Valtråden 2022

Status
Stängd för vidare inlägg.
En riktig vänsterpolitik handlar inte bara om att fördela alla pengar jämnt. Den handlar om att göra så mycket som möjligt gratis. Alla får alltså mer i en väl genomförd vänsterpolitik, eftersom alla får gratis tillgång till saker. Du behöver alltså inte ha pengar till "livets förnödenheter", eftersom alla förnödenheter är gratis. Mer fritid, mer nöje, mer utrymme att förbättra sig själv.

Star Trek illustrerar vänsterns ideal väl:

(långa versionen, 3 minuter)

(korta versionen, 30 sekunder)

Det är vad som är bra med vänstern. Tro på mänskligheten, vilja att vara visionära, vilja att förbättra demokratin och samhället för alla. Alla blir inte fattiga, för det finns inte fattigdom när vi producerar efter behov, inte efter vinst. Globalt har vi överflöd; det är inte pengar som ska fördelas jämt, utan tillgångar, så att pengar inte behövs.

Som sagt, mitt huvud får inte ihop hur inte alla kan förstå detta (försöker att inte låta dryg!). För min del så har vi liksom bevis i överflöd på att kapitalism och ständig tillväxt inte är ett vinnande koncept.

Som sagt, mitt huvud får inte ihop hur inte alla kan förstå detta (försöker att inte låta dryg!). För min del så har vi liksom bevis i överflöd på att kapitalism och ständig tillväxt inte är ett vinnande koncept.
För att fortsätta på Star Trek-analogen, så föds deras nya samhälle endast efter att människan varit på utrotningens rand. Kändes som fiktion när jag var liten och såg på avsnitt som utspelade sig tidigt 2000-tal där människor levde i misär. Tji fick jag. Och jag är inte helt säker på att vi får något bättre efter katastrofen vi är på väg in i, om vi inte i samma veva lyckas ta makten från miljardärerna - samtidigt är högerpolitiken som spelar dem i fickorna på frammarsch. Vi får väl se hur det går.

????

Det finns gått om scenframställningar, litteratur och musik som hanterar sådana frågor. Operan Carmen, som är ett slags pastisch över klassamhället och dess effekter, Vredens Druvor av Steinbeck, som handlar om hur den amerikanska drömmen krackelerar, och en lång rad svenska böcker. Till detta kan fogas pjäser av Strindberg och Ibsen, som hanterar klassfrågor och kvinnofrågor.

Att du sett en pjäs, som du (eller någon i din närhet) ansåg var propaganda, är inte en källa till att skolan var som ett propagandainstitut. Det kallas för "anekdotisk bevisföring", och har t.o.m. sämre värde än att citera en debattartikel eller ledarkolumn.
En vetenskaplig uppsats, alltså seriös undersökning, har något slags bevisvärde.

Hur vet du att den som såg pjäsen som propaganda, inte i själva verket var någon som drev propaganda själv?

Vad är "K" för något?

Nej, SVT styrdes inte av något politiskt parti, och gör det inte nu heller.

Har du belägg för dina påståenden?
Nu berättade jag inte om något i klass med de pjäser du tar upp. Och som sagt det hände fler gånger.

Och som jag skrev , du kommer få länkar angående mitt påstående. Eftersom jag liksom du inte anser "anekdoter" är något att hänga upp sig på.

Angående svt, det finns ändå en hel del undersökningar om hur t ex reportage, nyheter vinklats genom åren.

Expo har väl bl a en nyanserad undersökning.

Du kommer få länkar om vänsterns inflytande. Jag har inte hunnit...om du är nyfiken kan du googla själv. Tyvärr är det otroligt mycket skräp att scrolla igenom.

Hur många partier är så exakta i sina partiprogram/hemsidor? Det hade blivit en jäkla massa siffror att ta sig igenom. Huvudpoängen går ju fram tydligt i texten. Det räcker gott för mig för att kunna konstatera att ditt påstående om existensminimum är helt felaktigt.

Ok. För mig räcker det i vilket fall inte.

Ja det ska löna sig att arbeta, men samtidigt, de som av någon anledning inte kan, eller, återigen något jag tjatar om väldigt mycket, de inte får jobb. Jag tycker att alla förtjänar en någorlunda dräglig vardag. Särskilt mtp när de blir fattigpensionärer och får det ännu mindre muntert.

Just nu har vi dessutom en arbetslöshet på 8.6% det är inte så långt ifrån att var tionde svensk är arbetslös. Jag lovar att den absoluta majoriteten av dessa 8.6% inte vill något mer än att ha ett lönearbete, inte leva på a-kassa, praktik och åter praktik, utvecklingsgarantin (eller vad den nu heter). Och då räknar jag inte in de som är sjukskrivna och inte är fysiskt eller psykiskt kapabla att utföra ett heltids eller deltidsarbete.

Det blir så trubbigt när man talar om att det alltid ska löna sig att arbeta. Alla håller med om det, men vad händer när man inte kan arbeta?
Kan du beskriva närmare varför du anser att det ska vara så?

Om du blir av med jobbet för att ett bolag t.ex. väljer att flytta produktionen utomlands, efter kanske 25 år i det företaget, och det finns få eller inga jobb inom ditt kompetensområde inom,låt säga tio mil, så ska du straffas för det med mindre pengar?

Till skillnad från sjukpenningen ( m.fl. grundsystem), så är A-kassan mer tydligt knuten till de olika kollektivavtalsområdena, varje område ska vara självfinansierat via avgifter till respektive a-kassa, och det krävs ett aktivt val för att kunna få pengar från a-kassan.

Jag själv har sett till att hanka mig fram med jobb trots en betydande svårighet, och jag har planerat för att ha ett yrke som är gångbart på en stor geografisk yta samt varit flyttbar. Jag tror helt enkelt på att människan har en förmåga framför att fokusera på att människan inte kan lösa sin situation. Kan jag så kan fler, helt enkelt. Jag hade kunnat välja att vara sjukskriven på heltid (och har varit det med) men jag har helt enkelt fått anpassa mig och det är min största tro att väldigt många kan göra detsamma. Alla kan inte och de ska såklart skyddas men det är långt ifrån alla.

@_Taggis_ jag själv är ett extremt dåligt exempel att fråga personligen då jag gladeligen tilldelats en fast summa och ett fast jobb och förhållt mig till det om jag visste att samma regler (typ, jag är helt för olika löner för olika ansvar o jobb osv! Tycker bara det är helt orimliga skillnader nu) för alla. Men det är inte min personliga möjlighet till anpassning jag tänker på när mitt huvud sprängs utan alla de som har det så extremt mycket sämre än mig. Jag personligen har inte karaktär (eller vad man ska kalla det?) nog att sälja hästen och skänka bort allt utöver existensminimum utan glider med som resten av samhället och gör bara en liten del på min hörna. Jag bara blir galen när det ställs krav på valfriheten jag själv och många andra njuter av, för mig är det ett privilegie inte skapat av MIG enbart utan av samhället som sådant. Ett samhälle där jag fötts på en bra plats i och därför kan njuta av min valfrihet. Jag ser liksom inte skatt som något som tas ifrån mig och som minskar min motivation. Men så är jag (minns ej om jag uttryckt det tydligt i denna tråden) också otroligt emot kapitalism som sådan, jag tycker det känns som att pengar som drivkraft fungerar ganska illa för många av oss.

Blev säkert superrörigt pga trött som fan, sorry! 🥱

Ja lite rörigt... vet inte riktigt om jag förstår vad du menar, men jag undrar mest: Vad är det som hindrar dig från att hjälpa de som har det så mkt sämre? Karaktär? Det går ju att göra väldigt mkt genom tex volontärarbete, utjämna ekonomisk ojämlikhet genom privata donationer till organisationer som jobbar inom områden man brinner för etc.

Ok. För mig räcker det i vilket fall inte.

Du kräver alltså mer specifikationer från V än från andra partier, varför då? Du menar att du ändå står kvar vid det felaktiga påståendet om existensminimum? På vilket sätt hamnar låg- och medelinkomsttagare på existensminimum genom sänkt skatt?

Alltså det här blir så orimligt. Är du ens intresserad av att diskutera? Det blir ju lite väl "jag skiter i om det inte är sant, det är förjävligt ändå"-mentalitet från din sida i en politisk diskussion som jag ändå trodde kunde hålla en viss nivå.

Ja lite rörigt... vet inte riktigt om jag förstår vad du menar, men jag undrar mest: Vad är det som hindrar dig från att hjälpa de som har det så mkt sämre? Karaktär? Det går ju att göra väldigt mkt genom tex volontärarbete, utjämna ekonomisk ojämlikhet genom privata donationer till organisationer som jobbar inom områden man brinner för etc.
Nej, det går inte att göra väldigt mycket genom volontärarbete eller privata donationer. Du kan ägna hela ditt liv åt välgörenhet, varenda krona skänka bort, och ändå är det en droppe i havet jämfört med vad utjämnandet av ekonomiska klyftor samt en god välfärd gör. Det går helt enkelt inte att jämföra de småsummor som privatperson kan donera med de enorma summor som skattemedlen är - och jämför vi då genomsnittliga privatpersoners inflytande på samhällets utformning genom donationer så är det inget alls mot vad företag och de svinrika skulle göra. I ett samhälle baserat på inflytande genom pengar så har vi inte längre en demokrati, utan en värld där de med mest pengar bestämmer.

Alltså, populismen detta år verkar liksom aldrig sluta. Ygeman talar om att minska andelen "icke-nordiska" personer som bor i vissa områden, Liberalerna vill ha ett fucking språktest för barn som är TVÅ ÅR som inte är inskrivna på förskolan - klarar de inte ska de kunna omhändertas..... och nu vill moderaterna snabbutreda barn i utsatta områden för ADHD för att kunna medicinera snabbt för att minska gängkriminaliteten. DET ÄR SÅ SJUKT. Hur rasistiska har vi blivit egentligen? :cry::cry::cry:
Det finns ju andra länder att bo i om det inte passar

Nej, det går inte att göra väldigt mycket genom volontärarbete eller privata donationer. Du kan ägna hela ditt liv åt välgörenhet, varenda krona skänka bort, och ändå är det en droppe i havet jämfört med vad utjämnandet av ekonomiska klyftor samt en god välfärd gör. Det går helt enkelt inte att jämföra de småsummor som privatperson kan donera med de enorma summor som skattemedlen är - och jämför vi då genomsnittliga privatpersoners inflytande på samhällets utformning genom donationer så är det inget alls mot vad företag och de svinrika skulle göra. I ett samhälle baserat på inflytande genom pengar så har vi inte längre en demokrati, utan en värld där de med mest pengar bestämmer.

@_Taggis_ typ detta!

Absolut, så länge som politikerna inte bryter mot lagen och blir dömda i domstol

Alltså du ser ironin i att det är politikerna som stiftar lagarna? Om rasism accepteras av dig och en stor del av befolkningen, kommer politikerna kunna ändra lagarna och tillåta rasism i våra förvaltningsbeslut m.m. och det skulle inte längre vara ett lagbrott - alltså fullt acceptabelt enligt dig.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Nu när min hälsa hindrar mig från att vara lika fysiskt, samhälls och socialt aktiv som förr har jag insett en sak. En ny insikt. Min...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
2 854
Senast: Inte_Ung
·
Juridik & Ekonomi Tycker du att det är okej att smyga runt och titta på ett utannonserat hus, från utsidan, vid annan tidpunkt än den aviserade visningen...
2
Svar
24
· Visningar
1 554
Senast: kolblakkur
·
Fritid Tydligen går det numera att köpa löprundor för att kunna få en bra statistik i till exempel appen Strava och visa upp. S.k...
2
Svar
28
· Visningar
1 868
Senast: Mineur
·
Samhälle Tänkte kolla vad vi som inte firar nyår ska göra. Jag brukar hänga med ett gäng över hela världen men av olika orsaker blir det inte av...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
3 150
Senast: Linn-Nora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Akvarietråden V