Sorry, hann inte svara innan.
Dessa två inlägg säger ju rakt emot varandra. Är det pga de olika sidorna har olika bilder av vad den andra sidan vill uppnå som dessa låsningar sker eller? Superförenklat hade jag liksom velat ha en grovt mått på alla pengar delat på alla invånare på denna jord. Det borde väl gå att få ett rimligare mått än två sådana här skillnader eller?
Jag personligen har säkert en ganska egen syn på världen men för mig i mina ögon så är vi som art varken gjorda för eller har rätt att utforma samhället så att vi utrotar arter och utarmar jorden. Jag tycker personligen det bevisas om och om igen att abstrakta siffror på en skärm inte är hanterbara för många eller leder direkt till lycka. Jag tycker hela begreppet frihet för individen kapats av girighet snarare än missunsamhet. Det är väl knappast missunsamhet som leder till smslån eller? För mig ser det ut som att vi är alldeles för många som vill uppnå någon sorts dröm om lycka och frihet genom att tjäna mer pengar men att det inte riktigt funkar.
@_Taggis_ jag själv är ett extremt dåligt exempel att fråga personligen då jag gladeligen tilldelats en fast summa och ett fast jobb och förhållt mig till det om jag visste att samma regler (typ, jag är helt för olika löner för olika ansvar o jobb osv! Tycker bara det är helt orimliga skillnader nu) för alla. Men det är inte min personliga möjlighet till anpassning jag tänker på när mitt huvud sprängs utan alla de som har det så extremt mycket sämre än mig. Jag personligen har inte karaktär (eller vad man ska kalla det?) nog att sälja hästen och skänka bort allt utöver existensminimum utan glider med som resten av samhället och gör bara en liten del på min hörna. Jag bara blir galen när det ställs krav på valfriheten jag själv och många andra njuter av, för mig är det ett privilegie inte skapat av MIG enbart utan av samhället som sådant. Ett samhälle där jag fötts på en bra plats i och därför kan njuta av min valfrihet. Jag ser liksom inte skatt som något som tas ifrån mig och som minskar min motivation. Men så är jag (minns ej om jag uttryckt det tydligt i denna tråden) också otroligt emot kapitalism som sådan, jag tycker det känns som att pengar som drivkraft fungerar ganska illa för många av oss.
Blev säkert superrörigt pga trött som fan, sorry!