Sv: Väntans tider, DEL 2!
Mitt stots juver har minskat betydligt. Tror dock starkt att det beror på att en liten fölflicka är där och snuttar
.
050618 föddes det en litet sto (och jag som var så säker på att det skulle bli en hingst
) på dag 324 alltås 6 dagar för tidigt.
Tog in dem som vanligt. Inga speciella tecken. Vid sju tiden började det spruta vit mjölk (hon hade vaxproppar på fredagkvällen) och man kunde känna sammandragningar om man lade handen på magen. Själva förlossning började ca 20.15 och hela fölet var ute 20.40 (då reste sig även stoet). 21.00 diade fölet redan. Förlossningen gick helt enligt instruktionsboken och efterbörden kom ca 20 minuter efter fölisen. Torana (mamman) var jätteduktig och låg stilla ca 5-6 minuter efter fölningen medan fölisens bakben fortfarande låg kvar i mamman så den lilla fick massor av blod genom navälsträngen. Hon verkade helt oberörd av värkarna under fölningen. Det enda hon gjorde var att vända sig bakåt och gnägga mullrande till den lilla genom hela förlossningen.
Torana är en helt otrolig mamma. Väldigt mån om den lilla och vill helts ej vara längre än ca 50 cm från den lilla (som föresten är döpt till Tara). Tara är dock inte alls så intresserad att vara så nära utan hon springer i väg från mamma i hagen. Detta gör att Torana får en massa motion då hon springer efter den lilla olydiga odågan. Annars är lilla Tara en helt otroligt social liten fölis som är väldigt nyfiken och inte speciellt rädd för något.
Jag har aldrig sett en häst vara så lycklig som Torana. Hon är så stolt över den lilla. Moderskänslorna riktigt lyser om henne. Hon är inte heller det minsta sur mot oss. Är det däremot en främling som skall titta på fölet så åker örenon bakåt och hon ställer sig mellan främlingen och fölet. Detta gjorde hon också då min sambo skulle videofilma den lilla. Torana var väldigt misstänksamm mot den konstiga grejen som sambon hade i handen tog en hel del luktande och en massa godis innan vi fick hennes samtycke att filma
.
När man håller på med fölisen skall hon vara där med sin näsa och kolla så att man ej skadar den lilla och dessutom vill hon lukta först på alla eventuella redskap man använder till den lilla (tex svamp, grimma, handduk m.m).
Tara verkar ha en bra gallopp. Skritten och traven vet jag inte än då det antigen är stilla stående eller gallopp som gäller
.
Skall fixa kort under tråden med årets föl.
Stammen är Torana-Akribori-Torboldt-Lansiär
Men vänlig hälsning
Mormor Tora