Status
Stängd för vidare inlägg.
Skulle inte ens prova utan munkorg om du redan innan vet att det finns en bitrisk. Vänj in munkorgen till ngt positivt redan nu och använd den. Är han van vid munkorg finns det ingen anledning att inte ha den på när man ska göra saker som ökar risken. Finns ingen anledning att utsätta personalen för att bli biten.

Mer munkorgar åt folket. Eller ja, hundarna.
Ja men det var så jag tänkte :). Det är bitgaranti snarare än bitrisk när Harry träffar människor.

Vi har också börjat försöka vänja Bobbo vid munkorg. Han stoppar med glädje nosen i den när vi klickar in den, men så fort jag försöker spänna fast den får han lite panik och jag får börja om.

Nu är det ett par dagar sedan jag grävde svamp ur munnen på honom. Ekollon däremot... 🥶

Tur att han är så söt, speciellt när han sover! 🥰

Bifogade filer

• 20230818_093423.webp
    20230818_093423.webp
    493,6 KB · Visningar: 48
+ @Krumben

Den här träningsguiden har jag tipsat djurägare om med goda resultat:

https://www.milenewallin.com/wp-content/uploads/2018/06/MunkorgsTräning.pdf
Tack! Jag läste lite snabbt och det verkar i stora drag påminna om hur jag gjort. Ett bra tips som jag inte tänkt på var dock att knäppa den runt halsen utan att han har den runt nosen. Ska ta mig tid att kolla igenom filmerna också.

Tror en del av problemet är att den är svår att äta genom, även när vi tar av säkerhetslagret för just mat. Han sticker med glädje nosen i korgen, för att sedan ta ut den och ta emot belöning. Det är bara när jag försöker knäppa som han börjar krafsa.

Generellt verkar Bobbo gilla hanteringsrelaterade övningar (bli torkad med handduk, klippa klor, ta på/av sele osv). När vi kommer in sätter han sig entusiastiskt och håller upp tassen för torkning, och när vi tar fram klotången hoppar han upp i knäet. Det känns verkligen lyxigt, så det vore konstigt om inte munkorgen skulle lyckas också. Måtten stämmer enligt varumärkets tabell, men kanske är det något med passformen?

Tack! Jag läste lite snabbt och det verkar i stora drag påminna om hur jag gjort. Ett bra tips som jag inte tänkt på var dock att knäppa den runt halsen utan att han har den runt nosen. Ska ta mig tid att kolla igenom filmerna också.

Tror en del av problemet är att den är svår att äta genom, även när vi tar av säkerhetslagret för just mat. Han sticker med glädje nosen i korgen, för att sedan ta ut den och ta emot belöning. Det är bara när jag försöker knäppa som han börjar krafsa.

Generellt verkar Bobbo gilla hanteringsrelaterade övningar (bli torkad med handduk, klippa klor, ta på/av sele osv). När vi kommer in sätter han sig entusiastiskt och håller upp tassen för torkning, och när vi tar fram klotången hoppar han upp i knäet. Det känns verkligen lyxigt, så det vore konstigt om inte munkorgen skulle lyckas också. Måtten stämmer enligt varumärkets tabell, men kanske är det något med passformen?
Säkerhetslagret :angel:. Nu har jag hittat en ny funktion :D Undrade just varför det är så svårt att mata genom min D

Skulle inte ens prova utan munkorg om du redan innan vet att det finns en bitrisk. Vänj in munkorgen till ngt positivt redan nu och använd den. Är han van vid munkorg finns det ingen anledning att inte ha den på när man ska göra saker som ökar risken. Finns ingen anledning att utsätta personalen för att bli biten.

Mer munkorgar åt folket. Eller ja, hundarna.
Min åsikt är att allt som gör människorna tryggare är av godo - dvs hellre korg än bråk

Den munkorgen är ju dock brutal om man har en bufflig hund. 😅 Hade en sån till Tonto och han bröt nära på flera fingrar på mig genom att smasha den mot min hand. 🤪 Men han är extrem. Han slog av mina framtänder med sina tänder en gång.
Jo, det är ju inte skönt att bli bufflad med korg. Fick jobba lite på den delen med Herr Terv. Men för hundens skulle föredrar jag en ordentlig gallerkorg.

Varför gallerkorg? Är de bekvämare eller bättre? Jag köpte en enkel plastmodell nu inför veterinärbesöket 😬
Så att dom kan hässja ordentligt. Eftersom min var en bitrisk för väldigt mycket så behövde han ha den runt främmande människor och därmed längre perioder än 10 minuters veterinärundersökning. Tycker väl generellt att det alltid är bra om hunden kan hässja fullt ut både för värme- och sinnesreglering. Tycker även det är bra om hunden använder munkorg lite nu och då så att den inte automatiskt kopplas till obehag hos veterinären och somsagt, vill att dom ska kunna hässja fullt ut i korgen.

Var det en Baskerville du köpte så är dom tyvärr inte heller helt bitsäkra, men bättre än inget. :)

Så att dom kan hässja ordentligt. Eftersom min var en bitrisk för väldigt mycket så behövde han ha den runt främmande människor och därmed längre perioder än 10 minuters veterinärundersökning. Tycker väl generellt att det alltid är bra om hunden kan hässja fullt ut både för värme- och sinnesreglering. Tycker även det är bra om hunden använder munkorg lite nu och då så att den inte automatiskt kopplas till obehag hos veterinären och somsagt, vill att dom ska kunna hässja fullt ut i korgen.

Var det en Baskerville du köpte så är dom tyvärr inte heller helt bitsäkra, men bättre än inget. :)
Okej! Det hade jag inte ens tänkt på 🫣. Han biter bara om folk kommer fram och klappar, och egentligen ”munnas” han mest utan att ta i.

Nu slängde jag lappen, men såhär ser munkorgen ut:

Bifogade filer

• DE132F67-DF86-4E12-BD9A-F07812627CFC.webp
    DE132F67-DF86-4E12-BD9A-F07812627CFC.webp
    29,2 KB · Visningar: 41

Varför är Baskerville inte bitsäkra?

Vi var på klubben idag, massor med hundar och folk då det var öppen träning/prova på. Toke har inga problem att hålla fokus på matte och ha kontakt. Dom enkla övningar vi gör fungerar lika bra hemma i trädgården som omringade av 15 okända hundar på relativt ny plats(3e gången han är där). Helt fantastisk valpis❤️ annars är vi ju bara hemma i skogen och träffar inte en kotte så väldigt bra träning😅 om någon däremot pratade med honom och sa att han var söt så gick han bananas och glömde matte 😂
20230821_183503.webp

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 938
Senast: Kajsalisa
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 619
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 090
Senast: Snurrfian
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 418
Senast: dobbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar