Väntans tider, DEL 2!

Sv: Väntans tider, DEL 2!

Grattis från mig också! Jag trodde min och din skulle få ungefär samtidigt, men här väntar vi fortfarande. Börjar kännas aningens ensamt... :angel:

Damen vankar mycket i hagen, går med svansen lyft och står gärna med rumpan mot ett träd. Juvret är inte fyllt och mjölken är fortfarande genomskinlig.
Hon är ganska lös runt svansroten, men det är inte direkt nån gele.

Tempar henne dagligen, idag hade den gått ner 1/2 grad, dock tog jag den på morgonen och jämförde med kvällstempen, vet inte hur mycket det kan skilja naturligt då?

Fortfarande kollar jag bara henne en gång per natt, får se hur det ser ut ikväll.

Är det bara du och jag kvar nu????
Cigridh står mest vid grinden och såsar i sommar värmen. Hoppas att det denna gång ska komma ett stoföl så jag hoppas hoppas hoppas att den ska komma nu :bump: :bump:

Jag har också ett föl kvar, som är beräknad till den 7 juli.

Även jag väntar, beräknat till den 1/7. Dock började hon visa tecken igår kväll så vakningen har trappats upp.

Tack allihop.

Tara är helt ortroligt social. Jag har aldrig varit med om ett så kaxigt föl. Man måste stänga boxdörren annars tar det inte många sekunder innan hon försöker ta sig ut. Inte för att hon är rädd utan för att hon är så fruktansvärt nyfiken.

Annars så älskar hon att bli borstad med piggborsten (kliar gott) och hon gillar när man sätter sig ner så att man kommer i samma höjd. Hon är en riktig litet kelgris.

Provar att lägga ut ett kort på henne här. Här är hon ca 10 minuter gammal. Vet inte riktigt vad hon kommer att få för färg. Några gissningar? Hon har en jättefin bläs och en vit strumpa på vänster bak. Jag lägger in tre andra kort till på henne på "årets fölungar" om det fungerar vill säga. Problemet är att jag är hemma (semester) och har då ej tillgång till bredband. Det tar så otroligt lång tid att ladda upp korten från kameran till internet.

Tara:
http://i7.photobucket.com/albums/y293/Tora92/Torana014.jpg

Ni som är kvar önskar jag lycka till. Den känslan man får när man ser fölisen för första gången är helt obeskrivlig. Ett stort mirakel helt enklelt.

Jag, nej fel, MITT STO är kvar också..
*blänger på monitorn här intill*
Beräknad till fredag, men der int eut att vara så nära fölning än. Men med förstföderskor vet man ju aldrig, så jag har lite halvkoll på henne ändå..

ja, vi är ju här oxå. Inte alltför länge till hoppas jag, i morse stod hon med droppande juver och mer slapp i rumpan än igår.

Läste att några tempar sina ston. Hur fungerar det? Ska tempen stiga eller sjunka och hur långt innan brukar den göra det?

Väntar vårt första (både mitt o stoets) föl på midsommardagen men med mitt otränade öga ser det inte ut att vara dax på ett tag. Hoppas det har hänt mer när jag åker dit ikväll....

Jag tittar till er i dag.
Grattis alla som fått
Lycka till för alla som är kvar
Från oss

Tempen sänks hos en del ston med 1/2 grad strax innan fölning, det är dock ingen störtsäker metod enligt vad jag läst mig till.

Jag är aningens trött på att köra fram och tillbaka till stallet varje natt så ikväll ska vi försöka installera webkamera på damen. Eftersom hon går ute får vi nog ha nån form av lampa mot hagen också, får se hur vi löser det...

Idag har hon gått exakt 11 månader. Känns som det dröjer ett tag till, dessvärre. Jag är redan dödstrött, vill att det ska komma nu!

hej igen. Idag, 334, ser allting ut att vara klart, juvret är ifyllt och damen är mjuk som en deg baktill... Hon stod kvar i sitt favorithörn av hagen medans de andra stona gick iväg för en bit mat när jag åkte därifrån för en stund sen.
Lite nervöst, midsommarafton och allting

Låter nästan som du beskriver Do-re-mi.
Hon är redan lika kaxig som mamma... hon buffar inte med huvet utan går på en med bogarna istället och hingstfölet som går i samma hage ( ca 2 månader äldre), vill leka (står och gnäggar efter henne) men då åker öronen bak och han får snällt stå och titta istället... Han ser alltid lika paff ut när hon säger ifrån.

