Väntans tider, DEL 2!

Sv: Väntans tider, DEL 2!

fortfarande lugnt här, fast jag tyckte nog att spenarna gått från att ha varit små, platta och "hårda" till att ha blivit något mer mjuka. Tror inte det blir nåt i natt heller, men misstänker att det är förberedelsen för utfyllnad av spenarna som jag sett...
*blänger ilsket på monitorns hysteriskt rullande bild* (har stallet för långt bort för att få bra bild på monitorn - trådlöd övervakning)

I natt har vi sovit i bilen utanför stallet. Vi satte en övervakningskamera i boxen och sedan tv:n bredvid bilen. Sen kom vi på att vi stod precis utanför hennes boxfönster och såg utmärkt in till damen. Lagom smart, men jag skyller på nervositet. :angel:

Sen stod damen och blängde på oss genom fönstret, hon såg nästan sur ut. Kanske för att vi pratade när hon ville sova.
Kommande natt sover vi nog inne i stallet istället. Utan övervakningskamera...

Juvret är större nu och hårt, ska det vara så? Det är inte varmt eller olika storlek på halvorna. Det är nästan omöjligt att få ut någon vätska ur det.
Hon går och lyfter på svansen, äter ganska sakta. Dessutom har hon sjunkit ner ordenligt framför flankerna.
Hoppas det kommer snart!

Senast ändrad:

Ja, juvrena blir hårdare ju närmare fölningen. Reagerade också på det - förstagångsfölerska som jag är/var att juvren blev oroväckande hårda. Mina stons juver blev också lite varma, men enligt proffs i närheten var det helt normalt. Det ena stoets juver blev hårt med spretande spenar fyra dagar före fölningsdags och det ena bara en dag. Dock satte bägge rejäla vaxproppar ca 12 timmar innan de små liven tittade ut.

Jag hade nog INTE sovit i stallet, uten hellre i bilen med övervakningskamera. För då stör man inte stoet alls och hon känner sig inte övervakad = kan slappna av och kläcka ur sig ungen i lugn och ro.
De är MYCKET väl medvetna om att de är övervakade om man sover i stallet elelr håller på och kikar på dem genom ett fönster.

Själv väntar jag fortfarande på årets sista föl. Det börjar närma sig, men än ser det fortfarande lugnt ut.
Har flyttat min övervakningskamera något så nu visar den precis hela boxen. Men fortfarande är det nästan omöjligt att få kontakt mellan kamera o monitor, har för långt och en stor ladugård mellan stall och sovrum :crazy:

Här väntar vi på Cigridh som anser att om man väntar på något gott så kan man vänta länge :D hon har nu gått över tiden och jag söker hingstnamn som har börjar på C och ska vara ett hotell. Får nog inget stoföl av henne i år heller :smirk: Hon får föla i hagen i år igen med flocken omkring sig. Jag sitter nog i en bil sovandes utanför när det är dags men har jag tur så gör hon som de 2 senaste damerna har gjort, fölar på kvällen när vi ska till och äta middag :)

gylle skrev:
Carlton (Lyxhotell nere i Cannes)
Japp det har vi redan funderat på. Vår stavning måste bli Carltonh och det ser lite skumt ut. Det ska vara C i början och H på slutet :p
Fler förslag är tacksamt men ni kan Pma så slipper moderaterna slita sina hår :D

Fortfarande lugnt, sov faktiskt hemma i natt. Dock kollades hon var tredje timme (tack för hjälpsamma stallägare).

Angående att sova i stallet funderar jag också på om hon störs av oss. Vi har ju sovit i bilen två nätter och då har hon varit ganska orolig och liksom stått och lyssnat och undrat vad det är för ljud (syrran och jag som pratar i bilen...) Hon vet inte riktigt vad det är, därför började vi diskutera om det vore bättre att sova i stallgången för då både ser hon och hör att det är vi som låter. Äsch, jag vet fortfarande varken ut eller in...

Tog några foton idag, tänkte om nån hade lust att hjälpa mig, vet att det är svårt utifrån bilder men ändå... tror ni det handlar om dagar eller veckor?

Hon har gått 341 dagar.
Juvret är stenhårt nu, mer nersjunken över ryggen.

Helfigur:

Kala8.jpg
[/IMG]

Juver:

Juver3.jpg
[/IMG]

Fortfarande lugnt, juvret är stenhårt men fortfarande med genomskinlig vätska i. I natt stod hon upp hela natten och verkade lite ansträngd.
Skrapar med hoven ibland, lyfter på svansen och "flemmar".

Hoppas det kommer snart!

Här är det fortfarande stiltje. Jag tror att hon väntar till helgen då Älgen kommer på besök :p :p Mkt vätska i juvret nu men det har fortfarande inte ändrat färg. Hon kommer att få föla utomhus, det valde hon att göra förra året i början på april :smirk:

Även här är det lugnt, tecknen från förra veckan har gått tillbaka och det känns inte som om det är dax än. Dag 330 idag. Spenarna är inte utfyllda än och juvret ganska litet, iaf dagtid.

Nu har jag blivit mormor!

Igår föddes lille Alioth ute i hagen på en bädd av rödklöver. :love:

På morgonen hade damen vaxproppar och vitaktig mjölk. Sen var hon ute i hagen hela förmiddagen och var precis som vanligt. Stallägaren var ute varje timme och kollade henne, men plötsligt runt middagstid låg där en liten fölis med långa ben. Han var redan torr och efterbörden hade släppt också. Jag är så stolt, min 16-åriga förstföderska klarade allt helt själv!

Lite problem var det att hitta rätt till mjölken och lite vingligt var det också i början.
Gamla mamma har fullt sjå, hon släpper inte honom många meter innan hon gnäggar och kommer efter. Hon är en supermamma och så stolt över bebis. Samtidigt litar hon fullt på oss människor och det är inga problem att få klappa fölisen.

Jag är så glad och stolt! :banana:

Bilder kommer inom kort i den andra tråden!

grattis Thera!
kul också att jag tippade rätt antal dagar kvar.

Så skönt att allt gick bra :D

Tack alla!

Ja, du hade helt rätt, nu vet jag vem jag ska fråga nästa gång! :D Själv trodde jag faktiskt att juvret skulle bli ännu större än det blev. Fast vaxpropparna gick inte att ta miste på...

Nu ska jag lägga ut bilder i den andra tråden!

Nu börjar det närma sig slutet för vår fölsäsong. :banana: Cigridh fick i går vit mjölk och vi tog hem henne till huset så att maken skulle kunna vaka lättare då jag jobbat i natt (och kommande natt) men inget föl i natt. :smirk:

Å Thera, så fin! (Sett bilderna i den andra tråden)

Welsh; nu håller jag tummen för er! Hon fölar nog strax, nu när det har blivit sommar o allt

Liknande trådar

Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
27 28 29
Svar
561
· Visningar
18 115
Senast: Mineur
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
26 27 28
Svar
554
· Visningar
16 301
Senast: Shpongle
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 302
Senast: Bison
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 843

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka