Valtråden 2022

Status
Stängd för vidare inlägg.
Visa bifogad fil 97556

:angel:

Det är verkligen sjukligt. De rasistiska strukturerna i vårt samhälle jobbar inte längre i det dolda.
Exakt.
Och om vi bara ska snacka populism så har ju även vänstern gjort sig skyldiga till det, genom förslag med pristak för bensin och politiken som rör klimatet överlag verkar ha fått stå tillbaka något. Och miljöpartiet har pratat om familjeplanering i relation till utsatta områden... och KD behöver väl knappt nämnas egentligen, men en partiledare som skrivit på ett strafföreläggande för grovt förtal och som samtidigt vill ha hårdare tag och tycker att polisen skulle ha skjutit skarpt vid demonstrationerna som var. Kommer på rak arm inte på att C gjort stolliga uttalanden senaste tiden, men det kommer väl.

Alltså du ser ironin i att det är politikerna som stiftar lagarna? Om rasism accepteras av dig och en stor del av befolkningen, kommer politikerna kunna ändra lagarna och tillåta rasism i våra förvaltningsbeslut m.m. och det skulle inte längre vara ett lagbrott - alltså fullt acceptabelt enligt dig.
Folk röstar fram sina politiker. Politiker lägger lagförslag, lagrådet säger sitt, lagar antas av Riksdagen. Dessa går tillbaka till våra myndigheter och besluten går by the law book och folk får finna sig i detta. Det är väl så en demokrati fungerar

Nej, folk behöver inte acceptera rasism, misogyni och dylikt. Tack och lov.
Men om folk kommer till en myndighet och vill ha nått och myndigheten ger ett avslag så blir det inget oavsett om dom kommer och drar upp rasism som ett argument. Myndigheten följer lagen. I vissa fall kan man ju överklaga men har en domstol gått på myndighetens linje så blir det heller inget även om man påtalar rasism igen

Som sagt, mitt huvud får inte ihop hur inte alla kan förstå detta (försöker att inte låta dryg!). För min del så har vi liksom bevis i överflöd på att kapitalism och ständig tillväxt inte är ett vinnande koncept.
Kan vara för att de försök att genomföra vänster-idealen som gjorts har gått riktigt snett ganska fort. På vissa sätt kan jag tycka att kapitalism visat sig vara mycket mer ”vinnande” än vänsteridealen, därför att den väljer att förstå människor och deras drivkrafter.

(Sen är konsekvenserna av en alltför oreglerad kapitalism inte alls bra, så nåt ”vinnande” koncept har vi som mänsklighet aldrig hittat)

Hade det fortfarande funnits arvsskatt hade jag inte haft råd att ärva mitt föräldrahem. Arvsskatt som i praktiken blir en skatt på redan skattade pengar är vansinne... och då står jag ändå mest till vänster (dvs de som mer tenderar att vilja ha skatter).
Jag håller inte med. Vansinnet är att låta kapitalkoncentrationen fortsätta utan minsta regleringskoefficient. De flesta av världens länder verkar tycka att arvsskatt är helt naturligt.

Sen är det svårt att veta att du inte skulle haft råd i ett hypotetiskt system med arvsskatt. Många länder har specialregler kring bostäder, där skatten kan skjutas upp och i vissa länder har man till och med ganska nära noll i arvsskatt vid arv från förälder till egna barn - för just bostäder som fortsatt används som huvudsaklig bostad för arvtagaren.

Ett litet hopp i mörkret var i alla fall att MP fick en siffra norr om 4% igår i opinionen.

Även om det inte är en direkt önskesituation att hamna i samma svaga regering som denna period, men ska vi säga att det åtminstone är 1000000000000000 gånger bättre än att ha en regering som minst måste söka stöd hos rasister och där själva regeringen föreslås bestå av minst ett extremkonservativt parti som helt har tappat det om man ska se senaste årets utspel.

Men om folk kommer till en myndighet och vill ha nått och myndigheten ger ett avslag så blir det inget oavsett om dom kommer och drar upp rasism som ett argument. Myndigheten följer lagen. I vissa fall kan man ju överklaga men har en domstol gått på myndighetens linje så blir det heller inget även om man påtalar rasism igen

Vi pratar uppenbarligen om olika saker. Mitt ursprungliga inlägg handlade om strukturer, inte lagar.

Ett litet hopp i mörkret var i alla fall att MP fick en siffra norr om 4% igår i opinionen.

Även om det inte är en direkt önskesituation att hamna i samma svaga regering som denna period, men ska vi säga att det åtminstone är 1000000000000000 gånger bättre än att ha en regering som minst måste söka stöd hos rasister och där själva regeringen föreslås bestå av minst ett extremkonservativt parti som helt har tappat det om man ska se senaste årets utspel.
Jag antar att det var i samma mätning M och SD var lika stora... och det verkar lite för jämt mellan blocken för att kunna ta ut något i förskott. Det vore lite av en mardröm om högerblocket blev störst, och SD blev det partiet som fick flest röster bland dem. Måste ju bli omöjligt att de inte får stort inflytande då.

Jag antar att det var i samma mätning M och SD var lika stora... och det verkar lite för jämt mellan blocken för att kunna ta ut något i förskott. Det vore lite av en mardröm om högerblocket blev störst, och SD blev det partiet som fick flest röster bland dem. Måste ju bli omöjligt att de inte får stort inflytande då.
Jag tar inte ut något i ”förskott” men oron för att MP inte alls kommer in finns där och lättades något. Det skulle tyvärr vara en game changer om de åker ur, på mer än ett sätt.

Jag håller med angående att ge SD inflytande.

Men det är en demokrati och de är ett parti med stort stöd.

En reaktion på en utveckling i Sverige som väljare inte är nöjda med.

Okej, Ebbas tur att komma med fiffiga förslag idag. DNA-topsa vid "utlänningskontroller", skallmätning nästa? https://www.dn.se/sverige/ebba-busc...-utnyttjar-var-gastfrihet-for-att-bega-brott/
Skallmätning låter som en ineffektiv metod för identifiering av människor, det är inte tillräckligt stor skillnad på olika individers huvud. Att DNA-testa folk som misstänks befinns sig illegalt i landet och inte kan eller vill uppvisa någon form av ID-handling låter däremot som en fullt rimlig metod. DNA används redan för att identifiera andra typer av brottslingar så det är bra att det även skulle kunna användas här. Att ha ett skuggsamhälle med folk som är illegalt i landet är ett enormt problem, dels för att vi förlorar skatteintäkter och arbetstillfällen och dels för att personerna utnyttjas under slavliknande förhållanden.

Skallmätning låter som en ineffektiv metod för identifiering av människor, det är inte tillräckligt stor skillnad på olika individers huvud. Att DNA-testa folk som misstänks befinns sig illegalt i landet och inte kan eller vill uppvisa någon form av ID-handling låter däremot som en fullt rimlig metod. DNA används redan för att identifiera andra typer av brottslingar så det är bra att det även skulle kunna användas här. Att ha ett skuggsamhälle med folk som är illegalt i landet är ett enormt problem, dels för att vi förlorar skatteintäkter och arbetstillfällen och dels för att personerna utnyttjas under slavliknande förhållanden.
Håller med ang DNA test vid gränsen. Då skickar man en signal till dom att om ni begår brott här så kommer vi att hitta er

Som jag ser det verkar valslaget stå om vem som kan ge väljarna lägst el och bränslepriser samt hur invandring och kriminalitet ska hållas ifrån Sverige

Som jag ser det verkar valslaget stå om vem som kan ge väljarna lägst el och bränslepriser samt hur invandring och kriminalitet ska hållas ifrån Sverige
Nä.

Senaste rangordningen av frågor var (juli):
Lag och ordning är fortsatt väljarnas viktigaste fråga (44%), följt av sjukvård (34%) samt skola och utbildning (23%).

Och med lag och ordning menas inte, för de allra flesta, att vi ska belasta våra grannländer på ett sätt som inte ens är teoretiskt möjligt. Självklart skulle vi kunna göra som i Minority Report och utvisa alla precis innan de begår brott, men vem ska ta emot alla dessa Sverigedemokrater som nallar pengar och misshandlar? Behövs lite teknologiska framsteg och lite mer ignorerande av integritet först också, men på det senare verkar högern kliva fort framåt utan minsta tankeverksamhet!

(Energi kom först på sjätte plats och invandringen på femte plats.)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Nu när min hälsa hindrar mig från att vara lika fysiskt, samhälls och socialt aktiv som förr har jag insett en sak. En ny insikt. Min...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
2 854
Senast: Inte_Ung
·
Juridik & Ekonomi Tycker du att det är okej att smyga runt och titta på ett utannonserat hus, från utsidan, vid annan tidpunkt än den aviserade visningen...
2
Svar
24
· Visningar
1 554
Senast: kolblakkur
·
Fritid Tydligen går det numera att köpa löprundor för att kunna få en bra statistik i till exempel appen Strava och visa upp. S.k...
2
Svar
28
· Visningar
1 868
Senast: Mineur
·
Samhälle Tänkte kolla vad vi som inte firar nyår ska göra. Jag brukar hänga med ett gäng över hela världen men av olika orsaker blir det inte av...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
3 150
Senast: Linn-Nora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar