hunnit ändrats sen då. Vet att denna diskussionen har varit uppe förut men jag är så tjatig att jag frågar igen: Hur gör ni när stoets mjölk rinner innan hon har fölat mjölkar ni då och sparar eller låter ni det bara vara?

Med vänlig hälsning

Hönsmamman Tora

Om hon nu skvätter mjölk vad förlorar du då på att pumpa ur lite och frysa in?????
Det kan ju absolut inte vara dåligt för fölet om den får i sig både utpumpad mjölk och mjölk från juvren. Varför chansa?
Man behöver ju inte pumpa ur litervis precis

Därför jag vill inte stimulera mjölktillverkningen om det inte är absolut nödvändigt. Det är ju inte så att det rinner hela tiden utan man måste mjölka henne = stimulerar så att det tillverkas mer mjölk. Kan det vara så att det krävs speciella hormoner som gör att den riktiga råmjölken rinner till dvs när hästen fölar? Någon som vet?

Med vänlig hälsning

Tora

på sätt o vis låter det logiskt, att hormoner styr "den riktiga" mjölken. ring nån duktig veterinär.

Jag har pratat med 3 st olika vet (pratat med 3 st uppfödare också) och alla säger olika. Hittills är det 1 vet för mjölkning och 1 uppfödare för. Så majoriteten är mot. Tänkte om någon här hade mer tankar kring detta......

Suck varför kan man inte få samma svar från alla när det gäller hästar. Hittills har jag alltid fått olika svar vad jag än har frågat om. Är det en naturlag inom hästsport kanske?

Med vänlig hälsning

Förbryllade hönsmamman Tora

Tora skrev:
Ja och här har vi en tredje. Hon är också beräknad den 24. Kanske blir det en hel drös midsommarbäbisar? :D

Och min också! Beräknad till den 23:e. Hoppas innerligt att hon håller sig, stallet är en byggarbetsplats just nu. Snacka om dålig planering...

Fortfarande gul-genomskinlig, klibbig mjölk och inga släppta bäckenband. Har inte börjat vaka än..

Hej!

Mitt stos mjölk rinner en bra bit innan fölning(ca 1 vecka och mega kladdig på benen), först så är den genomskinlig, sen gul aktig sen vitare och då börjar mjölken "spruta" ur henne så fort hon rör sig, sen blir mjölken vit och då fölar hon innom två dygn.Hennes ungar har inte behövt ngn annas stos råmjölk eller blod plasma. Jag tror dock inte att man ska tvätta stoets bene om hon läcker, för min fölungar har då varit där och slicka och nafsa(kanske är det naturligt att även så få i sig ev antikroppar om stoet läckt mkt? :idea: ).

Läcker hon bara lite så tror jag inte att du ska oroa dig, är du ändå orolig så tar du ett blodprov på fölis när den kommer.Meddela vet i tid för att ev beställa plasma.

Lycka till :)
Mvh Malin

Hej igen!

Jag tror inte du ska pumpa ur, för då borde verkligen de viktiga antikropparna kunna vara i fara.

Men vad vet jag :smirk:

Lycka till :)

Hej allihopa!

Jag får vänta och vänta.
mitt sto har nu gått 349dagar, och inget föl än.
inga ljuver heller.. :(
Men magen är stor och hon har börjat släppa banden.
ligger även mkt i hagen och på natten, har även pröva ställa henne brevid en hingst, men inte vill hon brunsta...

Börjar nästan tvivla på om det är någon krabat därinne alls?
Hur länge kan ett sto gå över tiden, det är hons andra föl nu.

har hört också att en del ston inte fyller ljuvrena förrens nån timma före fölningen?!

Ojoj, bliir knäpp på att vänta. :eek:

Jag vet hur det känns.
Kitara gick 359 dagar... :mad:

Vi vakade i 1½ vecka och sen fölade hon i hagen vid 10.30 när hon var själv.

Så ta det lungt dom fölar när dom själva vill och är redo.

/ Boel

Tror nog att ni har rätt. Jag tror att jag låter bli att mjölka henne. Det bästa är nog att hålla tassarna borta så mycket som möjligt.

Mjölken har ändrat färg lite är nu lite mer åt det vita hållet (var gulaktig förut). Hon börjar också bli mer utlätad under svansen. Det är så otroligt roligt att se det närma sig. Man ser ett litet tecken här och ett litet tecken där och vips så står där en fölunge (under förutsättning att allt har gått bra). Annars så är hon nog ganska så trött på sin stora mage. Jag önkar att jag kunde ställa ett bord under magen på henne så att hon kunde ta stöd med magen där och vila sig lite :D.

Med vänlig hälsning

Tora dag 323

Cigridh är idag inne på dygn 321 och hon ser allmänt uttråkad ut. Så fort hon ser en hingst så blir hon alldeles tossig. Hon vänter nog på fölbrunsten så hon kan få ha roligt igen :o
Har fyllt i juvret men det är genomskinligt än så länge. Det är slappt och utbuktande där bak så jag håller ett vakande öga på henne men har inte börjat nattvaka ännu.

Åhh...
Jaa vi får hoppas på att den ploppar ut snart om det är något därinne?!

Väntar och ser, när hon gått 12månader är det bara att ge upp...

Jag behövde inte vänta till midsommar - i natt fick vi ett litet stoföl till, 1,5 vecka för tidigt.

En liten, liten tjej, någon obestämbar färg, mörkbrun fast ändå med lite skimmelfärg så jag tror hon blir skimmel. Pappa är Camaro M och mamma är efter Feliciano - Hills Double**

I måndags var det som sagt väldigt lugnt, men i tisdags hade hon börjat fylla på juvret lite mer, i onsdag var det hårt och i går morse var det riktigt fyllt. Men samtidigt hade inte bäckenbanden släppt så jag trodde jag skulle få vänta ytterligare några dagar. Men i går kväll var det vaxproppar och mycket oro i hage och box och sedan 00.10 ploppade det lilla livet ut! Säcken var som gjord av gummiduk, så jag tvivlar på att den hade gått sönder av sig själv. Hon var i allafall pigg som en lärka, gnäggade så fort hon fått luft och sedan lyckades hos hitta juvret liggande med benen kvar i mamma.... Hon var sedan uppe snabbare än mamma och hade inga problem att hitta till maten.
Vad skönt när allt går bra!

Det enda negativa är väl att hon har något veka kotor och frambenen är lite krokiga, men förhoppningsvis rätar det upp sig de första dagarna!

Lycka till alla ni andra som väntar midsommarbebisar!

Säcken var som gjord av gummiduk, så jag tvivlar på att den hade gått sönder av sig själv

Jag trodde jag var ensam om det fenomenet med våran sista bäbis som nu är 2 år. :)

När hon föddes så var fostersäcken otroligt tjock och seg....har aldrig sett något liknande.Jag fick riktigt ta i för att slita sönder fostersäcken.Aldrig varit med om maken! :eek:

Hur såg din foderstat ut?(lite fundersam då jag fått för mej att det kan ha något samband med att jag ökade luserngivan-men jag kan ha helt fel).

Vad kan det annars bero på måntro? :)

Kanske ingen dålig gissning, jag har nämligen gett både Nya Groov samt rent protein som tillägg pga ett dåligt hö och nu senaste tiden har hon gått på riktigt bra bete, så det kanske har med proteingivan att göra?

Jag gav Nya Groov (jag föredrar dock den gamla Grooven som inte innehåller havre till denna nippriga damen) plus lusern+rapsolja och då fri tillgång på hö.

Ja nåt skumt är det.Fölungen hade inte haft en chans att få hål på detta själv.Du vet när man får grabba tag med bägge nävarna och riktigt slita itu säcken...nej det hade bäbisen inte fixat.

Tack och lov så var man ju med.Den gången stod stoet och stampade vid stängslet och tyckte "nu går vi in och fölar matte".Kanske hon kände på sej att det var nåt som var lite tokigt ? - vem vet....

Lånar knapp...

329 dagar idag, damen är tjock, trött och under uppsikt. På nätterna går hon själv i en hage utanför boningshuset, på dagarna går hon med de andra. Har inte börjat vaka ordentligt ännu, nöjer mig med att kolla då och då.

Har fyllt på juvret mer nu de sista dagarna, det är lite hårt, men med gul-genomskinlig mjölk i fortfarande.
Tycker även att magen har flyttats bakåt något. Hon är lite orolig stundtals och går med svansen något lyft. Nu i eftermiddags fick hon plötsligt spelet och bara sparkade bakut mot unghästen. Antar att det var nåt som kändes i magen...

Jag bor tre kilometer från stallet, men när det börjar närma sig riktigt ska jag bo på gården där hon står. Eventuellt inkvarterar jag mig där ikväll annars blir det en tur ut vid midnatt.
Spännande och nervöst!

Liknande trådar

Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
27 28 29
Svar
561
· Visningar
18 115
Senast: Mineur
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
26 27 28
Svar
554
· Visningar
16 301
Senast: Shpongle
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 304
Senast: Bison
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 844

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka