Väntans tider, DEL 2!

Sv: Väntans tider, DEL 2!

tuttiboo skrev:
Så här ser hon ut på 315:e dygnet...
MonAmie315dygn.jpg
Jag måste bara få säga -vilken underbar bild! Vilken härlig uppsyn ditt sto har! Är du säker på att det inte är 2 bebisar i den magen? :)

Hon är ju bara undersökt rektalt, ej ultraljudad, man vet aldrig med gamla luriga märrar...Kom inte ut nåt inatt iaf...Känns som att hon snart ska spricka...

"lånar kanpp"
Nu är det äntligen min tur!!!!! :bump: :bump:
I morse hade mitt kallblodssto små vaxproppar. De har växt på sig ordentligt och det droppar mjölk ner på benen. Jag är "säker" på att fölis kommer i natt!! :angel: (hoppas jag iaf). Vad tror ni som kan? Råd och tips om allt mottages tacksamt!!! :)

Jag är jätte nyfiken/spänd/nervös och allt man nu kan tänkas vara...

Det blev som jag trodde!!!
I natt 03,10 kom min lilla fölis!!!!! :love: :love: :love: :love:
Allt gick enligt boken. Känns skönt att bara haft en vak natt!!! ;)

Här är allt lugnt enligt mina döttrar. Båda stona som ska föla går nedanför tomten och det är jag tacksam för då jag efter utställningen igår blev magsjuk :( Har inte kunnat gått ut och kollat dem själv men väl noterat från fönstret att de båda står mest och sover under träden. har även sett Cigridh ligga ner i solen och sova. Var uppe kll 2 i natt och var då ute och hälsade på Bella som helst ville följa med mig in i huset. Hoppas snart på att orka masa mig ut och kolla mjölkstatusern på Bella dygn 352 och Cigridh dygn 311 (som har mer juver än Bella redan)

När det regnar får hon faktiskt täcke på sig. Får hon inte ha täcke på sig när hon är dräktigt????

Äntligen ett sto som kan tävla med min i rundhet :D . Min är så stor nu att man kan se magen mellan frambenen om man tittar framifrån. Alltså inte bara att man kan skymta den utan den hänger långt ner mellan frambenen. Tror att hon börjar tycka det är ganska så jobbigt med magen. Hon vankar som en anka när vi är ute på våran dagliga promenad. Annars så har hon släppt bäckenbanden lite mer och juvret har blivit lite rundare, inte större utan mer runt i formen. Hon äter mer hö nu också. Kan det vara att fölisen har ändrat läge och hon får plats med mer mat? Ett tag åt hon nästan inget hö alls.

Hälsningar Tora

dag 314

Får och får får hon väl. :smirk:
Undrar bara, eftersom de hästar jag har träffat faktiskt är vattentåliga, och ofta tycker det är skönt med lite regn.
Skull överhuvudtaget aldrig vilja ha täcke på en högdräktig häst, vilket väder det än må vara.
Har du sett en fölning så vet du hur de kan rulla och ha sig, och skulle sen ett föl dessutom trassla in sig i allt detta?
Nej tack.
Varför tror folk att hästar löses upp av vatten?

CK skrev:
Får och får får hon väl. :smirk:
Undrar bara, eftersom de hästar jag har träffat faktiskt är vattentåliga, och ofta tycker det är skönt med lite regn.
Skull överhuvudtaget aldrig vilja ha täcke på en högdräktig häst, vilket väder det än må vara.
Har du sett en fölning så vet du hur de kan rulla och ha sig, och skulle sen ett föl dessutom trassla in sig i allt detta?
Nej tack.
Varför tror folk att hästar löses upp av vatten?

Denna tråden har ingenting med täckesanvändande att göra så jag kommer bara att kommentera detta en gång till.
Tänkt att det alltid finns andra som vet vad som är bäst för min häst och vet hur hon fungerar utan att ha träffat henne.
Hästar är mycket riktigt tåliga djur men det som passar på 10 hästar passar kanske inte på den 11:e. Man kan inte dra alla hästar över en kam. Min häst gillar inte regn och att bli kall (innefattar även blötsnö och insekter). När det regnar ute och hon blir kall så står hon vid grinden och vill gå in. Min förra häst behövde inget täcke och han ville gå ute vare sig det regnade eller snöade. Denna häst jag har nu har riktiga prinsessfasoner för sig. Jag har därför även valt ett stall där det blåser mycket så att det inte skall finnas för mycket insekter (ligger vid havet). När det är varm (enligt henne) ute har hon inget emot regn heller. Igentligen tror jag inte att hon har så mycket emot just regnet men om det regnar så blir hon kall och det gillar hon inte (om det inte är varm ute för då blir hon inte kall. Lite vimsig där men jag tror att ni förstår vad jag menar). Inte sagt att hon inte skulle klara det men hon gillar det inte.

Jag har varit med om en hel del fölningar och det stämmer att man skall undvika saker som hästen kan trassla in sig i. Men vid den tiden var det ca en månad kvar och kallt. Så jag hade att välja mellan en häst som står och hänger vid grinden och vill komma in efter 15 minuter eller att ha på täcke. Dessutom finns det nästan alltid folk på gården. Idag när det är varmare (18 grader i skuggan :D ) och bara ca två veckor kvar gör jag andra val.

Med vänlig hälsning

Tora som undrar varför hon igentligen bryr sig om att försvara sig angående täckesanvändningen som om hon plågade sin häst på värsta tänkbara sätt

318 dagar och idag tyckte hon att "ååh vad jag är gravid" och masade sig fram när hon skulle ut

Har fullständig förståelse för ditt täckesanvändande, min har gått med täcke ganska länge. Bättre en varm och påklädd ponny I hagen, än en kall och naken som spränger staketen och springer till stallet...I synnerhet som vi har järnvägen 2!!! m från stallet...

F.Ö inga föl idag heller, stor som ett hus, hoppas hon inte spricker....
Dag 320

Inga föl här heller. Bella ser ut som en spärrballong och har släppt allt vid svansroten så jag får snart sätta in en stötta så hon inte tappar svansen :D Kan inte vara långt kvar nu för henne. Jag får vara tacksam att hon väntar på att jag ska bli frisk från min magsjuka :smirk: så jag kan vaka på henne. Väntar hon tills efter morogndagne så kommer stalltjejerna sova i stallet och vaka åt mig :p vissa har det bra eller hur! De ringer mig när det är dags :banana: ni med övervakningskameror kan slänga er i väggen, welsh har 6 stalltjejer som vakar :bump: :bump: Kniiiiiiiiip ett dygn till Bella :rofl:

Jag har väntat, väntar fortafande och kommer nog få vänta ett tag till... (När ska du komma fölis?!!) :confused:

Bild121.jpg

Bild144.jpg

*Dag 340*

Ingen fölis här heller.. Fick vaxproppar i förrgår, har väldigt svullna juver och är mycket öm i dem.

För övrigt äter hon som hon ska... Får se hur länge hon tänkt att vänta :smirk:

Hej
Min dam fölade exakt 3 dagar efter hon fått vaxpropparna.
Lycka till med sto och fölningar alle samman.
Det är underbart med de små liven.

I går kväll (torsdag) rann det mjölk från juvret. Såg ut som väldigt utspädd lättmjölk. Var och tittade till henne 02:30 (för säkerhet skull och för min sinnesfrid) innan jag åkte till jobbet då hade hon proppar som såg ut som kanderat socker. Det var alltså inga riktiga vaxproppar. Juvret har också blivit rundare och själva spenarna har också börjat fylla upp. Jag känner att jag börjar bli riktigt nervös nu. En stallgranne som förr i tiden födde upp hästar skall komma förbi och kolla på henne. Tror dock inte att det är dags än då bäckenbanden bara har börjat slappa men utan något igentligt darr.

Måste säga att det är helt andra känslor inblandade när det är ens egna häst som skall föla än när jag jobbade på stuteriet.Dels är det helt otroligt att det äntligen är dags efter ca 1,5 års planerande och väntande. Sen på stuteritiden var jag mest inblandad i själva fölningen och därpå eventuell nybetäckning och inte själva väntandet i mitten. Dessutom hade man inte själva huvudansvaret som jag har nu. Ägaren hade en helt otroligt bra koll på sina ston och deras fölningstecken och sa bara "nu börjar vi vaka". Oftast så blev det bara någon vaknatt per häst. Kan också vara så att när man var 20 (tio år sedan, helt otroligt vad fort tiden går) var man mer sorglös och inte så nervös över allt som kunde gå fel.

Kommer nog att börja åka förbi stallet innan jobbet bara för att kolla upp henne då det är vårat första föl tillsammans och jag ej känner till hennes rutiner innan fölning.

Hon var väldigt förvånad när jag dök upp där i mörkret och mycket misstänksam gentemot ficklampan. Men bara hon hörde att det var jag så var det inga problem att lysa på henne och juvret. Tror också att hon uppskattade det nattliga besöket eftersom hon fick flera godisbitar.

Hälsningar

Tora dag 316

Tänk att det äntligen är dags käns nästan overkligt. Först ingenting, ingenting och återigen ingenting och nu plötsligt är det bara (om hon fölar enligt tidsplanen) ca 2-3 veckor kvar.

Jaha då har den sista fölungen kommit hemma hos oss, mitt i storbaket till stundenten i går kväll - ca en halvtimme efter att vi tagit in hästarna slänger jag en blick på webkameran och vad får jag se ... jo ett litet, litet huvud som sticker fram nere i högra hörnet på dator skärmen.

Vid intaget så hade vi sett att hon droppat mjölk på benen tidigare under kvällen, så vi trodde att det kommer nog kanske under natten.

I allafall så blev det ett pyttelitet stoföl ( faktist det absolut minsta vi har fått :crazy: ) som nu är döpt till Candelia af Tortuna men går under namnet " Pytte " :p . Vi trodde när vi fick se denna att eftersom hon var så liten så kommer det nog en till - men icke sa nicke.

Stammen är Landor S - Cortez - Zalmeco. Hon är inte bara liten utan även väldigt näpen och ädel så mer feminint än så här kan det nog inte bli...

Hälsningar Helen

Liknande trådar

Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
27 28 29
Svar
561
· Visningar
18 115
Senast: Mineur
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
26 27 28
Svar
554
· Visningar
16 301
Senast: Shpongle
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 306
Senast: Bison
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 844

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• kattförsäkring
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat