Väntans tider, DEL 2!

Sv: Väntans tider, DEL 2!

327 här
Nu har min dame vit mjölk, pustar och står med lyftad svans.

Det där med lyft svans, är det ett tecken?
Hur ser det ut när bäckenbanden slackar?

Min är också alldelles tokig när hon ser en hingst. Men det är inte så att hon tycker "titta där vilken snygg hingst" utan hon är livrädd. Grannens hingst går ca 40 meter från henne. Tidigare på året har jag gått förbi hingsten hur många gånger som helst utan att hon ens vred på örat. Men nu är hon verkligen jätterädd. Jag fick dra ut henne i hagen idag (skall ordna annan hage i morgon). Hon var väldigt stressad och ville inte gå in i hagen. Även andra främmande hästar är tydligen farliga nu. Hon reagerar väldigt när vi går förbi deras hagen och de gnäggar efter henne. Det är inte att hon vill hälsna på de främmande hästarn utan hon är rädd. Inte rädd som för tex en "farlig" traktor utan det är en mer djupare rädsla på något sätt. Stallkompisarna går dock bra. Hon går ju själv i hagen nu då fölningen (förhoppningsvis) kommer snart. Är det någon annan som har råkat ut för det här? Tyckte så synd om henne när hon stog så långt som möjligt från hingsten och vågade sig bara fram när han gick i väg till sitt lilla skjul. Tog in hästarna tidigare idag så att hon skulle slippa vara rädd.

Men finns det någon logisk förklaring till detta, tex att en främmande hingst kan vara farlig för hennes föl?
Med vänlig hälsning

Tora dag 323

Senast ändrad:

Jag tog några bilder idag på damen. Hon pustar och stånkar i värmen, stackarn.

Jag tycker det är jättesvårt att veta när det kan vara dags, tänkte jag kan få lite expertutlåtanden... :angel:

Damen i helfigur:

Helbild.jpg
[/IMG]

Och juver:

Juver.jpg
[/IMG]

Så, vad tror ni?

Senast ändrad:

Jag tror att det kan komma när som helst. Det du behöver studera nu är hennes beteende - och låt bli att kläm fram mjölk som många gör för att studera färg osv.

Lycka till !!!

Hälsningar Helen

Tycker då rakt inte att hon fyllt i juvret särskilt mycket.
Jag tycker ju "klämma fram en droppe mjölk"- principen är suverän. I år har den funkat så skapligt att jag totalt kanske vakat 20 nätter på 16 fölingar, max.
Fast med det tomma juver din har hade jag nog inte ens BÖRJAT kolla efter färg på mjölken.

Min såg ut så där när vi tog in henne på kvällen. Efter 30 minuter hade hon fölat... :smirk: Det jag försöker säga är att det är så olika på ston så det är bättre att studera deras beteende...Men det är ju mina erfarenheter och det fins ju lika mycket erfarenheter som det finns ägare till avelsston :D

Hälsningar Helen

Senast ändrad av en moderator:

Ja jag klämmer också en droppe mjölk...använder ett genomskinligt rör.När man har droppen där i så ser man den gula hinnan som lägger sej ovanpå mjölken...då är det dax.Tycker det funkar bra.Fast å andra sidan ägnar jag även mkt tid åt att studera stonas beteende också...ifall att så att säga.

Lånar knapp...

Dag 331

Igår kollade en bekant på henne och konstaterade att det förmodligen dröjer uppmot en vecka till. Hon sa att hon ska släppa bäckenbanden mer, magen ska längre bak och juvret ska bli större innan det är dags. Det är ju dock hennes första föl, så det kan ju vara lurigt med hur stort juver hon får.

Idag tycker jag att hon har ändrat sig ännu mer. Magen har ändrat form, juvret är större och framförallt har slidan blivit liksom längre.
Klämde ut lite ur juvret, fortfarande gult och genomskinligt.
Dessutom har jag helt plötsligt fått en häst som gärna vill gosa och bli klappad. Kanske ska satsa på att ha henne dräktig året runt... :D

Jag funderar på att börja tempa henne, någon som vet hur tillförlitligt det är?

lånar...
dag 330
Nu har vi bestämt att hon skall föla i hagen (trots alla mygg). Hon får gå med fölvakt på natten och jag sover i bilen med mottagaren. Sov dåligt igår natt, men bättre inatt, det börjar bli en vana redan :smirk: ...
Fölvakten vakar, den blippar när hon lägger sig på sidan. jag litar helt på den men vaknar ändå några ggr per natt o kollar, det är bara några meter till hagen.
:D

Det är flera dygn kvar tror jag, har ju sagt midsommarafton i snart ett år nu, får kanske låta bli sill o nubbe i år...

Jag kommer inte ihåg hur långt innan man kan se skillnad på tempen...men det ska ju vara ett ganska säkert tecken.Jag har dock inte använt mej utav det själv...men ska nog testa till nästa fölning.

oj, var ett tag sedan jag var här och kollade.... grattis alla som har fått å hoppas det går bra för alla som väntar...

har så mycket jag vill skriva om, så jag vet inte var jag ska börja...

Diablo som hon heter har nu gått 12 månader och 2 dagar med sitt första föl, vad kan man säga, jag börjar bli ett riktigt nervvrak nu... har inte ens börjat fundera på att vaka, för hon har inga juver alls att tala om, men är stor om magen och har blivit helt förändrad i huvudet under tidan som har gått, +UL:ad 50dgr konstaterad dräktig

hon har alltid varit en MYCET stor personlighet; alert och "på hugget" hela tiden, ska ha koll på allting som händer; omöjlig att ha ensam stallet; livsfarlig att klappa under magen och mycket ranglåg; och vilket mavrak sedan...
nu kommer hon inte längre galopperande mot en när man kommer fram til grinden, hon spetsar bara öronen och lunkar sakta halva vägen fram och väntar på att jag ska komma till henne; plötsligt kan hon utan problem stå ensam i boxen utan att springa sig svettig och riva stället; när jag känner på juvret står hon och "joxar" med läppen och rikigt njuter; hon talar tydligt om för dom andra hästarna hon går med vad hon tycker och tänker, vill gärna vara ifred; smakar bara på kraftfodret...

jag blir tokig på henne! om hon nu mot förmodan inte skulle vara dräktig (men tror verkligen inte det!!) borde hon väl bli riktigt brunstig, särskilt som hon nu går med en unghingst.... nej, jag fattar ingentng av vad som händer, skulle inte bli det minsta förvånad om hon bara luras med mig på något sett....

aja, hoppas det blir något snart iaf, tror nästan att något är fel.... suck

Vad jobbigt... Ska hon lyckas slå Heras sto som gick 375 dagar tror jag det var.

Min tant gick 359 dagar, vi vakade i 1½ vecka ( 1 vecka dygnet runt och ½ på natten) :smirk:

Sen fölade hon i hagen 10.25 när ingen höll koll på henne.
Hon hade aldrig några vaxproppar och inget enormt juver.

Vilken hingst är det?

/ Kitara_ *Hoppas hon fölar snart*

Men varför går hon med en unghingst?Menar du i samma hage?

Ikväll installerar vi nog oss på gården alternativt i bilen. Var ute igår vid midnatt och då vankade hon omkring och var lite orolig.

Idag har jag inte träffat henne ännu , är juvret mindre så kanske det blir sängen ändå...

Sådärja, då var kameran riggad för årets sista fölning...
VI har 330 dygn på midsommarafton, fast frågan är om hon inte tänker gå över tiden, ser inte ut att ens vara i närheten av fölning än... Såvida hon inte tänker göra en luring och fylla i färdigt timmen före :smirk:. Mamman gick över tiden alla 3 ångerna hon fölade, +10, +12 och +19 dygn.
Den som ska föla är mitt hblsto, allmänt känd som "krångeldamen", Dräktig med For Feeling.
Och som står med fång, som inte vill ge med sig och inte heller kan medicineras fullt ut (enligt min veterinär). :cry:

Å, stackars krångeldamen, att stå med fång och stor mage kan inte vara bra.

Thera; att hon vankade vid midnatt kan nog bero på insekter. Där jag "bor" på nätterna går alla i långa rader just pga mygg, de promenerar länge länge...
Min dame höll på igår kväll, hon sparkade och nafsade åt magen, jag tänkte "nu kan det vara ngt på g" - men det var nog bara de små stickdjuren hon ondgjorde sig över. Inget har hänt här. Tråkigt att vänta.

I min hage var det lugnt går kväll. Hon är beräknad till den 26e så jag får tar det lugnt på midsommar :) Hon är mest besvärad av knotten :( De är överallt i år :mad:

nu åker jag strax till, förhoppningsvis, en sommarsolståndsfölning, jag lovar att om det kommer en hingst inatt så får han heta Alvar eller Alfie och stofölet får heta Alva
:p :angel:

Mitt stots juver har minskat betydligt. Tror dock starkt att det beror på att en liten fölflicka är där och snuttar :D .

050618 föddes det en litet sto (och jag som var så säker på att det skulle bli en hingst :o ) på dag 324 alltås 6 dagar för tidigt.
Tog in dem som vanligt. Inga speciella tecken. Vid sju tiden började det spruta vit mjölk (hon hade vaxproppar på fredagkvällen) och man kunde känna sammandragningar om man lade handen på magen. Själva förlossning började ca 20.15 och hela fölet var ute 20.40 (då reste sig även stoet). 21.00 diade fölet redan. Förlossningen gick helt enligt instruktionsboken och efterbörden kom ca 20 minuter efter fölisen. Torana (mamman) var jätteduktig och låg stilla ca 5-6 minuter efter fölningen medan fölisens bakben fortfarande låg kvar i mamman så den lilla fick massor av blod genom navälsträngen. Hon verkade helt oberörd av värkarna under fölningen. Det enda hon gjorde var att vända sig bakåt och gnägga mullrande till den lilla genom hela förlossningen.

Torana är en helt otrolig mamma. Väldigt mån om den lilla och vill helts ej vara längre än ca 50 cm från den lilla (som föresten är döpt till Tara). Tara är dock inte alls så intresserad att vara så nära utan hon springer i väg från mamma i hagen. Detta gör att Torana får en massa motion då hon springer efter den lilla olydiga odågan. Annars är lilla Tara en helt otroligt social liten fölis som är väldigt nyfiken och inte speciellt rädd för något.

Jag har aldrig sett en häst vara så lycklig som Torana. Hon är så stolt över den lilla. Moderskänslorna riktigt lyser om henne. Hon är inte heller det minsta sur mot oss. Är det däremot en främling som skall titta på fölet så åker örenon bakåt och hon ställer sig mellan främlingen och fölet. Detta gjorde hon också då min sambo skulle videofilma den lilla. Torana var väldigt misstänksamm mot den konstiga grejen som sambon hade i handen tog en hel del luktande och en massa godis innan vi fick hennes samtycke att filma :D.
När man håller på med fölisen skall hon vara där med sin näsa och kolla så att man ej skadar den lilla och dessutom vill hon lukta först på alla eventuella redskap man använder till den lilla (tex svamp, grimma, handduk m.m).

Tara verkar ha en bra gallopp. Skritten och traven vet jag inte än då det antigen är stilla stående eller gallopp som gäller :D .

Skall fixa kort under tråden med årets föl.

Stammen är Torana-Akribori-Torboldt-Lansiär

Men vänlig hälsning

Mormor Tora

Senast ändrad:

Tora/Tara GRATTIS till livet!! Å så skönt att det gick bra. Ett sto efter Akribori, yumyum.

Min dame tycker hon har det tillräckligt bra verkar det som, två kompisar i hagen som redan har föl och dem får hon nosa på lite lite nån gång och då ser hon så nöjd ut...

Det blev ingen Alvar/Alva i natt. Namn är svårt, men Tara var ju klockrent.Jag får kanske be om förslag sen...

Liknande trådar

Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
27 28 29
Svar
561
· Visningar
18 115
Senast: Mineur
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
26 27 28
Svar
554
· Visningar
16 301
Senast: Shpongle
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 304
Senast: Bison
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 844

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka