Valtråden 2022

Status
Stängd för vidare inlägg.
Gör vi verkligen det? Det håller jag inte med om.
Jag tycker nog också att det kanske är ett lite väl förenklat samband. När fattigdomen minskar så får vi det bättre. Som samhälle. Men även som individer , för fattigdom skapar problem som drabbar alla - mest fattiga såklart - men även andra. Kriminalitet, människohandel med mera.

Hur många riktigt fattiga det finns är ett bättre mått på samhällets kvalitet än antalet som är ganska rika.

Då har vi avvikande uppfattningar i den delen helt enkelt. Men då har V och MP lite hemläxa i att berätta om det, för de har i princip inte en enda röst av någon alls här på landet. 40 personer i valkretsen på 1000 fick V och MP ungefär samma. Jag har nog aldrig hört någon säga att V eller MP är de som förstår oss på landet bäst, bara exakt det motsatta.
Men Mp vill väl att att gräsrötterna ska odla grönsaker och det gör man väl på landet. Dessutom är det ju bättre luft där

Gör vi verkligen det? Det håller jag inte med om.

I mina meningsmotståndares ögon definitivt. Jag vet inte vad nivån skulle vara om "alla hade det lika dåligt"? Jag tjänar ändå typ en halv miljon per år före skatt pga skiftjobb och lägger vartenda öre på min häst. Hade alla kunnat leva så?

Jag tycker nog också att det kanske är ett lite väl förenklat samband. När fattigdomen minskar så får vi det bättre. Som samhälle. Men även som individer , för fattigdom skapar problem som drabbar alla - mest fattiga såklart - men även andra. Kriminalitet, människohandel med mera.

Hur många riktigt fattiga det finns är ett bättre mått på samhällets kvalitet än antalet som är ganska rika.

Instämmer helt!

Jag tror att det är en väldigt enkel och felaktig slutsats att förklara centralisering med individualisering och högerpolitik.

I dagsläget är det snarare tvärtom - det är vänstern som driver centraliseringsfrågor och storstadsperspektiv hårdast.

Jag ser inte på vilket sätt ett envälde för kommuner att bestämma om de ska driva skola på en viss plats gynnar invånare på platser där de bestämmer att det inte ska finnas? Särskilt inte om det finns en privat utförare som gärna satsar pengar, hjärta och engagemang på att göra det - om hen bedöms ha rätt förutsättningar med kunskap och plan för det.

Precis så. Du tog svaret så bra så jag behöver inte upprepa det.

I mina meningsmotståndares ögon definitivt. Jag vet inte vad nivån skulle vara om "alla hade det lika dåligt"? Jag tjänar ändå typ en halv miljon per år före skatt pga skiftjobb och lägger vartenda öre på min häst. Hade alla kunnat leva så?
Ja? Och lite bättre kanske till och med. Det är ju verkligen bara de riktigt riktigt rika som inte får en förhöjd levnadsstandard i en väl genomförd vänsterpolitik.

Då förespråkar du väl ändå valmöjligheten i att kunna välja att lägga pengar på sig själv och sitt intresse? Istället för att det du tjänar utöver existensminimum + kanske en liten fickpeng utöver det, ska ges direkt till samhället i form av skatt. Nu menar jag inte att det är din åsikt, men det är så jag ser på ytterligheten av vänsterpolitikens strävan. När jag tänker i termer av om "alla hade det lika dåligt" är det så jag ser på saken. När inga ansträngningar man väljer att göra lönar sig för individen, så kommer ansträngningarna med tiden att upphöra. För jag tror ärligt talat inte att den människan existerar, som är villig att dra resonemanget till sin spets att man bara ska ta det man behöver och skänka bort resten och ändå behålla drivet att anstränga sig. Ska man i sin tur dra det till sin spets, kommer det att innebära lägre inkomst för samhället i form av skatt, då majoriteten börjar tjäna mindre pengar och då även betalar in lägre summor i skatt. Vem vinner vad på det? Missunnsamhet är ett gift.

Om nu denna körkortsaspirant har turen att ha en både bemedlad och givmild mormor så tror jag inte att denna privilegierade körkortsaspirant hamnar snett för att mormor Agdas 20.000 kr blir 19.500 när de kommer fram? Dessutom tänker jag att det skulle finnas inbyggda fribelopp som gör att enstaka mindre gåvor inte beskattas. Grejen är att ska man kunna beskatta arv, så måste också gåvor beskattas.
Var menar du att gränsen ör fribelopp skall gå?

Då förespråkar du väl ändå valmöjligheten i att kunna välja att lägga pengar på sig själv och sitt intresse? Istället för att det du tjänar utöver existensminimum + kanske en liten fickpeng utöver det, ska ges direkt till samhället i form av skatt. Nu menar jag inte att det är din åsikt, men det är så jag ser på ytterligheten av vänsterpolitikens strävan. När jag tänker i termer av om "alla hade det lika dåligt" är det så jag ser på saken. När inga ansträngningar man väljer att göra lönar sig för individen, så kommer ansträngningarna med tiden att upphöra. För jag tror ärligt talat inte att den människan existerar, som är villig att dra resonemanget till sin spets att man bara ska ta det man behöver och skänka bort resten och ändå behålla drivet att anstränga sig. Ska man i sin tur dra det till sin spets, kommer det att innebära lägre inkomst för samhället i form av skatt, då majoriteten börjar tjäna mindre pengar och då även betalar in lägre summor i skatt. Vem vinner vad på det? Missunnsamhet är ett gift.

Men det är ju som att hävda att M vill att alla ska klara sig själva och offentliga sektorn heöt avskaffas förutom polis, militär och rättsväsende. Alla individer ska klara sig själva, och om någon blir sjuk så är det ju tråkigt om personen inte har sparat eller försäkrat sig hos. Marknadsekonomi är ju fantastiskt och alla vet att om man bara ta lite ansvar och anstränger sig så kommer man vara morgondagens krösus. Annars är man lat och då får man skylla sig själv.

Nu har ju Magdalena lovat flera gånger att inte höja fastighetsskatt och gåvoskatt. Är det sanning eller lögn
Tyvärr kommer hon att hålla det löftet nästa mandatperiod om inget oförutsett händer. Så arvsskatt och gåvoskatt är ingen valfråga, även om jag önskar att vi kunde göra något för att stabilisera galenskapen som pågår i skatteparadiset Sverige.

Vilket parti till vänster bedriver politik som skulle innebära "existensminimum + lite till"?

Det är väl precis vad kommunismen går ut på i mina ögon. Och får kommunister inflytande är det så jag tolkar att de vill ha det. Ordet "existensminimum" kan dock justeras till en summa eller andel man då istället väljer, det tog jag mest för att poängtera.

Tyvärr kommer hon att hålla det löftet nästa mandatperiod om inget oförutsett händer. Så arvsskatt och gåvoskatt är ingen valfråga, även om jag önskar att vi kunde göra något för att stabilisera galenskapen som pågår i skatteparadiset Sverige.
Sverige är väl inget skatteparadis 🤭. Då skulle ju inte rika flytta ut sina pengar och företag utomlands. Eller att rika själva flyttade från Sverige. Däremot är ju Sverige ett paradis för kriminalitet

Men det är ju som att hävda att M vill att alla ska klara sig själva och offentliga sektorn heöt avskaffas förutom polis, militär och rättsväsende. Alla individer ska klara sig själva, och om någon blir sjuk så är det ju tråkigt om personen inte har sparat eller försäkrat sig hos. Marknadsekonomi är ju fantastiskt och alla vet att om man bara ta lite ansvar och anstränger sig så kommer man vara morgondagens krösus. Annars är man lat och då får man skylla sig själv.

Du får ha din tolkning av M precis som jag får ha min av andra.

Sverige är väl inget skatteparadis 🤭. Då skulle ju inte rika flytta ut sina pengar och företag utomlands. Eller att rika själva flyttade från Sverige. Däremot är ju Sverige ett paradis för kriminalitet
När det gäller tillgångsskatter är vi ett av väldigt få länder som valt att sätta skattesatsen till 0,0 % vid exempelvis arv och gåvor.

Och sen har vi väldigt höga inkomstskatter istället.

Som om förmågan att betala skatt bara beror av senaste årets inkomst.

Det är väl precis vad kommunismen går ut på i mina ögon. Och får kommunister inflytande är det så jag tolkar att de vill ha det. Ordet "existensminimum" kan dock justeras till en summa eller andel man då istället väljer, det tog jag mest för att poängtera.
Kommunisterna stod ju och viftade med pkk flaggor i Almedalen och Nooshi låssas som inget har hänt 🤣

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Nu när min hälsa hindrar mig från att vara lika fysiskt, samhälls och socialt aktiv som förr har jag insett en sak. En ny insikt. Min...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
2 854
Senast: Inte_Ung
·
Juridik & Ekonomi Tycker du att det är okej att smyga runt och titta på ett utannonserat hus, från utsidan, vid annan tidpunkt än den aviserade visningen...
2
Svar
24
· Visningar
1 554
Senast: kolblakkur
·
Fritid Tydligen går det numera att köpa löprundor för att kunna få en bra statistik i till exempel appen Strava och visa upp. S.k...
2
Svar
28
· Visningar
1 868
Senast: Mineur
·
Samhälle Tänkte kolla vad vi som inte firar nyår ska göra. Jag brukar hänga med ett gäng över hela världen men av olika orsaker blir det inte av...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
3 150
Senast: Linn-Nora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar