Oh, vad roligt!Det har varit en lång resa men det blir äntligen en lapsk vallhundsvalp nu detta år! En tik, vilket är min första så ser både framemot och är nervös inför upphämtandet av valpen nästa vecka!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Oh, vad roligt!Det har varit en lång resa men det blir äntligen en lapsk vallhundsvalp nu detta år! En tik, vilket är min första så ser både framemot och är nervös inför upphämtandet av valpen nästa vecka!
Han behöver gå ut på natten, en eller två gånger. Även för att bajsa trots att han inte ätit nåt på ett antal timmar. .
Det gjorde inte min! Eller Aussien klarade det från 8 veckor. Men känns som att det är väldigt olika. Men vid 10 månader borde dom absolut kunna hålla sig.Då hade jag gått tillbaks till hage, och stått ut med gnället. För någongång kommer han sluta.
Min valp klarade hålla sig hela natten från ca 12 veckors ålder.
Bog får inte hälsa och sitter i hage när vi har gäster inne. Vi vill inte ha hundar som är på gäster för uppmärksamhet, vi har allergiska gäster ibland men vill också inte riskera att gäster försöker uppfostra valpen.Hur hade ni gjort med en valp som är för ivrig när det kommer gäster? Jag brukar koppla honom inne och be att gästerna ignorerar honom.
Är han lös så hoppar han och biter.
Ibland släpper jag honom efter ett tag när han lugnat sig beroende på gäst men det är ingen garanti att han inte börjar hoppa ändå.
Jag känner mig osäker på om det är bäst att lära honom att han inte ska hälsa alls, att lära honom att han får hälsa när han sköter sig (och var sätta gränsen, för även om man väntar tills han är lugn så blir han överlycklig om han inser att han får hälsa) , eller något annat alternativ ?
Jag har möjlighet att stänga in honom med galler i ett rum också och har gjort det ibland. Det hade kanske varit det bästaDet gjorde inte min! Eller Aussien klarade det från 8 veckor. Men känns som att det är väldigt olika. Men vid 10 månader borde dom absolut kunna hålla sig.
Bog får inte hälsa och sitter i hage när vi har gäster inne. Vi vill inte ha hundar som är på gäster för uppmärksamhet, vi har allergiska gäster ibland men vill också inte riskera att gäster försöker uppfostra valpen.
Är glad att det var ur en lek vi har dubbletter av.@Tonto du har en valp med bra smak iallafall
@Tonto Lider verkligen med er! Ser ju vilken extrem energi Toke har när vi inte gjort så mycket under dagen men då kan ju jag gå till skogen med honom lös så att han verkligen gasar ur sig och sen är det lugnt
Har funderat på specialsök, men har inte börjat för att jag tycker att det verkar så himla tråkigt. Har börjat med att han i princip inte får någon mat i skålen utan måste jobba för allt. Det hjälper lite i alla fall.@Tonto inte funderat på att lära in nosework eller specialsök. Går ju att utöva utan större fysisk ansträning, men väldigt uttröttande mentalt
Lycka till!Idag ska vi till en ortoped igen. Ska bli skönt med en 2nd opinion.
Har funderat på specialsök, men har inte börjat för att jag tycker att det verkar så himla tråkigt. Har börjat med att han i princip inte får någon mat i skålen utan måste jobba för allt. Det hjälper lite i alla fall.
Behöver man gå kurs? Jag har ju börjat träna in lite kantarellsök och läste att det kan räknas som specialsök men att det framförallt är röd Kong som ”är rätt”.@Tonto det är faktiskt väldigt roligt, och framförallt för hundarna, för de får verkligen jobba med nos/hjärna. Många hundar mår så bra av att få göra det. Och även vi mattar/hussar när vi märker hur nöjd en hund kan vara efter ett pass
Är alltid nyttigt att gå kurs, iallafall om man satsar på tävling tycker jagBehöver man gå kurs? Jag har ju börjat träna in lite kantarellsök och läste att det kan räknas som specialsök men att det framförallt är röd Kong som ”är rätt”.