Väntans tider, DEL 2!

Sv: Väntans tider, DEL 2!

Grattis! :bump:
Här är allt lugnt fortfarande. Bella står just nu inne och torkar upp tillsammans med Olivia och lilla Oliver. Juvret är spänt men ingen färg på mjölken. Har inte börjat vaka ännu.
Stoet på Öland har börjat fylla juver, beräknat runt den 16e Cigridh som ska ha i början på juli har redan börjat fylla på juver.

Var väl nattens åskväder som skrämde igång henne, brukar vara effektivt. Grattis !

Är det normalt att juverna ser ut på följande vis: Först juverna, sen två bullar framför dem, och sen två stora (dock platta) bullar ännu lite längre fram? De längst fram är hårda och de andra "bullarna" är relativt mjuka. Kan tyävrr inte lägga upp bild, men jag måste fråga för jag är lite orolig. Hon är beräknad 12e juni.

Tackar :bow: :bow: :bow:

Ja hon fölade i hagen, 10.25 var det klart.
Hon satte aldrig vaxproppar...

Och beställningen gick nästan fram.
Jag ville ha ett sto, svbr eller svart med bläs. :D

Vi fick Sto, Svbr, stjärn, vita bakfötter. :banana: :banana:

/ Boel

Grattis!!!!!!!!!

Idag har vi skrubbat hela stallet så fingrarna blöder. Har så ont i ena axeln att jag nästan inte orkar lyfta armen.

Den lilla damen har blivit tjurig när man skall torka av henne juvret. Då det är väldigt fyllt ligger halvorna och trycker mycket mot varnadra så det blir lätt lite gojsit där blandat med lite, lite, lite smågrus. Brukar bara torka av lite med en fuktig handduk mellan tuttarna så att det ej skaver. Nu är hon även lite småsur när man lägger på henne täcket och skall få tag på gjordana under magen. Detta är inte så lätt eftersom hon är så rund. Man når helt enkelt inte!!!!!! Annars har hon släppt lite till på bäckenbens banden. Det är ju fortfarande 3 veckor kvar så jag har inte börjat vaka än. Min sista arbetsdag innan semestern är den 16 juni. Tänkte nog börja vaka lite smått redan då eftersom det är vårat första föl tillsammans och jag ej känner till hennes tecken. Vill ju inte missa något ifall det skulle uppstå några problem.

Hälsning
Tora dag 310

Varför har du täcke på en högdräktig märr när det är juni?

Grattis!!!! Här har inget hänt, förutom att juvren blivit något slappare igen, varför??? Lika stora som innan, men har mjuknat något, ska det vara så??

Inga vaxproppar, så jag sover hemma i natt...Hon ska ju trots allt inte ha förrän den 19:e..

Så här ser hon ut på 315:e dygnet...
MonAmie315dygn.jpg

Knapplån.
Min fölunge på Öland anlände i natt. Welshcob alt welshponny av cobtyp, sto mrkbrun ca 1m hög! (Pappa är 117cm).
Jaha nu är det följetongen Bella som inte vill kläcka ur sig. Cigridh ska hem från betet i morgon och få gå hemma på gården tills det är dags för henne. Hur ser det ut för er andra övertidare? Är det bara Bella kvar?

Grattis!!! Kan man möjligen få se nåt kort på det lilla underverket?

Väntar ivrigt på att få se den själv. Är 50 mil ifårn fölis då stoet är sålt men jag ska ha tillbaka fölet. De ska försöka få tag på en digitalkamera och fota idag.

Welsh>>Grattis!! Och näe,du är inte ensam om "övertid",min är idag på dag 333 och det känns som om det "är långt kvar",jag hra halvhjärtat börjat vaka,dvs,tagit en extra sväng ut på kvällen och smygkikar in igenm fönstrena,men här är det lugnt än. Iof så har vi ruskväder här,så hon kanske väntar in en bättre period.. :)

Tuttibo>Jisses,hon är stor!! Och 2 veckor kvar?!

Ska försöka fota mina idag också..

Jag har äntligen kommit hem från stallet.
Det blev ännu en sömnlös natt igår :smirk:

Det visade sig att fölet troligt vis hade Selen brist, för hon kunde inte resa sig helt själv... (Ringde vet)
Utan mamma och jag har varit ute en gång i timmen och hjälpt henne upp. Hon traskar glatt runt när hon väl är uppe och äter och är glad. 03.00 reste hon sig själv för första gången.

Men det kändes ändå bra att vet tittade till henne idag och då fick hon AD spruta och Selen tillskott, och det gjorde susen så när vi åkte hem så kunde hon både resa sig och lägga sig själv.

Skönt att man kan få sova en hel natt... äntligen!!!

/ Boel

tänk att en vitaminspruta kan göra sån skillnad!

min dam är på 315 nu och har det jättebra. hon är installerad i fölboxen, en gigantisk en, har provat fölvakten som de använder när det är dags så nu är det bara att hoppas att jag är där när den lille kommer!

Ja,man undrar ju vad som ska komma ut, en welshelefant?!?

:rofl: :rofl: :rofl:
Eller en stor kraftig hingst på 186 cm i mkh.. ;)

Nå,allihopa..
Dagsrapport??
Här händer inte mkt,gissar att mina två damer väntar in varandra..

/Mirre Dag 334 och 317 (?)

Min är på 316 dagar, börjat släppa bäckenbanden något, juvrena halvfulla (dock med genomskinliga vaxproppar) och igår var hon slemmig bak (antar att det är den sk slemproppen?)

Hon är ganska ansträngd nu, skitsur på de andra hästarna, vilar ofta något av bakbenen.

Får hoppas hon kniper ett tag till, fölboxen är inte halvfärdig... :crazy:

Liknande trådar

Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
27 28 29
Svar
561
· Visningar
18 115
Senast: Mineur
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
26 27 28
Svar
554
· Visningar
16 301
Senast: Shpongle
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 306
Senast: Bison
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 844

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023
  • kattförsäkring

Hästrelaterat