Tara ser ut att ha nästan samma färg som Do-re-mi...
1 timme (4 Juni)
http://i7.photobucket.com/albums/y272/Kitara_/Do-re-mi/IMG_2753.jpg

20 Juni
http://i7.photobucket.com/albums/y272/Kitara_/Do-re-mi/IMG_3025.jpg

/ Boel

Han har kommit! 11.30 idag!
Typiskt nog var jag inte där, men hann dit innan någon av dem hunnit resa sig och han var fortfarande blöt. Det tog lite tid att hitta maten, Karin mjölkade ur litegrann 2 ggr och gav honom, sen visade hon vägen lite också.
Intressant att se hur stoet gradvis tog sig till honom, det är ju hennes första unge och i början trodde hon nog mest att det var en ny trevlig sak som kommit, men när han diat trillade några mynt ner och sen rasslade det till när han diat några ggr till. När jag lämnade dem för kvällen stod hon i givakt med honom sovande framför sig.
Underbart!

Grattis! Här går allt sin gilla gång trots midsommar afton.
Cigridh står och hänger med lättmjölk i juvret. Betäckt 1 sto i kväll och ett i morse så det löper på som vanligt här. Väntar lika mkt på Cigridhs föl såsom att ena betäckningsstoet ska sluta brusnta (12 dygn snart)

Welsh, tack!
jag hänger kvar här ett tag för att följa med på "målgång" för alla, det är så spännande.

Grattis!

Här är allt lugnt ännu, damen är på dag 337 idag och visar inte några tecken ännu. Juvret har till och med gått tillbaka en aning. Suck...

på min dame gick också juvret tillbaks ett tag, hon hade vaxproppar för tre veckor sen som försvann...
Så ta det lugnt, Thera, den kommer när det är dax!

Idag kom min kära förstföderska glatt och lugnt fram och hälsade och visade upp sin stolthet - men sen gick hon en bit och såg till att det var minst fem meter mellan mig och den lille hela tiden. Hon var stolt som en tupp och pysslingen är definitivt hennes egendom.

*knapplån*
Här är det fortfarande lugna gatan... Juvret på damen har blivit något större, men än ser hon inte fölningsfärdig ut. Misstänker att hon liksom hennes mamma gjorde alla gångerna, tänker gå över tiden med minst 10 dagar. Men vi får väl se.
Behandlar fång gör vi i alla fall för glatta livet :crazy: :cry: Prio ett är djurskydd, dvs att hon inte har alltför ont. Sen får vi se OM och i så fall HUR detta påverkar fölungen.

Vi har nu bestämt oss för att låta damen föla inne (om det blir på natten). Vi hade tänkt att låta henne föla ute i en fin hage, men myggen är rent ut sagt för j-liga här i skogen.

Igår kväll kom hon in i sin nya box (på 25 kvadrat :banana:) och verkade mer än nöjd med detta. Juvret har fyllts på ordentligt från och med igår. Dock är det fortfarande klar vätska i. Hon ser mer nersjunken ut nu och så var hon röd därbak.
Sen tyckte vi inte hon var som vanligt igår kväll. Stod och lyfte mycket på svansen, åt inget vidare (hon är ett matmonster i vanliga fall) och var allmänt lustig.

Vi var ute vid kl 24 och 04, men det verkade lugnt. I natt blir det nog övernattning i stallet som gäller. :crazy:

Ni får hålla tummarna för oss och att det blir snart!

Liknande trådar

Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
27 28 29
Svar
561
· Visningar
18 115
Senast: Mineur
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
26 27 28
Svar
554
· Visningar
16 301
Senast: Shpongle
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 304
Senast: Bison
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 843

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka