Status
Stängd för vidare inlägg.
Måste ni kastrera för dagis eller varför väljer ni att göra det samt varför så tidigt?
Vi kommer kastrera då vi inte har någon anledning till att inte göra det. Det är både för hans skull och för våran.

Han är en ”olycka”, kommer absolut inte användas i någon typ av avel, jag har haft okastrerad hanhund tidigare som mådde skit när tikarna i området löpte (extremt mycket hundar som bor här omkring), samt har hans mamma i samma hus.

Han ska inte kastreras nu 😅
Men han kommer att kastreras.

Tio månader om några dagar (köpt i år, därav denna tråd) och är inte hundra rumsren. Blir så trött
Urin kan fixas med skvättskydd med skitandet? Han kan vilja gå in för att det ät blött/kallt eller whatever.
Och inne tassar han iväg och gör ifrån sig. Han behöver fortfarande gå ut om natten.
Han sover i sängen för då vaknar jag när hsn tassar iväg
Please, säg att det blir bättre :cry:
Har du testat att begränsa utrymmet inne? Jag hade en hund som alltid passade på inne, om hon fick chansen att gå undan lite enskilt.

@Harrysen Igår var första gången jag såg på Mint att han medvetet lyfte på benet och pinkade på ett träd, hände faktiskt flera gånger på den promenaden. Innan har han mest stått och lutat lite med ett ben i luften.
6månader på måndag 😊

Ibland tycker jag faktiskt inte om honom alls 😔
IMG_3573.jpeg

Den vänstra korgen låg ner så resten i den var också utdraget.. blir nog inga blommor på den dahlian i år..
Får köpa mer kompostgaller, har ju det i resten av trädgården så varför inte där också 🤷‍♀️

Visa bifogad fil 125978

Den vänstra korgen låg ner så resten i den var också utdraget.. blir nog inga blommor på den dahlian i år..
Får köpa mer kompostgaller, har ju det i resten av trädgården så varför inte där också 🤷‍♀️
Harry har också en förkärlek för korgar! Jag älskar korgar och använder det som förvaring till leksaker, som krukor....

Ser ut att ha varit en fin plantering innan i alla fall 😅 :love:

Visa bifogad fil 125978

Buddha gjorde en sån inomhus.. med min Palm. Note to self - inga krukor på golvet mer 😅

Vad händer om du bara stannar ute till han gör vad han ska? Min hund är född i juli och det var ganska mycket stå-och-vänta-i-eländigt-väder i november-december det året. Sedan, vid nyår, vände det och plötsligt var hon rumsren. Detta skedde efter att det varit en tid någon månad före då jag trodde att hon inte skulle vara rumsren förrän till våren. Nästan varje gång något gjordes ute var det för att jag väääääntade. Annars hade det blivit inne. Men sen trillade polletten plötsligt ner!

Om köld och blöta är ett problem, går det att fixa en torr toa-plats ute? Partytält/tak/parasoll med liten grusad yta under? Kanske inhägnad med kompostgaller i stor hage så att han själv kan gå ut och så kan du vara inne eller i alla fall stå på bron och vänta.

Måste han gå ut på natten för att göra både nr 1 och 2?
Han behöver gå ut på natten, en eller två gånger. Även för att bajsa trots att han inte ätit nåt på ett antal timmar. Kvällsmat är strängt förbjudet just nu för att han inte ska behöva gå ut mer än nödvändigt. .
Och ja, han behöver både kissa och bajsa på natten, varierande på vilket som är det som väckt honom. Vedervärdigt att gå ut när jag är väckt vid typ 2 och är både trött och vinglig - och så stå och vänta på att han kanske, kanske behöver bajsa också.

Jag har vedskjulet som nödställe när det regnar för mycket. Problemet är att katten har viloplats ovanpå jordkällaren, som är under taket. Och dofter får honom att tappa all koncentration och allt vett.

Hoppet är inte ute, det är mycket hormoner och annat som stör den lilla skallen . Men just nu är jag mest less. :( Han är ju inte valp längre.

Han behöver gå ut på natten, en eller två gånger. Även för att bajsa trots att han inte ätit nåt på ett antal timmar. Kvällsmat är strängt förbjudet just nu för att han inte ska behöva gå ut mer än nödvändigt. .
Och ja, han behöver både kissa och bajsa på natten, varierande på vilket som är det som väckt honom. Vedervärdigt att gå ut när jag är väckt vid typ 2 och är både trött och vinglig - och så stå och vänta på att han kanske, kanske behöver bajsa också.

Jag har vedskjulet som nödställe när det regnar för mycket. Problemet är att katten har viloplats ovanpå jordkällaren, som är under taket. Och dofter får honom att tappa all koncentration och allt vett.

Hoppet är inte ute, det är mycket hormoner och annat som stör den lilla skallen . Men just nu är jag mest less. :( Han är ju inte valp längre.
Fy vad tråkigt och jobbigt❤️ Om inget medicinskt är fel borde han ju absolut kunna hålla sig. Hur har du honom på natten? Kissar/bajsar han även på en begränsad liten yta?

Fy vad tråkigt och jobbigt❤️ Om inget medicinskt är fel borde han ju absolut kunna hålla sig. Hur har du honom på natten? Kissar/bajsar han även på en begränsad liten yta?
Han sover i sängen. Mest för att jag ska kunna ha koll på när han hoppar ner och behöver göra ifrån sig.

Han väcker mig dessutom på det allra gulligaste sätt. Han kommer upp i ansiktet, tassar på mig och slickar. Under ivrigt svansviftande.
Ibland är det bara för att gosa men de flesta gångerna behöver han gå ut.

Han är lättstressad och hans hormoner är i full gång. Så jag kan tänka att det är stressrelaterat. Men inte mindre irriterande - speciellt som jag fasar för att det inte alls går över

Han sover i sängen. Mest för att jag ska kunna ha koll på när han hoppar ner och behöver göra ifrån sig.

Han väcker mig dessutom på det allra gulligaste sätt. Han kommer upp i ansiktet, tassar på mig och slickar. Under ivrigt svansviftande.

Han är lättstressad och hans hormoner är i full gång. Så jag kan tänka att det är stressrelaterat. Men inte mindre irriterande - speciellt som jag fasar för att det inte alls går över
Det är inte så att det har blivit lite inlärt beteende?

Att han kanske kommit för att gosa många gånger, men att du istället gått ut med honom? Märker du skillnad på när det bara är gos eller nödighet?

Hoppar han bara ner från sängen om han är nödig, eller hoppar han även ner för att ligga på annan plats?

Om jag skulle ta ut mina hundar på natten skulle dom med största sannolikhet både kissa och bajsa. Betyder inte att de måste gå ut.
Jag tycker att det låter som ett inlärt beteende, klart han kan hålla sig hela natten i den åldern så länge det inte är något fysiskt fel. Strunta i att gå ut med honom när han väcker dig, sätt ned honom i en hage så att han inte kan vandra runt och göra i från sig. Ignorera om han piper. Kommer vara jobbigt några nätter men de brukar lära sig vad som gäller efter ett tag.

Om jag skulle ta ut mina hundar på natten skulle dom med största sannolikhet både kissa och bajsa. Betyder inte att de måste gå ut.
Jag tycker att det låter som ett inlärt beteende, klart han kan hålla sig hela natten i den åldern så länge det inte är något fysiskt fel. Strunta i att gå ut med honom när han väcker dig, sätt ned honom i en hage så att han inte kan vandra runt och göra i från sig. Ignorera om han piper. Kommer vara jobbigt några nätter men de brukar lära sig vad som gäller efter ett tag.
Precis det jag också skulle skriva

Vi kommer kastrera då vi inte har någon anledning till att inte göra det. Det är både för hans skull och för våran.

Han är en ”olycka”, kommer absolut inte användas i någon typ av avel, jag har haft okastrerad hanhund tidigare som mådde skit när tikarna i området löpte (extremt mycket hundar som bor här omkring), samt har hans mamma i samma hus.

Han ska inte kastreras nu 😅
Men han kommer att kastreras.
Då är jag med. Om det är möjligt för er så skulle jag rekommendera att inte kastrera innan han är fysiskt och mentalt färdigutvecklat. Det senare (mentala utvecklingen) tar ju lite längre tid än den fysiska.

Det är inte så att det har blivit lite inlärt beteende?

Att han kanske kommit för att gosa många gånger, men att du istället gått ut med honom? Märker du skillnad på när det bara är gos eller nödighet?

Hoppar han bara ner från sängen om han är nödig, eller hoppar han även ner för att ligga på annan plats?
Om han lägger sig vid mig efter goset så ligger jag kvar. Men joggar han iväg till kompostgallret vid trappan klär jag på mig. Har testat att ignorera men då får jag bara gå upp och plocka skit och torka kiss. Ibland lägger han sig bredvid sängen och går iväg efter en stund. Kruxet är väl för min del att jag inte klarar att ligga på spänn ifall jag hör honom tassa iväg. Smått omöjligt att somna.

Har testat gallerhage vid sängen men han gnyr och jag min blödiga tant, jag klarar inte gråten. Men kanske läge att prova igen.

Hela problemet är kanske bara alldeles för mjuk matte.

Om han lägger sig vid mig efter goset så ligger jag kvar. Men joggar han iväg till kompostgallret vid trappan klär jag på mig. Har testat att ignorera men då får jag bara gå upp och plocka skit och torka kiss. Ibland lägger han sig bredvid sängen och går iväg efter en stund. Kruxet är väl för min del att jag inte klarar att ligga på spänn ifall jag hör honom tassa iväg. Smått omöjligt att somna.

Har testat gallerhage vid sängen men han gnyr och jag min blödiga tant, jag klarar inte gråten. Men kanske läge att prova igen.

Hela problemet är kanske bara alldeles för mjuk matte.
Då hade jag gått tillbaks till hage, och stått ut med gnället. För någongång kommer han sluta.
Min valp klarade hålla sig hela natten från ca 12 veckors ålder.

Hur hade ni gjort med en valp som är för ivrig när det kommer gäster? Jag brukar koppla honom inne och be att gästerna ignorerar honom.

Är han lös så hoppar han och biter.

Ibland släpper jag honom efter ett tag när han lugnat sig beroende på gäst men det är ingen garanti att han inte börjar hoppa ändå.

Jag känner mig osäker på om det är bäst att lära honom att han inte ska hälsa alls, att lära honom att han får hälsa när han sköter sig (och var sätta gränsen, för även om man väntar tills han är lugn så blir han överlycklig om han inser att han får hälsa) , eller något annat alternativ ?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 937
Senast: Kajsalisa
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 614
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 085
Senast: Snurrfian
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 418
Senast: dobbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar