Status
Stängd för vidare inlägg.
Nu blev jag sugen på ett sånt här koppel och letade fram ditt inlägg. Tokes syntethalsband med snabbknäppe börjar bli litet. Men varför har inte det i länken träplupp som ditt koppel har? 🙄 älskar såna detaljer! Kanske i och för sig är bättre ur bitsynpunkt med läderplupp 😅 är du nöjd med ditt också @Harrysen ?

Tror att det som är 8mm (för det köpte jag) hade trästopp. Dom var inte i lager ett tag innan jag köpte mitt, så dom kanske kommer tillbaka sen.

Har till båda mina, kan vara lite störigt att dom behöver dras åt någon gång på promenaden om dom dragit skitmkt i kopplet, men tycker det är så himla skönt att inte behöva krångla med halsband + koppel. Tycker att många koppels karbinhake slår min min stora hunds ben, så skönt att inte ha någon metall alls på det här. :)

@Tonto @Harrysen
Man kunde ju klicka i bevaka så jag kan ju göra det. Toke är ju lös så mycket så då hade det varit smidigt med något att bara dra över huvudet 🙂 Än är han för liten/ovan för retriverkoppel trots dubbla stopp, det blir ju så smalt.

@Tonto @Harrysen
Man kunde ju klicka i bevaka så jag kan ju göra det. Toke är ju lös så mycket så då hade det varit smidigt med något att bara dra över huvudet 🙂 Än är han för liten/ovan för retriverkoppel trots dubbla stopp, det blir ju så smalt.
Dom här är verkligen ett mellanting mellan retriverkoppel och vanligt. Väldigt enkla att knöla ner i fickan. :)

Drt ligger en benig trött liten kille i mitt knä och sover. Ha tycks behöva massor av sömn just nu och favoritplatsen är i mitt knä eller någon annan stans på mig.

Återigen är han mager- Ryggrad och höfter är vassa knölar. Har börjat ge Magnussons ångkokta igen. Det slukar han.
Verkar inte ge de där stora mängderna avföring som förra omgången och det känns bra. Ska bara hitta ett ställe på lite närmare håll för att köpa det. Vill inte beställa för det blir så stora mängder och min pyttehund äter så lite i taget.

En annan grej med att de äter sniglar är att de ofta också stoppar fram näsan mot ormar…

Min wachtelhane har tyvärr en förkärlek för att plocka upp skogssniglar och släppa dem igen, men han har tyvärr även gjort samma sak med orm. En mindre bra idé 🙄

Så, jag hade absolut försökt att bryta det beteendet hos en ung hund!

Så förvånande att det var wachteln som gjorde det :angel: :D

Hade nog omedvetet mer kraft i snigelkorringeringarna igår nu när jag vet att det kan vara farligt för honom. Igår kväll när vi gick ut lös för att kvällskissa så tvärnitade han och tittade fram och tillbaka på sniglarna i gräset och mig, rörde inte en enda :up: jag får fortsätta att träna på det i koppel och på kort avstånd så kanske det även sitter på längre sen. Igår gick vi en sväng till skogen och där finns inga sniglar så där kunde han härja fritt. Men blev mycket träning på vägen dit och hem för vägkanterna är fulla av dom 🤢🐌

Harry har en ny (o)vana. När jag röjer runt i köket så sätter han sig preciiis bakom, så nära att jag inte ser. Med följden att jag snubblar över honom och nästan ramlar - flera gånger om dagen.

Oskars nya väldigt besvärliga olat är att han inte alls går att ha lös längre. Inte ens i skogen där han hittills hållit björnkoll på mig-.
Nu kör han nosen i marken och blir döv och blind. Som i trans.

Behöver koppel eller lina för att alls ha kontakt.
Morr. Skithund. Han är billig just nu.

I fredags var vi och hämtade våran lilla tjej, en liten dvärgschnauzer 🥰

Bifogade filer

• IMG_20230812_104912.webp
    IMG_20230812_104912.webp
    302,7 KB · Visningar: 57
Oskars nya väldigt besvärliga olat är att han inte alls går att ha lös längre. Inte ens i skogen där han hittills hållit björnkoll på mig-.
Nu kör han nosen i marken och blir döv och blind. Som i trans.

Behöver koppel eller lina för att alls ha kontakt.
Morr. Skithund. Han är billig just nu.
Jag är så innerligt less på att alltid behöva ha koppel i handen. Detta är första gången i mitt långa hundliv när jag inte kunnat ha min hund lös ens en kort stund hemma.

Jag skulle behöva gå ner i pannrummet och stapla ved. Och måste ha en lina att binda hunden vid pannrumsdörren under tiden.

Inomhus eller långt borta hemifrån sköter han sig. Men hemikring är det hopplöst.

Så innerligt less på delar av mitt (hund)liv nu.

Jag är så innerligt less på att alltid behöva ha koppel i handen. Detta är första gången i mitt långa hundliv när jag inte kunnat ha min hund lös ens en kort stund hemma.

Jag skulle behöva gå ner i pannrummet och stapla ved. Och måste ha en lina att binda hunden vid pannrumsdörren under tiden.

Inomhus eller långt borta hemifrån sköter han sig. Men hemikring är det hopplöst.

Du kan inte montera upp en löplina nånstans på tomten? Då skulle han ju kunna röra sig lite fram och tillbaka utan att riskera att trassla in sig och du kan jobba på med saker i lugn och ro utan att behöva ha uppsikt på honom hela tiden.

Det är väl rätt många som har det såhär. Lösningen är ju att hägna in hemma så du kan ha honom lös i trädgården. Skulle säga att det hur majoriteten löser det.

Staket eller flyttbar hage? Det finns ju lösningar. Skulle ändå påstå att det är få hundägare som kan ha sina hundar lösa hemma utan att de drar iväg på egna äventyr.

Skaffa ett staket eller in lina att binda upp honom i.

Om inte jag haft rymningssäkert staket hade jag nog inte ens vågat haft fönster öppna på bottenvåningen om jag inte haft stenkoll på hunden. Även om inkallningen är bra här hemma också har jag helt enkelt fått en hund som gillar att rymma för att ta sig en promenad i grannskapet på egen hand. Det, och att hon är en notorisk mattjuv, är egenskaper som vi helt enkelt anpassat tillvaron till. Genom att ha ett staket och att inte lämna stöldbegärliga godsaker obevakade slipper vi onödiga konflikter.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 937
Senast: Kajsalisa
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 613
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 085
Senast: Snurrfian
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 418
Senast: dobbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar