Väntans tider, DEL 2!

Sv: Väntans tider, DEL 2!

Jag har en hemma nu som ser ungefär likadan ut. Började med skena på honom förra veckan.
Han såg inte så farligt xbent ut när han föddes, utan det blev bara mer och mer.
Jag som hade hoppas han skulle räta upp sig själv.

Idag stod Prydi uppbunden i vår stallgång, där hon halvsov (hon har verkat ganska trött idag, men i hagen har hon ätit som vanligt ungefär), plötsligt ryckte hon till på något sätt (hann inte se riktigt hur, men så kraftigt att mamma och jag reagerade med att hoppa till nästan). Sedan tittade hon sig mot magen.

Kan det ha något med att det snart är dags att göra?
Nu vet jag ju att det finns massor av tecken samtidigt som det inte finns några alls :P .

Det återstår att se, på bilden är han 1,5 dag och det kan hända mycket första veckan, men än ha jag inte sett någon skillnad åt nåt håll.

Hur gammal är din nu? Hur länge väntade du med att börja korrigera?

Jag har också en X-bening hemma... :smirk:

Enligt veterinären på min klinik så kan man hjälpa dem med en specialsko från ca 2 veckors ålder, skenan ska de vara äldre för. Och i sista hand opererar man - vilket de i princip inte behöver göra länge. De flesta blir tydligen hjälpta av skon, som limmas på... (jag ska in den här veckan - hoppas jag - och fixa en sådan sko till min egen fölunge, som är mer Xbent än den på fotona ovan...)

Nu har det gått framåt! Sov i stallet i natt eftersom Prydi igårkväll var lite orolig, gick runt mer än vanligt trots att hon hade hö att äta, skrapade med framhovarna och strök baken mot väggen flera gånger. Men icke, inget har hänt i natt :P Förutom att nu har hon vit mjölk.

Men en sak jag undrar - det här att kissa lite i taget, "skvätta" lite, hör det till, eller är det någonting annat?

Åh, är det dags snart! Jag är så förväntansfull över Prydis föl. Känns nästan som att man återupplever allt kring Hamradis fölning när man läser det du skrivit!

Har ni aldrig känt fölet sparka? Hamradis föl levde rövaren lite då och då i magen, ibland så hela magen hoppade. Man kände tydligt att det var en hästhov som bonkade mot handen! :love: Förmodligen så hade fölet någon aktivitet för sig i magen när Prydi stod och vilade, det hände ofta att Hamradis kunde börja stöna och titta sig mot magen utan att något mer hände. Varje gång flög man i luften och trodde att "nu är det dags!"

Jag håller tummarna för att fölis är på väg snart, också önskar jag er lycka till och hoppas att allt går bra! Skriv gärna på msn så fort bebis kommit! :)

Ja, fy, vad jag längtar. Det enda kravet jag har är att det ska gå bra, alltihop! :)

Nej, jag har aldrig känt några sparkar, vad jag vet. Men det har du nog rätt i, att det kan ha varit en spark! För särskilt på slutet blir ju fölen ännu livligare där inne.

Åh, tack så jättejättemycket! Det lovar jag! Ska även fota som en galning! :D

Fölet som vi nu korrigerar med skena är född 14 juni.
Var något x-ig hf när den föddes, men efter ca 2 veckor hade det förvärrats ordentligt.
Har bra erfarenhet av skenan, och det i komination med att raspa hoven allteftersom brukar göra susen.

Ameo, är det inte nån fara med att den limmade plastskon gör att de viker sig i kotan istället för att räta knäet?

CK skrev:
Ameo, är det inte nån fara med att den limmade plastskon gör att de viker sig i kotan istället för att räta knäet?

Även jag har samma fundering.
Micke (hovis på Strömsholm) menar att hovbeslag "räcker upp till kotan" och på verkar inte knäet...

AM

Lånar din knapp

Har haft ett föl som såg ut som denna. Hon fick skena vid ca 3 veckors ålder. Hade den i ett visst antal timmar per dygn i två veckor. Raspad av hovslagare med jämna mellanrum hela tiden under denna två veckors period. Hon blev bra och det syns inte ett dugg på henne idag. Lycka till.

Ameo, fråga - om du har lust - vad det är för lim de använder för att limma fast skon. (Jag har frågat en hovis som bara sa "ett 2-komponent")
Jag gjorde en egen liten sko till min junior som är lite vek i kotorna bak, men de bara lossnade. Provade med både Super-Epoxy och Plastic Padding (bägge är snabba 2-komponent lim)

Eller är det kanske ngn här som vet vilket lim som är bäst?

Zephias märr fick ett hingstföl natten till den 8:e. Allt gick bra. Märren skötte alltihop själv

Inget föl här än, suck. Inga tecken tyder på att det ska bli inom den allra närmsta tiden heller. Och nu har hon gått över 17 dagar...

Såhär ser hon ut snettnedifrån/bakifrån, idag, dygn 347 alltså:
http://i21.photobucket.com/albums/b254/mygggan/IMG_5685.jpg
(Dålig bildkvalité, men man ser hyfsat ändå).

Visst ser hon dräktig ut, men man tycker att det borde hända något snart. Vet ju att de kan gå över mycket,l mycket längre än bara 17 dagar, det är nog mest jag som börjar bli galen på detta :P

Min lilla Tara var också X-ig när hon föddes. Det var lite mindre tydligt än på din och det var också vänster framben som var mest för att sedan skifta till att bli mer på höger. Jag ringde till bla Skara och pratade med min hovis (han är duktig på fölungar) och båda sa vänta ca 10 dagar och se om det blir bättre och se till att de är ute och rör på sig mycket. Efter 14 dagar var det helt borta. Har man dock en fölis (några inlägg innan) som det blir värre så är det läge att göra något åt det. Det finns en bok som heter "Unghästen" (tror att den heter så. Handlar om hur man tränar sin fölis upp till ca 4 år) där det finns jättebra bilder på en x-bent fölis. Där har man korigerat med plastskor och man har även då lindat benet (kan väl kanske tänkas fungera som en slags skena).

Men det viktigaste är att fölisen framför allt rör sig mycket på rellativt hårt underlag. Alltså inte tex en mjuk bädd eller en ridhusbotten.

Lycka till

Tora

Då finns det hopp alltså :bump: Idag är lillkillen 6 dagar och ingen ändring i benställningen vare sig åt det positiva eller negativa hållet. Min veterinär tittade på honom i tisdags och tyckte avvakta en månad. Är inte det lite mycket? Ska iofs prata med hovslagaren nästa vecka.

Jag är också intresserad av dessa skor, om risken att de rätar i kotan istället, så jag puttar upp frågan och hoppas på svar.

En månad tycker jag låter väldigt länge. Om jag var du så skulle jag vänta max 14 dagar. Har det inte blivit markant bättre så hade jag tagit kontakt med någon klinink (vet inte var du bor) eller en meriterad duktig fölhovslagare för korrigering. Det är viktigt för senare hållbarhet att fölet är korrekt i sina ben.

Med lill-Tara tog det ca 11 dagar innan hon blev bra. Först hände ingenting och ingenting (jag började bli riktigt orolig) men så bara från den ena dagen till den andra så rättade hon sig till 90%. Sen tog det ca 2-3 dagar så var x-benheten så gott som borta. Idag vid ca 5 veckor kan man inte se något (tack och lov). Jag hade kontakt med en duktig hovslagare hela tiden som kollade på henne några gånger i veckan. Har ju sån lyx att hovslagaren har sin smedja i samma stall där jag står så han bara kastade ett öga på henne då och då.

Men som sagt mycket rörelse. Jag var ute och promenerade med Tara flera gånger per dag (fast hon gick ute i hage) så att hon verkligen fick skritta på hårt underlag (grusväg).

Hoppas det ordnar sig. Vet hur fruktansvärt orolig man är för de små.

Hälsningar

Tora

Suck, idag har Prydi gått över tiden 20 dagar... :crazy: Tvivlar på om det är något där inne. Men hoppas så in i norden.

Såhär såg hon ut för två dagar sedan...

Lite dålig vinkel.
IMG_5719.jpg

Är hon verkligen så tjock som hon borde vara?! :confused: :confused:
IMG_5725.jpg

nog tror jag att det är en liten därinne, juvret syns ju på den undre bilden och av skuggorna på sidan att döma är det inte fetma
Men jag vet, det är jobbigt att vänta.

Ja, gud vad trött man blir. Alla tankar kretsar kring det, särskilt som jag inte vet riktigt
hur det blir. Så man går ju och "letar tecken" dagarna i ända ;)
Jag hoppas att det är en liten fölis där, trots att det idag gått 3 veckor över tiden :)

Liknande trådar

Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
27 28 29
Svar
561
· Visningar
18 115
Senast: Mineur
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
26 27 28
Svar
554
· Visningar
16 301
Senast: Shpongle
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 299
Senast: Bison
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 838

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka