Status
Stängd för vidare inlägg.
Han behöver gå ut på natten, en eller två gånger. Även för att bajsa trots att han inte ätit nåt på ett antal timmar. .

Han behöver inte men han har lärt sig den vanan, så nu behöver han läras in en ny vana - på nätterna sover man.
Man tassar inte omkring, man gosar inte och definitivt går man inte ut.

Jag har ibland valpköpare som säger att de kommer gå ut med valpen nattetid. Jag avråder å det starkaste från det med just förklaringen att de skapar en (o)vana och riskerar dels att hunden inte blir rumsren och dels att den (o)vanan kan vara svår att bli av med.

Hellre 2-3 månader med att plocka bajs och torka kiss på morgonen än att rasta på nätterna och ändå behöva ta rätt på kiss/bajs titt som tätt på obestämd framtid.

I ditt fall skulle jag kraftigt begränsa hans yta nattetid, ignorera evt pipande, bita ihop och stå ut tills han inser att nätter är tråkiga, det händer noll och därför börjar sova genom nätterna.

Då hade jag gått tillbaks till hage, och stått ut med gnället. För någongång kommer han sluta.
Min valp klarade hålla sig hela natten från ca 12 veckors ålder.
Det gjorde inte min! Eller Aussien klarade det från 8 veckor. Men känns som att det är väldigt olika. Men vid 10 månader borde dom absolut kunna hålla sig.
Hur hade ni gjort med en valp som är för ivrig när det kommer gäster? Jag brukar koppla honom inne och be att gästerna ignorerar honom.

Är han lös så hoppar han och biter.

Ibland släpper jag honom efter ett tag när han lugnat sig beroende på gäst men det är ingen garanti att han inte börjar hoppa ändå.

Jag känner mig osäker på om det är bäst att lära honom att han inte ska hälsa alls, att lära honom att han får hälsa när han sköter sig (och var sätta gränsen, för även om man väntar tills han är lugn så blir han överlycklig om han inser att han får hälsa) , eller något annat alternativ ?
Bog får inte hälsa och sitter i hage när vi har gäster inne. Vi vill inte ha hundar som är på gäster för uppmärksamhet, vi har allergiska gäster ibland men vill också inte riskera att gäster försöker uppfostra valpen.

Det gjorde inte min! Eller Aussien klarade det från 8 veckor. Men känns som att det är väldigt olika. Men vid 10 månader borde dom absolut kunna hålla sig.

Bog får inte hälsa och sitter i hage när vi har gäster inne. Vi vill inte ha hundar som är på gäster för uppmärksamhet, vi har allergiska gäster ibland men vill också inte riskera att gäster försöker uppfostra valpen.
Jag har möjlighet att stänga in honom med galler i ett rum också och har gjort det ibland. Det hade kanske varit det bästa

@tanten i regel brukar valpen pipa första natten, max tre nätter lite grann. Jag brukar också ha hagen så nära så jag kan stoppa ner handen i början. Nu är din äldre så han kan absolut protestera desto mer, lättast är att ta tag i det från dag ett man får hem valpen än att man senare ska ändra en rutin.

Ja, det är ett par tuffa nätter men det är värt det för att få bukt med rumsrenheten sen och man har igen det resten av hundens liv. Jag skulle inte stå ut med att ha en hund på närmare året som fortfarande gör sina behov inomhus..

Jag ser det nästan som omöjligt att få hunden rumsren (inom rimlig tid) om man antingen inte begränsar ytan eller sover med hunden i sängen och vaknar direkt när den börjar röra på sig och även där är det begränsat med rörelse som gäller.
De flesta av mina valpar har inom nån vecka om inte redan dagar sovit sig igenom nätterna utan olyckor. Antalet gånger Spock gjort ifrån sig inne kan räknas på ena handens fingrar, då var han 9 veckor när han flyttade in. Jag har också som rutin att slänga ut valpen det första jag gör på morgonen, tar under armen och kliver ut i nattlinne och sätter ner. Den har inte haft chansen att hinna kissa inne på de 30 sekunderna det tar för mig att resa mig ur sängen och ta ut den. Sen tas valpen ut så fort den börjar cirkla, efter mat, så fort den vaknar om den tagit en tupplur osv.
Orkar jag inte ha superkoll på den är den i sin hage. Att ha stenkoll på sin valp i början och vara snabb lönar sig i längden även om det för stunden är jobbigt. Att hamna i det läget du är där hunden fått vanan att göra ifrån sig inomhus är betydligt jobbigare då hunden nu har en ovana du ska försöka träna bort..

Sagan om Ringen korten dessutom. 🥺🥲
IMG_7568.webp

Nu somnade han! Helt utmattad av att ha varit rabiat i nästan 5 timmar.

Men fortsätter det såhär så kommer vi behöva få intyg för att ha honom i bur på natten i alla fall. Han tog sig nästan ur sin kompostgaller-hage som redan är på högkant och slängde sig som en flygande drake från ena sidan till den andra. 🫣 Fick sätta mig i hagen med vattenspruta och hota med den varje gång han slängde sig. Det fungerade och han däckade direkt.

Dröjer inte länge innan det är lätt att ta sig ut genom att hoppa över. 🫣
IMG_7587.webp

@Tonto Lider verkligen med er! Ser ju vilken extrem energi Toke har när vi inte gjort så mycket under dagen men då kan ju jag gå till skogen med honom lös så att han verkligen gasar ur sig och sen är det lugnt😅

@Tonto Lider verkligen med er! Ser ju vilken extrem energi Toke har när vi inte gjort så mycket under dagen men då kan ju jag gå till skogen med honom lös så att han verkligen gasar ur sig och sen är det lugnt😅

Det har ändå gått helt okej, fram tills i lördags då han var helt galen. Igår gick det bra igen, men det är inte speciellt avslappnande att ha en BC på koppelvila i den här ålder.
@Tonto inte funderat på att lära in nosework eller specialsök. Går ju att utöva utan större fysisk ansträning, men väldigt uttröttande mentalt
Har funderat på specialsök, men har inte börjat för att jag tycker att det verkar så himla tråkigt. :o Har börjat med att han i princip inte får någon mat i skålen utan måste jobba för allt. Det hjälper lite i alla fall.:)

Har funderat på specialsök, men har inte börjat för att jag tycker att det verkar så himla tråkigt. :o Har börjat med att han i princip inte får någon mat i skålen utan måste jobba för allt. Det hjälper lite i alla fall.:)

Neeejjjjj, det är superroligt! Och toppen att ta till när man själv eller hunden inte kan ta ut sig fysiskt av nån anledning!

@Tonto det är faktiskt väldigt roligt, och framförallt för hundarna, för de får verkligen jobba med nos/hjärna. Många hundar mår så bra av att få göra det. Och även vi mattar/hussar när vi märker hur nöjd en hund kan vara efter ett pass

@Tonto det är faktiskt väldigt roligt, och framförallt för hundarna, för de får verkligen jobba med nos/hjärna. Många hundar mår så bra av att få göra det. Och även vi mattar/hussar när vi märker hur nöjd en hund kan vara efter ett pass
Behöver man gå kurs? Jag har ju börjat träna in lite kantarellsök och läste att det kan räknas som specialsök men att det framförallt är röd Kong som ”är rätt”.

Behöver man gå kurs? Jag har ju börjat träna in lite kantarellsök och läste att det kan räknas som specialsök men att det framförallt är röd Kong som ”är rätt”.
Är alltid nyttigt att gå kurs, iallafall om man satsar på tävling tycker jag
Men ska du bara göra det för aktivering, så behöver man ju inte gå kurs för själva doftinlärningen.

Och JA, röd kong classic är det som används när du går kurs/tävlar inom SBK

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 937
Senast: Kajsalisa
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 614
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 085
Senast: Snurrfian
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 418
Senast: dobbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Barn som inte sover
  • Autistisk bror
  • Vad gör vi? Del CCVII