Status
Stängd för vidare inlägg.
Godis vid näsan får vi ha! Håller med om 30 sekunder är lång tid. Sitt och stanna kvar har vi lyckats med i fyra sekunder en bra dag, och då är jag en och en halv meter bort :D .

Hur det ska gå till med sittandet vet jag faktiskt inte. Vi har inte tränat alls på omvänt lockande. Borde kanske introducera det? Behöver läsa in mig på tillvägagångssätt i så fall, vi har bara tränat att han inte ska vara så hång på att ta godis när handen är stängd och han får det när han håller sig lugn och väntar. Vi skulle utgå ifrån fotposition, stanna och så låta hunden sitta kvar på samma plats.

Som instruktör är jag alltid noga med att påpeka att var och en gör efter sin nivå. Vardagslydnad kan vara en utmaning att ha eftersom ekipagens nivåer kan variera väldigt mycket, men givetvis kan man aldrig kräva samma saker av alla ekipage. Det funkar inte. Men att ni ska gå fot mellan deltagarna - då måste man ju också få träna på just det? Ska ni ses och träna ihop innan nästa tillfälle eller vad är tanken?

Ska du introducera omvänt lockande så ta gärna hjälp av instruktören. :) Det kan lätt bli tokigt om man är ovan vid metoden.

Som instruktör är jag alltid noga med att påpeka att var och en gör efter sin nivå. Vardagslydnad kan vara en utmaning att ha eftersom ekipagens nivåer kan variera väldigt mycket, men givetvis kan man aldrig kräva samma saker av alla ekipage. Det funkar inte. Men att ni ska gå fot mellan deltagarna - då måste man ju också få träna på just det? Ska ni ses och träna ihop innan nästa tillfälle eller vad är tanken?

Ska du introducera omvänt lockande så ta gärna hjälp av instruktören. :) Det kan lätt bli tokigt om man är ovan vid metoden.
Nej vi ska inte träna ihop alls och jag har svårt med statister så vet faktiskt inte riktigt hur jag ska få ihop detta 😂. Jag lär få ta väldigt stora svängar!

Tack för tipset om att ta hjälp med omvänt lockande!

Vilken skillnad på hundar😅 Toke har dom senaste veckorna gjort sitt-stanna i typ 5min när jag fixar hönsen och då är jag stor del av tiden utom synhåll 😅 men han verkar absolut ha det i sig helt naturligt. 4 månader på lördag.
Det måste vara jättesvårt att anpassa övningarna på en sån kurs för att få det att passa alla när åldrarna är så olika. Så det är nog väldigt viktigt att man själv anpassar övningarna till sin hunds nivå. Det borde instruktören absolut förstå annars är det väldigt konstigt 🙂 Han är ju bara en valp!

Vilken skillnad på hundar😅 Toke har dom senaste veckorna gjort sitt-stanna i typ 5min när jag fixar hönsen och då är jag stor del av tiden utom synhåll 😅 men han verkar absolut ha det i sig helt naturligt. 4 månader på lördag.
Det måste vara jättesvårt att anpassa övningarna på en sån kurs för att få det att passa alla när åldrarna är så olika. Så det är nog väldigt viktigt att man själv anpassar övningarna till sin hunds nivå. Det borde instruktören absolut förstå annars är det väldigt konstigt 🙂 Han är ju bara en valp!
Det är nog skillnad på tränare med, vi har inte tränat så mycket på det alls 😅😂

Yoshi klara av att sitta still och sitta kvar
Vi har sista gången på valpkursen nu på lördag, sen börjar vi allmälydnad i mitten av september

Hemma tränar vi mycket på stadga. dvs jag sätter honom, slänger iväg en köttbulle/leksak framför honom, och han ska sitta kvar.
Tränar även fotgående höger, vänster och helt om.
Stopp signal på pipa samt närsök på pipa

Förlåt, vad jag spammar tråden nu!

Men när märkte ni någon form av hormonpåverkan på era valpar, och hur märktes det? Jag har märkt att Harry har börjat nosa lite mer nu och är mer intresserad av att lukta där andra hundar gått, samt att han har morrat en gång när han hörde ett ljud. Inget lyft på benet eller så. Han är fem månader och två veckor gammal nu. På kursen igår sa instruktören att man brukar få backa lite när de blir tonåringar.
Buddha blir 5 månader den 26/8, och har sista tre dagarna börjat lyfta på benet när han kissar, mer doftintresserad samt ”revir”kissar.
Alltså helt klart början till att bli könsmogen.

Ska ringa veterinären imorgon och boka tid för kastrering 😂

Tio månader om några dagar (köpt i år, därav denna tråd) och är inte hundra rumsren. Blir så trött
Urin kan fixas med skvättskydd med skitandet? Han kan vilja gå in för att det ät blött/kallt eller whatever.
Och inne tassar han iväg och gör ifrån sig. Han behöver fortfarande gå ut om natten.
Han sover i sängen för då vaknar jag när hsn tassar iväg
Please, säg att det blir bättre :cry:

Tio månader om några dagar (köpt i år, därav denna tråd) och är inte hundra rumsren. Blir så trött
Urin kan fixas med skvättskydd med skitandet? Han kan vilja gå in för att det ät blött/kallt eller whatever.
Och inne tassar han iväg och gör ifrån sig. Han behöver fortfarande gå ut om natten.
Men kan du inte sätta på kissskyddet så fort ni går in, om han nu inte gjort ute?

Om det tröstar dig så är min 8-månaders inte heller 100% rumsren. (1:a löpet var vidrigt), hon jobbar fortfarande på principen att ute är starkt föredraget men inne inte förbjudet.

La ut mattor igår eftersom hon varit rumsren sedan löpet så vi tänkte det var dags. Nu på morgonen satte hon sig och bajsade på en av mattorna trots att jag lämnat altandörren öppen då hon inte bajsat på morgonpromenaden 😅

Senast ändrad:
Vad händer om du bara stannar ute till han gör vad han ska? Min hund är född i juli och det var ganska mycket stå-och-vänta-i-eländigt-väder i november-december det året. Sedan, vid nyår, vände det och plötsligt var hon rumsren. Detta skedde efter att det varit en tid någon månad före då jag trodde att hon inte skulle vara rumsren förrän till våren. Nästan varje gång något gjordes ute var det för att jag väääääntade. Annars hade det blivit inne. Men sen trillade polletten plötsligt ner!

Om köld och blöta är ett problem, går det att fixa en torr toa-plats ute? Partytält/tak/parasoll med liten grusad yta under? Kanske inhägnad med kompostgaller i stor hage så att han själv kan gå ut och så kan du vara inne eller i alla fall stå på bron och vänta.

Måste han gå ut på natten för att göra både nr 1 och 2?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 937
Senast: Kajsalisa
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 613
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 085
Senast: Snurrfian
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 418
Senast: dobbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar