Status
Stängd för vidare inlägg.
Nu bokade jag tid för allergi-/hudutredning hos någon veterinär som tydligen var kunnig inom just det. De pratade om att det vanligaste är att utesluta födoämnen men jag sa att jag gärna tar blodprov direkt. Förra hunden gjorde allergiutredning med småbarn i huset och jag minns att jag var nära att klappa ihop av att samla in minsta smula. Lät inte som att det var något problem att ta blodprov direkt men jag skulle diskutera med veterinären sen.

Han kliar inte nu men det känns ändå bra att kolla upp eftersom tanken har väckts!

Nån som vet om hunden brukar reagera på anka om den är allergisk mot kyckling (vilket jag nog misstänker i så fall eftersom han blev bättre när vi bytte foder).
Jag har läst något om att kyckling och ankprotein är lika varandra så om de inte tål kyckling så kan de reagera på anka pga liknande proteinstruktur. Och att det de flesta hundar tål är lamm. Men det är enligt internet, så någon annan får gärna säga emot. Men jag har inte hittat något ankbaserat foder som inte innehåller typ kycklinglever heller.

Första kurstillfället gick… bra? Harry ålade sig fram på rygg, jagade gräshoppor och bet instruktören 🫣, men i momenten emellan var han ganska duktig!

Något som jag funderar på är att jag tycker flera lät så stränga och gav kommandon med hög och väldigt bestämd röst Typ SITT! 😠 Jag är mer sitt 🥰 . Och jag strävar efter att han ska lyssna på så låg röst som möjligt, hur tänker ni där?

Fick också en tankeställare då det pratades om att ”hunden har sin plats i hemmet”, typ. Att bestämma var den får ligga och inte. Vi vill ju ha Harry i soffan och sängen och låter honom vara där han vill vara, men försöker undvika borden 😂.

Första kurstillfället gick… bra? Harry ålade sig fram på rygg, jagade gräshoppor och bet instruktören 🫣, men i momenten emellan var han ganska duktig!

Något som jag funderar på är att jag tycker flera lät så stränga och gav kommandon med hög och väldigt bestämd röst Typ SITT! 😠 Jag är mer sitt 🥰 . Och jag strävar efter att han ska lyssna på så låg röst som möjligt, hur tänker ni där?

Fick också en tankeställare då det pratades om att ”hunden har sin plats i hemmet”, typ. Att bestämma var den får ligga och inte. Vi vill ju ha Harry i soffan och sängen och låter honom vara där han vill vara, men försöker undvika borden 😂.

Du gör precis som du vill med dina kommandon, hundar hör ju bra så det finns inget behov av att överdriva. Jag kan dock ta fram "sträng"rösten om jag känner att annat pockar på uppmärksamheten så att jag når fram, tänker att på en kurs finns ju säkert många störningsmoment. Jag säger också hellre ett kommando en gång tydligt än att tjata på hunden så det är en avvägning. Idag har jag tex stått och skrikit på hundarna i fårhagen när det blåste halvstorm och de var långt bort, de hade ju inte hört nåt alls annars (men jag jobbar på att komma igång med visslandet istället då det blir tydligare och bättre).

Folk är olika, det finns ju en hel del som inte vill ha hundar på möblerna, här får man knappt plats i soffan pga den är ockuperad av hundarna.. Däremot tror jag det bra att hunden har en egen plats där den får vara ifred, går våra och lägger sig i en hundbädd så får de vila ifred. Lägger de sig i soffan så får de vara beredda på att flytta på sig och att det kanske får trängas med både oss och de andra hundarna om de ska ligga där.

Just det, fick hemläxa också. Just nu känns det lite som ett skämt att vi ska klara av den, men vi får se! :)

Den här veckan ska han lära sig gå fot, läxförhör genom att sicksacka mellan deltagande hundar nästa vecka. Han ska också lära sig sitta vid min sida och stanna kvar i 30 sekunder när jag lämnar honom. Vi får väl göra så gott vi kan tänker jag. Tyvärr har jag väldigt ont om både tvåbenta och fyrbenta statister som jag kan placera ut för att träna med.

Vi skulle också få prova på rallylydnad och nosework i kursen, det kommer bli kul!

För mig varierar det med hund och tillfälle vilken röst jag använder. Mn första flat var så mjuk att hade jag höjt rösen hade han krupit ihop i en fläck. En annan flat behövde jag vara superbarsk mot för annars trodde han jag skojade och sket i mig.
(en omplacering högg om jag höjde rösten, höjde jag inte rösten hände ingenting, han fortsatte med det han höll på med. Efter tillräckligt många bett tog vi bort honom)

Målet är att de ska lyssna på kommandon sagda med vanlig röst men det målet når jag inte alltid....

För mig varierar det med hund och tillfälle vilken röst jag använder. Mn första flat var så mjuk att hade jag höjt rösen hade han krupit ihop i en fläck. En annan flat behövde jag vara superbarsk mot för annars trodde han jag skojade och sket i mig.
(en omplacering högg om jag höjde rösten, höjde jag inte rösten hände ingenting, han fortsatte med det han höll på med. Efter tillräckligt många bett tog vi bort honom)

Målet är att de ska lyssna på kommandon sagda med vanlig röst men det målet når jag inte alltid....
Jag kanske reagerade också för att jag är lite ovan att vara med på hundträning också, eller lite... jag är ju grön, haha!

Sen är jag nog lite (för?)mesig och har själv lite dåligt tålamod och fokus. Om jag märker att Harry inte är fokuserad, typ går iväg eller börjar jaga svansen, då avbryter jag träningen istället för att skärpa tonen, jag tänker att han inte är i träningsmode. Kanske fel sätt men jag tycker inte det är så kul själv att träna om han inte verkar sugen och vi har inga tävlingsambitioner.

Det enda jag är väldigt noga med är "nej" och "hit". Vill att han avbryter omgående när jag säger nej. Angående inkallningen till vardags är det mer "Harry kom". Har valt att göra så eftersom han har en lillmatte som gärna ropar Havvy Koooom :love:.

"Hit" tränar jag bara i situationer där han helt enkelt inte kan misslyckas, i lina eller på tomten när jag ser att han är på hugget, det vill jag ska sitta i märgen.

Förlåt, vad jag spammar tråden nu!

Men när märkte ni någon form av hormonpåverkan på era valpar, och hur märktes det? Jag har märkt att Harry har börjat nosa lite mer nu och är mer intresserad av att lukta där andra hundar gått, samt att han har morrat en gång när han hörde ett ljud. Inget lyft på benet eller så. Han är fem månader och två veckor gammal nu. På kursen igår sa instruktören att man brukar få backa lite när de blir tonåringar.

Jag kanske reagerade också för att jag är lite ovan att vara med på hundträning också, eller lite... jag är ju grön, haha!

Sen är jag nog lite (för?)mesig och har själv lite dåligt tålamod och fokus. Om jag märker att Harry inte är fokuserad, typ går iväg eller börjar jaga svansen, då avbryter jag träningen istället för att skärpa tonen, jag tänker att han inte är i träningsmode. Kanske fel sätt men jag tycker inte det är så kul själv att träna om han inte verkar sugen och vi har inga tävlingsambitioner.

Det enda jag är väldigt noga med är "nej" och "hit". Vill att han avbryter omgående när jag säger nej. Angående inkallningen till vardags är det mer "Harry kom". Har valt att göra så eftersom han har en lillmatte som gärna ropar Havvy Koooom :love:.

"Hit" tränar jag bara i situationer där han helt enkelt inte kan misslyckas, i lina eller på tomten när jag ser att han är på hugget, det vill jag ska sitta i märgen.
Jag tänker att hunden bara gör detsom är roligare i stunden. Om träninge inte lockar så får man försöka vara en roligare typ

Sedan finns det hundar (djur) som testar också. "skulle bara kolla om du menar allvar"
Min har en rätt jobbig pubertet. Kan trotsa bara för att.
Finns inga enkla svar, beror på hund och tillfälle. Så tror jag.

Just det, fick hemläxa också. Just nu känns det lite som ett skämt att vi ska klara av den, men vi får se! :)

Den här veckan ska han lära sig gå fot, läxförhör genom att sicksacka mellan deltagande hundar nästa vecka. Han ska också lära sig sitta vid min sida och stanna kvar i 30 sekunder när jag lämnar honom. Vi får väl göra så gott vi kan tänker jag. Tyvärr har jag väldigt ont om både tvåbenta och fyrbenta statister som jag kan placera ut för att träna med.

Vi skulle också få prova på rallylydnad och nosework i kursen, det kommer bli kul!

Jag kanske missförstår men det känns som en väldigt svår läxa för en valp om det inte är så att fot är att gå med en godis i nosen vid sidan.
Och att sitta 30 sekunder är lååång tid för en valp. Eller ja, får man ge godis undertiden funkar det såklart, men annars känns det som gjort för frustration för matte. Är tanken att ni ska använda omväntlockande?

Jag kanske missförstår men det känns som en väldigt svår läxa för en valp om det inte är så att fot är att gå med en godis i nosen vid sidan.
Och att sitta 30 sekunder är lååång tid för en valp. Eller ja, får man ge godis undertiden funkar det såklart, men annars känns det som gjort för frustration för matte. Är tanken att ni ska använda omväntlockande?
Godis vid näsan får vi ha! Håller med om 30 sekunder är lång tid. Sitt och stanna kvar har vi lyckats med i fyra sekunder en bra dag, och då är jag en och en halv meter bort :D .

Hur det ska gå till med sittandet vet jag faktiskt inte. Vi har inte tränat alls på omvänt lockande. Borde kanske introducera det? Behöver läsa in mig på tillvägagångssätt i så fall, vi har bara tränat att han inte ska vara så hång på att ta godis när handen är stängd och han får det när han håller sig lugn och väntar. Vi skulle utgå ifrån fotposition, stanna och så låta hunden sitta kvar på samma plats.

Spinner på med
Godis vid näsan får vi ha! Håller med om 30 sekunder är lång tid. Sitt och stanna kvar har vi lyckats med i fyra sekunder en bra dag, och då är jag en och en halv meter bort :D .

Hur det ska gå till med sittandet vet jag faktiskt inte. Vi har inte tränat alls på omvänt lockande. Borde kanske introducera det? Behöver läsa in mig på tillvägagångssätt i så fall, vi har bara tränat att han inte ska vara så hång på att ta godis när handen är stängd och han får det när han håller sig lugn och väntar. Vi skulle utgå ifrån fotposition, stanna och så låta hunden sitta kvar på samma plats.
Jag kanske är lite korkade, dålig på att träna hund, eller präglad av min hunds bristande "will to please". Men hur fasen ska man både få till fotgående med störning och att hunden sitter kvar med störning på en vecka?

Spinner på med

Jag kanske är lite korkade, dålig på att träna hund, eller präglad av min hunds bristande "will to please". Men hur fasen ska man både få till fotgående med störning och att hunden sitter kvar med störning på en vecka?
Jag undrar också :D. Det känns nästan lite komiskt med tanke på vad Harry hade för sig igår på kursen.

Jag vill ju att han är lydig, men jag tycker också det är SÅ viktigt att det är roligt och kul att träna tillsammans. Den känslan och glädjen är jag mån om :heart och jag känner att jag behöver släppa prestationskraven och ha kul och träna utifrån vår förmåga.

Även med omvänt lockande är 30 sekunder lång tid, din instruktör har säkert en plan, men just dessa övningarna hade jag tagit med en klackspark. Man kan absolut träna hundmöten och liknande på valpkurs (eller ge verktygen för hur man kan träna vidare på det hemma) men att gå fot och slalom känns mer som vardagslydnadskurs.

Även med omvänt lockande är 30 sekunder lång tid, din instruktör har säkert en plan, men just dessa övningarna hade jag tagit med en klackspark. Man kan absolut träna hundmöten och liknande på valpkurs (eller ge verktygen för hur man kan träna vidare på det hemma) men att gå fot och slalom känns mer som vardagslydnadskurs.
To be fair, min skulle lätt kunna sitta i 30 sekunder med massor med störningar 😂 men det är för att hennes default I röriga miljöer är att typ sätta sig/lägga sig och spana in allt.

Detta är vardagslydnad :D Valpkursen är avklarad även om man kanske inte kan tro det ibland 😅

@Harrysen , är det så att de andra hundarna är äldre och har kommit längre? För visst var det allmänlydnad och inte valpkurs?
Om det är så skulle jag utgå från att instruktören anpassar kraven och att ni får föra på den nivå ni är just nu men att 30sek är en målbild att sträva efter.
Ja Harry är den yngsta deltagaren. Det var andra valpar med men den yngsta var någon månad äldre och sedan var det lite varierande åldrar upp till 8 år :D

Tänk på att du kan själv välja hur mycket du tycker att din hund klarar! Visst kan instruktören föreslå saker, men du ska ju inte känna dig tvingad att göra det!

Om du känner att din hund inte kan sitta i 30 sekunder så säg det och sen sikta på så många sekunder som du tycker är rimligt. Är det en vettig instruktör så tar de ju inte illa upp av det, tvärtom!

Tänk på att du kan själv välja hur mycket du tycker att din hund klarar! Visst kan instruktören föreslå saker, men du ska ju inte känna dig tvingad att göra det!

Om du känner att din hund inte kan sitta i 30 sekunder så säg det och sen sikta på så många sekunder som du tycker är rimligt. Är det en vettig instruktör så tar de ju inte illa upp av det, tvärtom!
Tack! Hon verkar vettig! Tror jag ska satsa på tio sekunder, det känns lite mer uppnåeligt!

Kossorna följde med oss tillbaka till stugan på morgonpromenaden. 😃 Deras hage går hela vägen till vår gräsmatta så det är bra exponeringsterapi för Bog. Dom är inte lika äckliga nu.

IMG_7444.webp

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 937
Senast: Kajsalisa
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 613
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 085
Senast: Snurrfian
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 418
Senast: dobbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar